Pbman kirjoitti: Lisäksi Windowsissa en ole saanut nettiyhteyttä toimimaan lainkaan!! On ne MS:n insinöörit vain rääpäleitä!!
Onhan se hämmentävää etteivät ole keksineet liittää todennäköisesti hyvänaikaa ennen konettasi julkaistuun intel-arkkitehtuurille suunnitellun käyttöjärjestelmän asennusmediaan tukea ja ajureita tulevaisuuden powerPC-raudan verkkokorteille...
No sitähän minä ihmettelenkin! Rääpäleitä kuten sanoin.
skip kirjoitti:nyt täytyy kyll ihmetellä tota nukkumishehkutusta. itselläni on ollut macbook nyt joku hiukan alle puoli vuotta ja aina nukkumaan meno kestää KAUAN (ainakin minuutin, en ole koskaan kellolla mitannut). kerran on jäänyt heräämättäkin. olisi kyllä mahtavaa, jos menisi nukkumaan sekunneissa, mutta kun ei mene.
Minulla ei ole into hiipumassa kun en oikein paremmastakaan tiedä. Mutta asiaan:
skip, haeppas Apple-tiedostohaut keskuksesta Mac OS X 10.5.4 Combo Update ja asenna se. Auttoi minulla ainakin sigun vanhemman koneen hitaaseen nukahtamiseen! Itseasiassa tuo vanha G4 herää ja nukahtaa nyt täsmälleen yhtä nopsaan kuin tämä 24" C2D
iMac G4 1,25 Ghz 17"(Late 2003, Leopard+YellowDog Linux)
iMac C2D 24"(Late 2006, Lion)
MacBook Pro 13" (mid 2010, Yosemite)
Time Capsule 1TB
Apple TV3
iPhone 6 (16GB Space Gray)
iMac Retina 5K 27"(Late 2014, Yosemite)
Oman kokemukseni mukaan MB on ollut kohtuullisen helppohoitoinen perinteiseen PC-rautaan verrattuna (PC:n raudasta tai käyttöjärjestelmästä riippumatta):
- IBM T40 (hinta aikoinaan pari tonnia) kärsi uutena huomattavista heräämisongelmista (tai no, kone heräsi muttei näppäimistö), joiden takia standby oli käytännössä käyttökelvoton. Windowsin uudelleenasennus ja/tai ajureiden/koneen päivitys auttoi tuohon vaivaan, mutta vieläkin standby-tila syö koneen tehoakun yhdessä yössä. Muutenhan tuo toimii suhteellisen hyvin, käynnistys vain kestää lähemmäs kymmenen minuuttia (bios-ruudusta firefoxin käyttöön). Viimeisestä BSOD:stä on jo kohtuullisesti aikaa. Uudempi lenovo (Tjotain) taas heittää siniruutua, nukahtaa itsekseen ja kärsii milloin mistäkin vaivasta.
- Kuten aikaisemmin mainitsin, HP:n läppäri (en muista tarkkaa mallia) kestää muutaman peräkkäisen kerran standby:tä, sen jälkeen kone ei edes sammu ilman virtakytkintä.
- Ensimmäinen (ja viimeinen) FS Amiloni heitti aina siniruudun, jos yritti soittaa DVD:tä standby-tilasta heräämisen jälkeen.
- Linuxissa standby/hibernate toimii jos on toimiakseen, tuolla PC-romulla en ole saanut hibernatea koskaan toimimaan ja standbyn vain kerran melkein toimivaksi.
- Samaisella raudalla XP toimii jopa yllättävän hyvin ja vakaasti, vistaa en uskalla kokeilla.
- MB on jättänyt pari kertaa heräämättä, leopard kaatuili ensimmäisissä versioissa (kernel panic). Nyt toimii todella hyvin.
Eli kyllä näissä kaikissa vikoja on, apple tuntuu korjaavan parhaiten omat buginsa (ja tietääpähän ketä syyttää ja keneltä odottaa korjausta).
iPad Pro 10.5"/256GB
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
jomppa kirjoitti:
Eli kyllä näissä kaikissa vikoja on, apple tuntuu korjaavan parhaiten omat buginsa (ja tietääpähän ketä syyttää ja keneltä odottaa korjausta).
Tämä on yksi isoimpia etuja Applen monopolissa. Haittapuolet ovat jokseenkin itsestään selviä, ja niistä muistutetaan säännöllisesti. On melko iso asia kuluttajalle, että vikatilanteen sattuessa voi viedä koneen valtuutettuun huoltoon ja homma on sillä selvä.
Juu, ymmärrän ettei Apple valmista omaa rautaansa, mutta kun vielä pari vuotta sitten ne kesti käyttöä. Työkaverin revA PowerMac G5:iin tuli historiansa eka vika eilen - kovo hajosi. Intel-koneita on käytetty huollossa takuuaikana keskimäärin kahdesti.
Kaipa voisi Apple vaatia alihankkijoiltaan laatua, mutta sellaiset ominaisuudet laitteissa on jätetty vähemmälle - kvartaalitaloudessa kun eletään.
MudShark kirjoitti:Työkaverin revA PowerMac G5:iin tuli historiansa eka vika eilen - kovo hajosi. Intel-koneita on käytetty huollossa takuuaikana keskimäärin kahdesti.
Kuinka vanha tuo Powermac on? About 4-5 vuotta? Hieno homma että on kestänyt, mutta ei kai se niin kova saavutus ole? Onko tuo Intel-koneiden huoltojuttu joku universaali tilastoitu juttu (onko vastaavaa keskimääräistä lukemaa PPC-maceille?) vai omia kokemuksia?
MudShark kirjoitti:Työkaverin revA PowerMac G5:iin tuli historiansa eka vika eilen - kovo hajosi. Intel-koneita on käytetty huollossa takuuaikana keskimäärin kahdesti.
Kuinka vanha tuo Powermac on? About 4-5 vuotta? Hieno homma että on kestänyt, mutta ei kai se niin kova saavutus ole? Onko tuo Intel-koneiden huoltojuttu joku universaali tilastoitu juttu (onko vastaavaa keskimääräistä lukemaa PPC-maceille?) vai omia kokemuksia?
Ihan omaa empiiristä tutkimusta. Tilastojen mukaan luultavasti järjetön epätodennäköisyys
skip kirjoitti:nyt täytyy kyll ihmetellä tota nukkumishehkutusta. itselläni on ollut macbook nyt joku hiukan alle puoli vuotta ja aina nukkumaan meno kestää KAUAN (ainakin minuutin, en ole koskaan kellolla mitannut). kerran on jäänyt heräämättäkin. olisi kyllä mahtavaa, jos menisi nukkumaan sekunneissa, mutta kun ei mene.
Minulla ei ole into hiipumassa kun en oikein paremmastakaan tiedä. Mutta asiaan:
skip, haeppas Apple-tiedostohaut keskuksesta Mac OS X 10.5.4 Combo Update ja asenna se. Auttoi minulla ainakin sigun vanhemman koneen hitaaseen nukahtamiseen! Itseasiassa tuo vanha G4 herää ja nukahtaa nyt täsmälleen yhtä nopsaan kuin tämä 24" C2D
ei auttanut. kestää joku 45 sekuntia, että menee unten maille…
OS X kirjoittaa hibernate-tiedoston (mikäs tuo olikaan omppukielessä, safe sleep tms.) ennen nukkumaanmenoa, joten yhdistelmällä paljon muistia+hidas levy tuo nukahtaminen voi kestää kohtalaisesti. Omakohtainen kokemus on, että levylle kirjoitetaan vain käytetty muistin, joten kone nukahtaa vikkelämmin juuri buutin jälkeen.
Windows nukahtaa nopeammin, koska se herättää koneen kirjoittaakseen tuon muistidumpin vasta kun akku on oikeasti tyhjä. OS X:n tapa on turvallisempi, mutta windows nopeampi.
iPad Pro 10.5"/256GB
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
nko kirjoitti:Otsikko voi olla melkeimpä et tietokone into hiipuu. PC:stä ei mulla ole mitään intoa ollut ikinä Macistä oli pikkunen vaikken edes omista
Kyllä. Minä uskon että tämä johtuu tietokoneiden nykytilasta: kosketusnäytöt ovat lähestymässä ja lähestymässä. Applellakin panostetaan vain täysillä Multi-Touchiin.
MACIT JA TULEVA MULTI-TOUCH TEKNOLOGIA (omat veikkaukset)
Syksy 2008: 7-tuuman kosketusnäyttö, ei erillistä näppäimistöä MacWorld 2009: 14-tuuman kosketusnäytöllinen MacBook WWDC 2009: 28-tuuman kosketusnäytöllinen iMac
jomppa kirjoitti:OS X kirjoittaa hibernate-tiedoston (mikäs tuo olikaan omppukielessä, safe sleep tms.) ennen nukkumaanmenoa, joten yhdistelmällä paljon muistia+hidas levy tuo nukahtaminen voi kestää kohtalaisesti. Omakohtainen kokemus on, että levylle kirjoitetaan vain käytetty muistin, joten kone nukahtaa vikkelämmin juuri buutin jälkeen.
Eikös tämä nukkuminen ja turvallinen nukkuminen ole nyt kumminkin ihan eri asioita, ja kaiketi nämä uudetkin koneet menee perinteisellä tapaa nukkumaan kuten vanhat koneet, eli muisti pidetään RAM:ssa pienen ylläpitovirran avulla, ja nukkumaan meno tapahtuu parissa sekunnissa. Tämä "hibernate" tai safe sleep tai turvallinen nukkuminen on mun tietääkseni ihan eri asia kun varsinainen nukkuminen mistä Maccikäyttäjät ylpeilee.
Nyt en kyllä ole täysin varma, mutta omassa PC-pöytäkoneessani, jossa on kaikkien rakastama Vista klikkasin kerran vahingossa koneen johonkin horrostilaan vaikka kovasti yritin sammuttaa jolloin kone näytti sulkevan käyttöjärjestelmän pikaisesti ja sammuneen täysin, tuulettimet yms. lakkasivat hyrräämästä. Sitten kun kokeilin hiirellä liikauttaa niin kone oli parissa sekunnissa käyttövalmis. En ole koskaan mihinkään tuommoseen valmiustilaan yms. tarkoituksellisesti konetta laittanut, kannettavaakaan en ole omistanut, mutta tuon yhden kerran vahingossa olen jotain tommosta ominaisuutta käyttänyt, oli mikä oli niin kyllä se toimi
jomppa kirjoitti:OS X kirjoittaa hibernate-tiedoston (mikäs tuo olikaan omppukielessä, safe sleep tms.) ennen nukkumaanmenoa, joten yhdistelmällä paljon muistia+hidas levy tuo nukahtaminen voi kestää kohtalaisesti. Omakohtainen kokemus on, että levylle kirjoitetaan vain käytetty muistin, joten kone nukahtaa vikkelämmin juuri buutin jälkeen.
Eikös tämä nukkuminen ja turvallinen nukkuminen ole nyt kumminkin ihan eri asioita, ja kaiketi nämä uudetkin koneet menee perinteisellä tapaa nukkumaan kuten vanhat koneet, eli muisti pidetään RAM:ssa pienen ylläpitovirran avulla, ja nukkumaan meno tapahtuu parissa sekunnissa. Tämä "hibernate" tai safe sleep tai turvallinen nukkuminen on mun tietääkseni ihan eri asia kun varsinainen nukkuminen mistä Maccikäyttäjät ylpeilee.
Kun taas minun tietääkseni ainakin uusissa applen läppäreissä oletuksena on "kirjoita ensin safe sleep-tiedosto+nuku tavallisesti".
As the computer goes to sleep, it will save the contents of the RAM (Random Access Memory) to the computer's hard drive. When you remove the battery, the sleep light will go out and the computer will power off.
By default, Macbooks and Macbook Pros do what Apple calls Safe Sleep, which is to write the entire contents of RAM to a file whenever the system goes to sleep. This can take some time, and the Macbook should not be jostled or jarred before the sleep light starts pulsing. The actual time it takes to write the file depends on the amount of RAM, and the speed of your hard disk, and probably to some extent, on how full your hard disk is.
The idea of Safe Sleep is: if the battery goes completely flat while the system is sleeping, the system can be wakened more quickly from this memory image than by a fresh reboot.
Kun taas minun tietääkseni ainakin uusissa applen läppäreissä oletuksena on "kirjoita ensin safe sleep-tiedosto+nuku tavallisesti".
As the computer goes to sleep, it will save the contents of the RAM (Random Access Memory) to the computer's hard drive. When you remove the battery, the sleep light will go out and the computer will power off.
By default, Macbooks and Macbook Pros do what Apple calls Safe Sleep, which is to write the entire contents of RAM to a file whenever the system goes to sleep. This can take some time, and the Macbook should not be jostled or jarred before the sleep light starts pulsing. The actual time it takes to write the file depends on the amount of RAM, and the speed of your hard disk, and probably to some extent, on how full your hard disk is.
The idea of Safe Sleep is: if the battery goes completely flat while the system is sleeping, the system can be wakened more quickly from this memory image than by a fresh reboot.
skip kirjoitti:
no, ehkä se on parempi näin, kun on niin turvallinen, vaikka välillä kyllä nyppii odotella koneen nukahtamista.
Saahan sen pois päältä tai toimivaan fiksummin esim smart sleep palikalla. Itse olen säätänyt koneen kirjoittamaan muistin kovalevylle vain, jos akkua on alle 10% jäljellä.
skip kirjoitti:
no, ehkä se on parempi näin, kun on niin turvallinen, vaikka välillä kyllä nyppii odotella koneen nukahtamista.
Saahan sen pois päältä tai toimivaan fiksummin esim smart sleep palikalla. Itse olen säätänyt koneen kirjoittamaan muistin kovalevylle vain, jos akkua on alle 10% jäljellä.
/---
ap
täytyy kattoa, jos jaksan joskus säätää. kuitenkin se, ettei kone herääkään unilta keljuttaa mua huomattavasti enemmän, kuin se, että joutuu odottelemaan nukkumaan menoa.
skip kirjoitti:
/---
ap
täytyy kattoa, jos jaksan joskus säätää. kuitenkin se, ettei kone herääkään unilta keljuttaa mua huomattavasti enemmän, kuin se, että joutuu odottelemaan nukkumaan menoa.
Asensinpa ketjun innoittamana Smartslepin MBP:n. Asennus kestää abt. 2 minuuttia. Ei ole toki ongelmia ollut- josko nitä nyt tulee
OS X kirjoittaa hibernate-tiedoston (mikäs tuo olikaan omppukielessä, safe sleep tms.) ennen nukkumaanmenoa, joten yhdistelmällä paljon muistia+hidas levy tuo nukahtaminen voi kestää kohtalaisesti. Omakohtainen kokemus on, että levylle kirjoitetaan vain käytetty muistin, joten kone nukahtaa vikkelämmin juuri buutin jälkeen.
Windows nukahtaa nopeammin, koska se herättää koneen kirjoittaakseen tuon muistidumpin vasta kun akku on oikeasti tyhjä. OS X:n tapa on turvallisempi, mutta windows nopeampi.
Windows nukahtaa nopeammin, yeah right. Oma sigun mini nukahtaa samantien kun ehtii näppäimistöltä käskeä. Herää myöskin muutamassa sekunnissa. En ole käyttänyt yhtään winukalla varustettua läppäriä tai työasemaa, jossa tuo toimenpide tapahtuisi sekunneissa.
Macbook Air M3
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2
jomppa kirjoitti:
Windows nukahtaa nopeammin, yeah right. Oma sigun mini nukahtaa samantien kun ehtii näppäimistöltä käskeä. Herää myöskin muutamassa sekunnissa. En ole käyttänyt yhtään winukalla varustettua läppäriä tai työasemaa, jossa tuo toimenpide tapahtuisi sekunneissa.
Mini ei olekaan läppäri, eikä siten kirjoita tuota safe sleep-tiedostoa oletuksena levylle ennen nukkumista (hmm.. olikohan pöytäkoneissa ollenkaan tuota ominaisuutta). Eli hidas nukahtaminen on vain läppäreiden "ongelma". Ja eihän sitä nukahtamista tarvitse vieressä vahtia, ellei konetta olla heti siirtelemässä ympäriinsä.
iPad Pro 10.5"/256GB
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
tässähän se syy sitten taitaa olla. 4 gigaa muistia ja 5400 rpm kovo (kai se semmonen oli, en muista, kun en normaalisti välitä).
Olenkin joskus miettinyt miksi vanha PB (1,25Gt ja 7200rpm) nukahtaa samoin tein, mutta Macbook (4Gt ja 5400rpm) miettii hetken aikaa. Tässä kyllä pitää tehdä pieni tarkennus siihen mitä on tämä pitkä aika mistä täällä puhutaan: kahdesta viiteen sekuntia. Kyllä on porukalla kiire lähteä jos ei tuota jaksa odottaa
gramdel kirjoitti:
/---
ap
Asensinpa ketjun innoittamana Smartslepin MBP:n. Asennus kestää abt. 2 minuuttia. Ei ole toki ongelmia ollut- josko nitä nyt tulee
laitoin nyt sitten itsekin ton smartsleepin ja eihän siitä tosiaan mitään vaivaa ollut ja nyt nukahtaa sekunnissa. parempi näin.