Ehken kokemattomuus ja puhdas olettamus ei ole niitä kriteerejä joita kannataa tässä yhteydessä nostaa esiin.Markusk kirjoitti:Itse omistan 8020A ja täytyy sanoa että olen tyytyväinen. Vastaavista studio kajareista ei ole hirveästi kokemusta mutta en jaksa uskoa että se saundi noista enään valtavasti voi paremmaksi tulla (hinta/kokoluokka). Muutenki puhumme kohtuu subjektiivisesta kokemuksesta. Erillaisia vaihtoehtoja on varmasti tarjolla ja paremmuudesta voi kinastella hautaan asti mutta jos noilla ei musiikista saa sitä oleellisinta irti eli mitä muusikko on halunnut kuuntelijalle antaa niin väittäisin ongelman olevan jossain muualla ku kaiuttimissa. Subbari on mahtava lisä noitten kanssa kun kävin koe kuuntelemassa, Mutta ilmankin pärjää loistavasti.
Genelec 8030A kotikuunteluun
-
Re: Genelec 8030A kotikuunteluun
Viesti Kirjoittaja Jone »
-
Viesti Kirjoittaja Markusk »
Halusin edellä mainituilla esille nostamillasi asioilla kertoa lukijalle lähtökohtani arviooni. Harmi jos se sinusta tuntuu turhalta. Näitä amerikan staroja kun pyörii joka foorumilla toitottamassa omaa oikeaa mielipidettään. PeaceJone kirjoitti:Ehken kokemattomuus ja puhdas olettamus ei ole niitä kriteerejä joita kannataa tässä yhteydessä nostaa esiin.Markusk kirjoitti:Itse omistan 8020A ja täytyy sanoa että olen tyytyväinen. Vastaavista studio kajareista ei ole hirveästi kokemusta mutta en jaksa uskoa että se saundi noista enään valtavasti voi paremmaksi tulla (hinta/kokoluokka). Muutenki puhumme kohtuu subjektiivisesta kokemuksesta. Erillaisia vaihtoehtoja on varmasti tarjolla ja paremmuudesta voi kinastella hautaan asti mutta jos noilla ei musiikista saa sitä oleellisinta irti eli mitä muusikko on halunnut kuuntelijalle antaa niin väittäisin ongelman olevan jossain muualla ku kaiuttimissa. Subbari on mahtava lisä noitten kanssa kun kävin koe kuuntelemassa, Mutta ilmankin pärjää loistavasti.
-
peace ja pieru.. Ole kuitenkin rehellinen itsellesi ja lue tuo kirjaamasi. Eipä siinä ole muuta kuin oman valinnan puolustus ilman mitään perusteluja. Se mistä on itse maksettu iso raha on melko usein paras tällä planeetalla vaikka muut mitä väittäisi. Ei edes kalliimpi saman sarjan malli ole juurikaan yhtään sen parempi jos kalliimpaan malliin ole juuri nyt varaa. Ero muuttuu kyllä kuultavaksi kun varaa siihen sitten joskus on.Markusk kirjoitti:Halusin edellä mainituilla esille nostamillasi asioilla kertoa lukijalle lähtökohtani arviooni. Harmi jos se sinusta tuntuu turhalta. Näitä amerikan staroja kun pyörii joka foorumilla toitottamassa omaa oikeaa mielipidettään. PeaceJone kirjoitti:Ehken kokemattomuus ja puhdas olettamus ei ole niitä kriteerejä joita kannataa tässä yhteydessä nostaa esiin.Markusk kirjoitti:Itse omistan 8020A ja täytyy sanoa että olen tyytyväinen. Vastaavista studio kajareista ei ole hirveästi kokemusta mutta en jaksa uskoa että se saundi noista enään valtavasti voi paremmaksi tulla (hinta/kokoluokka). Muutenki puhumme kohtuu subjektiivisesta kokemuksesta. Erillaisia vaihtoehtoja on varmasti tarjolla ja paremmuudesta voi kinastella hautaan asti mutta jos noilla ei musiikista saa sitä oleellisinta irti eli mitä muusikko on halunnut kuuntelijalle antaa niin väittäisin ongelman olevan jossain muualla ku kaiuttimissa. Subbari on mahtava lisä noitten kanssa kun kävin koe kuuntelemassa, Mutta ilmankin pärjää loistavasti.
Ja kirjaillahan saa mitä sattuu, mutta sikäli kun tässä nyt kuitenkin haetaan hieman kokemuksia ja ajatuksia näistä monitoreista niin ehkäpä omistajan muutama sananen soinnista ja soveltuvuudesta tms. olisi paikallaan. Ei sitäkään tarvitse lähestyä mittaritaulun puolelta vaan omin sanoin ja kokemuksin. Kun todetaan ettei vaan parempia ole niin kyllä se hieman turhauttaa. Ilman perusteluja noi on silkkaa sanahelinää. Enkä usko että täällä on kenelläkään tarve mihinkään starailuun. Aika monta tuotetta on ruodittu läpi ja monelle kysyvälle on etsitty oikea tuote kokemusten ja vertailujen kautta. Jos taas näiden seikkojen esiin kaivaminen tuntuu starailulta niin sille ei voi oikein mitään.
-
-
-
Käyttötarkoitus - Musiikin kuuntelu/taiteilijan teoksen sisäistäminen/musiikin työstäminen eri instrumenteinJone kirjoitti:Kuten huomaat niin luetun ymmärtäminen voi olla hyvin vaikeaa. Nyt sieltä jo tirahti pari perustelua: sopiva sun käyttötarkoitukseesi ja soveltuvuus kuuntelutilaan. Nyt kun esim. tiristelet vielä että mihin käyttötarkoitukseen ja millaiseen kuuntelutilaan niin ollaan jo lähellä perusteltua kommenttia pöntöistä.
Kuuntelutila - Pienin malli siksi koska kaiuttimet kulkevat mökillä/reissussa/kotona kohtuu pienessä tilassa missä kaiuttimien etäisyys kuuntelijasta 1kpl pääasiassa on noin 1m
Tämän tason laitteet todennäköisesti riittää vaativammallekki käyttäjälle mutta en mene sitä minään jumalan sanana julistamaan. Koska en ole kuullut kovin montaa vastaavaa mallia. Parempi olisi tiesti ollut olla sanomatta yhtään mitään. Mutta kuten topickin aloittaja kysyi soveltuvatko nämä kaiuttimet musiikin kuuntelemiseen mun mun mielipide on että mainiosti, oikeassa tilassa hyvät pöntöt. Ja jone jos haluat vielä tarkempaa analyysia mielipiteeni pohjalle laita mielellään priva viestiä.. tää menee mun mielestä jo vähä naurettavaks. Pieru ja piece sinnekkin.
-
-
Viesti Kirjoittaja Antzy »
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Parempi kuin sata jänistä?Antzy kirjoitti:8030 on parasta mitä sillä rahalla saa!!!

-
Viesti Kirjoittaja nandu »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja SonusLeo »
-
Viesti Kirjoittaja eepeli »
eepeli kirjoitti:Itse olen hankkimassa uusia monitoreita (musiikkin vääntöön). Mitä mieltä olette kannattaako hankkia 2 x Genelecin 8020 + 7050B -setti vai 2 x 8030 ilman subbaria (tai subbari joskus myöhemmin)? Itse olen menossa testaamaan ko. vehkeitä lähiaikoina.
En saanut oikein mitään vastausta kysymykseeni, joten laitan sen uudelleen, jos nyt tärppäisi.
-
Mun mielestä on syytä ottaa huomioon sen työstettävän äänispektrin painopiste. Jos se on vaikkapa "klassista" niin subi/alakerta ei oo niin merkittävässä roolissa tarkkailun suhteen kun taasen vaikkapa "tanssikonesupatuksessa" Homman kun pitää olla tarkasti rajatussa nipussa kun alakerran taajuuksissa on paljon materiaalia. Pelkässä 8030 setissä alin kuultava alakerta jää 58Hz kieppeille ja taasen 8020+7050B setissä se uppoaa 25Hz asti. Eli tämä subillinen seos antaisi monitoreille 25Hz-20kHz toiston ja jos tämä setti on tehollisesti riittävä/soveltuva niin kyllä se olisi annetuista vaihtoehdoista minun valinta jo heti alkuun. Jos on mahdollisuus vielä päivitykseen niin vaihtaisin yläkerrat tai subin tarpeen mukaan isompaan. Genelec on siitä hyvä vaihtoehto että keskenään sopivia pöniköitä on tarjolla joka lähtöön ja käytetyn kaiJuttimen myynti on helppoa jos tahtoo vaihtaa isompaan/toiseen.eepeli kirjoitti:eepeli kirjoitti:Itse olen hankkimassa uusia monitoreita (musiikkin vääntöön). Mitä mieltä olette kannattaako hankkia 2 x Genelecin 8020 + 7050B -setti vai 2 x 8030 ilman subbaria (tai subbari joskus myöhemmin)? Itse olen menossa testaamaan ko. vehkeitä lähiaikoina.
En saanut oikein mitään vastausta kysymykseeni, joten laitan sen uudelleen, jos nyt tärppäisi.
-
Viesti Kirjoittaja Antzy »

-
Viesti Kirjoittaja hazaa »
Mun mielestä on syytä ottaa huomioon sen työstettävän äänispektrin painopiste. Jos se on vaikkapa "klassista" niin subi/alakerta ei oo niin merkittävässä roolissa tarkkailun suhteen kun taasen vaikkapa "tanssikonesupatuksessa" Homman kun pitää olla tarkasti rajatussa nipussa kun alakerran taajuuksissa on paljon materiaalia. quote]Jone kirjoitti:eepeli kirjoitti:eepeli kirjoitti:Itse olen hankkimassa uusia monitoreita (musiikkin vääntöön). Mitä mieltä olette kannattaako hankkia 2 x Genelecin 8020 + 7050B -setti vai 2 x 8030 ilman subbaria (tai subbari joskus myöhemmin)? Itse olen menossa testaamaan ko. vehkeitä lähiaikoina.
Ei, ei ja ei.
Asia kun on juuri päinvastoin.
Sieltä klassisesta musiikista ne matalat taajuudet juuri löytyvät.
-
En toki kiellä yltiöpäistä nerouttasi mutta väitän mitattaessa sattuman varaisesti 100h klassista ja 100h tanssikonesupatusta niin energiakenttien mittaustuloksessa suurempaa kokonaismäärää näyttää konemusa.hazaa kirjoitti:
Ei, ei ja ei.
-
Viesti Kirjoittaja SonusLeo »
En kiellä kummankaan yltiöpäistä neroutta, mutta verrataanko tässä musiikkia ajalta 500-2008 ja musiikkia ajalta 1980-2008 ? ( Tosin veikkaan että ihminen on tehnyt musiikkia myös ennen 500, ja konemusiikkiakin varmaan ennen 1980, kun joku siitä kuitenkin aikoo hiukan viilauttaa:P )Jone kirjoitti:En toki kiellä yltiöpäistä nerouttasi mutta väitän mitattaessa sattuman varaisesti 100h klassista ja 100h tanssikonesupatusta niin energiakenttien mittaustuloksessa suurempaa kokonaismäärää näyttää konemusa.hazaa kirjoitti:
Ei, ei ja ei.
Ja siihen liittyen kaiuttimien toimivuudesta kotikuuntelussa. Mietin tuossa, että yksi syy korvien väsymiseen kuunnellessa näinkin tarkoilla kajareilla voi olla se tila missä kuuntelin. Oli nimittäin hyvin vuorattu kaikki seinät siellä, kaikua ei juuri pääse syntymään, joten ääni on juuri sellainen kuin se tulee monitorista. Jos tila on toisenlainen, varmaankaan korvien väsyminen ei ole ainakaan samanlaista.
-
Vastaan että verrataan.SonusLeo kirjoitti:En kiellä kummankaan yltiöpäistä neroutta, mutta verrataanko tässä musiikkia ajalta 500-2008 ja musiikkia ajalta 1980-2008 ? ( Tosin veikkaan että ihminen on tehnyt musiikkia myös ennen 500, ja konemusiikkiakin varmaan ennen 1980, kun joku siitä kuitenkin aikoo hiukan viilauttaa:P )Jone kirjoitti:En toki kiellä yltiöpäistä nerouttasi mutta väitän mitattaessa sattuman varaisesti 100h klassista ja 100h tanssikonesupatusta niin energiakenttien mittaustuloksessa suurempaa kokonaismäärää näyttää konemusa.hazaa kirjoitti:
Ei, ei ja ei.
Ja siihen liittyen kaiuttimien toimivuudesta kotikuuntelussa. Mietin tuossa, että yksi syy korvien väsymiseen kuunnellessa näinkin tarkoilla kajareilla voi olla se tila missä kuuntelin. Oli nimittäin hyvin vuorattu kaikki seinät siellä, kaikua ei juuri pääse syntymään, joten ääni on juuri sellainen kuin se tulee monitorista. Jos tila on toisenlainen, varmaankaan korvien väsyminen ei ole ainakaan samanlaista.
-
Viesti Kirjoittaja hazaa »
Jospa Jone nyt menisit ja kuuntelisit muutaman levyllisen sitä klassista musiikkia ja palaat aiheeseen sitten uudelleen.Jone kirjoitti:En toki kiellä yltiöpäistä nerouttasi mutta väitän mitattaessa sattuman varaisesti 100h klassista ja 100h tanssikonesupatusta niin energiakenttien mittaustuloksessa suurempaa kokonaismäärää näyttää konemusa.hazaa kirjoitti:
Ei, ei ja ei.
Siis jotain muuta kuin huilu tai viulukonserttoa.
Sitten tiedät mitä ne matalat taajuudet oikeasti ovat.
-
Ok, näin me tehdään. Jospa tähän sitten tulisi joku käsitys. Niin harvoin tulee musiikin kanssa puuhattua ja vielä kun käsite painopiste on käsitteenä itselleni melko vaikea käsittää niin pääsee käymään näin.hazaa kirjoitti:Jospa Jone nyt menisit ja kuuntelisit muutaman levyllisen sitä klassista musiikkia ja palaat aiheeseen sitten uudelleen.Jone kirjoitti:En toki kiellä yltiöpäistä nerouttasi mutta väitän mitattaessa sattuman varaisesti 100h klassista ja 100h tanssikonesupatusta niin energiakenttien mittaustuloksessa suurempaa kokonaismäärää näyttää konemusa.hazaa kirjoitti:
Ei, ei ja ei.
Siis jotain muuta kuin huilu tai viulukonserttoa.
Sitten tiedät mitä ne matalat taajuudet oikeasti ovat.

-
Viesti Kirjoittaja eepeli »
Huomasin lukiessa Genen manuaalia ja siinä sanoittiin "Älä kytke kaiutinta suojamaadoittamattomaan pistorasiaan". Koskeeko tämä nyt minua, kun asun vanhassa 50-60-luvun kerrostalossa, jossa on vielä maadoittamattomat pistorasiat? Vai onko kyse eriasiasta?
EDIT: Toimii ainakin toistaiseksi uudet monitorit maadoittamattomassa verkossa.
-
Viesti Kirjoittaja kasakka »
Mulla on tällä hetkellä käytössä pari Magnat Quantum 503 kaiuttimia Cambridge Audion vahvistimen kanssa ja vaikka noissakin on varsin hyvä ääni, välillä on houkutellut Genejen hommaus jo senkin takia, että saisi reilun siivun pöytätilaa takaisin kun ei tarvitse pitää vahvistinta siinä. Tuntuu, että yksinäänkin nuo suht kookkaat Magnatit toistavat melko alas.
PS. Itsekin olen tuon FireWire äänikortin kannalla. Omassa käytössäni on Echo AudioFire 4 ja on toiminut moitteettomasti niin Windowsissa kuin OSX:ssakin. Jos ei ole tarve äänitellä mikkejä käyttäen, pieni n. 150€ hintainen AudioFire2 ei ole varmasti paha sijoitus.
-
Viesti Kirjoittaja Nyrkki »
Mulla on olohuoneessa 8030 pari ja se pelittää siinä tilassa ainakin tosi mallikkaasti. kuuntelupaikasta kaiuttimiin etäisyys on noin 3 metriä. Työhuoneessa tietokonekaiuttimina taas on 8020 eikä niistäkään oo mitään valitettavaa. Subbaria en käytä, vaan mulle on riittänyt hyvin noitten oma alapää. 8030:ssa on selkeästi isompi soundi, joten mielestäni ne ovat olohuoneessa sopivammat kuin 8020:t. Omaa korvaa miellyttää myös 8030:n keskialue pikkuveljeään enemmän.kasakka kirjoitti:Osaisikos joku kertoa enemmänkin 8020 ja 8030 mallien soundieroista?
Entä mitenkäs noiden 80xx volansäätö? Niissähän on volapotikat, mutta joutuuko kumpaakin säätämään erikseen vai saako ne kytkettyä siten, että yhden kaiuttimen volapotikka säätää molempien tasoja?
Volumesäätö omassa tapauksessani:
Olohuoneessa etuvahvistin ja kaiuttimet menevät samasta virtakytkimestä päälle, ja kaiuttimien vola on aina samassa säädössä, etuvahvistimella sitten säädän itse kuunteluvolumen.
Työhuoneen 8020:ssa on se rasittava puoli, että niissä virtakatkaisin on vulumenupissa, siis volat pitää säätää aina erikseen samalle tasolle. Ulkoisen äänikortin nupista sitten säädän siitä eteenpäin. Sinnekin tosin voisi laittaa kytkimellinen jatkojohdon, jossa on molemmat kaiuttimet kiinni, näin ei tarvisi sorkkia volumenuppia koko aikaa.
Volasäätö on kaiutinkohtainen, eli et voi yhdellä säätää kahta.
11" MBA
iPhone 5 16 GB
-
Viesti Kirjoittaja kasakka »
Genelecin ohjekirja kyllä väitti, että jos kaiuttimet on ketjutettu toisiinsa output-liittimen avulla, niin ketjun ensimmäisen kaiuttimen volasäätö vaikuttaisi myös muihin.Nyrkki kirjoitti:Volumesäätö omassa tapauksessani:kasakka kirjoitti:Osaisikos joku kertoa enemmänkin 8020 ja 8030 mallien soundieroista?
Entä mitenkäs noiden 80xx volansäätö? Niissähän on volapotikat, mutta joutuuko kumpaakin säätämään erikseen vai saako ne kytkettyä siten, että yhden kaiuttimen volapotikka säätää molempien tasoja?
Olohuoneessa etuvahvistin ja kaiuttimet menevät samasta virtakytkimestä päälle, ja kaiuttimien vola on aina samassa säädössä, etuvahvistimella sitten säädän itse kuunteluvolumen.
Työhuoneen 8020:ssa on se rasittava puoli, että niissä virtakatkaisin on vulumenupissa, siis volat pitää säätää aina erikseen samalle tasolle. Ulkoisen äänikortin nupista sitten säädän siitä eteenpäin. Sinnekin tosin voisi laittaa kytkimellinen jatkojohdon, jossa on molemmat kaiuttimet kiinni, näin ei tarvisi sorkkia volumenuppia koko aikaa.
Volasäätö on kaiutinkohtainen, eli et voi yhdellä säätää kahta.
-
Viesti Kirjoittaja Nyrkki »
Aha okei joo sori, mutta silloin mennään monona. Ajattelin stereotilannetta omissa lausunnoissani.kasakka kirjoitti:
Genelecin ohjekirja kyllä väitti, että jos kaiuttimet on ketjutettu toisiinsa output-liittimen avulla, niin ketjun ensimmäisen kaiuttimen volasäätö vaikuttaisi myös muihin.
11" MBA
iPhone 5 16 GB
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka