Pitkään mun kärsivällisyys riitti mutta nyt tuli se piste kun pitää avautua. Tammikuussa ostin Logic Studio-paketin ja toiveikkaana ajattelin musantuotannon lähtevän huimaan nousuun uuden sekvensserin myötä. Valitettavasti suurin osa tähänastisista kokeiluistani on ollut negatiivisia. Ensinnäkin Logic oli alkuun käsittämättömän buginen. Pahimpana ongelmana oli silti epävakaus. Käytännössä Logic on kaatunut joka ikinen kerta kun olen vähänkään pidempään yrittänyt tehdä sillä musiikkia. Huhtikuussa aloin jo pitämään päiväkirjaa kaatuilusta. Tämä epävakaus on pysäyttänyt mun tuotannon lähes kokonaan. Joka ikinen inspiraation kipinä sammuu ohjelman mukana kun se menee nurin jotain aivan yksinkertaista toimintoa suorittaessa. Ei kiinnosta edes ryhtyä tekemään musiikkia ohjelmalla johon ei voi luottaa. Olen kuullut Logicista paljon kehuja ja kommentteja miten muilla se pyörii aivan vakaasti vailla minkäänlaisia ongelmia. Mutta jos mun laitteisto vastaa Logicin vaatimuksia niin eikö sen pitäisi olla aivan yhtä vakaa kuin millä tahansa muulla alustalla? Tekisi mieli pyytää rahat takaisin, sillä mun tapauksessa ohjelma ei tosiaankaan ole täyttänyt niitä perusedellytyksiä mitä jokainen kotituottaja sekvensserilleen asettaa. En oikein tiedä voiko kukaan mua tän asian suhteen auttaa, mutta haluaisin nyt vähintäänkin saada tämän asian yleiseen tietoisuuteen.
Postaan tähän lopuksi ylläpitämäni Logicin crashlogin tilannekuvauksineen. Joukossa saattaa olla valitusta ominaisuuksista, joita en ymmärrä tai kaatumisista, jotka ovat johtuneet muusta tekijästä kuin pelkästään Logicista. Pääosin kuitenkin kaatumiset viittaavat Logicin epävakauteen. Musalaitteistona on siis Mac Mini Core Duo 1,66 GHz 2 GB Ram, Tascam Fireone audiointerface jossa myös DAW-kontrolleri, M-Audion Axiom 49 -midikoskettimisto ja Korgin padKONTROL-rumpupadilaite.
Logicin crashlogi
10.04.
Koitin assignata uudestaan FireOnen transport-nappeja, koska kelausnapit eivät toimineet enää sen jälkeen kun olin käynnistänyt Axiom 49:ni (jonka transport napit olivat myös käytössä). Logic kaatui kun klikkailin control assignments- ja key commands-ikkunoiden välillä etsien oikeita komentoja.
Nauhoittelin vokaaleita raidoille. Huomasin yhden regionin editoimisen jälkeen, että FireOnen transport-napit ja jogwheel eivät enää toimineet. Ne olivat toimineet aikaisemmin, joten suljin projektin ja avasin sen uudelleen. Avaamisen yhteydessä tuli progress-ikkuna "creating overview for audio 1#05.wav" ja jumittui remaining time 00:02-kohtaan. Suljin projektin ja ikkuna jäi leijumaan. Suljin Logicin, avasin sen uudestaan ja template-biisi avautui. Kun avasin keskenjääneen biisini sulkien samalla templaten, Logic kysyi, haluanko tallentaa tekemäni muutokset, vaikken tehnyt mitään muutoksia. Tämän jälkeen projektini aukesi ja transport-napit toimivat niinkuin pitikin.
Iso läjä efektejä piilossa. Kaksoisklikkaan yhtä pitch shifteriä ja efektit tulevat esiin, mutta valitsemani efu jää niiden taakse. Kaksois klikkaan uudestaan ja se katoaa. Kaksoisklikkaan vielä kerran niin se tulee päällimmäiseksi.
Grouppien automaatiot sekoilevat keskenään. Readit vaihtuvat itsestään päälle vaikka napsuttelen niitä jatkuvasti pois.
Auxikanavan levelmittari jäi hyydyksiin täysille.
Napsautin PadKONTROlin pois päältä. Ilmestyi valitus "Device Logic Control is assigned to MIDI Port Control which is not present. blaa blaa..." Tämän jälkeen ei FireOnen jogwheeli tai transport-napit enää toimineet.
End-locator jostain syystä karkailee pidemmälle vaikka sen useaan otteeseen on tuonut siihen paikkaan, johon biisin toivoo loppuvan.
13.04.
Loin aux-kanavan, jonka jälkeen en enää pystynyt soittamaan midikoskettimillani bassoa, jonka raita oli aktiivinen. Valitsin rumpuraidan ja sitä pystyin soittamaan. Kun valitsin bassoraidan uudestaan, se toimi taas normaalisti.
Loin aux-kanavalle delay-pluginin, mutta aukesi vain tyhjä Logicin plugin-ikkuna. Pluginien piilottaminen ja uudelleen näyttäminen korjasi asian.
Loin bassokanavalle Auto-filterin ja sama juttu kävi taas.
16.04.
Siinä device-errorissa luki tänään portin kohdalla "Ø.???âêò?birÿ". Quittasin Logicin ja tuli ilmoitus, että Logic quittasi yllättäen, mutta se ei quitannutkaan vaan jäi jumiin.
27.05.
Latasin Logic Basics-kansiosta torvisektion. Tämän jälkeen aina kun yritin ladata mitä tahansa uutta patchia, tuli ilmoitus "File not found Result code = -43".
09.06.
Latailin sampleja Batteryyn ja Logic kaatui.
15.06.
Projektissa oli vain yksi audioraita ja yksi midiraita. Yritin avata midiraidan equa ja Logic kaatui. Uudella yrityksellä crashanneen projektin transport-kontrollit eivät enää toimineet ja ne piti mapata uudelleen.
Löytyi myös bugi: Logic ei baunssaa raitaa aivan loppuun asti.
Ja saman tien uusi bugi: Nyt Logic baunssaa vain sen lyhyen pätkän minkä se ensin jätti baunssaamatta.
Löytyi hiukan vaarallinen ominaisuus: Logic ei baunssatessa kysy jyrätäänkö tiedosto jos hakemistossa on samanniminen tiedosto.
(Tässä välissä päivitin Logicin versioon 8.0.2.)
03.07.
Jos yhdeltä channel stripiltä yrittää raahata jotain inserttiä mikseriin vaikka johonkin auxin inserttiin niin se ei jostain syystä toimi. Tämä pitää tehdä mikserin sisällä. No, yksi Delay designer piti siirtää auxiin ja koitin hoitaa homman cmd-raahaamalla. Rantapallo alkoi vain pyöriä ja hetken kuluttua ilmoitus että Logic kaatui. Logic kyllä näkyi vielä taustalla ja se piti force quittaa.
Logicin kaatuilu
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Re: Logicin kaatuilu
Viesti Kirjoittaja EvilPet »
Mä kyllä valitettavasti luulen että ongelma on nimenomaan sun koneen hitaus. Kyllähän se varmaan laitteistovaatimukset täyttää, mutta sama se on millä tahansa ohjelmalla. Kyllä sitä monet ohjelmat pyörii vaikka funktiolaskimessa tai perämoottorissa, mutta niiden täysipainoinen käyttö vaatii vääntöä...
-
Viesti Kirjoittaja Timoz »
Kuullostaa kokonaisuudessaan laitteistoyhteensopimattomuudelta. Oletko määritellyt jonkin noista tarkoituksella Control Surface:ksi? Onko ajurit tältä osin kunnossa? Monissa ko. protokollaa tukevissa laitteissa on ollut ongelmia Logicin päivitysten myötä. Suosittelen purkamaan setupin ja ajurit ja yksitellen kokeilemaan, aiheutuuko ongelma jostain yksittäisestä laitteesta/ajurista.Fakap kirjoitti: Napsautin PadKONTROlin pois päältä. Ilmestyi valitus "Device Logic Control is assigned to MIDI Port Control which is not present. blaa blaa..." Tämän jälkeen ei FireOnen jogwheeli tai transport-napit enää toimineet.
Pelkästään Logicista nuo ongelmat eivät johdu, koska en pysty niitä itse omalla setupillani toistamaan.
-
Viesti Kirjoittaja Fakap »
Täysipainoinen joo, mutta koneen hitaus ei saa vaikuttaa ohjelman vakauteen.EvilPet kirjoitti:Mä kyllä valitettavasti luulen että ongelma on nimenomaan sun koneen hitaus. Kyllähän se varmaan laitteistovaatimukset täyttää, mutta sama se on millä tahansa ohjelmalla. Kyllä sitä monet ohjelmat pyörii vaikka funktiolaskimessa tai perämoottorissa, mutta niiden täysipainoinen käyttö vaatii vääntöä...
16" M1 Pro, iPhone XS, iPad Pro
-
Eli FireOnen omaa manuaalia noudattaen käytän sitä Tascamin jonkun FW-mikserin surfacen kautta, en muista nyt minkä. Sinänsä kuulostaa vähän kikkailulta mutta ohjeet on kuitenkin Tascamin omat ja viittaa siihen että FireOne käyttäisi käytännössä samaa protokollaa kuin se mikseri. Tämä ei kuitenkaan ole mikään suuri ongelma, kunhan muistaa vaan pitää kaikki laitteet päällä ennen kuin käynnistää Logicin eikä sammuttele niitä kesken kaiken.Timoz kirjoitti:Kuullostaa kokonaisuudessaan laitteistoyhteensopimattomuudelta. Oletko määritellyt jonkin noista tarkoituksella Control Surface:ksi? Onko ajurit tältä osin kunnossa? Monissa ko. protokollaa tukevissa laitteissa on ollut ongelmia Logicin päivitysten myötä. Suosittelen purkamaan setupin ja ajurit ja yksitellen kokeilemaan, aiheutuuko ongelma jostain yksittäisestä laitteesta/ajurista.Fakap kirjoitti: Napsautin PadKONTROlin pois päältä. Ilmestyi valitus "Device Logic Control is assigned to MIDI Port Control which is not present. blaa blaa..." Tämän jälkeen ei FireOnen jogwheeli tai transport-napit enää toimineet.
Pelkästään Logicista nuo ongelmat eivät johdu, koska en pysty niitä itse omalla setupillani toistamaan.
-
Viesti Kirjoittaja MultiPena »
Mulla on lähes samantehoinen kone (muistia vain 1,5 gigaa) ja Logic toimii kuin junan vessa, että ei se siitä voi olla kiinni.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Itse nauhoittelin yhden rojektin iBookilla. Ei edes yskinyt, kunhan piti vaan plugarit aisoissa ja freezaili raskaimmat yksittäiset raidat.MultiPena kirjoitti:Mulla on lähes samantehoinen kone (muistia vain 1,5 gigaa) ja Logic toimii kuin junan vessa, että ei se siitä voi olla kiinni.
-
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Mulla on viime aikoina ilmennyt laitteiden välistä allergisuutta koskien firewire-väylää. Aiemmin kaikki toimi hyvin, menin sitten vaihtamaan konetta, ja ongelmat alkoivat...ilmeisesti tän iMacin firewire-piiri on tehty jostain jämäosista...ongelma näyttäisi poistuneen, kun siirsin ulkoisen levyn usb-liitäntään, firewireen jäi äänikortti, usb-äänikorttia en ole pöytälaatikosta vielä jaksanut kaivaa. Ongelma voi tosin johtua kovalevystäkin, puolen päivän jumppa ja firmware-päivitysshow sen kanssa, että sain sen edes näkymään työpöydälle. Aikaisemmilta ajoilta tulee mieleen kovalevyn ja äänikortin konfliktit firewire-väylässä, ensiapuna oli taas siirto usbeeheen ja myöhemmin kovalevyn vaihto sopivampaan. Ensin tietty tiedustelin valmistajalta firewirepiirin chipsettejä...tietotekniikan iloja...päivitysten yhteydessä varaa tarpeeksi aikaa sohlailuun, sitä voi tulla macistillekin. Lehmän hermoilla pääsee pitkälle...
-
Viesti Kirjoittaja spindle »
kyllä minun logic on aina kysellyt että "korvataanko vanha versio" jos olen bounssanut projektin kansioon jossa on jo saman niminen tiedosto... friikkiä bugia kyllä juu... vähän fiktiolta viakuttaa?
blop!
-
Viesti Kirjoittaja metele »
no jos tollaset asiat jaksaa haitata niin..Löytyi myös bugi: Logic ei baunssaa raitaa aivan loppuun asti.
Ja saman tien uusi bugi: Nyt Logic baunssaa vain sen lyhyen pätkän minkä se ensin jätti baunssaamatta.
Löytyi hiukan vaarallinen ominaisuus: Logic ei baunssatessa kysy jyrätäänkö tiedosto jos hakemistossa on samanniminen tiedosto.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
100% varmasti kysyy kyllä minultakin tuota, koska yleensä bounssaan vanhan päälle, koska en näe järkeä niitä vanhoja säilyttää tilaa viemässä, ellei sitten ole jotain eri versioita luonnollisesti.
-
Mä en susta tiedä mutta mun mielestä se kuulostaa aika tylyltä jos biisi loppuu kesken.metele kirjoitti:no jos tollaset asiat jaksaa haitata niin..Löytyi myös bugi: Logic ei baunssaa raitaa aivan loppuun asti.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka