Mulla on 2007 helmikuussa ostettu MacBook 2.0 GHz (Model Identifier: MacBook2,1). Huomasin eilen akun pullistuneen kummaltakin puolelta aavistuksen. Akkua pystyy hieman keinuttamaan pöydällä. Akku toimii vielä.
Soitin äsken Applen tukee, missä puheluun vastannut henkilö ei tiennyt tarkemmin asiasta, vaan kyseli jostain lisää. Selvisi, että Applen mukaan akku on lähtenyt ehjänä tehtaalta, eikä siis kuulu mihinkään akunvaihto-ohjelmaan. Ratkaisuksi tarjottiin uuden akun ostamista omaan piikkiin. Pullistunutta akkua ei myöskään pitäisi käyttää, koska se ei välttämättä ole turvallista.
Henkilö sanoi, että tietyllä tavalla käyttämällä akku saattaa pullistua. Kysyin, mitä tämä käyttö oikein on ja hän sanoi, että kolahdukset voivat vaikuttaa. No jaaha. Ei ole kyllä koskaan tämä kone saanut iskuja, koska olen pitänyt tätä kuin kukkaa kämmenellä.
Kuuluuko minun saada uusi akku tuotevastuun mukaan? Kone ja akku noin 1,5 vuotta vanhoja. En voi enää käyttää akkua turvallisesti. Eihän akun pitäisi itsestään alkaa pullistella. Mitä pitäisi tehdä? Ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen? Sitä kautta tämä asia varmaan kestää.
MacBook akku pullistui
Keskustelua kannettavista
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook akku pullistui
Viesti Kirjoittaja Darkker »
-
Re: MacBook akku pullistui
Oman kunnan kuluttajaneuvojaan pitää näköjään ottaa tarvittaessa yhteyttä. Ei vaan enää tänään ole puhelinpäivystys auki.
Onkos kenellekään muulle käynyt näin?
Onkos kenellekään muulle käynyt näin?
-
Viesti Kirjoittaja tjm »
Myyjän virhevastuustahan täällä on paljon puhuttu, johon kannattaa varmasti vedota, jos kone on yksityisenä ostettu ja Apple Carea ei koneelle ole aikanaan hankittu.Darkker kirjoitti:Kuuluuko minun saada uusi akku tuotevastuun mukaan? Kone ja akku noin 1,5 vuotta vanhoja.
Alla pari linkkiä pullistuneisiin akkuihin vertailun vuoksi (tosin nuo kai akunvaihto-ohjelman ajoilta):
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=67&t=85108
http://www.appledefects.com/wiki/index. ... en_Battery
MBP 15" 2.4GHz i7 8GB 120GB SSD (ForceGT)
Mac mini 2.26GHz C2D 4GB + EyeTV 610
Mac mini 2.26GHz C2D 4GB + EyeTV 610
-
Viesti Kirjoittaja Runqee »
Heh, toissapäivänä(25.8 ) soitin apple tukeen pullistuneesta akusta, minkä olin huomannut hetkeä aiemmin. Tuesta neuvottiin viemään lähimpään apple valtuutettuun liikkeeseen. Tein käskettyä ja seuraavana päivänä(26.8 ) hain uuden akun samaisesta liikkeestä. Missään vaiheessa ei mutistu, tai kyselty ihmeelisempiä. HUOM. Macbook(+akku) on 22kuukautta vanha.
-
Oliko mitään puhetta, kuuluiko sun akku johonkin akunvaihto-ohjelmaan eli todetusti vialliseen erään? Sulla taitaa olla mun MacBookia vanhempi malli?Runqee kirjoitti:Heh, toissapäivänä(25.8 ) soitin apple tukeen pullistuneesta akusta, minkä olin huomannut hetkeä aiemmin. Tuesta neuvottiin viemään lähimpään apple valtuutettuun liikkeeseen. Tein käskettyä ja seuraavana päivänä(26.8 ) hain uuden akun samaisesta liikkeestä. Missään vaiheessa ei mutistu, tai kyselty ihmeelisempiä. HUOM. Macbook(+akku) on 22kuukautta vanha.
-
Viesti Kirjoittaja Runqee »
Mulla on siis gen2. macbookki. Kyselin, että kuuluiko tämä johkin vialliseen erään, vai mistä johtui. Vastauksena sain, että ovat aivan yksittäistapauksia.Darkker kirjoitti:Oliko mitään puhetta, kuuluiko sun akku johonkin akunvaihto-ohjelmaan eli todetusti vialliseen erään? Sulla taitaa olla mun MacBookia vanhempi malli?Runqee kirjoitti:Heh, toissapäivänä(25.8 ) soitin apple tukeen pullistuneesta akusta, minkä olin huomannut hetkeä aiemmin. Tuesta neuvottiin viemään lähimpään apple valtuutettuun liikkeeseen. Tein käskettyä ja seuraavana päivänä(26.8 ) hain uuden akun samaisesta liikkeestä. Missään vaiheessa ei mutistu, tai kyselty ihmeelisempiä. HUOM. Macbook(+akku) on 22kuukautta vanha.
-
Viesti Kirjoittaja Akseli Kartaani »
MacBook- ja MacBook Pro -akkupäivitys 1.2
http://www.apple.com/fi/support/macbook ... eryupdate/
"Tämä akkupäivitys tulisi suorittaa kaikille MacBook- ja MacBook Pro -tietokoneille sekä helmikuun 2006 ja huhtikuun 2007 välillä ostetuille lisäakuille."
"Viallisen akun tunnistaminen
"
"Ohjelman alaisissa akuissa voi ilmetä jokin seuraavista oireista:
"
"Järjestelmä ei tunnista akkua, jolloin âÄœXâÄù ilmestyy akkukuvakkeeseen Finderin valikkorivillä.
"Akku ei lataudu, kun tietokone on kytketty verkkovirtaan.
"Akku näyttää alhaista varausta/lyhyttä käyttöaikaa käytettäessä täysin ladattua akkua, jonka Järjestelmän kuvaus -ohjelman näyttämä latauskertamäärä on alle 300.
"Akku on silmin nähden epämuodostunut.
"Tämä akkupäivitys tulisi suorittaa kaikille MacBook- ja MacBook Pro -tietokoneille sekä helmikuun 2006 ja huhtikuun 2007 välillä ostetuille lisäakuille."
"
"
"Järjestelmä ei tunnista akkua, jolloin âÄœXâÄù ilmestyy akkukuvakkeeseen Finderin valikkorivillä.
"Akku näyttää alhaista varausta/lyhyttä käyttöaikaa käytettäessä täysin ladattua akkua, jonka Järjestelmän kuvaus -ohjelman näyttämä latauskertamäärä on alle 300.
-
Tähän vois sanoo Applelle, et kiitti letuista.Runqee kirjoitti:Mulla on siis gen2. macbookki. Kyselin, että kuuluiko tämä johkin vialliseen erään, vai mistä johtui. Vastauksena sain, että ovat aivan yksittäistapauksia.Darkker kirjoitti:Oliko mitään puhetta, kuuluiko sun akku johonkin akunvaihto-ohjelmaan eli todetusti vialliseen erään? Sulla taitaa olla mun MacBookia vanhempi malli?Runqee kirjoitti:Heh, toissapäivänä(25.8 ) soitin apple tukeen pullistuneesta akusta, minkä olin huomannut hetkeä aiemmin. Tuesta neuvottiin viemään lähimpään apple valtuutettuun liikkeeseen. Tein käskettyä ja seuraavana päivänä(26.8 ) hain uuden akun samaisesta liikkeestä. Missään vaiheessa ei mutistu, tai kyselty ihmeelisempiä. HUOM. Macbook(+akku) on 22kuukautta vanha.
Hitsi että en puhelimessa alkanut sanomaan sitä, minkä tajusin heti puhelun jälkeen. Miten ne muka pystyy väittämään, että niiden virheettömässä erässä akkuja ei olisi muka yhtään ainoaa viallista akkua? Varmasti kaikkien tuotteiden valmistuksessa tulee ties mistä syystä joku määrä viallisia.
-
Hyvä tietää. Mulla on päivitys asennettuna ja on tullut asennetuksi jo varmasti ajat sitten Software Updatella, mutta eipä ole auttanut, eikä tuon sivun perusteella kaikissa tapauksissa autakaan. Valitettavasti tuolla sivulla sanotaan myös seuraavaa:Akseli Kartaani kirjoitti:MacBook- ja MacBook Pro -akkupäivitys 1.2
"
"
Jotta voit osallistua tähän maailmanlaajuiseen ohjelmaan, MacBook- tai MacBook Pro -akkusi kanssa on ilmettävä edellä kuvattuja oireita.
Nyt siis päättivät olla vaihtamatta akkua. Vanhemmista eli Core Duoista vaihdetaan 2 vuoteen asti. Kuluttajaneuvojan mukaan 2 vuotta katsotaan akun oletetuksi käyttöiäksi eli tuotevastuu on sen mittainen. Ehkä mun 1,5 vuotta vanha akku oli sitten sen verran vanha, että Apple päätti olla korvaamatta automaattisesti.Applen tekninen tukihenkilö tai Applen valtuutettu huoltoliike (AASP) ratkaisee, onko akku vaihdettavissa veloituksetta.
Mikähän on tyyppivirheen raja? Jos tämä ongelma on tyyppivirhe, niin nehän kai pitää korjata vielä pitempäänkin kuin normaalin käyttöiän. Tämä kyllä selviäisi sieltä kuluttajaneuvojaltakin.
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka