Olen ollut tähän asti PC:n käyttäjä ja olen hankkimassa nyt yrityksen läppärin tilalle oman läppärin. Voisitteko te mac-expertit kertoa minulle, mitä merkittäviä etuja Mac minulle toisi ja onko mac minun tarpeisiini ylipäätään hyvä ratkaisu. Olen kyllä vakuuttunut, että macin käyttis on varmasti mukavampi ja varmaan nopeampi käyttää kuin tuo Windows, tosin en tunne Vistaa, mutta eikös se hidasta käyttöä vielä enemmän kuin XP. Virusongelma tietenkin myös poistuisi, senkin tiedän etukäteen, mutta siihen tietoni macista jääkin.
Käytän nettisurffailun lisäksi konetta ensisijaisesti digikuvien muokkaamiseen sekä videoiden editointiin ja polttamiseen. En siis pelaa mitään pelejä koskaan. Koska videokamerani on HD tasoinen, pitäisi poltetun tuloksenkin säilyä HD:na. Tähän ei taida normaali Macin DVD asema pystyä, eli pitäisiköhän tämän vuoksi hankkia ulkoinen polttava Blu ray asema? En siis ole vielä aloittanut tuota editointiurakkaa, josta johtuen en tunne näitä asioita vielä riittävästi.
Niin, macilla voi varmaan editoida digikuvia ainakin hienolla Aperturella, joka kyllä on tuplasti kalliimpi kuin Elements 6. Videoiden editointiohjelmia macille en tunne, mutta on niitäkin varmaan.
Toivoisin teidän kommenttejanne, mitä saisin vastineeksi niille sadoille euroille, jotka joutuisin pulittamaan kalliimmasta mac-koneesta pc:hen verrattuna.
Siirtyisinkö Mac-käyttäjäksi-edut?
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Siirtyisinkö Mac-käyttäjäksi-edut?
Viesti Kirjoittaja Bemu »
-
Re: Siirtyisinkö Mac-käyttäjäksi-edut?
Viesti Kirjoittaja The raconteur »
Lue nyt aluksi vaikka "Mac vs PC" -ketju, kun ei tätä mac vs pc vertailua kukaan jaksa toistaa loputtomiin.
Kuvankäsittelysoftista voin mainita sen verran, että Aperture vastaa lähinnä Adoben Lightroomia, joka maksaa n. 300e. Aperturella hoituu kuvien järjestely, raw-kuvien säätö, ja lisäksi kuvien "perussäätäminen" (hue, saturation, highlights, shadows jne.). Photoshop Elementsillä voi lisäksi leikata, liimata ja vaikka värittää jos siltä tuntuu.
Kuvankäsittelysoftista voin mainita sen verran, että Aperture vastaa lähinnä Adoben Lightroomia, joka maksaa n. 300e. Aperturella hoituu kuvien järjestely, raw-kuvien säätö, ja lisäksi kuvien "perussäätäminen" (hue, saturation, highlights, shadows jne.). Photoshop Elementsillä voi lisäksi leikata, liimata ja vaikka värittää jos siltä tuntuu.
MBP mid2010
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Photoshop Elements 6 on myös Macille ja voit vaihtaa mahdollisesti sinulla jo olevan PC-lisenssin postikulujen hinnalla OS X-lisenssiksi (lähetti tuo uuden paketin kotiin). Editointiohjelmia on alkaen koneen mukana tulevasta iMoviesta aina ammattilaisten käyttämään Final Cutiin. Valinnanvaraa siis riittää.Bemu kirjoitti: Niin, macilla voi varmaan editoida digikuvia ainakin hienolla Aperturella, joka kyllä on tuplasti kalliimpi kuin Elements 6. Videoiden editointiohjelmia macille en tunne, mutta on niitäkin varmaan.
iPad Pro 10.5"/256GB
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
No saat myös enemmän tehojaBemu kirjoitti:Toivoisin teidän kommenttejanne, mitä saisin vastineeksi niille sadoille euroille, jotka joutuisin pulittamaan kalliimmasta mac-koneesta pc:hen verrattuna.

Blu-Ray asemia saa ulkoisena myös ja Toastilla onnistuu Macilla BR-levyjen polttaminen tietääkseni. Editointihommissa olet varmaankin Premiereä käyttänyt? Se löytyy myös Macille. Itse suosittelisin silti Final Cut Expessiä, jos ei iMovie riitä. Expressin saa myös sitten päivitettyä halutessaan Final Cut Studioksi, joka onkin ihan ammattilaisten käyttämä työkalupaketti jossa mukana editointi, dvd authorointi, liikkuvan grafiikan vääntö, värimäärittely, videon pakkaus yms työkaluja. Jos paketin hinta tuntuu kovalta, niin voi miettiä että pelkästään Color maksoi monta tonnia ennen kuin Apple osti sen omaan pakettiinsa.
Aperture ei ole kuvien editointiohjelma. Sen voi unohtaa. Yksi suht suosittu halpa maccisofta tuohon on Pixelmator.
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Komia paketti, mutta ei taida kelvata Bemulle kannettavaksi…-wk- kirjoitti:http://hintaseuranta.fi/kori.aspx?sisalto…

iBook 14", iPod 20 Gt
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
Joo tuli pikkasen luettua ja takerruttua tuohon väärään viestiin aloittajan kannalta. No, ei se mitn, voi sitten copy-pasteta tuon johonkin toiseen ketjuunp-veli kirjoitti:Komia paketti, mutta ei taida kelvata Bemulle kannettavaksi…-wk- kirjoitti:http://hintaseuranta.fi/kori.aspx?sisal ... 3100,77004

-
Viesti Kirjoittaja Bemu »
Kiitokset kaikille arvokkaista kommenteistanne, en todellakaan näin sivuston uutena käyttäjänä huomannut, että mac vs pc-asiasta on käyty jo todella pitkä keskustelu tälla foorumilla. Oli todella mielenkiintoista luettavaa. Huomaan, että tällä foorumilla saa asiantuntevia neuvoja ja asiallisia kommentteja ja niitä todella kaipaan. Päätös siirtymisestä mac-maailmaan on iso monessa mielessä ja siksi halusinkin teiltä, joilla asiasta on jo vuosien kokemus arvokasta palautetta.
Minulle jää kyllä joka tapauksessa pari vuotta vanha XP pöytäkone käyttöön, mutta sitä en tule käyttämään kuin hätätilassa. Tämä seuraava koneeni tulee olla siis sen verran tehokas, että sillä voi vääntää hyvin HD-materiaalia. Tästä johtuen minun pitäisi varmaan valita pro versio macin läppäristä, jos siirryn mac-maailmaan.
Minulle jää kyllä joka tapauksessa pari vuotta vanha XP pöytäkone käyttöön, mutta sitä en tule käyttämään kuin hätätilassa. Tämä seuraava koneeni tulee olla siis sen verran tehokas, että sillä voi vääntää hyvin HD-materiaalia. Tästä johtuen minun pitäisi varmaan valita pro versio macin läppäristä, jos siirryn mac-maailmaan.
-
Se unohtui sanoa, että jos ei päätöksen kanssa hirveä kiire ole, niin kannattaa jokunen viikko odotella, nimittäin on huhuja siitä että konemallit kokevat piakkoin isojakin päivityksiä. Puhetta on ollut, että tämän kuun alkupuolella.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
No tota, ei muuten ole..Bemu kirjoitti:Päätös siirtymisestä mac-maailmaan on iso monessa mielessä
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Jos oot yhtään samanlainen kuin minä, eli tykkäät asennella ja kokeilla eri ohjelmia, niin paljon pienempi on verenpaine normaalissa päiväkäytössä, kun ei töki eikä hidastele ohjelmien käynnistyminen. Tietenkin silloin jos muisti loppuu, niin sille ei voi mitään oli windows tai macci. Toki uusien toimintamallien opettelu myös nostaa verenpainetta, mutta sitä ei kestä kauan.
Macissä käyttis on tehty rautaa silmällä pitäen, koska sama toimittaja vastaa loppukädessä molemmista ja molempien yhteenliittämisestä (Apple ei (tietenkään) täysin tee rautaa, mutta vastaa siitä että kokonaisuus toimii). Tai tuettavia rautoja on paljon vähemmän (paljon eri rautoja on softan tekijän painajainen).
Macissä käyttis on tehty rautaa silmällä pitäen, koska sama toimittaja vastaa loppukädessä molemmista ja molempien yhteenliittämisestä (Apple ei (tietenkään) täysin tee rautaa, mutta vastaa siitä että kokonaisuus toimii). Tai tuettavia rautoja on paljon vähemmän (paljon eri rautoja on softan tekijän painajainen).
MacBook Pro13" mid 2012 16GB 480GB SSD
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Jos HD-videota on tarkoitus tehdä kuvauksesta BluRaylle asti niin kannattaa vähän kuulostella miten se homma näillä laitteilla sujuu. Mun käsittääkseni tää on vähän vaiheessa vielä, mutta jos joku näppärästi kuvaa, editoi ja polttaa lätylle niin kertoiskos millä ohjelmilla ja proseduureilla se toimii. Esim syökö iMovie/FCE mitä laatuja HD-videota (mikä kamera, mikä codec), ja miten näppärästi/profesti Toastilla BluRay syntyy.
Tämä kysymys ei tietenkään tarkoita että se PC:llä vois olla jotenkin helpompaa, ei toki.
Tämä kysymys ei tietenkään tarkoita että se PC:llä vois olla jotenkin helpompaa, ei toki.
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Juu, kyllähän se tahtoo jäädä vähemmälle käytölle johonkin Mac Book Prohon ja OS X:ään siirtymisen (ja tottumisen) jälkeen. Tosin jos minulla sattuisi olemaan tuollainen PC-pöytäkone kotona, niin vetäisin varmaan siitä kovalevyn sileäksi ja asentaisin siihen uusimman Ubuntu Linuxin, ja ottaisin kaikenlaiseen vähemmän kriittiseen nysväyskäyttöön.Minulle jää kyllä joka tapauksessa pari vuotta vanha XP pöytäkone käyttöön, mutta sitä en tule käyttämään kuin hätätilassa.
-
iMovie/FCE tukee HDV:tä sekä AVCHD:tä . Muita kuluttaja HD-standardeja ei oikein tunnut olevankaan, vaan ne on sitten jotain niitä valmistajan omia mpeg-2-johdannaisia jotka on ihan mahdoton saada auki ilman valmistajan tukea. Eli kannattaa googletella kameran mallilla, jos valmistajalta plugini löytyy. Harvemmin ne niitä jaksavat tehdä, vaan ainoastaan ne videot saa auki windowsilla ja pahimmassa tapauksessa vain sen ko. valmistajan omassa editointisoftassa.Fixx kirjoitti:Jos HD-videota on tarkoitus tehdä kuvauksesta BluRaylle asti niin kannattaa vähän kuulostella miten se homma näillä laitteilla sujuu. Mun käsittääkseni tää on vähän vaiheessa vielä, mutta jos joku näppärästi kuvaa, editoi ja polttaa lätylle niin kertoiskos millä ohjelmilla ja proseduureilla se toimii. Esim syökö iMovie/FCE mitä laatuja HD-videota (mikä kamera, mikä codec), ja miten näppärästi/profesti Toastilla BluRay syntyy.
FCP taas tukee sitten HDV, AVCHD, DVCPRO HD, XDCAM EX, XDCAM HD (Sonyn plugarilla), REDCODE (RED:n plugarilla). FCP tukee myös P2-kortteja. FCP:stä löytyy myös oma ProRes-codec, joka pakkaa HD-materiaalin kevyemmin editoitavaan muotoon työstämisen ajaksi. Tämä onnistuu sekä softalla, että raudalla. Enpä nyt itse keksi mitä tuolta listalta puuttuisi, ellei sitten lasketa näitä jo mainittuja kuluttajille tarkoitettuja epästandardeja mpeg-2-viritelmiä. Nekin toki saa toimimaan, mutta pitää ensin pyöräyttää softalla toiseen muotoon.
Se heikoin lenkki on sitten se levylle poltto. Toastilla sujuu Blu-Ray levyjen polttaminen, mutta esim. Dvd Studio Pro ei vielä tue BR-levyjen väsäämistä, eli ihan "ammattimaisia"* tuotteita ei Macilla maailmalle (vielä) saada masteroitua. Mutta odotettavissa on, että lähiaikoina tämä korjaantuu, koska Applen on vähän pakko videoasioissa pysytellä aallonharjalla, tai muuten alkavat asiakkaat vähenemään, kun viimeisen 5 vuoden sisällä niin moni videoihminen on Applen tuotteisiin ja softiin siirtynyt.
*tällä siis tarkoitan, että voisi vääntää levyn ihan nollista itse. Piirtää joka ikisen menun ja nappulan jne. Toastilla kun pitää tyytyä valmiisiin layoutteihin. Mutta ihan yhtä hyvin ne levyt toimii
13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka