Eli mitä hyviä teksitkäsittelyohjelmia ois macille? Kun oon viel aika noviisi tän uuden koneeni kanssa ja nyt pitäis jostain keksii semmonen wordin tasonen tekstinkäsittelyohjelma. Kun täs oon nyt koittanu koulujuttuja kirjottaa tuolla valmiiks mukana tulleella texturilla joka kyl wordin rinnalla tuntuu aika palikalta, tai sit en vaan oo tajunnu sen kaikkii hienouksii.. Aika paljon koulujuttuja täl konella pitäis kirjotella ja kun opettajat on antanu hirveen tarkat ohjeet kuinka tekstit pitää wordillä muotoilla (niille ei varmaa oo tullu mieleenkää et maailmassa saattas olla muitaki kun windowspohjasii koneita ) ni jotain sen kaltasta ois hyvä saada Eli oisko teillä hyviä ehotuksia?
iWorkin sisältämä Pages on hyvä, tukee perusjutuissa Wordiakin. Periaatteessa voit tehdä kirjoitusduunit millä ohjelmalla vaan, koska OS X:ssä voi Tulosta-valikosta printata kaikista ohjelmista PDF:ää. Ilmaisista tekstinkäsittelyohjelmista kiinnostavalta näytti mm. Bean, jota en ole tosin itse kokeillut.
Kokeilin Beania ja se ei miellyttänyt minua. Se ei toiminut loogisesti kaikilta osin. Nyt en vain muista mikä siinä erityisesti tökki, kun sen käytöstä on aikaa. En kuitenkaan pitänyt.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Böödi kirjoitti:Kun täs oon nyt koittanu koulujuttuja kirjottaa tuolla valmiiks mukana tulleella texturilla joka kyl wordin rinnalla tuntuu aika palikalta, tai sit en vaan oo tajunnu sen kaikkii hienouksii.
TeXturi on itse asiassa aika monipuolinen ohjelma. Avaapa se ja katso sen Ohjeet-valikosta, mitä kaikkea hienoa se osaa. Vähäpätöinen mielipiteeni on se, että saat opettajasi asettelutoiveet, tekstityylit ja muut hoidettua aika pienellä opettelulla ja vaivalla TeXturilla. Valtaosa hommista luonnistuu Muoto-valikon kohdista Kirjasin ja Teksti. Samojen asioiden tekeminen Wordillä on joskus hankalampaa.
Jep, jos PC-Wordia suositellaan niin yhtälailla toimii Wordin Mac-versiokin.
Käytännössähän sitten ihmisillä on monenmoisia tarpeita, käytäntöjä ja mieltymyksiä ja suhteellisen vähän kuitenkin niitä loppupeleissä tärkeitä vaatimuksia softalle (suurin osa käyttäjistä haluaa vaan kirjoittaa siistiä tekstiä). Kannattaa testailla noita erilaisia, aloittaen ilmaisista kuten Mellel, Neo Office, Abiword. Samalla oppii sitä miten mac-puolella käyttöliittymä toimii.
adjpg kirjoitti:Ja jos oikeasti kirjoittaa, niin ihan mahtava ohjelma.
Kerrotko lisää? Mitä sellaisia ominaisuuksia siinä on, jotka tekevät kirjoittamisesta mahtavempaa verratuna vaikkapa Office 2008:aan?
Vaikken väitteen heittäjä olekaan, niin vastaan kuitenkin.
Mellel on suhteellisen simppeli käyttöliittymältään, ei turhaa tauhkaa häiritsemässä. Tyylitiedostojen teko ja käyttö on helppoa. Bookendsin kanssa mainio viitteiden luonti. Toki kaiken saman ja enemmänkin saa tehtyä wordillä, mutta itse koen mellelin mukavammaksi ja nopeammaksi käyttää.
Coltrane kirjoitti:Kerrotko lisää? Mitä sellaisia ominaisuuksia siinä on, jotka tekevät kirjoittamisesta mahtavempaa verratuna vaikkapa Office 2008:aan?
Mellel tukee paremmin OpenType-fonttien erikoisominaisuuksia kuin mikään muu ohjelma. Adoben ohjelmat tukevat suurta osaa mutta eivät näe mm. eksoottisten kielten ominaisuuksia (mm. arabian tai devanagari-pohjaisten aakkostojen). Quark XPress 7 tukee vain yksinkertaisimpia OpenType-ominaisuuksia ja mm. Word ei ymmärrä niitä ollenkaan.
Jos pitää saada kaikki latinalaisista fonteista irti ja lisäksi kirjoitella vaikkapa arabiaa, hebreaa, hindiä, kiinaa jne., Mellel on ylittämätön.
Coltrane kirjoitti:Kerrotko lisää? Mitä sellaisia ominaisuuksia siinä on, jotka tekevät kirjoittamisesta mahtavempaa verratuna vaikkapa Office 2008:aan?
Täältä ääni myös Mellelille. Varsinkin jos hakusessa on ohjelma tieteelliseen kirjoittamiseen, mutta ei jaksa alkaa opettelemaan LaTeXiä niin todella toimiva ohjelma yhdistettynä Bookendsiin. Omassa projektissani apuna oli viite- ja artikkelihanllintaan Papers joka on varsin mainio käyttöliittymä artikkelihakukoneisiin, mm. PubMediin ja toimii melko hyvin myös yliopistokirjastojen käytössä olevien EzProxy palvelimien kanssa.
Kiitoksia kaikille vinkeistä! Eikä se opettaja nyt niin mahottomuuksia oo vaatinu, just marginaaleja, rivivälejä, tavutusta, sivunumeroita ym perusjuttuja, mut lähinnä vaan ku oli niin tottunu wordiin ni tuo texturi vaikutti aika kummalliselta siihe verrattuna. Sain nyt ekan työn tehtyä applen sivuilta saadulla kokeluversiolla pagesista. Ihan näppärältä se kyllä vaikutti, ja toiminnot tuntu jo paljon tutummilta. Erityisesti miellytti siinä että sinne sai tallennettu niihin valmiisiin pohjiin sen muotoilun mitä koulu edellyttää, asettelut kansilehden ja sisällysluettelon, ne kunhan vaan päivittää aina uuteen työhön. Isona miinuksena on vaa kyl tuo hinta.. Mut nyt ku työ ootte hehkuttanu tuota mellellii ni se rupes kyllä ihan tosissaan kiinnostamaan, pitääki tutustuu vähä tarkemmin mistä on kyse, et joko täs pitäs ruveta kuvettaan kaivelemaan.
Mä olen vähän jämähtänyt kirjoitushommissa Mariner Writeen vaikka siinä on selkeästi puutteitakin. Parasta on selkeä ja yksinkertainen käyttöliittymä ja erityisesti se, että se rendaa kirjaimet ruudelle kauniisti ja luettavasti. Tämä viimeinen ei kuulosta kovin erikoiselta, mutta ainakin mulla Word tekee aika lukukelvotonta rendausta, sanavälit ovat ihan miten sattuu. Avaan sitten tehdyt rtf:t Wordilla ja tallennan .docina, jota yhteystyötahot mieluiten haluavat. OIkoluku ja synonyymisanasto olisivat sitten tarpeen kyllä.
Itekin mietin kirjoitukseen ohjelmaa ja eräs tärkeä ominaisuus olis oikeinkirjoituksen tarkastus. Tämä ominaisuus on Wordissa, mites nämä muut esim. Pages?
"The hardest thing in this world is to live in it."
iMac 24'' 3.06GHz/4GB/8800GS/500GB/SL
MacBook Air 1.6GHz/2GB/80GB/SL
iPhone 3G 16GB Black
Zaccheus kirjoitti:Itekin mietin kirjoitukseen ohjelmaa ja eräs tärkeä ominaisuus olis oikeinkirjoituksen tarkastus. Tämä ominaisuus on Wordissa, mites nämä muut esim. Pages?
Mellel osaa suomen oikeinkirjoituksen ja tavutuksen. Itse ohjelmakin on myös suomennettu. Kun sen asentaa, se ei edes kysele käyttökieltä, vaan laittaa Macciään suomeksi käyttävälle Mellelinkin suomenkielisenä. Kohtuullisen mukavaa palvelua.