Mellelin sivuilla ei ainakaan lue, että suomi olis tuettu: http://www.redlers.com/mellellocalisation.htmlJuhani L kirjoitti:Mellel osaa suomen oikeinkirjoituksen ja tavutuksen. Itse ohjelmakin on myös suomennettu. Kun sen asentaa, se ei edes kysele käyttökieltä, vaan laittaa Macciään suomeksi käyttävälle Mellelinkin suomenkielisenä. Kohtuullisen mukavaa palvelua.Zaccheus kirjoitti:Itekin mietin kirjoitukseen ohjelmaa ja eräs tärkeä ominaisuus olis oikeinkirjoituksen tarkastus. Tämä ominaisuus on Wordissa, mites nämä muut esim. Pages?
Hyviä tekstinkäsittelyohjelmia
-
Re: Hyviä tekstinkäsittelyohjelmia
Viesti Kirjoittaja Zaccheus »
iMac 24'' 3.06GHz/4GB/8800GS/500GB/SL
MacBook Air 1.6GHz/2GB/80GB/SL
iPhone 3G 16GB Black
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Mistäs tuo tavutus ja oikeinkirjoitus saadaan päälle? Itselleni ei ainakaan tulleet ne automaattisesti päälle ja nyt olen yrittänyt etsiä, että mistä sen toimimaan saisi.Juhani L kirjoitti:Mellel osaa suomen oikeinkirjoituksen ja tavutuksen. Itse ohjelmakin on myös suomennettu. Kun sen asentaa, se ei edes kysele käyttökieltä, vaan laittaa Macciään suomeksi käyttävälle Mellelinkin suomenkielisenä. Kohtuullisen mukavaa palvelua.Zaccheus kirjoitti:Itekin mietin kirjoitukseen ohjelmaa ja eräs tärkeä ominaisuus olis oikeinkirjoituksen tarkastus. Tämä ominaisuus on Wordissa, mites nämä muut esim. Pages?
-
Viesti Kirjoittaja Zaccheus »
Kiitos! Tuo täyttää kaikki toiveeni.MacFinn kirjoitti:Oikeinkirjoituksen tarkistus toimii Pagesissa (ja iWorkissa muutenkin) Soikon avulla, samoin kuin toimii Mailissa ja Safarissa jne.
iMac 24'' 3.06GHz/4GB/8800GS/500GB/SL
MacBook Air 1.6GHz/2GB/80GB/SL
iPhone 3G 16GB Black
-
Viesti Kirjoittaja homeKorva »
Ostin juuri mellelin, mutta ei kyllä mulla mitään viitteitä suomen kielestä ohjelmassa ole... ainakaan automaagisesti.Juhani L kirjoitti:Mellel osaa suomen oikeinkirjoituksen ja tavutuksen. Itse ohjelmakin on myös suomennettu. Kun sen asentaa, se ei edes kysele käyttökieltä, vaan laittaa Macciään suomeksi käyttävälle Mellelinkin suomenkielisenä. Kohtuullisen mukavaa palvelua.Zaccheus kirjoitti:Itekin mietin kirjoitukseen ohjelmaa ja eräs tärkeä ominaisuus olis oikeinkirjoituksen tarkastus. Tämä ominaisuus on Wordissa, mites nämä muut esim. Pages?
Käyttis on 10.4.11.
Valmistajan sivuilla sanotaan:
"There are also other languages which 'desperately' need a localisation. For example:
Chinese
Korean
Finnish
Yiddish
And so on..."
-
Tavutus näkyy olevan kappalekohtain asetus (tai kappaletyylikohtainen).Cathi777 kirjoitti: Mistäs tuo tavutus ja oikeinkirjoitus saadaan päälle? Itselleni ei ainakaan tulleet ne automaattisesti päälle ja nyt olen yrittänyt etsiä, että mistä sen toimimaan saisi.
Päälle menee valikosta paragraph -> Edit "tyylin nimi" ja sieltä enable hyphenation ja sitten dictionary: suomi.
Valmistajan sivuilta sai jotain noita kirjastoja ladattua, joissa ainaskin oli Suomi. En ole nyt varma kuuluiko se muuten oletuksena noihin tavutuksiin...
-
Kävin nuo asetukset laittamassa, mutta miten saisi niin, että se aina virhekirjoituksen kohdalla alleviivais sen sanan esimerkiks punaisella?homeKorva kirjoitti:Tavutus näkyy olevan kappalekohtain asetus (tai kappaletyylikohtainen).Cathi777 kirjoitti: Mistäs tuo tavutus ja oikeinkirjoitus saadaan päälle? Itselleni ei ainakaan tulleet ne automaattisesti päälle ja nyt olen yrittänyt etsiä, että mistä sen toimimaan saisi.
Päälle menee valikosta paragraph -> Edit "tyylin nimi" ja sieltä enable hyphenation ja sitten dictionary: suomi.
Valmistajan sivuilta sai jotain noita kirjastoja ladattua, joissa ainaskin oli Suomi. En ole nyt varma kuuluiko se muuten oletuksena noihin tavutuksiin...
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Onko sulla käyttiksen pääkielenä suomi? Jossain vaiheessa, oliko se 1.7 tai 2.0 päivityksen mukana ohjelman kieli vaihtui automaattisesti suomeen. En edes huomannut sitä pariin viikkoon, ennen kuin joku keksi huomauttaa asiasta.homeKorva kirjoitti:Ostin juuri mellelin, mutta ei kyllä mulla mitään viitteitä suomen kielestä ohjelmassa ole... ainakaan automaagisesti.
Käyttis on 10.4.11.
-
Mistä tuon käyttiksen pääkielen voi vaihtaa?
Suomea kaikki kohdat mulla tuntuisi näyttävän, mitkä kieleen liittyy,
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Mä odottelen vielä hetken et ostaisko ton bundlen, nykyään ei tarvii kirjoitella enää kauheasti. LightZonea odotellessa...
-
Kyllä tuo mulla Suomella on kaikin puolin. Onpas outoa... Tosin enkku on kyllä ihan ok kieli softissa. Tällöin on helpompi etsiä apua tarvittaessa.dogmulder kirjoitti:Käyttiksen pääkieli vaihtuu Järjestelmäasetukset -> Maakohtaiset.
Mä odottelen vielä hetken et ostaisko ton bundlen, nykyään ei tarvii kirjoitella enää kauheasti. LightZonea odotellessa...
EDIT: Muut ohjelmat, kuten safari kyllä on mulla suomeksi... hmm..
-
Kyllä mullakin on Suomi käyttiksen pääkielenä, mutta ei tuo kyllä silti suomeksi tullut, ihan on englanniksi. Mitenköhän se voi käyttäytyä noi eri tavalla eri ihmisillä...?...homeKorva kirjoitti:Kyllä tuo mulla Suomella on kaikin puolin. Onpas outoa... Tosin enkku on kyllä ihan ok kieli softissa. Tällöin on helpompi etsiä apua tarvittaessa.dogmulder kirjoitti:Käyttiksen pääkieli vaihtuu Järjestelmäasetukset -> Maakohtaiset.
EDIT: Muut ohjelmat, kuten safari kyllä on mulla suomeksi... hmm..
-
Mullakin on kyllä soikko asennettuna, mutta ei siltikään tee sitä alleviivausta, onkohan mulla nyt jonkin asetus laittamatta oikein...?...homeKorva kirjoitti:Cathi: Mulla on Suomi (soikko) oikoluvun kohdalla, eli jonkin ohjelman mukana on soikko asentunut aiemmin. Olisko jonkon neo officen tms..
-
Viesti Kirjoittaja Scott68 »
Latasin iWorkin amerikankielisen kokeiluversion ja olin aika hukassa sen kanssa, johtuiko lie kielimuurista vai onko kyseinen ohjelma vaikeampi NeoOfficea, jos jollain kokemuksia molemmista.
-
Edit -> Spelling -> Spelling... tai Omppu ja kaksoispiste. siinä alhaalla Dictionary: Suomi (soikko).Cathi777 kirjoitti:Mullakin on kyllä soikko asennettuna, mutta ei siltikään tee sitä alleviivausta, onkohan mulla nyt jonkin asetus laittamatta oikein...?...homeKorva kirjoitti:Cathi: Mulla on Suomi (soikko) oikoluvun kohdalla, eli jonkin ohjelman mukana on soikko asentunut aiemmin. Olisko jonkon neo officen tms..
Sitten vielä oikoluku päälle Edit -> Spelling -> "Check Spelling As you Type "
-
Viesti Kirjoittaja Aslan »
Itselläni ei Soikko toimi iWorkissa, muualla kylläkin. Siitä on aikaakin kun Soikon joskus asensin joten mitenköhän sen Pagesissa ja muissa iWorkin osissa saisi toimimaan?MacFinn kirjoitti:Oikeinkirjoituksen tarkistus toimii Pagesissa (ja iWorkissa muutenkin) Soikon avulla, samoin kuin toimii Mailissa ja Safarissa jne.
-
Kiitos tästä kovasti, hieman väärästä paikasta tätä asiaa etsiskelin, mutta nyt löysin.homeKorva kirjoitti:Edit -> Spelling -> Spelling... tai Omppu ja kaksoispiste. siinä alhaalla Dictionary: Suomi (soikko).Cathi777 kirjoitti:Mullakin on kyllä soikko asennettuna, mutta ei siltikään tee sitä alleviivausta, onkohan mulla nyt jonkin asetus laittamatta oikein...?...homeKorva kirjoitti:Cathi: Mulla on Suomi (soikko) oikoluvun kohdalla, eli jonkin ohjelman mukana on soikko asentunut aiemmin. Olisko jonkon neo officen tms..
Sitten vielä oikoluku päälle Edit -> Spelling -> "Check Spelling As you Type "
-
Viesti Kirjoittaja Nagari »
PC-koneessani osaan kirjaimiston hakea ja asentaa, mutta Macin maailma on vieraampi.
Maakohtaisissa asetuksissa lista ei tarjoa devanagaria mahdollisuudeksi, muita merkkijärjestelmiä kyllä. Onko siis mahdollista ladata lisää kirjaimistoja jostain?
-
Viesti Kirjoittaja wickedsp1d3r »
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Kokemuksieni mukaan iwork, keynote ja varauksin myös numbers syö ihan kohtuullisen hyvin officella tehtyjä dokkareita ja toisinpäin. Mulla ei iWork ole kovin aktiivisessa käytössä lähinnä johtuen siitä, että käytän mellelliä tekstin tuottamiseen ja numbers eli se exelin vastine on varsin kevyt väline ms officeen verrattuna. Pages on varmaan ihan kiva simppelien tekstien työstämiseen, mutta jos jotain tieteellisempää tarvitsee kirjoitella, ei siitä ole oikein mihinkään. Paras palikka iWork paketissa on mielestäni keynote, jolla on kyllä nopeaa ja helppoa tehdä esitykset. Tämänkin kanssa usein, ainakin minulla, ongelmaksi tulee se, jos pitää esityksiä, niin tykissä on kiinni valmiina kone, johon esitykset on tarkoitus lykätä. Powerpoint ei tue kovinkaan suurta osaa keynoten transitioista, joten käytännössä diojen vaihtoon ei kannata laittaa juuri mitään tauhkaa. Keynoten lisäksi siis muut osat eivät ole juurikaan vakuuttaneet.wickedsp1d3r kirjoitti:Mites toi iWork ja MS Office synkkaavat keskenään? Ajattelin jos kokeilis sitä, mutta koulussa on käytössä Office windows -alustalla (tietenkin). Dokumentit täytyis siis mennä hyvin pitkälle Officen (Wordin/Excelin/PowerPoint) ehdoilla.. Kannattaako täten vaihto iWorkiin?
Jos yksi office paketti pitäisi valita, niin itse ottaisin kyllä ms officen. Neo/open office ovat myös kokeilemisen arvoisia, mutta ainakin itse koen, että käytettävyys ei ole (vielä) kovinkaan hyvä. Hommat saa kyllä tehtyä, mutta ei hirvittävän sujuvasti.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja MJK »
http://www.neooffice.org/neojava/en/index.php
-
Viesti Kirjoittaja K-Mikko »
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Betaa käytellyt jo jonkin aikaa ja mielestäni monella tapaa mukavampi käyttää kuin NeoOffice. Beta ei siis X11 ikkunointia kaipaa vaan toimii ihan natiivisti.K-Mikko kirjoitti:OpenOfficesta tulee natiivi Mac-versio vielä tänä syksynä. RC on ladattavissa jo http://download.openoffice.org/680/
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Kiitos vinkistä, on latuussa. Jospa se todellakin nopeutuu oleellisesti, kuten päivitystä mainostetaan.MJK kirjoitti:Hyvä ohjelma NeoOffice 2.2.5 now available.
... Ainoa miinuspuoli on se, että se tuppaa joskus vaan kaatumaan ennen aikojaan. Samaa murhetta ei ole NeoOfficessa.gramdel kirjoitti:Betaa käytellyt jo jonkin aikaa ja mielestäni monella tapaa mukavampi käyttää kuin NeoOffice. Beta ei siis X11 ikkunointia kaipaa vaan toimii ihan natiivisti.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka