Mitä Macilla ei voi tehdä
-
Re: Mitä Macilla ei voi tehdä
Viesti Kirjoittaja p-veli »
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
http://pogue.blogs.nytimes.com/2007/08/ ... imovie-08/MacFinn kirjoitti:Jos iMovie 08 tuntuu oudolta edellisen version jälkeen, kannattaa varmaan katsoa nämä läpi:joonahe kirjoitti:iMovie '08 on käsittämätön softa. Jos jollain ei taivu millään (kuten minulla), kannattaa ladata ilmainen iMovie HD eli edellinen versio. Enemmän ominaisuuksia, helpompi käyttää.miicah kirjoitti:evoluutio iMovie '08:iin ja helppokäyttöisyyteen on valtava.
http://www.apple.com/ilife/tutorials/#imovie
Käyttöliittymä ei ole helppo tai innovatiivinen, vaikka tarkoitus on hyvä. Perusominaisuuksia on karsittu, muun muassa aikajana, useampi ääniraita ja plugarimahdollisuus. Enkä ole ainoa, NYTimes ja jenkkien MacWorld samaa mieltä.
-
Viesti Kirjoittaja Snapple »
VLC-player tukee irtotekstejä kuten Windowssissakin. Quicktime-player tukee käsittääkseni vain srt-tekstejä. OSX:n kielen voi vaihtaa asetuksista helposti. Oikolukua varten pitää asentaa suomen kielen oikoluku- ja tavutusohjelma Soikko.nko kirjoitti:Voikos leffoja katsoa subien kanssa jos ne ovat erillisinä tiedostoina. Onko mac miten suomenkielinen. Ainoat kokemukset taitaa macistä olla iTunes ja Safari xp:llä käytettyinä ja safarin tämä oikeinkirjoitus ei ainakaan suomea ymmärrä.
edit: hidas
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mistäs lähtien Soikko on tavutusta tukenut? Onko siitä tullut uusi versio?Snapple kirjoitti:Oikolukua varten pitää asentaa suomen kielen oikoluku- ja tavutusohjelma Soikko.
-
Viesti Kirjoittaja miicah »
En tiedä mitä tällä "ei useampaa ääniraitaa" tarkoitetaan. Jos softalla saa miksattua seuraavan otoksen äänen sisään ENNEN kuvaa (kaksi ääniraitaa päällekkäin) ja vielä lisättyä taustamusiikin, niin paljonkos kotikäyttäjä tarvitsee enemmän?joonahe kirjoitti: Käyttöliittymä ei ole helppo tai innovatiivinen, vaikka tarkoitus on hyvä. Perusominaisuuksia on karsittu, muun muassa aikajana, useampi ääniraita ja plugarimahdollisuus. Enkä ole ainoa, NYTimes ja jenkkien MacWorld samaa mieltä.
Samoin nk. B-roll väitetään olevan mahdoton. Ei ole.
Ja minusta (siis IMHO) tuo nykyinen lähestymistapa on aloittelijalle selkeämpi, kuin perinteinen timeline. Workflow (jos sen opettelee) on sujuva ja selkeä. Tosin heikoin puoli ohjelmassa on se, ettei se opasta itse tekemään parhaalla tavalla.
Totta on, että ohjelmaa on rampautettu lähemmäksi peruskäyttäjän tarpeita. Syynä toki on saada kaupaksi Final Cut Express. Tilanne on kuitenkin mäkillä parempi, kuin vaikkapa Linukalla, missä on valtava puute toimivista peruseditoreista. Puhumattakaan puoliammattilaisleikkurista, jota ei ole lainkaan. High Endi toki löytyykin vissiin sitten vain Linukasta.
Tähän allekirjoitus.
-
Viesti Kirjoittaja Adama »
Vähän selvitystä mun tilanteeseen.Snapple kirjoitti:
NTFS-tuen (oisko ollu Paragon tms.) joutuu kyllä asentamaan, jos haluaa tiedostoja kirjoittaa Windowsissa NTFS:lle. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia viskoa tiedostoja ympäri verkkoa. Jotenkin on vaikea kuvitella, että kotivideoiden teko olisi tuskallista iLife paketilla, mutta näköjään se voi olla sitäkin. Ohjelmista löytyy niin selkeät nappulat perustoiminnoille. Jos toiminnot eivät riitä niin täytyy ostaa omaa tasoa vastaavat paketit tyyliin "Adobe Video Collection" tai "Final Cut Studio". Jos ongelma on siinä että toiminnot eivät ole samoissa paikoissa kuin Windows ohjelmissa ja ohjelmat käyttäytyy eri tavalla niin se on aivan eri topicci.
Itse videoiden koostamisessa ei ollut mitään ongelmia iMovie 08:lla. Probleema tuli siinä vaiheessa kun taideteos piti saada DVD:lle. (Steve setähän on jättänyt suuressa viisaudessaan "export to iDVD" option pois tuosta versiosta).
Värkkäsin aikani niiden olemassa oleven optioiden kanssa mutta en saanut aikaiseksi stand alone dvd soittimessa toimivaa kiekkoa.
Latasin sitten tuon 06 version johon ei tietenkään saanut importattua suoraan 08:lla tehtyä tuotosta( tai saa mutta transitiot meni poskelleen) joten koko homma meni uusiksi.
Kun viimein sain videot poltettua DVD:lle niin macin dvd player ei toistanut levyä kunnolla. Vika tosin taisi olla huonossa aihiossa koska jos mounttasin dvd imagen niin homma toimi hyvin.
iMovie 06 ei myöskään tunnista kameraani joten joudun aina importtaamaan clipit 08:lla
NTFS:lle kopsaaminen on taas astetta mystisempää. Mulla on XP serveri jossa USB kiintolevy.
USB levy sekä yksi kansio c:\ asemasta on jaettuna verkkoon. Molemmissa samat oikeudet. Drag&drop finderista toimii tuonne usb levylle ongelmitta mutta c:\:lle ei. Filut eivät vain ilmesty sinne kansioon. Tiedä sitten kummassa masiinassa vika on.
Mutta summa summarum. Suurin potutus alkaa olla jo ohi, aina noihin ongelmiin jonkinlaista vastausta löytyy kun vaan jaksaa nettiä kaivella. Mutta se applen "It just works" hokema ei kyllä mua enää vakuuta.
-
Adama kirjoitti: Vähän selvitystä mun tilanteeseen.
Itse videoiden koostamisessa ei ollut mitään ongelmia iMovie 08:lla. Probleema tuli siinä vaiheessa kun taideteos piti saada DVD:lle. (Steve setähän on jättänyt suuressa viisaudessaan "export to iDVD" option pois tuosta versiosta).
Värkkäsin aikani niiden olemassa oleven optioiden kanssa mutta en saanut aikaiseksi stand alone dvd soittimessa toimivaa kiekkoa.
Latasin sitten tuon 06 version johon ei tietenkään saanut importattua suoraan 08:lla tehtyä tuotosta( tai saa mutta transitiot meni poskelleen) joten koko homma meni uusiksi.
Kun viimein sain videot poltettua DVD:lle niin macin dvd player ei toistanut levyä kunnolla. Vika tosin taisi olla huonossa aihiossa koska jos mounttasin dvd imagen niin homma toimi hyvin.
iMovie 06 ei myöskään tunnista kameraani joten joudun aina importtaamaan clipit 08:lla
Ei se ohjelmasta tai ohjelmistopaketista huonoa tee, jos se toimii eri tavalla kuin joku toinen.
iLife '08:
Leikkaa video ja valitse Share -> Media Browser -> Large -> Publish. Sitten avaa iDvd, klikkaa Media (vas. alakulma), tiputa oma iMovie-projektisi siihen ruudulle ja levy tulille. Ei hirveen paha rasti. Voit lisätä sinne niin monta iMovie projektia kuin levylle mahtuu.
Kaappausta en ole itse koskaan iMoviella kokeillut.
Adama kirjoitti: NTFS:lle kopsaaminen on taas astetta mystisempää. Mulla on XP serveri jossa USB kiintolevy.
USB levy sekä yksi kansio c:\ asemasta on jaettuna verkkoon. Molemmissa samat oikeudet. Drag&drop finderista toimii tuonne usb levylle ongelmitta mutta c:\:lle ei. Filut eivät vain ilmesty sinne kansioon. Tiedä sitten kummassa masiinassa vika on.
Onko sulla asennettu joku paketti mikä mahdollistaa sinne NTFS:lle kirjoittamisen? Esim. Fuse+3G tai Paragon. Ilman vastaavia se ei valitettavasti onnistu. Jotenkin on sellainen kutina, että se USB kiintolevy on FAT:ia ja se jaettu kansio on NTFS:ää, jolloin jälkimmäiseen kirjoittaminen ei onnistu. Korjaa jos olen hakuteillä.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Meillä kun on työmaan verkossa muutama Windows-kone ja mun tämä Powerbook. Nuo Windows levyt taitaa kaikki olla NTFS-muodossa ja ainakin tähän asti olen aina saanut luettua/kirjoitettua tarpeen mukaan. Sitten taas suoraan kiinni tässä Powerbookissa, se ei taida ilman apukeinoja toimia, se kirjoittaminen.
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tuo Snapplen ohje varmaankin löytyisi iMovie 08:n ohjeista? Itse olen ainakin kutosen kanssa pärjännyt aina ohjeita lukemalla. Jostain syystä windows-puolella ei ole sellaista kulttuuria että ensin katsotaan ohjelman omista ohjeista ja sitten vasta tutkitaan lopuksi ehkä vielä vähän hutkitaan.
Mua ainakin hävettäisi kysellä foorumilta semmoisia jotka voisi ihan omalta koneelta lukea selkeällä suomen kielellä. Ei nyt ole työkoneella tuota 08:a, joten en pääse asiaa tutkailemaan.
-
Viesti Kirjoittaja powder »
-
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Entä jos konvertoi tekstit Sub2Srt:llä?powder kirjoitti:VLC osaa .srt tekstit ihan ok, mutta .sub/.idx yhdistelmä näyttää käyttökelvottomalta.
-
Eiköhän se ole tukenut tavutusta niin kauan kun on ollut olemassa. Tosin ei OSX:ssä.MacFinn kirjoitti: Mistäs lähtien Soikko on tavutusta tukenut? Onko siitä tullut uusi versio?
Niin tosiaan tuskin verkkojaossa tiedostojärjestelmällä on niin väliä. Puhuin p*skaa.MacFinn kirjoitti:Onkos tämä NTFS:lle kirjoittaminen jotenkin muuttunut hiljakkoin?
Meillä kun on työmaan verkossa muutama Windows-kone ja mun tämä Powerbook. Nuo Windows levyt taitaa kaikki olla NTFS-muodossa ja ainakin tähän asti olen aina saanut luettua/kirjoitettua tarpeen mukaan. Sitten taas suoraan kiinni tässä Powerbookissa, se ei taida ilman apukeinoja toimia, se kirjoittaminen.
-
Viesti Kirjoittaja TeenageZombies »
"The following environment is required to use PLAYSTATION®Network Downloader.
* PC operating system
* Microsoft® Windows® XP Home Edition *1
* Microsoft® Windows® XP Professional *1
* Microsoft® Windows® XP Media Center Edition *1
* Microsoft® Windows® Vista™ Home Basic *2
* Microsoft® Windows® Vista™ Home Premium *2
* Microsoft® Windows® Vista™ Ultimate *2
* Microsoft® Windows® Vista™ Business *2"
Tää nyt tais tulla vähän offtopic...mutta on se nyt kumma että Sony tukee "vihollistaan" Microsoftia mutta ei Applen käyttistä!!!!!!???? En ole pystynyt mitään sisältöä hankimaan enään PSP käsikonsoliini sen jälkeen kun Sony uudisti netti storensa! PERKELllllll!

Huh, nyt pitää vähän rauhoittua.
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Minä mitään vikaa huomannut VLC + .sub -yhdistelmällä.powder kirjoitti:En ole myöskään löytänyt softaa joka osaisi rendata leffojen tekstitykset kunnolla. VLC osaa .srt tekstit ihan ok, mutta .sub/.idx yhdistelmä näyttää käyttökelvottomalta.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kasakka »
Kuten en minäkään. Keskimäärin minusta OSX:n audio ja video toistosoftat ovat huonompia kuin Windowsissa. VLC:n post processing ominaisuudet ovat olemattomat ja siitä puuttuu jonkin verran ominaisuuksia jotka Windows-versiosta löytyy. Vastaavasti mitään foobar2000 laadultaan vastaavaa musansoitto-ohjelmaa en ole löytänyt. Cog on lähimpänä, mutta vielä raakile, iTunes on formaattitueltaan ihan torso ja lukee siompaa biisikasaa hitaasti kirjastoon. Songbird taas on hidas ja jotenkin väkisin väännetyn oloinen.Sherukka kirjoitti:Minä mitään vikaa huomannut VLC + .sub -yhdistelmällä.powder kirjoitti:En ole myöskään löytänyt softaa joka osaisi rendata leffojen tekstitykset kunnolla. VLC osaa .srt tekstit ihan ok, mutta .sub/.idx yhdistelmä näyttää käyttökelvottomalta.
OSX:n yksikään tiedostoselain ei myöskään pääse lähellekään Windowsille saatavaa Directory Opusta ominaisuuksissa. Itse käytän Path Finderia paremman puutteessa, toivottavasti seuraavassa versiossa on dual pane tuki. Forkliftiakin kokeilin, mutta se tuntui enemmän FTP-käyttöön tehdyltä.
Nämä nyt ei ole mitä Macilla ei voi tehdä, vaan lähinnä mikä Macin puolella on selvästi huonommassa jamassa kuin Windowsissa. Onneksi moni juttu onkin sitten huomattavasti paremmin.
Mitä NTFS-kirjoittamiseen tulee, niin asentakaa MacFuse ja NTFS-3G. Niillä homma pelittää.
-
Viesti Kirjoittaja nko »
Mutta eikös PS3:n saa tökättyä suoraan nettiin ja sitten ladattua ps3:sen kautta. PSP:llä ainkakin wlanin kautta voi ladata eikä tietääkseni mitään windowsia tai macciä tarvita.TeenageZombies kirjoitti:Otsikkoon vastaten: Jos omistat PlayStationPortablen mutta et PC:tä tai PlayStation3:sta et pysty PlayStation Storesta lataamaan mitään sisältöä!!! Koska downloader toimii vain Windows käyttikses:
* PC operating system
Tää nyt tais tulla vähän offtopic...mutta on se nyt kumma että Sony tukee "vihollistaan" Microsoftia mutta ei Applen käyttistä!!!!!!???? En ole pystynyt mitään sisältöä hankimaan enään PSP käsikonsoliini sen jälkeen kun Sony uudisti netti storensa! PERKELllllll!![]()
-
Yhdistelmä on onnettoman hidas verrattuna Paragon NTFS:ään. Suosittelen sitä tuon sijaan. Maksullinen, mutta hintansa väärti jos NTFS-levyjä käyttää enemmänkin.kasakka kirjoitti:Mitä NTFS-kirjoittamiseen tulee, niin asentakaa MacFuse ja NTFS-3G. Niillä homma pelittää.
-
.sub -tekstitykset näyttävät VLC:llä järkyttävän sahalaitaiselta tehdasasetuksilla. Millään tekstitysasetuksellakaan ei tunnu olevan mitään vaikutusta mihinkään, joten en tiedä sitten missä vika. Testasin tosin onneksi Mplayerin tänään, joka näyttää .sub:itkin kunnolla rendattuna, joten taidan siirtyä käyttämään sitä silloin kun .sub:ia tarvitsen. Vielä kun saisi tuplaydin tuen mkv:n ja windows median purkuun, niin Full HD:kin pyörisi ilman wintoosaa kunnolla...Sherukka kirjoitti:Minä mitään vikaa huomannut VLC + .sub -yhdistelmällä.
-
Jotakuinkin tuollatavoin yritinkin tehdä, mutta lopputulos ei suostunut toimimaan edes macin dvd soittimella. Kämmäsin varmaan jossain vaiheessa jotain. Pitänee yrittää vielä uudestaan joku päiväSnapple kirjoitti:
iLife '08:
Leikkaa video ja valitse Share -> Media Browser -> Large -> Publish. Sitten avaa iDvd, klikkaa Media (vas. alakulma), tiputa oma iMovie-projektisi siihen ruudulle ja levy tulille. Ei hirveen paha rasti. Voit lisätä sinne niin monta iMovie projektia kuin levylle mahtuu.
Piti oikeen tarkistaa. Molemmat levyt on NTFS formaatissa. Asensis Fuse + 3G hässäkän mutta se ei tuonut muutosta tilanteeseen.Snapple kirjoitti: Onko sulla asennettu joku paketti mikä mahdollistaa sinne NTFS:lle kirjoittamisen? Esim. Fuse+3G tai Paragon. Ilman vastaavia se ei valitettavasti onnistu. Jotenkin on sellainen kutina, että se USB kiintolevy on FAT:ia ja se jaettu kansio on NTFS:ää, jolloin jälkimmäiseen kirjoittaminen ei onnistu. Korjaa jos olen hakuteillä.
-
Mitä, lukeeko niitä ohjeita jokudogmulder kirjoitti:Tuo Snapplen ohje varmaankin löytyisi iMovie 08:n ohjeista? Itse olen ainakin kutosen kanssa pärjännyt aina ohjeita lukemalla. Jostain syystä windows-puolella ei ole sellaista kulttuuria että ensin katsotaan ohjelman omista ohjeista ja sitten vasta tutkitaan lopuksi ehkä vielä vähän hutkitaan.
Mua ainakin hävettäisi kysellä foorumilta semmoisia jotka voisi ihan omalta koneelta lukea selkeällä suomen kielellä. Ei nyt ole työkoneella tuota 08:a, joten en pääse asiaa tutkailemaan.

No joo, tsekkasin kyllä ne helpit ja yritin polttaa levyn suurinpiirtein samalla tavalla kuin Snapple neuvoi, mutta lopputulos oli tuopinalunen. Levy pyöri alusta noin 5 sekunnin ajan mutta jumi sen jälkeen. Arvelin että exporttaus ja koodaus menin jotenkin persiilleen. Pitänee vielä yrittää uudelleen.
Ja mua ei hävetä kysellä tyhmiä foorumeilla. Ei edes Mäkistä.
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Ok, täytyypä tutkia josko itselläni on sahalaitaiset tekstitykset (muistelen että joskus sain VLC:n sekaisin mutta asetustiedoston poisto auttoi silloin).powder kirjoitti:.sub -tekstitykset näyttävät VLC:llä järkyttävän sahalaitaiselta tehdasasetuksilla. Millään tekstitysasetuksellakaan ei tunnu olevan mitään vaikutusta mihinkään, joten en tiedä sitten missä vika. Testasin tosin onneksi Mplayerin tänään, joka näyttää .sub:itkin kunnolla rendattuna, joten taidan siirtyä käyttämään sitä silloin kun .sub:ia tarvitsen. Vielä kun saisi tuplaydin tuen mkv:n ja windows median purkuun, niin Full HD:kin pyörisi ilman wintoosaa kunnolla...Sherukka kirjoitti:Minä mitään vikaa huomannut VLC + .sub -yhdistelmällä.
-
Viesti Kirjoittaja TeenageZombies »
Niin mutta puhuinkin jos ei omista PS3:sta. Suoraan PSP:llä et voi ladata sisältöä storesta sillä downloaderia ei voi asentaa PSP:n eikä suora lataus onnistu, joten tämä ei onnistu lainkaan vaikka omistaisitkin wlan yhteyden. (Netti surffailu muuten toimii tietenkin.)nko kirjoitti:Mutta eikös PS3:n saa tökättyä suoraan nettiin ja sitten ladattua ps3:sen kautta. PSP:llä ainkakin wlanin kautta voi ladata eikä tietääkseni mitään windowsia tai macciä tarvita.TeenageZombies kirjoitti:Otsikkoon vastaten: Jos omistat PlayStationPortablen mutta et PC:tä tai PlayStation3:sta et pysty PlayStation Storesta lataamaan mitään sisältöä!!! Koska downloader toimii vain Windows käyttikses:
* PC operating system
Tää nyt tais tulla vähän offtopic...mutta on se nyt kumma että Sony tukee "vihollistaan" Microsoftia mutta ei Applen käyttistä!!!!!!???? En ole pystynyt mitään sisältöä hankimaan enään PSP käsikonsoliini sen jälkeen kun Sony uudisti netti storensa! PERKELllllll!![]()
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Eipä niin, kun Mac OS X ei osaa NTFS:lle kirjoittaa. Mutta FAT32:lle osaa. Ja jos tilanne käännetään toisinpäin, niin Windows XP ei osaa kirjoittaa mihinkään Mac-formaattiin. Eikä taida osata edes lukea, jonka OS X tekee NTFS:llekin.Adama kirjoitti:Eilen juuri yritin kopioida tiedostoa mäkistä verkon yli xp:n ntfs levylle. Ei onnistu vaikka kuin löysin rantein yrittää.
Tosin nuohan voidaan korjata suuntaan ja toiseen apuohjelmilla.
-
Viesti Kirjoittaja S_Matas »
En ole lataillut mitään storesta, mutta mitäpä sieltä olisi edes tarvinnut. Mötikässäni on siis modattu firmis, johon saa haettua ilmaisia homebrew-pelejä ihan googlettamalla ja asennus menee suoraan pelikansioita PSP:n oikeaan kansioon laittamalla.TeenageZombies kirjoitti:Niin mutta puhuinkin jos ei omista PS3:sta. Suoraan PSP:llä et voi ladata sisältöä storesta sillä downloaderia ei voi asentaa PSP:n eikä suora lataus onnistu, joten tämä ei onnistu lainkaan vaikka omistaisitkin wlan yhteyden. (Netti surffailu muuten toimii tietenkin.)nko kirjoitti:Mutta eikös PS3:n saa tökättyä suoraan nettiin ja sitten ladattua ps3:sen kautta. PSP:llä ainkakin wlanin kautta voi ladata eikä tietääkseni mitään windowsia tai macciä tarvita.TeenageZombies kirjoitti:Otsikkoon vastaten: Jos omistat PlayStationPortablen mutta et PC:tä tai PlayStation3:sta et pysty PlayStation Storesta lataamaan mitään sisältöä!!! Koska downloader toimii vain Windows käyttikses:
* PC operating system
Sonyn urpoilu ei edes ole mikään uusi juttu, Minidiscin softaa ei kanssa tehty toimimaan mitenkään mäkin kanssa.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka