Juu... tottakai. Ei tässä ole tarkoitus itse matkustaa pummilla, eikä myöskään suositella muille.JHA kirjoitti: Joten ihan oman talouden kannalta kannattaa ostaa se tiketti.. tai ainakin maksaa se tarkastusmaksu ilman suurempia yritelmiä..
Tämä kysymys viranomaisen määrittelemisestä kuitenkin kiinnostaa. Ja se, kenelle yksityinen ihminen yleensäkin on velvollinen henkilötietojaan antamaan.
Sattui nimittäin tässä ihan viime päivinä seuraava tapaus.
Tilasin (eräästä nettikaupasta) isälleni stereosarjan. Isälläni kun ei oikein ole kokemusta moisesta. Mulla sattui olemaan jo tunnuksetkin kyseiseen kauppaan ennestään, kun olin sieltä joskus jotain ostanut. Nyt kuitenkin maksu suoritettiin isäni Visalla. Kaikki meni ok.
Pari päivää myöhemmin sain sähköpostiini ilmoituksen että mun pitäisi lähettää heille kopio henkilöllisyystodistuksestani ja jokin esim. lasku, joka todistaa osoitteeni oikeaksi.
Tässä tarkkaan ottaen heidän vaatimuksensa (kopioitu saamastani sähköpostista):
Tämä rupesi vähän häiritsemään. Tarkoitukseni oli ottaa heihin yhteyttä, mutta ennen kuin ehdin, oli puhelinvastaajaani tullut viesti jossa sanottiin ettei tarvitsekaan näitä lähettää ja tilaukseni on jo käsitelty ja toimituksessa.Jotta voimme käsitellä tilauksen loppuun, voitko ystävällisesti lähettää sähköpostitse osoitteeseen: (xxxxxxxxxxx) tai faksilla numeroon + XXXXXX, alla luetellut asiakirjat sekä tilausnumerosi XXXXXXXXXX:
Henkilöllisyystodistuksesi kopio.
Asuinpaikkatodistus, eli lasku, joka vahvistaa osoitteesi (laskun osoitteen tulee vastata antamaasi toimitusosoitetta, esim. lankapuhelimen lasku, sähkölasku).
Huomio: emme hyväksy kännykkälaskua.
Aika omituinen juttu. Päättelin että tämän täytyy johtua siitä että tilaaja ja Visa-kortin omistaja olivat tässä eri henkilöitä.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokaisen tulisi käyttää suurta harkintaa antaessaan henkilötietojaan kenellekään. Enkä välttämättä lue lipuntarkastajaakaan tällaiseksi henkilöksi.