Oon yrittänyt nyt tuskastumiseen saakka saada kuvaa kannettavsta tv:seen.
Käytän koneessa S-VIDEO OUT ja TV:ssä S-VIDEO IN ja välissä sopiva kaapeli.
Kuvaa S-VIDEO kanavalle ei tule... Ainoastaa pieni "välähdys" kun painaa "tunnista näytöt" -painiketta!
Olen tässä nyt tovin lueskellut teidän ohjeita ja ei ole vielä toiminut.
Mutta löytyi aika oleellinen juttu: Kannettavassa on se (jokin) NTSC, joka pitää muuttaa PAL:iksi.
Mistähän tämä onnistuu?
Täänks!
Ja vielä: Onko porukoilla kokemuksia PowerBookin käytöstä TV-kuvalla? Eli mitähän resuluutiota olette käyttäneet?
Kannettavan NTSC?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: Kannettavan NTSC?
Viesti Kirjoittaja mtoivo »
Itse oon käyttänyt aika paljonkin telkkareissa, ja hyvin pienillä ongelmilla. Vastaan ensin kyssäriin.
Kun olet kytkenyt telkun kiinni, niin avaa tosiaan järjestelmäasetuksista "näytöt" ja paina tunnista näytöt nappia. Nappaa sitten vaikka piuha irti ja takas ja uudestaan sama. Jossain vaiheessa kuvan pitäisi ainakin jossain muodossa ilmestyä. Tarkista järjestelmän kuvauksesta näyttökortin (PCI/AGP) kohdalta, että onko se tunnistanut myös toisen näytön.
Jos ei ole peilaus päällä, niin ruudulle (yleensä telkkarin) tulee toinen näyttöasetukset-ikkuna, josta voi vaihtaa telkun resoluutiota, ja siinä listassa on yleensä sekä PAL- että NTSC-tilat. En muista, mitä resoluutiota yleensä olen käyttänyt, kokeilemalla sen löytää. Teoriassa joku 768x576 on vähintään riittävä. Lisäasetuksista (telkkarin kohdalla) kannattaa yleensä täpätä päälle "optimized for video" ja "overscan" (en tiedä tarkalleen näiden suomenkielisiä vastineita), niin leffoja on miellyttävä katsella.
NTSC ja PAL ovat videojärjestelmiä, suomessa on käytössä PAL, ja esim. jenkkilässä NTSC. Videosignaaleissa on näissä järjestelmissä pienoisia eroja, ainakin juovien määrässä.Mutta löytyi aika oleellinen juttu: Kannettavassa on se (jokin) NTSC, joka pitää muuttaa PAL:iksi.
Mistähän tämä onnistuu?
Kun olet kytkenyt telkun kiinni, niin avaa tosiaan järjestelmäasetuksista "näytöt" ja paina tunnista näytöt nappia. Nappaa sitten vaikka piuha irti ja takas ja uudestaan sama. Jossain vaiheessa kuvan pitäisi ainakin jossain muodossa ilmestyä. Tarkista järjestelmän kuvauksesta näyttökortin (PCI/AGP) kohdalta, että onko se tunnistanut myös toisen näytön.
Jos ei ole peilaus päällä, niin ruudulle (yleensä telkkarin) tulee toinen näyttöasetukset-ikkuna, josta voi vaihtaa telkun resoluutiota, ja siinä listassa on yleensä sekä PAL- että NTSC-tilat. En muista, mitä resoluutiota yleensä olen käyttänyt, kokeilemalla sen löytää. Teoriassa joku 768x576 on vähintään riittävä. Lisäasetuksista (telkkarin kohdalla) kannattaa yleensä täpätä päälle "optimized for video" ja "overscan" (en tiedä tarkalleen näiden suomenkielisiä vastineita), niin leffoja on miellyttävä katsella.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Joskus kun kuva ei sille toiselle ruudulle ilmesty, mutta kone sen tunnistaa, voi joutua "onkimaan" sen ikkunan toisen ruudun puolelle.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja clasu »
Kiitti tähän asti parhaista neuvoista.. Mutta:
Oli hyvä neuvo mennä katsomaan löytyykö TV näyttöä järjestelmä kuvauksista.
No, ei löytynyt! Löytyi ainoastaan ATY ja TXN. ATY:ssa myös muutama ala osio, mutta eivät olleet sopivia. Siis ainakaan minunmielestä. LCD-näyttöjä olivat molemmat!
Sitten koitin tosiaan neuvojasi ottaa töpseli irti, mutta sain aikaiseksi vain entistäkin isomman "välähdyksen! (Ainoastaan S-VIDEO kanavalla, joten oikealla kanavalla pitäisi olla) Eli "etsi näytöt" ei tahdo näköjään kunnolla löytää TV:tä! Vaihdoin myös resoluutiota miljoonasta tuhanteen!
Siellä näyttöasetuksissa on osio kalibroi näyttöprofiili. Mulla on päällä LCD-profiili ja kaksi muuta vaihtoehtoa ovat RGB- ja sRGB-profiilit. Onko niillä jotain tekemistä TV kuvan kanssa?
Ohjelmana on myöskin 10.3.6, joten ei pitäisi olla päivityksistäkään kiinni!
Löytyisikö vielä vinkkejä ennen kuin heiten TV:n (sekin aika uusi) pihalle?
Kiitti!
Oli hyvä neuvo mennä katsomaan löytyykö TV näyttöä järjestelmä kuvauksista.
No, ei löytynyt! Löytyi ainoastaan ATY ja TXN. ATY:ssa myös muutama ala osio, mutta eivät olleet sopivia. Siis ainakaan minunmielestä. LCD-näyttöjä olivat molemmat!
Sitten koitin tosiaan neuvojasi ottaa töpseli irti, mutta sain aikaiseksi vain entistäkin isomman "välähdyksen! (Ainoastaan S-VIDEO kanavalla, joten oikealla kanavalla pitäisi olla) Eli "etsi näytöt" ei tahdo näköjään kunnolla löytää TV:tä! Vaihdoin myös resoluutiota miljoonasta tuhanteen!
Siellä näyttöasetuksissa on osio kalibroi näyttöprofiili. Mulla on päällä LCD-profiili ja kaksi muuta vaihtoehtoa ovat RGB- ja sRGB-profiilit. Onko niillä jotain tekemistä TV kuvan kanssa?
Ohjelmana on myöskin 10.3.6, joten ei pitäisi olla päivityksistäkään kiinni!
Löytyisikö vielä vinkkejä ennen kuin heiten TV:n (sekin aika uusi) pihalle?
Kiitti!
-
Viesti Kirjoittaja mtoivo »
No jos mahdollista, niin koita sillä mukana tullella adapterilla, joka voi muuttaa sen S-VIDEO-liitännän (jos tarkkoja ollaan, niin ei se pelkkä S-VIDEO taida olla) ihan komposiittivideoksi. Jos telkusta löytyy inputtina pelkkä video, niin liitä se jollain käsiin osuvalla RCA-johdolla nyt powerbookkiin. Scarttiinkin sen saa vedettyä, jos on sopiva adapteri/piuha. Useimmiten olen tuolla itse kuvaa puskenut ulos, ja jos telkkari ei mitään huippulaatua ole, niin eroa tuskin S-VIDEOon huomaa. Muistaakseni jonkun videotykin kanssa oli muinoin sellainen tilanne, että tuo oli ainoa mahdollisuus saada siihen kuva, joka pysyi synkissä. Profiileilla ei ole tässä tapauksessa merkitystä.Löytyisikö vielä vinkkejä ennen kuin heiten TV:n (sekin aika uusi) pihalle?
Sitä en tiedä, mikä tuo TXN on, veikkaisin että pcmcia-väylän ohjain (joka on siis kytketty PCI-väylään). Mulla on tällä hetkellä ton ATY:n alla "ATY.Jasper_A", "display" joka on siis koneen näyttö ja "ATY,Jasper_B", ja se sanoo selkeästi, että näyttöä ei ole kytketty.
-
Viesti Kirjoittaja clasu »
Ikävä kyllä sitä adapteria ei ole..! Mutta taidan hankkia sen piakkoin!
Ajattelin vielä kysyä mahtaako olla mitään hyötyä siitä kun DVD soittimessa löytyy se S-VIDEO pistoke, niin laittaa piuha siihen ja muutta asetuksia? Epäilyttää vahvasti, mutta kun ei sitä koskaan tiedä!
Kiitti
Ajattelin vielä kysyä mahtaako olla mitään hyötyä siitä kun DVD soittimessa löytyy se S-VIDEO pistoke, niin laittaa piuha siihen ja muutta asetuksia? Epäilyttää vahvasti, mutta kun ei sitä koskaan tiedä!
Kiitti
-
Viesti Kirjoittaja Kakku »
Itse tappelin aikoinani samaisen ongelman kanssa.
Ongelma oli niin yksinkertainen, että TV:stä piti valita TV/AV-painikkeesta AV ja sieltä kokeilemalla (neljästäi eri vaihtoehdosta AV1, AV2, AV2S ja AV3) sopiva.
Epäilin aluksi että läppärissäni on vikaa. Ei ollut!
Ongelma oli niin yksinkertainen, että TV:stä piti valita TV/AV-painikkeesta AV ja sieltä kokeilemalla (neljästäi eri vaihtoehdosta AV1, AV2, AV2S ja AV3) sopiva.
Epäilin aluksi että läppärissäni on vikaa. Ei ollut!
-
Viesti Kirjoittaja darthmother »
This is NTSC, You know Never The Same Color 
sanoi myyjä ostaessani minoltan videokameraa
Nykissä joskus 90 luvun alussa.
poop

sanoi myyjä ostaessani minoltan videokameraa
Nykissä joskus 90 luvun alussa.
poop
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka