Sama fiilis täälläkin. Mulla on MC Helios-44K-4 55mm f/2 ja Pentaxin 1.5 cropilla saa aina juoksennella vähän kauemmasgramdel kirjoitti:Omasta mielestä 50mm on croppirungossa turhan pitkä kyllä yleislasiksi. Itse käytän nikonin 35/2 putkea.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Viesti Kirjoittaja Macco »
Sama fiilis täälläkin. Mulla on MC Helios-44K-4 55mm f/2 ja Pentaxin 1.5 cropilla saa aina juoksennella vähän kauemmasgramdel kirjoitti:Omasta mielestä 50mm on croppirungossa turhan pitkä kyllä yleislasiksi. Itse käytän nikonin 35/2 putkea.
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Totta. 50 mm:n kanssa saa juosta aika tavalla. Toisaalta se ei haittaa, kun kuvaan ihmisiä. Siinä se on aivan omiaan. Omassa kotistudiossa 50:n on mukava lasi, kun sillä saa hyvän puolikuvan. Toisaalta sitten tekisi mieli ostaa jokin 35:n tai vielä laajakulmaisempi kiinteä. Niissä hinnat karkaavat vain turhan korkeiksi. Laajakumapäästä selviän tällä hetkellä EF 20-35:lla ja Tamronin 17-50 2.8:lla. EF:n myyn jos joku tarjoaa siitä kivan summan. Ostin Tamronin kesällä ja se sopii tarpeisiini hyvin. Tietty mielessä oli jokin vielä parempi lasi mutta se hinta, se hinta...Macco kirjoitti:Sama fiilis täälläkin. Mulla on MC Helios-44K-4 55mm f/2 ja Pentaxin 1.5 cropilla saa aina juoksennella vähän kauemmasgramdel kirjoitti:Omasta mielestä 50mm on croppirungossa turhan pitkä kyllä yleislasiksi. Itse käytän nikonin 35/2 putkea.
Tuo saitti muuten oli ihan hyvä vinkki. Toinen vastaavanlainen paikka on photoSIG.Mikael K. kirjoitti:Pixel-Peeperin sivuilta löytyy monentasoisia kuvia otettuna EF-S 17-55:lla.
Viesti Kirjoittaja EvilPet »
Tämähän on ihan täysin kiinni siitä mitä ja missä kuvaa. Itellä varmaan eniten on käytössä polttovälit väliltä 17 - 50 mm. Välillä kävästään kympissä. Kun kuvaa pääasiassa ulkona ei 50mm oo kropissa liian tiukka.gramdel kirjoitti: Varmasti piirtää ihan riittävästi. Omasta mielestä 50mm on croppirungossa turhan pitkä kyllä yleislasiksi. Itse käytän nikonin 35/2 putkea.
/---
ap
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
Äkkiä tilaukseen DX:stä (sieltä tilasin itsellekin) ainakin uv. Siihen linssiin voi osua vaikka mitä, vaikka syvällä onkin, ja sekös ottaisi päähän.Pasteur kirjoitti:Linssipintakin on sen verran syvällä obiskassa, että välttämättä ei tuota tarvinne suojelu-tarkoituksessa.Tosin halvallahan nuita DX:stä saa...
Vajaan satkun... Kaikki muut olenkin käytettynä ostanut, mutta ei tuon hintaista ole mitään järkeä ostaa 70e-80e käytettynä, kun sen saa uutena samalla hinnalla vähennyksien jälkeen.Macco kirjoitti:Paljonkos tuo kakkula muuten maksoi?
Kuinkas tai milläs softilla tämmöistä sitten tehdään?Maza kirjoitti:Se kun onkin sellainen HDR-kuva. Tuossa on yhdistetty neljä erilaisilla valotuksilla otettua ruutua ja säädetty sävyt tuollaisiksi. Monet tietokonepelit onkin käyttäneet HDR-tehosteita, koska ne ovat realistisempia. HDR-valokuvauksessa käy sitten toisin päin, kuvasta tulee epärealistisen oloinen, koska se ei muistuta normaalia valokuvaa.Fakap kirjoitti:Anteeksi, mutta en ole kyllä koskaan nähnyt valokuvaa joka näyttäisi noin mallinnetulta. Niin paljon kopioidun näköisiä elementtejä ja väreissäkin on jotain outoa kun näyttää ihan jonkun pelin screenshotilta. Uskon kyllä että valokuva on kyseessä, mutta pitkään tuota joutui tuijottamaan.
Vaiks Photarilla. Siinähän yhdistetään eri valotuksilla otettuja kuvia, ja niistä kaivetaan sävyjä, joita yhdellä valotuksella ei saada aikaiseksi. Esim. puhkipalanut taivas ja täysin tukossa oleva varjo saavat sävyjä. RAW:n eri valotuksia voi käyttää myös. Omenamehussa on ollut jossakin välissä juttua HDR:stä enemmänkin.Pasteur kirjoitti:Kuva-ketjusta:Kuinkas tai milläs softilla tämmöistä sitten tehdään?Maza kirjoitti:Se kun onkin sellainen HDR-kuva. Tuossa on yhdistetty neljä erilaisilla valotuksilla otettua ruutua ja säädetty sävyt tuollaisiksi. Monet tietokonepelit onkin käyttäneet HDR-tehosteita, koska ne ovat realistisempia. HDR-valokuvauksessa käy sitten toisin päin, kuvasta tulee epärealistisen oloinen, koska se ei muistuta normaalia valokuvaa.Fakap kirjoitti:Anteeksi, mutta en ole kyllä koskaan nähnyt valokuvaa joka näyttäisi noin mallinnetulta. Niin paljon kopioidun näköisiä elementtejä ja väreissäkin on jotain outoa kun näyttää ihan jonkun pelin screenshotilta. Uskon kyllä että valokuva on kyseessä, mutta pitkään tuota joutui tuijottamaan.
Viesti Kirjoittaja Maza »
Minä olen käyttänyt Photomatix-ohjelmaa, se on oikein helppokäyttöinen. Liukukytkimillä säädetään ja tuloksen näkee oitis. Se tässä on tietysti vaarana, että kuvan sävyjä säätää innostuksissaan ihan liikaa.Pasteur kirjoitti:Kuinkas tai milläs softilla tämmöistä sitten tehdään?
Juu - niin on ihan muutenkin jo vaarana.Maza kirjoitti:Se tässä on tietysti vaarana, että kuvan sävyjä säätää innostuksissaan ihan liikaa.
Viesti Kirjoittaja The raconteur »
Luin tuosta ja heti tuli mieleen, että niin turha ominaisuus kuin olla voi. Järkkärissä siis.The raconteur kirjoitti:Uutena ominaisuutena mm. 720p videokuvaus. 8)
RAW.Pasteur kirjoitti:Tuossa HDR touhussa taidetaankin muuten sitten tarvita tosiaan melkein tripodia...Ehkä jotain laajakuvaa kuitenkin voi monopodillakin testailla.
Tämä keskustelun kirvoittanut kuva on otettu ilman jalustaa, kamera oli kivisellä kaiteella. Laukaisin jokaisen ruudun ajastimella, etten täristäisi kameraa. Pisin valotusaika oli 60 sekuntia, lyhin oli alle sekunnin, kaiken kaikkiaan kuvien ottamiseen meni siis jokunen tovi. Onneksi ei ketään kävellyt kuvaan. RAW-kuvia ei mun semi-pokkarilla edes saa, olisi helpottanut asiaa kovasti.Macco kirjoitti:RAW.Pasteur kirjoitti:Tuossa HDR touhussa taidetaankin muuten sitten tarvita tosiaan melkein tripodia...Ehkä jotain laajakuvaa kuitenkin voi monopodillakin testailla.
Mun kamera osaa toki haarukoida, mutta se ottaa kolme kuvaa yhden aukon välein. Itse voi tietysti asettaa sen keskimmäisen valotusarvon. Noin pimeässä aukko sinne tai tänne ei kuitenkaan riitä alkuunkaan. Tuollainen kertomasi ominaisuus on ihan ehdottoman hyvä tämmöseen kuvaukseen.Macco kirjoitti:Sitten tietty järkkärillä (ainakin mun sellaisella) saa otettua yhdellä laukaisulla esim. 5 eri valotusta haluamillaan EV:iilä. Tuo saattaa olla ehkä jopa fiksuin tapa kuvata HDR-kuvia.
Juu, tätä koitin canuunastanikin löytää mutta ainakaan vielä ei pistänyt silmään.Macco kirjoitti:Sitten tietty järkkärillä (ainakin mun sellaisella) saa otettua yhdellä laukaisulla esim. 5 eri valotusta haluamillaan EV:iilä. Tuo saattaa olla ehkä jopa fiksuin tapa kuvata HDR-kuvia.
Löytyy se sieltä menusta. Nimeltään se on valotushaarukointi, ja kuvamoodi sarjakuvaukselle.Pasteur kirjoitti:Juu, tätä koitin canuunastanikin löytää mutta ainakaan vielä ei pistänyt silmään.Macco kirjoitti:Sitten tietty järkkärillä (ainakin mun sellaisella) saa otettua yhdellä laukaisulla esim. 5 eri valotusta haluamillaan EV:iilä. Tuo saattaa olla ehkä jopa fiksuin tapa kuvata HDR-kuvia.Pitänee palata takaisin ohjekirjan pariin - olenhan saanut plärättyä vasta kolmasosan tuosta opuksesta.
Ok - tack... Tosin mun kanuuna kyllä mitään suomea osaa.EvilPet kirjoitti:Löytyy se sieltä menusta. Nimeltään se on valotushaarukointi, ja kuvamoodi sarjakuvaukselle.
WB bracketing englanniks... Osaako se englantia?Pasteur kirjoitti:Ok - tack... Tosin mun kanuuna kyllä mitään suomea osaa.EvilPet kirjoitti:Löytyy se sieltä menusta. Nimeltään se on valotushaarukointi, ja kuvamoodi sarjakuvaukselle.
Eikö sieltä löydy kielivalikosta (vai miksi sitä pitää kutsua?) suomenkieltä?Pasteur kirjoitti: Tosin mun kanuuna kyllä mitään suomea osaa.
Löyty!EvilPet kirjoitti:Osaako se englantia?
Näin arvelin.Pasteur kirjoitti:
MikalK: joo...
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”