8 Gt: Tilaa jopa 1 750 musiikkikappaleelle, 10 000 valokuvalle tai 10 tunnille videota
16 Gt: Tilaa jopa 3 500 musiikkikappaleelle, 20 000 valokuvalle tai 20 tunnille videota
Niko_n kirjoitti:Edellisessä äänestyksessä sattui virhe...
Vastasiko joku väärin?
Vastausvaihtoehdot olivat väärät ja niihin tuli mukaan edelliseet iPhone-mallit... Tarkoitus oli ottaa selvää 3G-mallisista iPhoneista. Kyseisen puun äänestys on jotenkin onnistunut kaikkoamaan pois, myös... Pahoitteluni.
Tiivistettynä: kysymysasettelu oli erittäin huono...
Tällä hetkellä olen tyytyväinen 16GB malliin jonka jo omistan. En koe mitään vaihtamisen riemua tiedossa olevilla hinnoilla. Myös kytky on minulle ylitsepääsemätön este, oikeasti. Eikä siihen kenenkään auta sanoa mitään. En halua sitoutua, haluan kilpailuttaa ja vaihtaa silloin palveluntarjoajaa kun huvittaa.
Niko_n kirjoitti:
Vastausvaihtoehdot olivat väärät ja niihin tuli mukaan edelliseet iPhone-mallit... Tarkoitus oli ottaa selvää 3G-mallisista iPhoneista. Kyseisen puun äänestys on jotenkin onnistunut kaikkoamaan pois, myös... Pahoitteluni.
Joo, mutta kannattaisi miettiä nämä pollit aina vähän laajemmin kuin vain itse tykkää. Uskon että moni voi tosiaan miettiä näitä vanhempia iPhoneja, koska ne pystytään avaamaan kaikille suomalaisillekin liittymille. Sinua ei ilmeisesti kiinnosta kuin 3G, mutta aika mielenkiintoista olisi ollut nähdä hajonta uusien ja vanhojen iPhonejen kesken.
En vastaa kysymykseen, sori. Itse luulen, että tämä pelleily tulee loppumaan näiden kytkyjen kanssa kohta. Uskon kuluttajan fiksuuteen tässä. Siis lopulta järki voittaa, ja osataan hiffata tän ison kakan oikea hinta.
Ite oon tyhmä kyllä, mutta ihan en niin tyhmä. Ja applestakin tykkään kyllä yhä (innovatiivisesta sellaisesta), mutta joku raja silti mullakin.
Ei mahdu tällaisen opiskelijanuorukaisen budjettiin kytky-iPhone. Tai mahtuisi ehkä jos sen sinne väkisin vääntäisi, mutta en usko että tarvitsen niitä kaikkia palveluita joita iPhone tarjoaa. Tai ehkä en vaan vielä tiedä tarvitsevani niitä.
iMac i5 (late 2009)
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
CamoN kirjoitti:Ei mahdu tällaisen opiskelijanuorukaisen budjettiin kytky-iPhone. Tai mahtuisi ehkä jos sen sinne väkisin vääntäisi, mutta en usko että tarvitsen niitä kaikkia palveluita joita iPhone tarjoaa. Tai ehkä en vaan vielä tiedä tarvitsevani niitä.
Tuttu juttu, 30e/kk ei innosta Ehkä nokia 3210 vois olla sopivan hintainen..
"Hintaneuvos on salamannopea, mutta pikkuroope vielä nopeampi."
— mylman
No kun pyysivät tilausta ja vain valkoisena oli 16 GB jäljellä niin sen sitten otin. Alunperin ajattelin, että 8 GB riittää mulle, mutta mitä sitä pihtaamaan, voi joutua katumaan, jos ottaa pienen...
Soneran diilit ei innosta, ja kun iPhone 3G on sisälmyksiltään käytännössä sama laite (en tartte GPS), pysyn vanhassa neljägigaisessa. Siitähän saa kohta jo nostalgialisää eBayssa...
Itse en aio ostaa _vielä_ iPhonea. Alla olevat syyt laitoin pitkänä asiakaspalautteena Soneralle...
1) Sonera tyri asiakasinformoinnin. Siitä huolimatta, että oli mahdollisuus ilmoittautua etukäteen olevansa kiinnostunut puhelimen hankkimisesta, Sonera ilmoitti hintansa ja puhelimen saatavuustiedot pressitiedotteella eikä sähköpostilla asiakkaille. Tämä mielestäni on erittäin huonoa asiakaspalvelua. Kumpi Soneralle on tärkeämpää? Asiakkaat vaiko mediajulkisuus? En ole vieläkään saanut Soneralta sms:ää, puhelua tai emailia iPhonesta. Heinäkuun 11. päivään on enää 9 päivää.
2) Vaikka miten perustellaan kytkykauppojen "järkevyys" business näkökulmasta, niin siinä mielestäni näytetään keskisormea asiakkaille. On mielestäni kohtuutonta, että olen joutunut käyttämään useita tunteja Excel- taulukoiden parissa, jotta olen saanut selville kuinka paljon iPhone minulle loppujen lopuksi tulee maksamaan. Jos myyt tuotetta, tulee sen hinta osoittaa asiakkaille selvästi ja yksinkertaisesti.
3) On aivan varmaa, että iPhonea tulee vielä syksymmällä myymään myös joku toinen suomalainen palveluntarjoaja. Tämä tuo mukanaan tervettä kilpailua, joka aina parantaa kuluttajan asemaa. Vaikka nyt halajankin iPhonea paljon, emmin aina ostaa tuotetta, jota myy vain yksi yritys. Tämänlainen monopoli tietyn tuotteen myymisessä saa ainakin minut hieman varpasille.
4) Rajaton datansiirto on mielestäni ehdoton edellytys iPhonen käyttämisessä. Tuotteen hienot ominaisuudet ovat (käytettävyyden ja seksikkyyden lisäksi) sen verkko-ominaisuudet, jonka rampauttaminen 100/250/1000 Mt/kk on todella hölmöä kikkailua. Itse ainakin haluan lukea uutiset (kauppalehti.fi, hs.fi, iltasanomat.fi, sektori.com) sekä sähköpostini joka päivä iPhonella. Tämän tekeminen kuluttaa kuvista riippuen noin 2-4 Mt kaistaa ja siis kuukaudessa n. 60 Mt. Jäljellä jääneellä osalla ei paljoa youtubea selailla tai osteta musiikkia itms:sta.
5) Datasiirron rampauttaminen pakottaa ainakin minut ja monet muut valitsemaan Minun Sonera-palvelun, jonka hinnoista on esiintynyt Soneran verkkosivuilla ristiriitaista tietoa ja päällekkäisyyttä. Pitkän pähkäilyn ja Soneran hinnaston selailun jälkeen päädyin laskelmissani siihen, että omalla puhelin käytölläni MS maksaisi minulle kahdessa vuodessa noin 62 eur/kk (sisältäen puhelimen hinnan). Tämä on omasta mielestäni liikaa. Itseasiassa tämä on lähes kaksikertaa sen verran, kuin jos iPhonen sijasta ostaisin 300 eurolla nokianE51 ja pitäisin nykyisen liittymäni (35 eur/kk).
6) Ja sitten kaiken lisäksi tämä epämääräisyys siitä, että onko iPhone suomessa SIM vaiko operaattorilukittu. Ilmeisesti näyttäisi siltä, että se on operaattorilukittu. Mutta jos se kerran on operaattorilukittu, niin voiko TeleFinlandin liittymää (joka siis on osa Soneraa ja käyttää Soneran verkkoja) käyttää iPhonessa? iPhonen käyttö olisi meinaan huomattavasti edullisempaa (siis puhun sadoista euroista), jos puhelimen oston jälkeen voisi heittää kytky-simin kenkälaatikkoon (sekä ottaa 48 euroa takkiin, sillä tämä on ymmärtääkseni vähittäismaksu liittymästä) ja laittaa puhelimeen telefinlandin simin.
bluex kirjoitti:4) Rajaton datansiirto on mielestäni ehdoton edellytys iPhonen käyttämisessä. Tuotteen hienot ominaisuudet ovat (käytettävyyden ja seksikkyyden lisäksi) sen verkko-ominaisuudet, jonka rampauttaminen 100/250/1000 Mt/kk on todella hölmöä kikkailua.
Olen tässä aivan samaa mieltä. Kuten myös Minun Sonera säädöissä.
Tarkoitukseni oli ostaa puhelin ensimmäisten joukossa, mutta se jää ny haaveeksi, koska ei yksinkertaisesti budjetti riitä maksaa luuria käteen kerralla. Ja tuo Large-paketti taas on aivan sikahintainen, vaikkakin sen ominaisuudet kyllä riittäisivät.
Olisin voinut medium-pakettiin ehkä tyytyä (ehkä tyydynkin), mutta tahtoisin soneralta tiedon siitä onko liittymätyyppiä mahdollista vaihtaa jälkikäteen tai voiko datapakettiin ostaa lisää megatavuja. 1,49 e /megatavu kun on ylimenevältä osalta aivan täysin sikahintainen. Esim. Elisalla vastaava ylitys on nykyisessä liittymässä 4 e / 25 Mt, joka on vielä ihan siedettävä hinta.
EDIT: Ainiin. Unohdin myös sen, että tahtoisin tuon HomeRunin käyttöoikeuden ehdottomasti kapulaani myös. Niitä kun löytyy joka hotellin aulasta melkeinpä ja monesta muustakin paikasta, niin hitsin kätevä olisi niihin päästä kiinni.
TheKraken kirjoitti:Olisin voinut medium-pakettiin ehkä tyytyä (ehkä tyydynkin), mutta tahtoisin soneralta tiedon siitä onko liittymätyyppiä mahdollista vaihtaa jälkikäteen tai voiko datapakettiin ostaa lisää megatavuja. 1,49 e /megatavu kun on ylimenevältä osalta aivan täysin sikahintainen. Esim. Elisalla vastaava ylitys on nykyisessä liittymässä 4 e / 25 Mt, joka on vielä ihan siedettävä hinta.
Vastaavanlaista ratkaisua olen pähkäillyt itsekin. Ostaisin kernaasti puhelimen mini-paketilla, jos siihen saisi Soneralta 14,90€/kk lisähintaan tuon rajattoman (3GB) datasiirron.
TheKraken kirjoitti:
Ja tuo Large-paketti taas on aivan sikahintainen, vaikkakin sen ominaisuudet kyllä riittäisivät.
Olen aivan samaa mieltä - Large on tarjolla olevista kytkydiileistä parhain vaihtoehto, mutta hinta liian suolainen. Large paketilla 16Gt iPuhelimen kokonaiskustannus on kahdessa vuodessa yhteensä 2244,76 euroa... 93,5 euroa kuukaudessa! Varmasti jonkun mielestä tämä ei ole paljoakaan rahassa mitattuna, mutta omasta mielestäni kännykästä - oli se internjetillinen 3G tai ei - tuo on aivan liikaa. Se, että kännyköihin tulee uusia ominaisuuksia kuten internet, ei pitäisi näkyä sen hinnassa noin paljoa. Tällä logiikallahan tietokoneetkin olisivat viimeisen vuosikymmenen aikana vain kallistuneet kallistumistaan, kun laskentateho kasvaa Mooren lain mukaan...
btw, sain tuossa tunti sitten muuten Soneralta sähköpostia... :/ Parempi myöhässä kuin ei milloinkaan - i quess.
Mitä mieltä olette Data Portaasta: 3,90 €/alkava 20 Mt? Oisko se loppujen lopuksi maailman loppu ottaa Minun Sonera Data Portaalla ja surffata Youtubessa Wlan-paikoissa?!
edit: hitsinpitsi kun tietäis miten paljo täällä Kuopiossa on Wlan-paikkoja.
edit2: Meikäläiselle on lähdössä aiphööni 16 Gt musta Minun Soneralla ja ilman puhe- ja tekstipaketteja... Tuota datapalvelua pitää vielä miettiä.
niko_n kirjoitti:Mitä mieltä olette Data Portaasta: 3,90 €/alkava 20 Mt? Oisko se loppujen lopuksi maailman loppu ottaa Minun Sonera Data Portaalla ja surffata Youtubessa Wlan-paikoissa?!
edit: hitsinpitsi kun tietäis miten paljo täällä Kuopiossa on Wlan-paikkoja.
edit2: Meikäläiselle on lähdössä aiphööni 16 Gt musta Minun Soneralla ja ilman puhe- ja tekstipaketteja... Tuota datapalvelua pitää vielä miettiä.
Eikös ale-pupissa ja/tai glooriassa ole ilmainen wlan... Varmasti on muuallakin. Sittenhän kun saat luurin voitkin kierrellä kylää.