John Carmack meinaa, että iPhone on tehokkaampi kuin Nintendo DS ja PSP yhteensä. Vertaa tehoja Segan Dreamcast-pelikonsoliin, ja on kuulemma lähes yhtä tehokas kuin PS2 ja XBox. Voi olla, että mies kehuu iPhonea, kun kehittelee pelejä sille (tai siksi että nimessään on mac), mutta voi olla miehen puheissa jotain perääkin. Jos äijä on oikeassa, niin Applella saattaa olla pelimarkkinoita ajatellen todellinen valttikortti hyppysissään. Grafiikkamuistin koko on kuulemma suurin heikkous iPhonessa.
No joo, mikään tykkihän tuo Dreamcast ei ole (CPU: 200 MHz Hitachi SH4 RISC, GPU: 100 MHz PowerVR2 CLX2), mutta kun ottaa iPhonen näytön tarkkuuden huomioon, niin eipä sen tykki tarvitse oikeastaan ollakaan. Eipä silti, jos pelkkiä megahertsejä tuijotellaan, niin PSP näyttäisi kyllä olevan tehokkaampi kuin Dreamcast...
Hih, sainpas itsekin aloitettua iPhone-ketjun 8)
Carmack: iPhone tehokkaampi kuin DS ja PSP yhteensä
Keskustelua laitteista. Huom! Tänne vain keskustelu itse laitteista, ei ohjelmista tai iOS-käyttöjärjestelmästä
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 17376
- Liittynyt: 26.1.2005 klo 18.16
Carmack: iPhone tehokkaampi kuin DS ja PSP yhteensä
Viesti Kirjoittaja Macco »
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: 5.2.2008 klo 9.31
Re: Carmack: iPhone tehokkaampi kuin DS ja PSP yhteensä
Viesti Kirjoittaja gandalfi »
PSP:
333 MHz CPU
166 MHz GPU with 2MB of video RAM
32 or 64MB (PSP slim) RAM
4GB storage
480 x 272 display
iPhone:
CPU- ARM 1176 at 412mhz with 100mhz FSB, 32k cache
Main memory- 128MB at 133mhz with 16MB reserved for the GPU
GPU- PowerVR MBX
WLAN chipset- Marvell 8686 (sometimes reported as 1868. Kext labeled 868x)
Audio Codec- Wolfson WM8758
Here's more specs on the PowerVR GPU-
Up to 133mhz in 130nm parts, up to 233 in 90nm parts
~130M pixel/sec peak fillrate
~1.7M triangle/sec peak fillrate
*Optional* Vertex Processor with Hardware T&L and Vertex shaders, most likely used for the iPhone's implementation of Core Animation and OpenGL.
Supports Anti-Aliasing (2D and 3D), Anistrophic Filtering, Fogging and Texture Compression
Supports OpenGL ES and MGL Propriatary API
Hardware MPEG-1 and 2 and WMA video acceleration up to 720*480, MPEG-4 up to 640x480 (explains why the iPhone video standard format for h.264 is such)
Tuossa ovat speksit iPhone vastaan PSP. Aika tasaiselta näyttää. Kumpikohan versio Applella on 130nm vai 90nm? Jos 90nm tuohan on oikea tykki.
333 MHz CPU
166 MHz GPU with 2MB of video RAM
32 or 64MB (PSP slim) RAM
4GB storage
480 x 272 display
iPhone:
CPU- ARM 1176 at 412mhz with 100mhz FSB, 32k cache
Main memory- 128MB at 133mhz with 16MB reserved for the GPU
GPU- PowerVR MBX
WLAN chipset- Marvell 8686 (sometimes reported as 1868. Kext labeled 868x)
Audio Codec- Wolfson WM8758
Here's more specs on the PowerVR GPU-
Up to 133mhz in 130nm parts, up to 233 in 90nm parts
~130M pixel/sec peak fillrate
~1.7M triangle/sec peak fillrate
*Optional* Vertex Processor with Hardware T&L and Vertex shaders, most likely used for the iPhone's implementation of Core Animation and OpenGL.
Supports Anti-Aliasing (2D and 3D), Anistrophic Filtering, Fogging and Texture Compression
Supports OpenGL ES and MGL Propriatary API
Hardware MPEG-1 and 2 and WMA video acceleration up to 720*480, MPEG-4 up to 640x480 (explains why the iPhone video standard format for h.264 is such)
Tuossa ovat speksit iPhone vastaan PSP. Aika tasaiselta näyttää. Kumpikohan versio Applella on 130nm vai 90nm? Jos 90nm tuohan on oikea tykki.
-
- Viestit: 19516
- Liittynyt: 21.3.2005 klo 9.33
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Carmack: iPhone tehokkaampi kuin DS ja PSP yhteensä
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Tuostahan oli juuri juttua kun tämä yksi iso pelitalo kanssa hehkutteli iPhonen tehoja. Siinä he olivat erityisen innoissaan tuosta 128 Mt keskusmuistista. Vertasivat myös PS2 ja XBOX-tehoihin sanoivat, että vaikka grafiikassa hieman jäädään niin keskusmuisti pelastaa.
-
- Viestit: 1916
- Liittynyt: 14.10.2005 klo 10.45
Re: Carmack: iPhone tehokkaampi kuin DS ja PSP yhteensä
Viesti Kirjoittaja Mika73 »
Ihmeen paljon se silti käytössä tahmaa, kun kirjoittaa jotain 

-
- Viestit: 3998
- Liittynyt: 18.7.2006 klo 12.45
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Carmack: iPhone tehokkaampi kuin DS ja PSP yhteensä
Viesti Kirjoittaja MasBe »
se johtuu softasta eikä raudasta. Odottele rauhassa sitä ensimmäistä softapäivitystä niin asiat tahmaus luultavasti korjaantuuMika73 kirjoitti:Ihmeen paljon se silti käytössä tahmaa, kun kirjoittaa jotain
Once you go Mac, you never go back
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit