EDIT: Taisin sekoittaa johonkin muuhun.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Viesti Kirjoittaja nko »
Tiedän että macillä voi tehdä vaikka mitä, en sitä kiellä ja että se on käyttäjäystävällinen yms. Leffojen katsomisesa tarkoitin enemmänkin digitaalisessa muodossa (löytyykö kaikken tyliset codecit ja onko jotain vobsubin kaltaista ohjelmaa?). Olisi tarkoitus hankkia kannettava eikä viitsi repullista dvd leffoja kantaa mukanaMonte-Cristo kirjoitti:Ja sinulla ei ole Mäkkiä? Liekö kuinka paljon sitten käytännön käyttökokemusta? Kuinka suuri osa tästä "eihän siitä ole mihinkään"-fiiliksestä johtuu vain siitä, että jotkut asiat tehdään OS X:ssä eri tavalla kuin Windowsissa? Tämä nimittäin on yleisin syy "tämä on pärsiestä"-reaktioon ihmisten kokeillessa erilaista laittetta/ohjelmaa. Hyvin yleinen esim. kännyköissä, joissa suurin osa suomalaisista on vain tottunut Nokian puhelinten käyttiksen logiikkaan.nko kirjoitti:Minua on huijjattu sen käyttäjäystävällisyydelä mutta eihän macistä ole mihinkään.
Trollauksen makua tällaisilla retorisilla kysymyksillä, joiden oikea vastaus on päivänselvä. (Eli totta kai pystyy. Sen kun laitat levyn sisään.)Pystyyköhän sillä edes leffoja katsomaan??
Kritiikkiä ei synny eikä pidä synnyttää pyytämällä, vaan sitä tulee jos on tullakseen. Silloin se on aitoa ja sopii myös tällaiseen ketjuun.Lisää vaan mac kritiikkiä. Pyydän.
Esim. Finderissa on oikeasti aika paljonkin kritisoitavaa. Näkisin mielelläni kansiot ryhmitettynä omaan ryhmäänsä näkymän alkuun à la Windowsin Explorer/Resurssienhallinta, mutta nyt täytyy tyytyä siihen, että kansiot ovat joko aakkosjärjestyksessä tiedostojen seassa tai omana ryhmänään jossakin kohtaa listaa.
Sen sijaan seuraava lainaus Hountilta......on todellista outoutta. Kahden sormen klikkaus kosketuslevyyn tai kaksi sormea levyllä ja klik on kätevämpää ja nopeampaa kuin erillinen oikea nappi*, jonka olemassaolo ja käyttö on muuten edelleen suuri mysteeri monelle Tahvo Taviskäyttäjälle. Käytännössä huomattu fakta.Tai hiiren 2. napin painallus ilman ylenpalttista kikkailua ja toiminnallisuuden rampauttamista läppäreissä?
* Kaksi erillistä nappia vaatii tähtäilyä. Macissa sen kun klikkaat vaan ilman sormihyppelyä kahden napin välillä. PC-ratkaisu se vasta rampauttamista onkin. (Sanaa "PC" käytetty sen kansanomaisessa merkityksessä, jossa sana tarkoittaa Microsoft Windows -käyttöjärjestelmällä varustetua henkilökohtaista tietokonetta.)
Viesti Kirjoittaja Snapple »
Macilla ei taida pystyä katsomaan leffoja analogisessa muodossanko kirjoitti:Leffojen katsomisesa tarkoitin enemmänkin digitaalisessa muodossa
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Asenna Perian ja Flip4Mac. Vielä ei ole tullut vastaan leffaa, joka ei toimisi. Vobsubin vastinetta en osaa sanoa, koska rippaan leffat joko kokonaisena MacTheRipperilla ja sitten HandBrakella haluamaani muotoon. Kannattaa vilkaista nuo ohjelmat ensimmäisenä. Jotkut käyttää myös iSquint-ohjelmaa noissa hommissa.nko kirjoitti: Tiedän että macillä voi tehdä vaikka mitä, en sitä kiellä ja että se on käyttäjäystävällinen yms. Leffojen katsomisesa tarkoitin enemmänkin digitaalisessa muodossa (löytyykö kaikken tyliset codecit ja onko jotain vobsubin kaltaista ohjelmaa?).
Mac The Ripper -softalla rippaat DVD:t Elokuvat-hakemistoon (tai jonnekin muualle ja teet aliaksen Elokuvat-hakemistoon) ja Front Row pyörittää leffat täysin kuten katsoisit niitä levyltä. Jos tallennat hakemistoon kansikuvan Preview.jpg-nimellä, Front Row näyttää hienosti myös sen.nko kirjoitti:Olisi tarkoitus hankkia kannettava eikä viitsi repullista dvd leffoja kantaa mukana.
Kyllä. ITunes on mielestäni yksi parhaita ohjelmia, joita olen koskaan käyttänyt. Ja kerron tämän noin kymmenen vuoden Winamp-käytön jälkeen.nko kirjoitti:Musiikin kuunteluunkin varmaan aika ideaali laite MAC nimittäin.
Olen käyttänyt Maccia (Tiger & Leopard) nyt noin vuoden ja todella vähän on mitään huonoja puolia tullut vastaan. Ainoastaan Polarin rannetietokoneen tietoja en saa siirrettyä (kivikautisella infrapunasysteemillä) Macissa, koska Polarilla on ohjelmastaan ainoastaan Winodws-versio. Buffalo LinkStation Live -verkkolevyn firmwaren päivittämiseen tarvittiin myös Windowsia samasta syystä. Enkä voi pelata Macilla Jagged Alliance 2 -peliä, koska en halua asentaa Boot Camppiin Windowsia.nko kirjoitti:Mutta haluaisinkin tietää mitä macillä ei voi tehdä ja sen huonoista puolista.
Viesti Kirjoittaja Pikkuroope »
Viesti Kirjoittaja Adama »
Eilen juuri yritin kopioida tiedostoa mäkistä verkon yli xp:n ntfs levylle. Ei onnistu vaikka kuin löysin rantein yrittää.Snapple kirjoitti:
...Drag'n'droppaa vaan rennoin rantein tiedostot mihin lystää. Jos kovalevyltä toiselle haluaa siirtää tavaraa, niin muistaa vaan pitää leppoisasti sormea-napilla. Tämä vielä Exposella höystettynä, niin johan homma luistaa. Toki ymmärrän, jos joku on eri mieltä ja haluaisi tehdä asiat cut/paste-meiningillä. Itse tykkään enemmän tavasta tehdä asiat rennon letkeesti ja hymyssä suin.
Viesti Kirjoittaja akihauru »
Videoiden editointi kotikäytössä ei kuitenkaan valitettavasti vielä tänä päivänä ole mikään piknikki millään koneella, vaikka sitä kovin helppona ja mukavana prosessina mainostellaan. Aina pitää vähän panostaa kun liikkuvan kuvan koostamiseen mennään, eikä mikään tapahdu suitsait, kun videonmatskun enkoodaaminen ja DVD-poltto aina kestävät oman aikansa. Toisaalta ei näissä kovin monta liikkuvaa tekijää ole, kun ne kerran ottaa haltuun. Epäilenpä kuitenkaan, että nämä hommat olisivat yhtään sen vähemmän "säätämistä" siellä PuuCee-puolellakaan..Adama kirjoitti:...mutta jos yrittää mitään eksoottisempaa niin aina menee säätämiseksi. Kuten esim kotivideoiden koostaminen ja poltto DVD:lle iLife hässäkällä.
Viesti Kirjoittaja D »
Viesti Kirjoittaja Pikkuroope »
No siis, finderissähän pystyy liikkumaan pitämällä cmd-nappia pohjassa ja painelemalla nuolinäppäimiä. Eteen ja taakse ja yläkansio ja avaakansio onnistuvat..D kirjoitti:Kun kaikki tuosta finderin cut/paste jutusta jauhavat niin heitänpä oman kysymykseni tähän väliin: Pystyykö kansioita millään näppäinyhdistelmällä menemään taaksepäin samalla kun on ottanut tiedostosta kiinni hiirellä? Tämä olisi mun mielestä todella kätevää jos on vahingossa drag&dropannut tiedoston kansioon, ja haluaa sen sieltä ulos sitä edeltävään kansioon. Mutta ei. En itse ole ainakaan keksinyt muuta ratkaisua kuin avata molemmat kansiot ja sitten drag&dropata, tai sitten ottaa tiedostosta kiinni ja juoksuttaa hiirennappi pohjassa koko polku edeltävään kansioon.
Viesti Kirjoittaja Maza »
Takaisin lähtökansioon pääsee, kun vie kursorin (ja tiedoston) Finder-ikkunan ulkopuolelle.D kirjoitti:Kun kaikki tuosta finderin cut/paste jutusta jauhavat niin heitänpä oman kysymykseni tähän väliin: Pystyykö kansioita millään näppäinyhdistelmällä menemään taaksepäin samalla kun on ottanut tiedostosta kiinni hiirellä? Tämä olisi mun mielestä todella kätevää jos on vahingossa drag&dropannut tiedoston kansioon, ja haluaa sen sieltä ulos sitä edeltävään kansioon. Mutta ei. En itse ole ainakaan keksinyt muuta ratkaisua kuin avata molemmat kansiot ja sitten drag&dropata, tai sitten ottaa tiedostosta kiinni ja juoksuttaa hiirennappi pohjassa koko polku edeltävään kansioon.
Viesti Kirjoittaja muikunruoto »
Itse en ole kokenut kotivideo-tyyppisten tuotosten toteuttamista mäkillä (ja siis iLifen vermeillä) mitenkään erityisen hankalaksi ja eksoottiseksi (tähän puuhaan olen käyttänyt G4 iBookkeja ja ekoja kamerallisia iMacejä). Matskuja olen imeskellyt koneelle dv-nauhoilta ja videoklippeinä still-kameroista. Joskus tuli joku tiedostotyyppi vastaan, jota iMovie ei tukenut, mutta n. 0,17 sekunnin guugletus ratkaisi ongelman ja jollakin kikkareella sain pätkän taivuteltua sopivampaan muotoon. Pitemmän tuotoksen polttamiseen DVD:lle toki menee aikaa, koska videossa kertakaikkiaan on vain niin valtavasti dataa, mutta näin lienee tosiaankin windowsissakin. iMovie editointiohjelmana on mielestäni näppärämpi kuin windowsin suunnilleen vastaava MovieMaker.akihauru kirjoitti:Videoiden editointi kotikäytössä ei kuitenkaan valitettavasti vielä tänä päivänä ole mikään piknikki millään koneella, vaikka sitä kovin helppona ja mukavana prosessina mainostellaan. Aina pitää vähän panostaa kun liikkuvan kuvan koostamiseen mennään, eikä mikään tapahdu suitsait, kun videonmatskun enkoodaaminen ja DVD-poltto aina kestävät oman aikansa. Toisaalta ei näissä kovin monta liikkuvaa tekijää ole, kun ne kerran ottaa haltuun. Epäilenpä kuitenkaan, että nämä hommat olisivat yhtään sen vähemmän "säätämistä" siellä PuuCee-puolellakaan..Adama kirjoitti:...mutta jos yrittää mitään eksoottisempaa niin aina menee säätämiseksi. Kuten esim kotivideoiden koostaminen ja poltto DVD:lle iLife hässäkällä.
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Voi (ilman näppäinyhdistelmän tarvetta) ainakin vaihtamalla kansionäkymä toiseksi Finderissä. Perskule, miten se nyt taas tehtiinkään?D kirjoitti:Kun kaikki tuosta finderin cut/paste jutusta jauhavat niin heitänpä oman kysymykseni tähän väliin: Pystyykö kansioita millään näppäinyhdistelmällä menemään taaksepäin samalla kun on ottanut tiedostosta kiinni hiirellä? Tämä olisi mun mielestä todella kätevää jos on vahingossa drag&dropannut tiedoston kansioon, ja haluaa sen sieltä ulos sitä edeltävään kansioon. Mutta ei. En itse ole ainakaan keksinyt muuta ratkaisua kuin avata molemmat kansiot ja sitten drag&dropata, tai sitten ottaa tiedostosta kiinni ja juoksuttaa hiirennappi pohjassa koko polku edeltävään kansioon.
Viesti Kirjoittaja D »
Ei toimi minulla (tai sitten en osaa).Maza kirjoitti:Takaisin lähtökansioon pääsee, kun vie kursorin (ja tiedoston) Finder-ikkunan ulkopuolelle.D kirjoitti:Kun kaikki tuosta finderin cut/paste jutusta jauhavat niin heitänpä oman kysymykseni tähän väliin: Pystyykö kansioita millään näppäinyhdistelmällä menemään taaksepäin samalla kun on ottanut tiedostosta kiinni hiirellä? Tämä olisi mun mielestä todella kätevää jos on vahingossa drag&dropannut tiedoston kansioon, ja haluaa sen sieltä ulos sitä edeltävään kansioon. Mutta ei. En itse ole ainakaan keksinyt muuta ratkaisua kuin avata molemmat kansiot ja sitten drag&dropata, tai sitten ottaa tiedostosta kiinni ja juoksuttaa hiirennappi pohjassa koko polku edeltävään kansioon.
Ah, tottaVoi (ilman näppäinyhdistelmän tarvetta) ainakin vaihtamalla kansionäkymä toiseksi Finderissä. Perskule, miten se nyt taas tehtiinkään?
Viesti Kirjoittaja darthmother »
Itse käytän (komento+Z) peru kohteen "nn" siirtoSherukka kirjoitti:Voi (ilman näppäinyhdistelmän tarvetta) ainakin vaihtamalla kansionäkymä toiseksi Finderissä. Perskule, miten se nyt taas tehtiinkään?D kirjoitti:Kun kaikki tuosta finderin cut/paste jutusta jauhavat niin heitänpä oman kysymykseni tähän väliin: Pystyykö kansioita millään näppäinyhdistelmällä menemään taaksepäin samalla kun on ottanut tiedostosta kiinni hiirellä? Tämä olisi mun mielestä todella kätevää jos on vahingossa drag&dropannut tiedoston kansioon, ja haluaa sen sieltä ulos sitä edeltävään kansioon. Mutta ei. En itse ole ainakaan keksinyt muuta ratkaisua kuin avata molemmat kansiot ja sitten drag&dropata, tai sitten ottaa tiedostosta kiinni ja juoksuttaa hiirennappi pohjassa koko polku edeltävään kansioon.
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Viesti Kirjoittaja Adama »
Jepjep. Suht tuoreena mäkkikäyttäjänä odotukset vaan oli hieman korkeammalla perustuen applen sivuilla oleviin propagandavideoihin. Noin vuoden käytön jälkeen voin todeta että ei nää mäkit oo sen kummempia vehkeitä kun peeceetkään.akihauru kirjoitti:
Videoiden editointi kotikäytössä ei kuitenkaan valitettavasti vielä tänä päivänä ole mikään piknikki millään koneella, vaikka sitä kovin helppona ja mukavana prosessina mainostellaan. Aina pitää vähän panostaa kun liikkuvan kuvan koostamiseen mennään, eikä mikään tapahdu suitsait, kun videonmatskun enkoodaaminen ja DVD-poltto aina kestävät oman aikansa. Toisaalta ei näissä kovin monta liikkuvaa tekijää ole, kun ne kerran ottaa haltuun. Epäilenpä kuitenkaan, että nämä hommat olisivat yhtään sen vähemmän "säätämistä" siellä PuuCee-puolellakaan..
Viesti Kirjoittaja miicah »
Jotain täytyy oikein yrittää, ettei voi kopsia filuja verkon yli. Kyllä mäkin verkkotuki/tiedostojärjestelmätuki on valovuoden winkkaria edellä. (Win/Linux/OSX) kohtuullisella kokemuksella voin todeta.Adama kirjoitti:Eilen juuri yritin kopioida tiedostoa mäkistä verkon yli xp:n ntfs levylle. Ei onnistu vaikka kuin löysin rantein yrittää.Snapple kirjoitti:
...Drag'n'droppaa vaan rennoin rantein tiedostot mihin lystää. Jos kovalevyltä toiselle haluaa siirtää tavaraa, niin muistaa vaan pitää leppoisasti sormea-napilla. Tämä vielä Exposella höystettynä, niin johan homma luistaa. Toki ymmärrän, jos joku on eri mieltä ja haluaisi tehdä asiat cut/paste-meiningillä. Itse tykkään enemmän tavasta tehdä asiat rennon letkeesti ja hymyssä suin.
Kyllähän mäkillä surffailee, leffat kattoo ja musat kuuntelee, mutta jos yrittää mitään eksoottisempaa niin aina menee säätämiseksi. Kuten esim kotivideoiden koostaminen ja poltto DVD:lle iLife hässäkällä.
Viesti Kirjoittaja joonahe »
iMovie '08 on käsittämätön softa. Jos jollain ei taivu millään (kuten minulla), kannattaa ladata ilmainen iMovie HD eli edellinen versio. Enemmän ominaisuuksia, helpompi käyttää. Mutta joo, tätä on puitu ennenkin – makuasioita. Ehkä tuo iMovie HD helpottaa Adaman Mac-darraan, jos nimenomaan videoeditointi oli vaikeeta.miicah kirjoitti:evoluutio iMovie '08:iin ja helppokäyttöisyyteen on valtava.
Viesti Kirjoittaja Mikkoja »
Viesti Kirjoittaja MasBe »
Levyt toimivat maceissa, jossa on kelkallinen CD/DVD asema. MacPro (onko siinäkään?) taitaa olla ainut kelkallisen aseman omaava Apple nyt muutamaan sukupolveen..Mikkoja kirjoitti:Opinpa sitten että macbook ei tue mini cd:itä. Ostin kameraani muistikortin, jonka mukana tuli data recovery -ohjelma mini cd:llä (pc:lle ja macille). Levyt kuulema jumittuvat macbookin dvd-asemaan, jos sellaisen sattuu sinne laittamaan. Täytyy kait mini cd:n toimia jollain macilla, jos kerta levyssä luvataan että ohjelman voi asentaa sille. Ei ole sandisk ajatellut asiaa loppuun asti
Viesti Kirjoittaja Snapple »
Itse teen työkseni videoeditointia ja kompositointia (lähinnä FCP, After Effects, Photoshop ja Flash). Nämä kaikki ohjelmat on lähes 24/7 auki. Tämä ei valitettavasti tullut kuuloonkaan PC:llä. Kyllä vähänkin tehokkaampi Macci on vaan valovuoden videohommissa vastaavia PC:itä edellä. Jo Macbookilla pystyy tekemään helposti HD-tasoista videoeditointia.miicah kirjoitti: Jotain täytyy oikein yrittää, ettei voi kopsia filuja verkon yli. Kyllä mäkin verkkotuki/tiedostojärjestelmätuki on valovuoden winkkaria edellä. (Win/Linux/OSX) kohtuullisella kokemuksella voin todeta.
Ja mitä tulee videoiden tekoon, niin eka editorini oli Premiere, joskus vuonna miekka ja kypärä... evoluutio iMovie '08:iin ja helppokäyttöisyyteen on valtava. (Puhumattakaan toki FCP:sta...
NTFS-tuen (oisko ollu Paragon tms.) joutuu kyllä asentamaan, jos haluaa tiedostoja kirjoittaa Windowsissa NTFS:lle. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia viskoa tiedostoja ympäri verkkoa. Jotenkin on vaikea kuvitella, että kotivideoiden teko olisi tuskallista iLife paketilla, mutta näköjään se voi olla sitäkin. Ohjelmista löytyy niin selkeät nappulat perustoiminnoille. Jos toiminnot eivät riitä niin täytyy ostaa omaa tasoa vastaavat paketit tyyliin "Adobe Video Collection" tai "Final Cut Studio". Jos ongelma on siinä että toiminnot eivät ole samoissa paikoissa kuin Windows ohjelmissa ja ohjelmat käyttäytyy eri tavalla niin se on aivan eri topicci.Adama kirjoitti: Eilen juuri yritin kopioida tiedostoa mäkistä verkon yli xp:n ntfs levylle. Ei onnistu vaikka kuin löysin rantein yrittää.
Kyllähän mäkillä surffailee, leffat kattoo ja musat kuuntelee, mutta jos yrittää mitään eksoottisempaa niin aina menee säätämiseksi. Kuten esim kotivideoiden koostaminen ja poltto DVD:lle iLife hässäkällä.
Viesti Kirjoittaja Pis »
Voit varmaan ladata netistä tuon ohjelman. Lisenssikoodi tuli varmaan tuotteen mukana kuitenkin. Ja tosiaan ongelma ei ole ohjelman yhteensopivuus Macin kanssa vaan se, että mini-cd:tä ei voi laittaa kelkattomaan optiseen asemaan.Mikkoja kirjoitti:Opinpa sitten että macbook ei tue mini cd:itä. Ostin kameraani muistikortin, jonka mukana tuli data recovery -ohjelma mini cd:llä (pc:lle ja macille). Levyt kuulema jumittuvat macbookin dvd-asemaan, jos sellaisen sattuu sinne laittamaan. Täytyy kait mini cd:n toimia jollain macilla, jos kerta levyssä luvataan että ohjelman voi asentaa sille. Ei ole sandisk ajatellut asiaa loppuun asti
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Jos iMovie 08 tuntuu oudolta edellisen version jälkeen, kannattaa varmaan katsoa nämä läpi:joonahe kirjoitti:iMovie '08 on käsittämätön softa. Jos jollain ei taivu millään (kuten minulla), kannattaa ladata ilmainen iMovie HD eli edellinen versio. Enemmän ominaisuuksia, helpompi käyttää. Mutta joo, tätä on puitu ennenkin – makuasioita. Ehkä tuo iMovie HD helpottaa Adaman Mac-darraan, jos nimenomaan videoeditointi oli vaikeeta.miicah kirjoitti:evoluutio iMovie '08:iin ja helppokäyttöisyyteen on valtava.
![]()
http://www.apple.com/support/downloads/imovieHD6.html
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Finderissa avaa ylävalikosta View - Show Path Bar. Nyt koko kansiopolku näkyy jokaisen Finderin ikkunan alalaidassa. Voit siirtää tai kopioida tiedostoja raahamalla ne haluamasi hakemiston päälle.D kirjoitti:Kun kaikki tuosta finderin cut/paste jutusta jauhavat niin heitänpä oman kysymykseni tähän väliin: Pystyykö kansioita millään näppäinyhdistelmällä menemään taaksepäin samalla kun on ottanut tiedostosta kiinni hiirellä? Tämä olisi mun mielestä todella kätevää jos on vahingossa drag&dropannut tiedoston kansioon, ja haluaa sen sieltä ulos sitä edeltävään kansioon. Mutta ei. En itse ole ainakaan keksinyt muuta ratkaisua kuin avata molemmat kansiot ja sitten drag&dropata, tai sitten ottaa tiedostosta kiinni ja juoksuttaa hiirennappi pohjassa koko polku edeltävään kansioon.
Viesti Kirjoittaja nko »
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”