Moikka..
Tilanne on tämänlainen. Varsinaista neuvoa en täältä löytänyt, siksi kirjoitan tämän tarinan tänne.
27.7.2007 ostetun Macbookin kovalevy sanoi tänään itsensä irti. Kuuntelin aivan normaalisti aamulla iTunesia kun alkoi musiikin pätkiminen. Käynnistin iTunesin uudelleen ja sama juttu toistui. Tämän jälkeen exel-jumitti täydellisesti. Käynnistin uudelleen koneen ja ruutuun ilmestyi vain kansion kuva jossa on kysymysmerkki. Tästä jo arvasin että Kovo hajalla.
Sitten soitto Applelle ja sieltä sain vastahakoisesti uuden kovon tilalle. UPS tuo ovelle 3-10 päivän sisällä. Tämän lisäksi Apple otti itselleen 117 Euron pantin kovalevystä!? Jonka saan sitten kun olen lähettänyt vanhan kovon palautuksena Applelle. Palautus pitää olla Applella 10 vuorokauden aikana kun olen kuitannut uuden kovon itselleni.
Mutta sitten asiaan. Koska kovalevylläni on tärkeitä tiedostoja, ja haluan ne ehdottomasti talteen. (tiedän että isolla rahalla saa) Mutta onko kukaan koskaan koittanut vaihtaa itse kovalevyä. (siis sitä pyörivää lautasta joka siellä kovalevyn sisällä on)
Minulla on tunne että itse tämä pyörivä levy ei ole hajalla, vaan lukupäätä ohjaava tekniikka. Joten voinko koittaa vaihtaa tuota pyörivää lautasta johonkin muuhun kovalevyn runkoon? Tai kenties toimivaan uuteen kovalevyyn siksi aikaa, että saisin tiedostot talteen?
En kaipaa näsäviisastelua, tai musta tuntuu tietoja. Vaan sitä että oletteko koittaneet tai tiedättekö että onko mahdollista.
Tietenkin myös muut vaihtoehdot kovon palauttamiseski otetaan vastaan.
Etukäteen jo kiittäen.
MacBookin kovalevyn fyysinen vaihtaminen?
Keskustelua kannettavista
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBookin kovalevyn fyysinen vaihtaminen?
Viesti Kirjoittaja wildcard81 »
MacBook Pro 13" Late 2009
iMac 20" Early 2010
iMac 20" Early 2010
-
Re: MacBookin kovalevyn fyysinen vaihtaminen?
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Unohda koko ajatus sellaisesta. Sinulla pitäisi olla täyspuhdaslaboratorio ja muutenkin osata se homma. paremman tuloksen saattaisit saada ostamalla ulkoisen kotelon (2,5 tuumaiselle SATA-levylle) ja koeta siirtää siitä sitten mitä saat.
Itse vaihto on simppeli ja ohjeet taitaa tulla mukanakin tai saat ne netistä. Muistaakseeni torx8 avaimen tarviit ja pienen ruuvimeisselin.
EDIT: Niin ja ethän sinä voi palauttaa edes avattua kovalevyä takaisin.
Itse vaihto on simppeli ja ohjeet taitaa tulla mukanakin tai saat ne netistä. Muistaakseeni torx8 avaimen tarviit ja pienen ruuvimeisselin.
EDIT: Niin ja ethän sinä voi palauttaa edes avattua kovalevyä takaisin.
Viimeksi muokannut Paapa, 3.9.2008 klo 21.09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iPad 2
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Viesti Kirjoittaja homeKorva »
Kun sen kovon kotelon menet avaamaa ilman puhdastilaa, voin lyödä vetoa 50cnt, että se on viimeistään silloin lopullisesti pilalla.
Jos kovo ei inahdakaan esim. ulkoisessa kotelossa ja siellä on elintärkeää tietoa, on olemassa palautusfirmoja, mutta se sitten maksaa, eikä välttis edes onnistu...
Jälkiviisaus ei nyt sinua auta, mutta kloonattu järjestelmälevy toisella ulkoisella kovolla olisi kova juttu tietojen palautukseen...
HM
EDIT: Oho, joku toinen puhdastilailija ehti ensin
Jos kovo ei inahdakaan esim. ulkoisessa kotelossa ja siellä on elintärkeää tietoa, on olemassa palautusfirmoja, mutta se sitten maksaa, eikä välttis edes onnistu...
Jälkiviisaus ei nyt sinua auta, mutta kloonattu järjestelmälevy toisella ulkoisella kovolla olisi kova juttu tietojen palautukseen...
HM
EDIT: Oho, joku toinen puhdastilailija ehti ensin

-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Olen koettanut. Ei onnistunut. Kyse oli vieläpä normaalista 3,5" levystä, jossa on vähän isommat ruuvit ja tilaa puuhata.wildcard81 kirjoitti:En kaipaa näsäviisastelua, tai musta tuntuu tietoja. Vaan sitä että oletteko koittaneet tai tiedättekö että onko mahdollista.
-
Viesti Kirjoittaja Hount »
On noita kotikonstein availtu, en kiekkojen vaihdosta tiedä, mutta pleksikansia on vaihdettu ja tuohon vaaditaan levyn fyysinen avaaminen.
Itse koittaisin laittaa levyn kiinni pöytäkoneeseen (2,5" -> 3,5" adapterilla) ja jollan datan palautussoftalla varovasti niitä sieltä kaivella. Jos mitään ei löydy niin niellä karvas tappio ja muistaa jatkossa varmuuskopiot.
Siksi pöytäkoneeseen kiinni, kun suurin osa datanpalautussoftista (mitä itse olen kokeillut) eivät hanskaa ihan täysin ulkoisia kovalevyjä.
- Hount
Itse koittaisin laittaa levyn kiinni pöytäkoneeseen (2,5" -> 3,5" adapterilla) ja jollan datan palautussoftalla varovasti niitä sieltä kaivella. Jos mitään ei löydy niin niellä karvas tappio ja muistaa jatkossa varmuuskopiot.
Siksi pöytäkoneeseen kiinni, kun suurin osa datanpalautussoftista (mitä itse olen kokeillut) eivät hanskaa ihan täysin ulkoisia kovalevyjä.
- Hount
-
Viesti Kirjoittaja zodiak »
Jos todellakin kaikki normaaleissa rajoissa tehtävissä olevat palutus yritykset on kokeiltu, niin itse kokeilisin varovasti vaihtaa ehjästä samanlaisesta levystä piirikortin. Yleensä piirikortit ovat kiinni muutamalla ruuvilla ja lähtevät irti nostamalla. Ja tämä luonnollisesti kannattaa testata ulkoisessa kovalevykotelossa!
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka