joonahe kirjoitti:Kuluttajat on jo menetetty, saa nähdä kauan yrityspuoli keikkuu XP:llä.
Kaunis ajatus, jolla on kuitenkin aika vähän mitään tekemistä nykyisen todellisuuden kanssa.
Peruspertti nyt ostaa edelleen vaan sen perus-PC:n Windowsilla sieltä Gigantista. Itse pidän eräänä suurimpana syynä Applen huonoa tunnettuutta: Suurin osa kuluttajista on nimittäin ns. riskinkaihtajia ja tämä on jo ihan taloustieteellinen fakta. Arkipäiväisessä kulutuskäyttäytymisessä tämä näkyy mm. siten, että ihmiset valitsevat mieluummin tuttuja brändejä/tuotteita/palveluita. Windowssin tietää ala-asteelainenkin, OSX on monelle täysin tuntematon asia. Jos myyjä mainitsee, että koneessa ei olekaan Windows-käyttöjärjestelmää, aiheuttaa tämä aika monella heti reaktion mikäs ihme se on, en tunne, en osaa, en halua. Varmasti se myyjä myös vakuuttelee, että se on tooosi helppo ja nopea oppia, mutta kun ihminen sattuu myös olemaan perusluonteeltaan suhteellisen laiska... Kun kone vielä on muutaman satasen vastaavaa PC-konetta kalliimpi, kallistuu vaakakuppi aika nopeasti omputtomaan suuntaan.
Ja nyt puhuin siis asiasta Suomen näkökulmasta. Minä en ole vielä oikein ymmärtänyt, mikä on Applen Suomen markkinointistrategia. Ainut Applen markkinointiviestintä, joka on tavoittanut allekirjoittaneen, on Hesarissa viikoittain aina samanlaisena toistuva Macpeoplen mainos sekä Sub-TV:llä pyöriva iPhone-mainos. Odottaisin suoraan sanoen hieman enemmän.
Käsittääkseni myöskään esim. PC-peliteollisuus ja PC:llä pelaajat eivät ole siirtymässä Windows-maailmasta yhtään mihinkään. Tosin peliteollisuus yleisesti on varmasti siirtymässä enemmän konsolien suuntaan.
An apple a day keeps the doctor away.