Feminismi
-
Feminismi
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
Otan kantaa:
Feminismi jo semanttisesta lähtökohdastaan nostattaaa puistatuksia. Tasa-arvon haun lähtökohdaksi nostetaan jako sukupuolien välillä joka sinällään on myös ylipäänsä aattellisesti kannattajiaan yhdistävä tekijä. Mielestäni feminismi ei voi johtaa tasa-arvoon perustuessaan vain naisnäkökulmaan! Sukupuolten välistä tasa-arvoa korostetaan nimenomaan niiltä osin, joilla naisten koetaan olevan alakynnessä.
Feminismi ei siis ole todellista sukupuolten tasa-arvon hakemista, koska jo käsitteenä se tekee kuilun miesten ja naisten välille. Tämä käsite ei kuitenkaan näytä aiheuttavan päänvaivaa feministeille, vaikka puolestaan esimerkiksi ammattinimikkeistä - kuten kirvesmies - voidaan itkeä loputtomiin.
Aikansa (70-80 luvut) aatteeksi feminismi oli tärkeä aate. Se kuitenkin saavutti päämääränsä ja nyt akateemisen feminismin suuntaus näkyy hakevan korkeampaa arvoa naiselle kuin miehelle - ei siis tasa-arvoa sukupuolten välille. Ruotsalainen-akateeminen-lesbo-feminismi on jopa mennyt niin pitkälle, että ovat leimanneet miesten kanssa makaavat heteronaiset sukupuolensa pettäjiksi ja vaatineet sukupuolipuoliveroa, joka kohdistuisi miehiin. Onko tämä tasa-arvoa?
Tosin uskon etteivät kaikki kyseiset äärimielipiteet saa täyttä kaikua valistuneissa "feministeissä" - tai ainakin toivon niin. Mutta, jos tarkoituksena on vain ajaa tasa-arvoa, niin miksei voi puhua todella tasa-arvosta.
Minä olen antifeministi eli/ja tasa-arvon kannattaja!
-
-
Re: Feminismi
Ja minä kun odotin edes hieman vastarintaa.kuriton kirjoitti:Saikos tähän adressiin laittaa mihin nimensä?

-
Viesti Kirjoittaja pullis »
Kuvittelitko sinä, että täällä feministiksi tunnustautuneet ovat kaikki ruotsalais-akateemisia-lesbofeministejä?Pasteur kirjoitti:Ja minä kun odotin edes hieman vastarintaa.kuriton kirjoitti:Saikos tähän adressiin laittaa mihin nimensä?
-
Viesti Kirjoittaja kuriton »
Nyt se alkaa keskustelu!!pullis kirjoitti:Kuvittelitko sinä, että täällä feministiksi tunnustautuneet ovat kaikki ruotsalais-akateemisia-lesbofeministejä?Pasteur kirjoitti:Ja minä kun odotin edes hieman vastarintaa.kuriton kirjoitti:Saikos tähän adressiin laittaa mihin nimensä?

-
Viesti Kirjoittaja pullis »
-
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
On perin outoa, että naiset vaativat samaa palkkaa kuin miehet! Onhan selvää, että naisten tuottavuus työelämässä elinkaarensa aikana on pienempi, koska he ovat todennäköisempiä synnyttämään ja pitämään lapsivapaita. Miksi yrityksen pitäisi maksaa tällaisesta henkilökohtaisesta päätöksestä? Tuleehan ko vapaasta paljon kuluja, kun joudutaan hankkimaan sijainen, perehdyttämään hänet ja silti vielä paikkailemaan virheitä. Toki on mahdollista, että mies jää naisen sijaan kotiin ja toki tällöin tilanne on päinvastainen, mutta valitettavasti tätähän ei työnantaja voi osata ennalta arvioida, joten keskimääräisiin stereotypioihin on tyytyminen.
Nimim. Naisille pienempi palkka!
(Tämän monologin esittäminen eräissä illanistujaisissa, joissa oli muutama naistutkimuksen edustaja ja proffakin, melkein ajoi minut ojasta allikkoon.)
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Niinpä, Santi ja Diego on nähtävä!pullis kirjoitti:Ei kai kukaan ehdi kirjoittaa mitään tänne Serranoja katsellessa, minä ainakin keskityn siihen.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Ja sinä se varo lentäviä heinäseipäitä ajatusta juoksuttaessas!Pasteur kirjoitti:Täytynee siis jatkaa ajatuksen juoksua.![]()
Nimim. Naisille pienempi palkka!

-
pullis kirjoitti:Kuvittelitko sinä, että täällä feministiksi tunnustautuneet ovat kaikki ruotsalais-akateemisia-lesbofeministejä?

Termit kuten feminismi syntyvät yleensä akateemisen tutkimuksen piirissä ja siten edustavat valtavirta tutkimusta ko aiheesta. Mikäli tunnustautuu feministiksi tunnustaa mielestäni noudattelevansa keskimääräisen naistutkimuksen linjauksia.
Jos ilmoittaudun kokoomuslaiseksi, tarkoittaa se, että olen samaa mieltä heidän linjastaan. Mutta koska sitä en ole ilmoittaudun vain hillityn kapitalismin kannattajaksi.
-
Ei hitsinpitsi... meneekö siellä nyt se jakso, jossa se auton korjaaja rikastuu?kuriton kirjoitti:Niinpä, Santi ja Diego on nähtävä!Diego onkin päässyt jo pitkälle psykologian opinnoissaan.

Mutta siinä on muuten kanssa yksi ohjelma, joka niin piilomainostaa feminismiä.

-
Viesti Kirjoittaja micho »
-
Hmm... Saattaa ollakin. Mutta nimenomaan! Todellinen feminismihän vaatii naisille samoja oikeuksia kuin miehille sekä samoja velvollisuuksia miehille kuin on naisilla. Vaan eipä tule puheeksikaan miehiltä puutuvat naisten oikeudet tahi miesten velvollisuudet - eihän niitä kuulu jakaa. Ja menepä moisesta femmarille mainitsemaan, niin sovinistiksihan sinut tuolloin leimataan!micho kirjoitti:Olitkohan juuri Pasteur se joka täällä joskus ihmetteli tasa-arvoa vaatehuolto vs. viemärinavaus -akselilla. Tuli juurikin viime viikolla todettua, että eipä sitä paljon hameväeltä apuja saa kun viemäriä ruvetaan rassaamaan...
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Yleisin perhemuotohan taitaa edelleen olla heteropariskunta, mies ja nainen. Jokainen perhekunta voi minun puolestani jakaa kotityöt ihan sen mukaan kuka ehtii ja jaksaa. Kuitenkin haluan muistuttaa että työssäkäyvä nainen tekee kotona usein toisen työpäivän, varsinkin jos perheessä on lapsia. On totta ettei nainen välttämättä pysty joihinkin esimerkiksi fyysisesti raskaisiin töihin, joten nämä hommat jäävät useinmiten miesten harteille. Kotityöt kun lisäävät koko perheen hyvinvointia ja lapsetkin tulisi jo pienestä pitäen opettaa tekemään heille sopivia tehtäviä koko perheen hyväksi. Naisena en kestäisi katsella miestä, joka ei osaisi tiskata, pestä pyykkiä tai imuroida. Toisaalta sinkkujen määrä on jatkuvassa kasvussa ja Suomessakin on paljon esimerkiksi sinkkunaisia, jotka eivät miestä tarvitse näihin ns. miesten töihin. Renkaan vaihtaminen ei ole homma eikä mikään. Jos aletaan puhua putki- tai sähkötöistä, tunnustan ettei oma ammattitaitoni siihen riitä ja olen siksi valmis maksamaan ammattilaiselle ongelman korjaamisesta. Sama ohje pätee mielestäni myös muihin kotitöihin. Jos perhe- tai parisuhde takkuaa pesemättömien tiskien takia niin hankkikaa ihmeessä apua! Siivousalan yrityksiä on Suomessakin joka paikassa, hinnat tuntuvat olevan kohtuullisia ja ko. palveluiden elitistäminen mielestäni naurettavaa. Jos rahat eivät riitä avun hankkimiseen, voi ihan itsessään miettiä kannattaako pilata parisuhde riitelemällä siitä, kuka vie roskat. Usein kun riidan syy taitaa olla ihan jossain muualla kuin kotitöiden jakamisessa.
Sama palkka samasta työstä. Mielipide jonka mukaan nainen saa perustellusti vähemmän palkkaa koska on poissa töistä lasten saannin takia on mielestäni naurettava. Ensinnäkään kaikki naiset eivät saa tai halua lapsia. Tulisiko heillekin maksaa vähemmän palkkaa vain sen takia että heillä on lapsen tekoa varten välineet valmiina vaikka eivät koskaan niitä käyttäisikään? Toisekseen monet naiset ovat pakotettuja jäämään kotiin lapsen kanssa vain ja ainoastaan sen takia että saavat vähemmän palkkaa ja siksi perheen kannalta on parempi että se parempi palkkainen on tienaamassa ruokarahaa. Eli jos naiset saisivat saman määrän palkkaa samasta työstä kuin mies, voisi olla mahdollista että useampi nainen jäisi "tuottavaksi yhteiskunnan yksilöksi" työelämään. Ja sitäpaitsi, kuka oikeasti haluaa jättää lapsensa hoitoon alle vuoden ikäisenä? Näitäkin perheitä tietenkin on ja se heille suotakoon mutta minun järkeni ainakin sanoo että lapsen ja koko perheen kannalta on parempi jos pieni vauva saa viettää ensimmäiset vuotensa kotona vanhempiensa kanssa kuin rampata pienestä asti vieraiden ihmiset hoidettavana.
Itse toivoisin lisää naisia johtaviin asemiin jo senkin takia että yhteiskunta, yritys- ja työelämä tarvitsevat monipuolisia näkemyksiä ja persoonia kehittyäkseen.
-

Mielestäni tämä ei ole feminismiä. Feminismistä puhuminen kun juuri on sitä että heilureihin kiinnitetään huomiota. Eihän moista termiä muuten edes olisi. Mutta uskokaa tai älkää, niin todellinen feminismi-keskustelu tänäkin päivänä on kuvaamani kaltaista!Anniel kirjoitti:Mielestäni todellinen tasa-arvo tulee siitä ettei enää kiinnitetä huomita siihen mitä siellä jalkovälissä heiluu tai on heilumatta
Kotitöiden osalta olen sitä mieltä, että tärkeintä on se, että molemmat osapuolet ovat järjestelyyn tyytyväisiä! Minä teen itse kotonamme enemmän töitä - lähinnä siksi, että olen tarkempi kodin suhteen. Sillä aikaa saattaapi eukko olla pellolla rautakangen kanssa - kunnes soittaa ja käskyttää minutkin sinne.

Mutta nämäkin asiat ovat taas naisnäkökulmasta lähteviä... Ja edelleenkin miesnäkökulmasta epäkohtien esiin nostaminen koetaan usein sovinismina. Tosin tulihan tuolta Annieliltakin nyt yksi: yhteisölliset odotukset miehiltä työn ja aikaansaantojensa suhteen. Myös esimerkiksi maanpuolustusvelvollisuus on epätasa-arvoinen epäkohta. Joskin henkilökohtainen mielipiteeni tästä ei tasa-arvoa tukisikaan.
Palkka-asiahan oli puhdasta provoa.

-
Taitavat viihtyä joillain ihan muilla foorumeillaPasteur kirjoitti:Eikö täällä ole yhtään kunnon femmaria?Tylsää...

Ja minäpä puhuinkin tasa-arvosta, en feminismistäPasteur kirjoitti:Mielestäni tämä ei ole feminismiä. Feminismistä puhuminen kun juuri on sitä että heilureihin kiinnitetään huomiota. Eihän moista termiä muuten edes olisi.Anniel kirjoitti:Mielestäni todellinen tasa-arvo tulee siitä ettei enää kiinnitetä huomita siihen mitä siellä jalkovälissä heiluu tai on heilumatta

No kerro nyt sitten ihmeessä se miesnäkökulma miten asiat pitäisi järjestää! Tottakai mielipiteeni ovat naisnäkökulmasta tehtyjä, johtuen siitä pikkuasiasta että olen nainen. Uskon kyllä että moni mieskin tuon kirjoitukseni ainakin osittain allekirjoittaa.Pasteur kirjoitti:Mutta nämäkin asiat ovat taas naisnäkökulmasta lähteviä... Ja edelleenkin miesnäkökulmasta epäkohtien esiin nostaminen koetaan usein sovinismina. Tosin tulihan tuolta Annieliltakin nyt yksi: yhteisölliset odotukset miehiltä työn ja aikaansaantojensa suhteen. Myös esimerkiksi maanpuolustusvelvollisuus on epätasa-arvoinen epäkohta. Joskin henkilökohtainen mielipiteeni tästä ei tasa-arvoa tukisikaan.![]()
Itse olisin mennyt armeijaan (olisin halunnut lehtäjäksi mutta se ei olisi ollut mahdollista) jos sellainen tilaisuus olisi tullut (jos en olisi päässyt heti opiskelemaan haluamalleni alalle). Jossain vaiheessa tulen suorittamaan jonkinlaisen vapaa-ehtoisen maanpuolustuskurssin ja harkitsen liittymistä sotkun täteihin

Mutta mitens ne naiset jotka eivät niitä lapsia halua? Miten heidän palkka-asiansa ratkaistaan? Ja mitenkäs muuten huoltajuusmaksut? Mikäs on miesten mielipide tähän ja miten sen pitäisi näkyä/olla näkymättä palkassa?Pasteur kirjoitti:Palkka-asiahan oli puhdasta provoa.Mutta siinä pysyn, että lapsen hankinta on valinta, josta ei kuuluisi muiden maksaa - paitsi tietysti yksilön yhteiskuntakelvolliseksi kasvattaminen koulutuksen jne kautta.
Huomaa etten ole haastamassa riitaa vaan hakemassa sitä sinunkin kaipaamaasi miesnäkökulmaa

-
Viesti Kirjoittaja Jone »
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Käsitesekamelskan avuksi ketjun aloittajalle: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_feminism
Suomen palkkaerot: http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Naist ... 5228837887
Ihmisoikeudet: http://www.unhchr.ch/udhr/lang/fin.htm
Tämä äijä lähtee pelaamaan korista.
-
Viesti Kirjoittaja Jonkkis »
Koska suomi ei ole kapitalistinen maa! Mielestäni kuitenkin VALTIOn kuuluisi hoitaa mm. "palkan" maksu äityysisyys lomalta. Olen kyllä sitä mieltä, että valtion kuuluisi maksaa kaikki "ylimääräiset kulut", eikä työpaikan.Pasteur kirjoitti:On perin outoa, että naiset vaativat samaa palkkaa kuin miehet! Onhan selvää, että naisten tuottavuus työelämässä elinkaarensa aikana on pienempi, koska he ovat todennäköisempiä synnyttämään ja pitämään lapsivapaita. Miksi yrityksen pitäisi maksaa tällaisesta henkilökohtaisesta päätöksestä? Tuleehan ko vapaasta paljon kuluja, kun joudutaan hankkimaan sijainen, perehdyttämään hänet ja silti vielä paikkailemaan virheitä. Toki on mahdollista, että mies jää naisen sijaan kotiin ja toki tällöin tilanne on päinvastainen, mutta valitettavasti tätähän ei työnantaja voi osata ennalta arvioida, joten keskimääräisiin stereotypioihin on tyytyminen.
Komppaan. Sanon vielä muutaman sanan. Olin sivarissa paikassa, jossa pelkästään naisia ja pomot naisia. Se on kyllä sellaista touhua että!!!Anniel kirjoitti:Mikäli feminismillä tarkoitetaan tässä ketjussa noita telaketju-rekkalesbo-miehetpannaan-naisasianaisia niin tähän joukkoon en lukeudu. Mielestäni todellinen tasa-arvo tulee siitä ettei enää kiinnitetä huomita siihen mitä siellä jalkovälissä heiluu tai on heilumatta vaan oikeasti mietitään henkilön panosta esim. työelämässä. Ja miksi ihmisen arvo nyky-yhteiskunnassa määritetään vain työn ja rahanansaitsemiskyvyn mukaan? Miksei tätä kyseenalaisteta? Uskoisin että moni mieskin eläisi onnellisemman elämän ilman jatkuvaa stressiä menestymisestä tai ylipäätään pärjäämisestä työelämän tiukassa tahdissa.
Yleisin perhemuotohan taitaa edelleen olla heteropariskunta, mies ja nainen. Jokainen perhekunta voi minun puolestani jakaa kotityöt ihan sen mukaan kuka ehtii ja jaksaa. Kuitenkin haluan muistuttaa että työssäkäyvä nainen tekee kotona usein toisen työpäivän, varsinkin jos perheessä on lapsia. On totta ettei nainen välttämättä pysty joihinkin esimerkiksi fyysisesti raskaisiin töihin, joten nämä hommat jäävät useinmiten miesten harteille. Kotityöt kun lisäävät koko perheen hyvinvointia ja lapsetkin tulisi jo pienestä pitäen opettaa tekemään heille sopivia tehtäviä koko perheen hyväksi. Naisena en kestäisi katsella miestä, joka ei osaisi tiskata, pestä pyykkiä tai imuroida. Toisaalta sinkkujen määrä on jatkuvassa kasvussa ja Suomessakin on paljon esimerkiksi sinkkunaisia, jotka eivät miestä tarvitse näihin ns. miesten töihin. Renkaan vaihtaminen ei ole homma eikä mikään. Jos aletaan puhua putki- tai sähkötöistä, tunnustan ettei oma ammattitaitoni siihen riitä ja olen siksi valmis maksamaan ammattilaiselle ongelman korjaamisesta. Sama ohje pätee mielestäni myös muihin kotitöihin. Jos perhe- tai parisuhde takkuaa pesemättömien tiskien takia niin hankkikaa ihmeessä apua! Siivousalan yrityksiä on Suomessakin joka paikassa, hinnat tuntuvat olevan kohtuullisia ja ko. palveluiden elitistäminen mielestäni naurettavaa. Jos rahat eivät riitä avun hankkimiseen, voi ihan itsessään miettiä kannattaako pilata parisuhde riitelemällä siitä, kuka vie roskat. Usein kun riidan syy taitaa olla ihan jossain muualla kuin kotitöiden jakamisessa.
Sama palkka samasta työstä. Mielipide jonka mukaan nainen saa perustellusti vähemmän palkkaa koska on poissa töistä lasten saannin takia on mielestäni naurettava. Ensinnäkään kaikki naiset eivät saa tai halua lapsia. Tulisiko heillekin maksaa vähemmän palkkaa vain sen takia että heillä on lapsen tekoa varten välineet valmiina vaikka eivät koskaan niitä käyttäisikään? Toisekseen monet naiset ovat pakotettuja jäämään kotiin lapsen kanssa vain ja ainoastaan sen takia että saavat vähemmän palkkaa ja siksi perheen kannalta on parempi että se parempi palkkainen on tienaamassa ruokarahaa. Eli jos naiset saisivat saman määrän palkkaa samasta työstä kuin mies, voisi olla mahdollista että useampi nainen jäisi "tuottavaksi yhteiskunnan yksilöksi" työelämään. Ja sitäpaitsi, kuka oikeasti haluaa jättää lapsensa hoitoon alle vuoden ikäisenä? Näitäkin perheitä tietenkin on ja se heille suotakoon mutta minun järkeni ainakin sanoo että lapsen ja koko perheen kannalta on parempi jos pieni vauva saa viettää ensimmäiset vuotensa kotona vanhempiensa kanssa kuin rampata pienestä asti vieraiden ihmiset hoidettavana.
Itse toivoisin lisää naisia johtaviin asemiin jo senkin takia että yhteiskunta, yritys- ja työelämä tarvitsevat monipuolisia näkemyksiä ja persoonia kehittyäkseen.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
No mun intuitiivinen tunne on, että naisten ei tarvitsisi armeijaan välttämättä edes päästä. Tämä nyt sitten torpedoikin kaiken mitä olen julistanut.Anniel kirjoitti:Itse olisin mennyt armeijaan
No siis palkka-asiaan mulla ei ole oikein mitään sanottavaa. Asia on jo lähtökohdaltaan luonnollisesti seksistinen, koska miehet eivät lapsia voi synnyttää - mutta toki voi olla vastaavasti kotiin jäämisen orientoituneita isiä tai yksinhuoltajia jne. Eipä tuosta oikein ole sanottavaa. Muutamia miesnäkökulmia asiaan:Anniel kirjoitti:No kerro nyt sitten ihmeessä se miesnäkökulma miten asiat pitäisi järjestää!
- Naiset saavat tuloja sekä ansiotyöstä sekä mieheltään. Pelkkä palkkojen vertailu ei kerro kuka palkan kuluttaa tai mikä on kenenkin nettovarallisuus.
- Suuri palkka on tärkeämpi miehille, koska parisuhteeseen pääsy riippuu miehen tuloista. Lisäksi työpaikan vaihtaminen lisää palkkatasoa ja miehet ovat siihen usein valmiimpia.
- Naiset valitsevat miehiä useammin töitä joissa on lyhyemmät ja joustavammat työajat, mikä vaikuttaa palkkaan heidän oman päätöksensä myötä.
Suurin osa epäkohdista, joita aiheesta voi miesnäkökulmasta sanoa, ovat sellaisia, että tulkitaan lähtökohtaisesti humoristisiksi. Näin teen itsekin. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö niissä olisi aivan yhtä paljon perää kuin feministien teeseissäkin.
Koitetaanpas keksiä jotakin:
-Elinikä: Miesten elinajanodote on 7,2v lyhyempi kuin naisten. Miehet siis tekevät esimerkiksi töitä suuremman osan elämästään.
-Itsemurhat ovat yksi syy yllä olevaan kohtaan ja sitä voidaan pitää yleisenä indikaattorina miesten huonosta asemasta yhteiskunnassa.
-Suurin osa väkivallan uhreista on miehiä. Silti naiset väkivallan uhreina tulevat yhteiskunnallisesti paremmin huomioiduksi ja nimenomaan naisiin kohdistuvaan väkivaltaan tartutaan lujemmin ottein.
-Miesten vähättely lähisuhdeväkivallan uhreina. Feministisen tutkimuksenkin lähtökohta aiheeseen on: Miehen läpsäisy "Rikos ihmiskuntaa vastaan", naisen läpsäisy: "oikeutettu vastaus miehen väkivaltaisuuteen".
-Poikien ympärileikkaaminen on yhteiskunnallisesti sallitumpaa kuin tyttöjen.
-Huono-osaisin 3% suomalaisista ovat miehiä.
-Miehuus pitää ansaita - sanotaan "Ole mies!". Naiset ovat oikeutettuja kunnioitukseen sellaisinaan.
-Yleinen paine perheen elatusvelvollisuuteen.
-Ritarillisuuden odotus: miesten on asetettava naisten tarpeet omiensa edelle.
-Naisille on mahdollista käyttäytyä maskuliinisesti, mutta miesten naismainen käytös ei ole mahdollista.
-Tunteiden tukahduttaminen: Maskuliiniseen rooliin kuuluu odotus, että mies on riippumaton suorittaja, joka on aina kontrollissa.
-Naisten seksuaalinen valta: aiheuttaa miehelle kustannuksia, velvollisuuksia ja paineita. Tästä olisi monta kohtaa sanottavana.
-Isällä ei lainsäädännössä ole varsinaista oikeutta tietää isyydestään.
-Avioero ja huoltajuus: lienevät itsestään selviä
-Miehiin kohdistuu paljon vääriä syytöksiä perheväkivallasta ja lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
-Asevelvollisuus
-Ankarammat tuomiot
-Seksuaalisen häirinnän lainsäädäntö suunniteltu vain naisia varten
-Ei miesnäkökulmaista miestutkimusta Suomessa
-Patriarkaalisen dominaatioteorian ylivalta väkivalta tutkimuksessa
-Miesten intressejä puolustavia järjestöjä ei juuri ole
-Miehet tekevät vaarallisimmat ja huonoimmat työt yhteiskunnassa
-Miehet kokevat sisäista ja ulkoista syrjintää työskennellessään naisvaltaisilla aloilla
-Naisten seksuaalinen valta tuottaa naisille hyötyjä työelämässä, joita miehillä ei ole
-Terveyden huollosta ja eläkejärjestelmästä suurin osa ohjautuu naisten hyväksi
-Miehen mallin puute kouluissa ja päiväkodeissa
-Naisten parempi koulutustaso
-Naisia pidetään moraalisesti miehiä parempina
-Negatiivinen isän stereotyyppi: "Hölmö isä" esiintyy useissa komedia sarjoissa (esim Serranos

-Stereotyyppi miehen putkiaivoista ja kyvyttymyydestä tunteisiin
-Naisen euro on 80 senttiä -myytti. Todellisuudessa naisen euro on nykyään 96 senttiä!!
-Vanhojen miesten seksuaalisuus kyseenalaistetaan moraalisesti "iljettäväksi"
Siinä nyt päällimmäisenä mieleen tulleet ja silmiin pistäneet, nyt kun kerrain miesnäkökulmaa kysyttiin.

Useimmat pointeista löytyvät myös ns Laasasen listasta (Henry Laasanen, Jyväskylän yliopisto, 2008) perusteluineen.
-
Tähän voisin huomauttaa rintamahenkilökorvauksista: Lotat saivat tällaisia sodan ajalta, mutta vastaavissa toimissa olleet miehet eivät niitä saaneet.Jonkkis kirjoitti:Komppaan. Sanon vielä muutaman sanan. Olin sivarissa paikassa, jossa pelkästään naisia ja pomot naisia. Se on kyllä sellaista touhua että!!!. Eli miehiä enemmän sosiaali ja terveysalalle!!!
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Pointtina oli vain puhdas huumorimielinen provo.joonahe kirjoitti:Mielenkiintoinen esitys sinänsä tässä ketjussa, että jaetaan suomalainen työvoima kahteen kategoriaan, naiseen ja mieheen, ja esitellään näille vielä tehokkuuskeskiarvoja. Missä pointti?

Ja wikipediasta mainittakoon, että ainakin suomenkielinen sivu ko aiheesta määrittelee semantiikan eritavoin kuin valtavirta naistutkimus! Olet kuitenkin oikeassa, että tällaisessa keskustelussa tulee turhaa eripuraa jo käsitteistä - toki pyrin tässäkin asiassa kantamaan korteni kekoon.

-
Viesti Kirjoittaja Never-mind »
http://nsvalta.blogspot.com/
-Imac 2,4ghz 24"/320gt/4gt (ALU)
-Macbook c2d 2,4ghz Unibody
-Airport extreme base station
-iPhone 2G 16gb 3.0
-iPhone 3G S⃣ 32gb White 3.01
-
Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta allekirjoitan listasi.Pasteur kirjoitti:Muutamia miesnäkökulmia asiaan
Mihin tämä perustuu? Varmasti on naisia jotka valitsevat kumppaninsa tulojen perusteella mutta en usko että tämä osuus on kovinkaan suuri. Eiköhän kuitenkin suurin osa parisuhteista synny ihan sen perinteisen ystävyys/rakkaus-jutun kautta. On totta että suhteen alkuvaiheessa nainen ehkä olettaa miehen esim. tarjoavan baarissa, jolloin miehen kustannukset parisuhteen syntymisessä voivat olla suuremmat kuin naisen. Tosin, oletko ajatellut paljonko nainen esim. kuluttaa rahaa uusiin vaatteisiin kaunistautuessaan miestä varten?Pasteur kirjoitti:- Suuri palkka on tärkeämpi miehille, koska parisuhteeseen pääsy riippuu miehen tuloista.

En missään nimessä toisi tähän keskusteluun mukaan ympärileikkaamista, joka ensinnäkin on hyvin marginaalinen ilmio suomalaisessa yhteiskunnassa ja toisekseen, on TÄYSIN eri asia tehdä miehelle kuin naiselle. Perustelut voitte kaivaa vaikka sieltä Wikipediasta.Pasteur kirjoitti:-Poikien ympärileikkaaminen on yhteiskunnallisesti sallitumpaa kuin tyttöjen.
Tämä pätee ehkä johonkin työelämän osioon mutta en toivoisi että kaikki miehet kokevat tarvetta tukahduttaa tunteensa jatkuvasti.Pasteur kirjoitti:-Tunteiden tukahduttaminen: Maskuliiniseen rooliin kuuluu odotus, että mies on riippumaton suorittaja, joka on aina kontrollissa.
Naisena tämä seksuaalinen valta on vähän hankala käsite. Parisuhteessa seksi on useinmiten naisen haluamisen takana mutta työelämässä seksuaalinen nainen on vaarallinen otus, joka saa osakseen sekä halveksuntaa että limaisia ehdotuksia. Seksuaalisuuden osoittamiseen riittää lyhyehkö hame, avonainen kaula-aukko tms. Valitettavan monet naiset käyttävät seksuaalisuutta aseena pyrkiessään tavoitteisiinsa ja valitettavan monet miehet ottavat turhan isoja vapauksia lähinnä naisen pukeutumisen perusteella.Pasteur kirjoitti:-Naisten seksuaalinen valta: aiheuttaa miehelle kustannuksia, velvollisuuksia ja paineita. Tästä olisi monta kohtaa sanottavana.
Tätä en kyllä oikein usko. Ehkäpä selittyy sillä että miehet ovat taipuvaisia raa'empiin rikoksiin kuin naiset?Pasteur kirjoitti:-Ankarammat tuomiot
Oravanpyörätilanne. Mikäli naisvaltaiset alat olisivat paremmin palkattuja, jolloin ne houkuttelisivat lisää miehiä töihin, myös alan sukupuolijakauma tasoittuisi ja syrjintä lakkaisi koska sille ei ole mitään perustetta.Pasteur kirjoitti:-Miehet kokevat sisäista ja ulkoista syrjintää työskennellessään naisvaltaisilla aloilla
Mikäli tarkoitat neuvolapalveluita, allekirjoitan tämän. Muuten kaipaisin lisäperusteluja.Pasteur kirjoitti:-Terveyden huollosta ja eläkejärjestelmästä suurin osa ohjautuu naisten hyväksi
Klassinen prostituoitu-madonna-syndrooma, johon viittasin tuolla seksuaalisuus työelämässä -kohdassa.Pasteur kirjoitti:-Naisia pidetään moraalisesti miehiä parempina
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka