Mac Book Pro ja ulkoinen FullHD näyttö
Lyhyesti:
Onko kukaan onnistunut saamaan kuvaa toimimaan kunnolla Mac Book Pro:sta tavalliseen Full HD -televisioon (1080p -materiaalilla)?
Pitkästi:
Aikaisemmin olen yhdistänyt Mac Pro:sta kuvan ongelmitta Sonyn W2000 -televisioon DVI > HDMI piuhan avulla. Nyt kun kokeilen samaa MBP:lla, lähes kaikki HD-materiaali nykii kuin puhti ei riittäisi (H264/MPEG2/HDV). Prosessorit näyttäisivät kuitenkin "hehkuvan" vain reilulla puolella teholla, joten kyse on ilmeisesti näytönohjaimen sopimattomuudesta. Samat klipit pyörivät laitteen omalla näytöllä, joten nykiminen lienee kiinni juuri yhteensopivuudesta Sonyn kanssa.
MBP:ssa ei saa valittua maksimiresoluutioksi Sonylle kuin lomitetun 1920x1080 (1080i) kuvan ja tämä vaihtoehto on Mac Pro:ssa toisin, eli asetuksen saa progressiivikseksi. SwitchResX:llä olen kokeillut tuota 1080p pakotusta, mutta tällä ei ole vaikutusta nykimiseen, vaikka Sonyn saakin p-tilaan.
Toistoa olen kokeillut Quicktime Playerillä, VLC:llä ja parilla muulla. Ei apua.
MBP jaksaa siis varmasti toistaa jonkun laatuista HD 1080p H.264-kuvaa, mutta onko kukaan saanut toimimaan sitä erillisellä FullHD-näytöllä?
Näytönohjaimena MBP:ssä on GeForce 8600M GT 512Mt.
Keskustelua kannettavista
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
Viesti Kirjoittaja AV.Kammari »
-
Re: Mac Book Pro ja ulkoinen FullHD näyttö
Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »
Apple se on vaan niin kova vekkuli, että riippuu ihan telkasta miten helppoa 1080p tilan käyttöönotto on. Joissain telkkareissa se onnistuu aivan mutkitta, toisissa kikkakolmosella, toisissa switchresx:llä, toisissa ei taas ollenkaan.
Itse olen tuon kanssa tapellut Minin ja MBP kanssa. Pistä tuonne ylös hakuun 1080p ja switchresx niin varmaan löydät kaks tai kolme topicia aiheesta.
Ite oon kyllä MBP:llä pyörittäny aivan kaikenlaisia videoita pätkimättä. Millä ohjelmalla niitä toistat?
Jaa, kerroitkin jo. Varma ettei video ole särki?
Itse olen tuon kanssa tapellut Minin ja MBP kanssa. Pistä tuonne ylös hakuun 1080p ja switchresx niin varmaan löydät kaks tai kolme topicia aiheesta.
Ite oon kyllä MBP:llä pyörittäny aivan kaikenlaisia videoita pätkimättä. Millä ohjelmalla niitä toistat?
Jaa, kerroitkin jo. Varma ettei video ole särki?
Karsee läjä kaikkee roinaa.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Kyllä mun vuoden vanha MBP toistaa 1080p-leffat Sampan FullHD:llä ihan hyvin. Välillä MBP vähän puhisee, mutta kuva ei nyji. Näyttis 256 megalla ja softa VLC.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Joo. Nuo kaikki Switchrexit on tullut jo kokeiltua, joten kaippa se sitten niin on, ettei tämä MBP ja Sonyn W2000 vain sovi yhteen. Samat klipit pyörii vaivatta Mac Pro:lla ja Sonyllä, joten vika tuskin on klipeissä. Sehän tässä on, että prosessorit eivät tosiaan edes puhise, joten näytönohjaimen ja telkun yhteensopivuudesta lienee kyse. Harmillista, koska MBP on toistettaessa lähes äänetön verrattuna Mac Pro:n tuuletinääniin.
-
Siis, kyseessä on puhtaasti Applen vika. Sonys ei ole mitenkään kummallinen ruutu digitaalisesti yhdistettynä, se on vaan nää mäkit jotka ei osaa tuota 1080p:tä kuin tiettyjen telkkareiden kanssa ilman kikkailuja.AV.Kammari kirjoitti:Joo. Nuo kaikki Switchrexit on tullut jo kokeiltua, joten kaippa se sitten niin on, ettei tämä MBP ja Sonyn W2000 vain sovi yhteen. Samat klipit pyörii vaivatta Mac Pro:lla ja Sonyllä, joten vika tuskin on klipeissä. Sehän tässä on, että prosessorit eivät tosiaan edes puhise, joten näytönohjaimen ja telkun yhteensopivuudesta lienee kyse. Harmillista, koska MBP on toistettaessa lähes äänetön verrattuna Mac Pro:n tuuletinääniin.
Ei muutaku vihasta postia Stevelle että korjaisivat.
-
Joku "synkkaan" (MBP>TV) liittyvä juttu tuo ongelma on, koska välillä saan todella raskaan klipin (H.264/20000kbits/s) pyörimään sulavasti TV:ssä ja välillä sama klippi voi pykiä lähes paikallaan. Aivan kuin välillä laitteet ymmärtäisivät toisiaan ja välillä ei.
Hyvin epävarmaa toiston laatu on kuitenkin siis kauttaaltaan, mutta huomasin että parhaiten se toimii kun käyttää 1080i-asetuksia (eli näytönohjaimen parasta oletustarkkuutta). Täytyy vielä kokeilla joskus lyhemmällä dvi>hdmi -piuhalla. Nyt käytössä 5m kaapeli, joka siis Mac Pro:ssa toimii hyvin, mutta voihan pitkillä vedoilla olla eroja näytönohjaimien välillä.
Koneesta ongelma tuskin siis johtuu, koska eihän toisto edes vaikuta tuulettimien pyörimisnopeuteen , vaikka katselee tuommoista järeää H.264:sta.
Hyvin epävarmaa toiston laatu on kuitenkin siis kauttaaltaan, mutta huomasin että parhaiten se toimii kun käyttää 1080i-asetuksia (eli näytönohjaimen parasta oletustarkkuutta). Täytyy vielä kokeilla joskus lyhemmällä dvi>hdmi -piuhalla. Nyt käytössä 5m kaapeli, joka siis Mac Pro:ssa toimii hyvin, mutta voihan pitkillä vedoilla olla eroja näytönohjaimien välillä.
Koneesta ongelma tuskin siis johtuu, koska eihän toisto edes vaikuta tuulettimien pyörimisnopeuteen , vaikka katselee tuommoista järeää H.264:sta.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Voisikohan kyse olla mitenkään esim. refresh ratesta? Ts. tietyt telkkarit osaavat kertoa koneelle piuhan kautta että tarttis 1920x1080@60Hz mutta suurin osa pyytää TV:n oletusrefreshiä eli 50Hz jonka kanssa näytönohjaimella (tai ennemminkin sen ajurilla) sitten on ongelmia? Tämä on siis 100% mutua ja spekulaatiota mutta yksi hypoteettinen aiheuttaja.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
MBP:n näyttövalikoissa Sonyn kohdalla on valinnat 50Hz tai 60Hz. 50Hz on pakkovalinta, mikäli haluaa katsoa PAL-matskua sulavasti. Ja Mac Pro:n kokemuksista tiedän, että kyseisen Sony toimii tietokoneyhteyden kanssa ongelmitta.
Totta kyllä, että tämä voisi olla ongelma, mutta epäilen sitä tässä tapauksessa, koska toisto välillä onnistuu.. toisaalta, jos tuo onkin juuri se ongelma, että refresh raten informaatio ei kulje pitkää kaapelia pitkin häiriöittä ja asetuksen vaihtelu aiheuttaa ongelmaa.
Totta kyllä, että tämä voisi olla ongelma, mutta epäilen sitä tässä tapauksessa, koska toisto välillä onnistuu.. toisaalta, jos tuo onkin juuri se ongelma, että refresh raten informaatio ei kulje pitkää kaapelia pitkin häiriöittä ja asetuksen vaihtelu aiheuttaa ongelmaa.
-
Voihan olla, että johtopäätös on hätäinen ja joudun vielä syömään sanani, mutta sitkeän testailun tuloksena satuin kokeilemaan toistoa äsken Front Rowlla ja ainakin tällä kertaa kaikki H.264 videot pyörivät W2000:n näytöllä sulavasti! Miksiköhän ei tullut FR aikaisemmin mieleen...
Jotenkin Front Row käsittelee yhteyden ulkoiseen näyttöön eri tavalla, kuin aikaisemmin testaamani ohjelmat (VLC,MPlayer,Quicktime). Nyt siis vaikuttaisi, että vika on kuitenkin softapohjainen tai siis softan > näytönohjaimen + television välinen ongelma. Jos kerta yksi ohjelma pystyy videot toistamaan, niin tuntuu aika hassulta mikseivät nämä muutkin. Kun päänäyttönä on W2000, sulkee FR koneen näytön kun ohjelma käynnistetään. Luulisin, että MBP:n näyttö on 60Hz ja televisio on luonnollisesti 50Hz. Ehkäpä tuo toisen näytön sammuminen pelistä helpottaa jotenkin yhteyttä ulkoiseen näyttöön noin synkkamielessä. Toisaalta tuskin FR koneen näyttöä oikeasti nukuttaa, vaan ainoastaan vetää sen mustiin.
Tai sitten FR osaa hyödyntää koneen grafiikkakortin ja muut ohjelmat eivät.
Olkoot totuus sitten mikä tahansa, niin Front Row tuntuisi pyörittävän sulavasti videoitani Sonyn kanssa - myös raskaita H.264 sellaisia. Testasin äsken tuon vielä käynnistämällä koneen uudelleen, jottei kyse olisi sattumasta... toimi. Toivottavasti myös seuraavan käynnistyksen ja piuhojen yhdistämisen jälkeen FR pelittää.
Jotenkin Front Row käsittelee yhteyden ulkoiseen näyttöön eri tavalla, kuin aikaisemmin testaamani ohjelmat (VLC,MPlayer,Quicktime). Nyt siis vaikuttaisi, että vika on kuitenkin softapohjainen tai siis softan > näytönohjaimen + television välinen ongelma. Jos kerta yksi ohjelma pystyy videot toistamaan, niin tuntuu aika hassulta mikseivät nämä muutkin. Kun päänäyttönä on W2000, sulkee FR koneen näytön kun ohjelma käynnistetään. Luulisin, että MBP:n näyttö on 60Hz ja televisio on luonnollisesti 50Hz. Ehkäpä tuo toisen näytön sammuminen pelistä helpottaa jotenkin yhteyttä ulkoiseen näyttöön noin synkkamielessä. Toisaalta tuskin FR koneen näyttöä oikeasti nukuttaa, vaan ainoastaan vetää sen mustiin.
Tai sitten FR osaa hyödyntää koneen grafiikkakortin ja muut ohjelmat eivät.
Olkoot totuus sitten mikä tahansa, niin Front Row tuntuisi pyörittävän sulavasti videoitani Sonyn kanssa - myös raskaita H.264 sellaisia. Testasin äsken tuon vielä käynnistämällä koneen uudelleen, jottei kyse olisi sattumasta... toimi. Toivottavasti myös seuraavan käynnistyksen ja piuhojen yhdistämisen jälkeen FR pelittää.
-
Mitenniin telvisio luonnollisesti 50 Hz? Ainakin se telkkarin oma paneeli toimii hyvin 60 Hz. Jos taas tarkotit PAL lähetyksiä 25fps=50Hz niin sittei mitään.. 
Seonny kuule niin, että sei oo missään määrin ohjelman itsensä asia hoitaa yhteyksiä näyttöihin. OS X:n joku ikkunointimanageri hoitaa sen puolen täysin itse. Videotoistimet eivät ota mitään kantaa siihen, mitä, mihin, millon ja miten kuva tulisi näyttöpäätteelle piirtää (siis jollekin tietylle spesifisistisitisilelle ruudulle).
Öitä.

Seonny kuule niin, että sei oo missään määrin ohjelman itsensä asia hoitaa yhteyksiä näyttöihin. OS X:n joku ikkunointimanageri hoitaa sen puolen täysin itse. Videotoistimet eivät ota mitään kantaa siihen, mitä, mihin, millon ja miten kuva tulisi näyttöpäätteelle piirtää (siis jollekin tietylle spesifisistisitisilelle ruudulle).
Öitä.
-
No luonnollisesti siksi, että PAL-kuvattua materiaalia ei ole mitään järkeä edes harkita katselevansa 60Hz asetuksilla, joten luonnollisesti valittuna on siis 50Hz. Tämä tulee Sonyn kautta OSX:ään oletusasetuksena, mutta toki sieltä siis löytyy tuo 60Hz tarvittaessa.
Itse en ymmärrä mitään ikkunointimanagereista enkä ohjelmien osuuksista näytön toimintaan. Totean vain, että Quicktime pykii paljon, VLC pykii satunnaisesti, Front Row toistaa sulavasti kaiken raskaankin H.264 -materiaalin.
Eli olen löytänyt ongelmaani ratkaisun ja jostain syystä ratkaisuun vaikuttaa käytetty ohjelma. Minä tyytyväinen.
Itse en ymmärrä mitään ikkunointimanagereista enkä ohjelmien osuuksista näytön toimintaan. Totean vain, että Quicktime pykii paljon, VLC pykii satunnaisesti, Front Row toistaa sulavasti kaiken raskaankin H.264 -materiaalin.
Eli olen löytänyt ongelmaani ratkaisun ja jostain syystä ratkaisuun vaikuttaa käytetty ohjelma. Minä tyytyväinen.
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka