Tänne kertomaan kuinka monta päivää olet käyttänyt Iphonea ja kuinka paljon datalaskurisi näyttää.
Samaan viestiin voisi pistää kuinka paljon on käyttänyt Iphonen internet ominaisuuksia (ei siis wlan) ja mihin Iphonea on käyttänyt.
Pelkästään sähköpostien lukemiseen?
Surffailuun?
Sään katsomiseen?
Kaikkeen?
Näin pystyn katsomaan, että mikä olisi juuri minun käytölleni sopivin vaihtoehto, ottaako rajattoman, 20mb:n vai minkä.
kevyttä matka surffailua kartoista matka maaranpaahan vahan säätä ja kayttoanoin muutama tunti (dataverkossa) ja 70 mb. Rajaton data kannattaa ollaettei tarvi olla tarkkana ja saa ajan kulumaan matkalla.
Edit: niin ja juutubesta pari biisiä kuunneltu ja 5 ohjelmaa.
Minun kohdallani iPhonen käyttöönotto tapahtui 23.7 ja tänään puhelimen datalaskuri näyttää 761 MB (tuleva ja lähtevä yhteensä). Käytössäni on Minun Sonera - liittymä ja siinä tuo rajoittamaton tehodata (1 Mbit/s).
Päivittäiskäyttöni on seuraavanlaista :
- Nettisurffailua 1-2 tuntia.
- Youtubea noin tunti.
- Karttoja noin 15-30 min.
- Sää kerran päivässä.
- Noin tunti podcastien kuuntelua suoraan iPhonella (ei siis niin, että ladataan podcast ensin iTunesiin ja sitten vasta siirretään iPhoneen)
- Imap-sähköposti (liikennettä vaihtelevasti, suurimmillaan n. 20 MB päivässä)
- Mobile Me : syncattavina ovat kalenterit, kirjanmerkit ja yhteystiedot (sekä me.com - sähköposti, johon tosin kukaan ei lähetä mitään)
- Null Riverin internet-radio, joka on auki parisen tuntia päivässä.
- iTunesista olen ostanut muutaman biisin (ei siis päivittäin, vaan yhteensä)
- Appstoresta olen ladannut muutaman ohjelman (ei siis päivittäin, vaan yhteensä)
Tällä nipulla olen siis, noin reilun viikon käytöllä, saanut aikaan 761 MB liikennettä. Ja mielestäni tuossa ei nyt ole edes vielä kovin ihmeellisiä temppuja tehty. Ei tarvitse olla mikään Läänin-Tarzan laskeakseen, että kuukausittainen dataliikenteeni ylittää 1000 MB rajan ihan kirkkaasti. Lähinnä mielenkiintoista on se, että ylittyykö tuo Soneran määrittämä kuukausittainen 3000 MB "haamuraja", jolloin heillä on kai oikeus rajoittaa liikennettä? iPhonen myyjän mukaan tällaista rajoitusta ei ole historian aikana kellekkään tehty. Ainakaan hän ei ollut asiasta kuullut.
Yleisenä ohjeena sanoisin, että jos iPhonen nettikäyttö on vähänkään satunnaiskäyttöä aktiivisempaa, niin ottakaa ihmeessä rajoittamaton data! Jos iPhonea on tarkoitus käyttää esim. läppärin sijaisena sähköpostin ja netin suhteen, niin liikennettä kertyy yllättävän paljon ja yllättävän nopeasti. Myös Youtuben katselu ja nettiradion kuuntelu kasvattavat datalaskurin lukemaa todella nopeasti.
"Ai, mikä ihmeen iTunes ?", Soneran asiakaspalvelu 1.9.2009 (iPhonen oltua heidän valikoimassaan yli vuoden)
21.7. lähtien 89,8Mt ladattu ja 4,3Mt lähetetty, rajaton data 512. Käytetty sekalaisesti kaikkeen mahdolliseen mitä puhelimella voi tehdä, koska lähes kaikesta on aina jotakin hyötyä tai hupia. Kotona tietenkin käytössä w-lan, joka vähentää matkapuhelinverkkodatan määrää. Rajaton data kannattaa ehdottomasti ottaa jos tulee vähänkin useammin käytettyä puhelimella nettiä.
11.7. puhelin hommattu. Dataa liikkunut toistaiseksi vaivaiset 60 Mt. Käyttö ollut sellaista nopeaa sähköpostien tsekkaamista ja lähinnä muutaman kevyen nettifoorumin lueskelua. Silti vähäinen datan määrä on yllättänyt. Mulla on kuitenkin rajaton data joten kai se on väkisin alettava katsomaan suttuisia Youtube-videoita että saa rahalle vastiketta...