jomppa kirjoitti:Pbman kirjoitti:
Onhan tuo jo sanottu, mutta yritän vielä yksinkertaistaa: Suomessa takuuasioissa asiakasta palvelee aina myyjäliike. Esimerkiksi Gigantilla on paha tapa lähettää asiakkaat esimerkiksi Nokian omiin huoltoihin, vaikka laki on on selvä ja vastuu siten myyjällä. Kuluttajan ei tarvitse asioida kuin liikkeen kanssa, josta on tuotteen ostanut.
Toisaalta esim. markantalossa sanottiin suoraan, että voin kyllä jättää kännykän heille takuuhuoltoon, mutta nopeammin saa takaisin, jos vie itse huoltopisteeseen. Ko. huolto sattui muutenkin olemaan työmatkan varrella, joten vein kännykän itse huoltoon. Vastaavan viestin olen muiltakin saanut ("kyllä se meidän kautta voi lähettää, mutta nopeammin viet/haet itse sen huollosta xxx"). Isommissa kaupungeissa nopeimman palvelun varmasti saakin, jos vie laitteen itse huoltoon. Pienemmissä kannattaa postitus hoitaa myyjäliikkeen kautta.
Näinhän ne sanovat, mutta eivät asiakaspalvelun vaan kulujen karsimisen takia. Liikkeessä henkilö ottaa luurin vastaan, kyselee mikä on vikana, tekee raportin, täyttää parit paperit, pistää postiin/kuriiriin, myöhemmin saa luurin postin mukana, katsoo mitä on tehty ja laittaa luurin hyllyyn, antaa sen sinulle, selittää mitä sille on tehty ja täyttää taas vähän papereita. Työntekijältä voi mennä tähän 20-30 minuuttia yhden luurin osalta. Eli firmalle tämä kustantaa helposti 20 euroa palkkana (ja sivukuluina) ja euron postituksiin. Tämä on iso kustannus ja ennen kaikkea se on helposti vältettävissä kun tehdään homma niin hitaasti että kaikki tietävät että "nopeammin saat kun viet itse". 5 vältettyä takuukorjaukseen laittoa päivässä tuo vuoden 300:ssa kauppapäivässä yhteensä 30 000 euron säästöt. Tai 10 korjausta ja 60 000e.
Laskepa mitä se maksaa sinulle: auton parkeeraus, liikkeessä jonotus, asiointi, takasin autoon, parin päivän päästä takaisin huollolle, jonotus, asiointi, takaisin autolle ja niin edelleen. Ajatellaan että käytät tähän puolituntia kerrallaan eli yhteensä tunnin. Vaimo hermostuu kun tulit töistä taas puolituntia myöhemmin kuin normaalisti ja tuota tapahtuu samalla viikolla kaksi kertaa. Huutaa, että et välitä hänestä etkä vietä aikaa lasten kanssa. Ottaa eron, osituksessa menee talo ja käräjillä muksut. Rupeat käyttämään liikaa alkoholia, juomaan pakkasnestettä ja lopulta vedät itsesi kiikkuun kun vietät ensimmäistä jouluasi yksin.