Kaverini tallensi ulkoiselle kovalevylleni musiikkitiedostoja ja -kansioita, joista osa lukittu, enkä pysty poistamaan lukitusrukseja kansioiden/tiedostojen tiedot-kohdasta. Niiden siirto roskakoriin ei onnistu: joidenkin tiedostojen kohdalla kone kysyy salasanaani ja vaikka annan sen, tiedosto/kansio ei siirry roskikseen, ja joidenkin tiedostojen kohdalla kone vain ilmoittaa että siirto ei lukituksen takia onnistu.
Jännäksi asian tekee se, että ko. ulkoisen kovalevyn ollessa kiinni toisen kaverini Macissä kaikki meikäläisellä lukittuina näkyvät jutut eivät näkyneet lukittuina, ja niistä jotka näkyivät, pystyi lukituksen tiedoista poistamaan.
Mikä avuksi? Mainittakoon, että en ole ensisijaisesti kiinnostunut siitä miten saan poistettua epätoivotut lukitut tiedostot tai kansiot kovalevyltäni vaan siitä, että miten saan itselleni sellaiset säädöt/oikeudet, jotka tuolla kaverillani on, eli että pystyn hallitsemaan lukituksia. Olen MacBookillani adminina.
Tiedostojen/kansioiden lukituksen poisto ei onnistu
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Tiedostojen/kansioiden lukituksen poisto ei onnistu
Viesti Kirjoittaja echtleder »
-
Re: Tiedostojen/kansioiden lukituksen poisto ei onnistu
Viesti Kirjoittaja tkt »
Ota ko. ulkoisesta levystä Finderissä Näytä tietoja -komennolla info-ikkuna näkyviin ja etsi rasti aivan alareunasta.
--Ari
--Ari
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Jos tkt:n konstilla ei onnistu, tee se iRepair-ohjelmalla. Tuo Finder ei toimi aina kaikissa tilanteissa. Joskus saa iRepairillakin tapella.
Vitutuksesta voimavara!
-
Ainoat mahdolliset raksipaikat ulkoisen kovalevyn info-ikkunassa ovat "Jaettu kansio" ja "Kätke tarkenne", joista jälkimmäinen on harmaana eli en voi tehdä sille mitään. Ulkoinen näkyy olevan MS-DOS (FAT32) -muodossa, tällä merkitystä? Joka tapauksessa tuolta en saa rakseilla mitään muutettua.
iRepairista ei myöskään ole apua. Tietojen syöttäminen siihen onnistuu, settingsissä on kaikki oikeudet/raksit+alikansiot päällä, annan salasanan, mutta tiedostojen oikeuksista mikään ei muutu.
Edelleen mua askarruttaa se, että ulkoisen kovalevyni ollessa kiinni kaverini MacBookissa tiedostojen/kansioiden lukitusten hallitsemisessa ei ollut mitään ongelmia; voiko esim. admin-oikeuksissamme olla jotain eroja?
Löysin haulla täältä tällaisen ketjun, jossa käydään läpi tiedostojen/kansioiden oikeuksien muuttamista Päätteessä. Voisko tota kautta löytyä ratkaisua?
iRepairista ei myöskään ole apua. Tietojen syöttäminen siihen onnistuu, settingsissä on kaikki oikeudet/raksit+alikansiot päällä, annan salasanan, mutta tiedostojen oikeuksista mikään ei muutu.
Edelleen mua askarruttaa se, että ulkoisen kovalevyni ollessa kiinni kaverini MacBookissa tiedostojen/kansioiden lukitusten hallitsemisessa ei ollut mitään ongelmia; voiko esim. admin-oikeuksissamme olla jotain eroja?
Löysin haulla täältä tällaisen ketjun, jossa käydään läpi tiedostojen/kansioiden oikeuksien muuttamista Päätteessä. Voisko tota kautta löytyä ratkaisua?
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Se raksi ("Ignore ownership on this volume") on kohdassa "Ownership and permissions" joka pitää kaiketi oletuksena laajentaa siitä nimenomaisen alaotsikon viereisestä nuolesta ennen kuin em. optio tulee näkyviin.
Erikoinen ongelma siinä mielessä että FAT32 ei tietääkseni tue minkäänlaisia tiedostojen omistajuussuhteita. Voiko tiedoston poistaa Terminalin esim. (Pääte) kautta?
Erikoinen ongelma siinä mielessä että FAT32 ei tietääkseni tue minkäänlaisia tiedostojen omistajuussuhteita. Voiko tiedoston poistaa Terminalin esim. (Pääte) kautta?
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Laajentamisenkin jälkeen Jako ja oikeudet -kohdassa ainoastaan lukee "Voit lukea ja kirjoittaa", ei mitään muuta.
Kyse ei ole siis vain yhdestä tiedostosta vaan lukuisista tiedostoista ja kansioista. Kenties niitä voi poistaa Terminalin kautta, kenties ei. En ole kokeillut, koska sen komennot eivät ole mulle tuttuja. Ja koska pääongelma mielestäni on se, että niin kauan kun mulla ei ole koneellani sellaisia oikeuksia jotka mulla käsitykseni mukaan pitäisi olla, mulle on yhdentekevää pystynkö poistamaan noita ongelmatiedostoja ja -kansioita jonkun kiertoreitin kautta.![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Kyse ei ole siis vain yhdestä tiedostosta vaan lukuisista tiedostoista ja kansioista. Kenties niitä voi poistaa Terminalin kautta, kenties ei. En ole kokeillut, koska sen komennot eivät ole mulle tuttuja. Ja koska pääongelma mielestäni on se, että niin kauan kun mulla ei ole koneellani sellaisia oikeuksia jotka mulla käsitykseni mukaan pitäisi olla, mulle on yhdentekevää pystynkö poistamaan noita ongelmatiedostoja ja -kansioita jonkun kiertoreitin kautta.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
iRepairissa muutellaan oikeuksia kansiokohtaisesti. Oikeudet periytyvät alaspäin. iRepirissa pitää painaa sitä unlock-painiketta ja Apply jos tiedosto lukittunut. Mielestäni FAT32-tikulla on sama ongelma, jos esim digikuva on lukittu kamerassa. Tuolla iRepairilla saa sen lukituksen pois. Jotain syystä iRepairilla ei homma heti skulaa, vaan pitää painella eri kautta vaihtoehtoja, ennenkuin jotain tapahtuu. Aina olen kuitenkin lopulta saanut lukitukset ja oikeudet kohdilleen. Huomaa että väärät oikeusasetukset saattavat olla ylemmän tasonkin hakemistossa. Onnea yritykseen.echtleder kirjoitti:iRepairista ei myöskään ole apua. Tietojen syöttäminen siihen onnistuu, settingsissä on kaikki oikeudet/raksit+alikansiot päällä, annan salasanan, mutta tiedostojen oikeuksista mikään ei muutu.
Vitutuksesta voimavara!
-
Kirottu Kumipallo
Viesti Kirjoittaja oaF »
Itselläni on sama ongelma kumipallo-nimisen tiedoston kanssa. Kaveriltani sen muistaakseni sain ja oon jo kokeillut kaikkea mitä oon keksinyt ja löytänyt ja alkaa pian epätoivo iskeä. Root:in kautta oon kokeillut, samoin kun iRepairin ja tollasen häsmäkänkin oon jo läpi vääntänyt => http://support.apple.com/kb/TS1402. Lukittu-ruutu samoin ku omistus yms. lootat pysyvät harmaina enkä pysty niihin vaikuttamaan. Roskikseen tiedostoa ei saa koska kone sanoo että se on lukittu. Olisiko kellään enää mitään ehdotuksia??? Apu ja ehdotukset ovat enemmän kun tervetulleita!!!echtleder kirjoitti:Kaverini tallensi ulkoiselle kovalevylleni musiikkitiedostoja ja -kansioita, joista osa lukittu, enkä pysty poistamaan lukitusrukseja kansioiden/tiedostojen tiedot-kohdasta. Niiden siirto roskakoriin ei onnistu: joidenkin tiedostojen kohdalla kone kysyy salasanaani ja vaikka annan sen, tiedosto/kansio ei siirry roskikseen, ja joidenkin tiedostojen kohdalla kone vain ilmoittaa että siirto ei lukituksen takia onnistu.
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka