Mikähän nyt mättää, kun palvelimelle siirrettyjen sivujen ä:t ja ö:t muuttuvat lukukelvottomiksi. Toisella palvelimella oheinen koodi näkyy oikein, mutta toisella ei. Cyberduckissa yritin vielä sivujen koodauksen valita UTF-8:ksi, mutta sekään ei auta.
koo-mikko kirjoitti:Mikähän nyt mättää, kun palvelimelle siirrettyjen sivujen ä:t ja ö:t muuttuvat lukukelvottomiksi. Toisella palvelimella oheinen koodi näkyy oikein, mutta toisella ei. Cyberduckissa yritin vielä sivujen koodauksen valita UTF-8:ksi, mutta sekään ei auta.
mutofuto kirjoitti:Väärin! Korvaa ä:t ja ö:t seuraavilla rimpsuilla niin ei tarvitse arpoa koodauksen kanssa.
Ä = Ä
ä = ä
Ö = Ö
ö = ö
Ja ruotsalaisen å våi täyttää jåku muu, kun ei nyt åmaan pieneen mieleeni muistu
Nöyp. En kehtaa sanoa asiakkaalleni, että aina kun kirjoitat jotain uutisia sivuille, niin muuta ä:t ja ö:t tuollaisiksi. Jotain muuta tarttis keksiä.
Et kai sä päästä asiakasta sorkkimaan html:ää? Kehtaat kyllä sanoa jos asiakas haluaa säästää rahaa CMS:n poisjättämisellä... Ei se sisällönhallinta niin mahdoton olis kai toteuttaa?
Halinen.org
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
mutofuto kirjoitti:Väärin! Korvaa ä:t ja ö:t seuraavilla rimpsuilla niin ei tarvitse arpoa koodauksen kanssa.
Ä = Ä
ä = ä
Ö = Ö
ö = ö
Ja ruotsalaisen å våi täyttää jåku muu, kun ei nyt åmaan pieneen mieleeni muistu
Edit:
Å = Å
å = å
Väärin! Nyt ei ole 1900-luku, jolloin noita entiteettejä piti käyttää. Ne ovat mahdollisia mutta nykyään tarpeettomia. Headeriin UTF-8 ja sivut tehdään oikein UTF-8 koodauksen kannalta. Epäilen, että palvelimelle siirrossa on joku täppä väärin.
Ihan noin niinkuin mutuna heitän tähän väliin:
mikä sulla on dokumentin merkistökoodaus? Eli ihan sen hötömölö-tiedoston. Se sais/vois/pitäis olla kans UTF-8.
mutofuto kirjoitti:Et kai sä päästä asiakasta sorkkimaan html:ää? Kehtaat kyllä sanoa jos asiakas haluaa säästää rahaa CMS:n poisjättämisellä... Ei se sisällönhallinta niin mahdoton olis kai toteuttaa?
En toki päästä HTML:ää sorkkimaan. Sillä asiakkaalla näkyy vain tekstikenttä, johon se päivityksensä tekee.
Olen lähettänyt palvelimen tukeen viestiä asiasta. Tutkivat asian ja toivottavasti antavat jotain helppiä.
Kokeilitko jo Maccon ehdotusta. Varmista että editorilla myöskin tallennat sen itse tiedoston UTF8 koodauksella. Itselläni on joskus ollut vastaavia ongelmia, ja tuo on juurikin ollut se syy.
Virgo kirjoitti:Kokeilitko jo Maccon ehdotusta. Varmista että editorilla myöskin tallennat sen itse tiedoston UTF8 koodauksella. Itselläni on joskus ollut vastaavia ongelmia, ja tuo on juurikin ollut se syy.
Kaikki oli minun puolella tehty oikein ja koodaukset olivat UTF-8. Siellä palvelimen päässä oli jotain häikkää, jonka tuki on nyt hoitanut kuntoon. Homma pelaa nyt siis loistavasti ja kaikki ääkköset näkyvät niin kuin pitääkin
Macco kirjoitti:Ihan noin niinkuin mutuna heitän tähän väliin:
mikä sulla on dokumentin merkistökoodaus? Eli ihan sen hötömölö-tiedoston. Se sais/vois/pitäis olla kans UTF-8.
Tämä on erittäin hyvä huomio. Joskus aikoinaan ehti aika monta kertaa palaa käämit, ennenkuin tajusin, että itse tiedostonkin pitäisi toki olla koodattu samalla merkistöllä kuin mikä on headissa asetettu.
Ja jos sivu käyttää php:tä niin utf-8 koodaus ei ole oikeastaan mahdollinen, vaan pitää käyttää editorissa iso-8859-1 koodausta kun nakuttelee koodiin kirjaimia, ja sitten se (x)html-tagi kuntoon ja sitten vielä jos ftp:llä siirtelee niin ftp-ohjelmasta binary siirto, ascii ei käy.