Hei!
Löysin netistä DataGraph-nimisen ohjelman tieteellisten kuvien piirtämistä varten. Ohjelma on oikein mainio - paitsi että se haluaa käyttää desimaaliluvuissa pistettä eikä pilkkua kuten Excel 2004, mikä estää tiedon siirtämisen suoraan leikkaamalla ja liimaamalla tai Import-toiminnolla.
Saako Exceliin jotenkin vaihdettua desimaalierottimeksi pisteen pilkun sijaan? Kiertotie on kierrättää Excel-taulukko esim. tekstinkäsittelyn kautta ja vaihtaa Replace-toiminnolla pilkut pisteeksi, mutta se ei oikein tunnu mielekkäältä.
Käyttiksenä Leopardi.
Tipi
Exceliin desimaaliPISTE pilkun sijaan?
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Exceliin desimaaliPISTE pilkun sijaan?
Viesti Kirjoittaja Tipitii »
-
Re: Exceliin desimaaliPISTE pilkun sijaan?
Viesti Kirjoittaja atheos »
Tuohan on näitä kivoja pikku eroja jenkkilän ja Suomena välillä. Sielläpäin pilkku on tuhaterotin ja piste desimaalierotin, täällä taas tuhaterottimena on välilyönti (jos on) ja desimaalierottimena pilkku. Tuo mainitsemasi softa siis käyttää amerikkalaista muotoilua kun Excel taas suomalaista.
Pikaisen googletuksen perusteella ratkaisua ei ole. Kannattaa lähettää DataGrapin kehittäjille mailia että olisiko mahdollista lisätä asetus jolla voisi valita desimaalierottimeksi joko pilkun tai pisteen. Excelissä tämä ei ainakaan taida onnistua. Yksi vaihtoehto on koittaa asettaa Excelin maaksi Yhdysvallat jos siellä joku asetus tuolle on. Muuta en keksi.
Pikaisen googletuksen perusteella ratkaisua ei ole. Kannattaa lähettää DataGrapin kehittäjille mailia että olisiko mahdollista lisätä asetus jolla voisi valita desimaalierottimeksi joko pilkun tai pisteen. Excelissä tämä ei ainakaan taida onnistua. Yksi vaihtoehto on koittaa asettaa Excelin maaksi Yhdysvallat jos siellä joku asetus tuolle on. Muuta en keksi.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja skip »
windows excelillä olen joskus kikkaillut vastaavanlaisen ongelman kanssa ja silloin ainakin import toiminnolla homma onnistui, kun jostain asetuksista sai valita, että mikä on desimaalierotin. valinta oli jossain oudossa paikassa, enkä tiedä onko moista mahdollisuutta macin excelissä.
Haluatko Dropboxin ja puoli gigaa bonus-tilaa ilmaiseksi? Klikkaa tästä:
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Vaihdat Järjestelmäasetukset>Maakohtaiset -kohdasta jonkin muun lokalisoinnin, tai kopioit tiedot vaikka Teksturiin ja korvaat pilkut pisteillä. Ei siihen mene minuuttiakaan.
--Ari
--Ari
-
Viesti Kirjoittaja nalle76 »
tästä on ollu ennenkin keskustelua, allekirjoittanut kärsii samasta ongelmasta. aina vaihtoehto on vaihtaa system preferensistä international kohdan eri maiden välillä. kaiken muun pystyy kustomoimaain paitsi just toi pilkkupiste. tässä winukka on huomattavasti parempi jossa voi todella pitkälle customoida. sääli.....mutta pakko vaan elää sen kanssa.
PS. jos ei tarvitse kun satunnaisesti, niin maalaa koko se alue missä on pilkkija kautta pisteitä. sen jälkeen "find and replace" toiminolla voit excelissä muuttaa kaiken kerralla. ei paha jos joskus joutu tekeen, mutta itse en jaksa tuota monta kertaa päivässä.
PS. jos ei tarvitse kun satunnaisesti, niin maalaa koko se alue missä on pilkkija kautta pisteitä. sen jälkeen "find and replace" toiminolla voit excelissä muuttaa kaiken kerralla. ei paha jos joskus joutu tekeen, mutta itse en jaksa tuota monta kertaa päivässä.
-give me death punk, baby-
-
Viesti Kirjoittaja HaGGe »
Mulla on nyt päinvastainen ongelma! Teen koulussa tutkimustyötä polttoaineen hintakehityksestä. Mulla on tuhansia rivejä nyt dataa. Nämä datat ovat pääasiassa jenkkilän formaatissa eli desimaalierottimena piste. Macin maakohtaisissa asetuksissa mulla on kuitenkin pilkut erottimina, ja normaalisti Excelissä näin onkin, mulla on aika paljon dataa myös pilkkujen kera. Mutta tämä data ei ole muuttunut automaattisesti pisteistä pilkuiksi, kun toin rivit Exceliin. Enkä ala yksitellen muuttamaan noita pisteitä.
Joko tähän on tullut apu, vai pitääkö saada käsiin Windows?

MacBook Pro iPad iPhone Apple Watch Apple TV
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Siis kaipaat windowsia, kun yrität syöttää vääränmuotoista dataa ohjelmaan eikä se ymmärtänytkään oikeaa tarkoitustasi?HaGGe kirjoitti:Mulla on nyt päinvastainen ongelma! Teen koulussa tutkimustyötä polttoaineen hintakehityksestä. Mulla on tuhansia rivejä nyt dataa. Nämä datat ovat pääasiassa jenkkilän formaatissa eli desimaalierottimena piste. Macin maakohtaisissa asetuksissa mulla on kuitenkin pilkut erottimina, ja normaalisti Excelissä näin onkin, mulla on aika paljon dataa myös pilkkujen kera. Mutta tämä data ei ole muuttunut automaattisesti pisteistä pilkuiksi, kun toin rivit Exceliin. Enkä ala yksitellen muuttamaan noita pisteitä.
Ilmeisesti kuitenkin apua on tullut, sillä Mac-Excel (2011) antaa valita tuotavan tekstin desimaali- ja tuhaterottimien.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
iPad Pro 10.5"/256GB
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja HaGGe »
No siinä mielessä kaipasin, että Windowsin Excelissä voit muuttaa helposti noi pisteet pilkuiksi, sotkematta mitään maakohtaisia asetuksia (mäkissä) millään tapaa mukaan. Mutta ilmeisesti toi joku ohjattu tuominenkin toimisi? En vain löytänyt vieläkään sitä, mutta kehitin oman ratkaisun ja käytin Replace-toimintoa, jolla muutin kaikki tiedoston pisteet pilkuiksi. Ajoi nyt tässä tapauksessa hyvin oman asiansa, kun tässä tiedostossa en tarvinnut pisteitä lainkaan kun ei ollut tekstiäkään.jomppa kirjoitti: Siis kaipaat windowsia, kun yrität syöttää vääränmuotoista dataa ohjelmaan eikä se ymmärtänytkään oikeaa tarkoitustasi?
Ilmeisesti kuitenkin apua on tullut, sillä Mac-Excel (2011) antaa valita tuotavan tekstin desimaali- ja tuhaterottimien.
Viimeksi muokannut HaGGe, 24.2.2015 klo 17.08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MacBook Pro iPad iPhone Apple Watch Apple TV
8 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka