Siirretyt musat ei näy
-
Siirretyt musat ei näy
Viesti Kirjoittaja ahmatti »
-
Re: Siirretyt musat ei näy
Viesti Kirjoittaja Maza »
Ei näy, koska teit väärin. Poista lisäämäsi kappaleet (Finderissä), mutta varo poistamasta aiemmin lisättyjä. Se nimittäin sotkee iTunesin. Raahaa sitten nämä kappeleet vaikka kansioissaan iTunesin ikonin päälle Dockissa tai suoraan ohjelman päälle. Tarkista, ettei mukana ole soittolistatiedostoja (*.m3u), se tekee tuplakappaleita. Nyt musat kopioidaan automaattisesti sinne mainittuun kansioon ja voit poistaa alkuperäiset tiedostot tai säilyttää ne varmuuskopioina. Ja sitä iTunes Music -kansiota ei jatkossa sormeilla Finderissä. Kappaleen voi raahata työpöydälle tai muualle, se kopioituu. Biisit myös poistetaan iTunesin kautta.ahmatti kirjoitti:Missähän mahtaa olla vika, kun siirsin ulkoiselta kovalevyltä mp3-tiedostoja copypastella iTunesin "iTunes music" -kansioon, mutta kuitenkaan varsinaisessa iTunesin musiikki-valikossa ei siirrettyjä kappaleita näy? Tiedostot mp3-formaatissa.
-
Viesti Kirjoittaja ahmatti »
T. Ex pc-mies, iMacin omistaja jo 5 päivää...
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Itse asiassa, iTunes toimii näin järkevästi niin Macissä kuin Windowsissa ja niin toimivat muutkin musaohjelmat. Ethän Windowsinkaan puolella lisäile biisejä minkään ohjelman valikoimaan pelkän explorerin kautta vaan pitää ohjelman itse päivittää kirjastonsa.ahmatti kirjoitti:Siis näin järkevästikkö mäkki toimii?
T. Ex pc-mies, iMacin omistaja jo 5 päivää...
Lisää siis biisit iTunesin valikoimaan iTunesin kautta. Preferencesseistä täppä kohtaa "Copy files to iTunes Music folder when adding to library", mikäli haluat että itse tiedostot varastoidaan iTunes Music -kansioosi (tämä siis se kansio, jota ei tulisi sörkkiä Finderin kautta), ja täppä kohtaan "Keep iTunes Music folder organized", mikäli haluat että iTunes organisoi tämän kansion sisällön omalla tavallaan (kansioiden nimet artistin ja albumin mukaiseen hierarkiaan, ja tiedostojen nimet biisin numeron ja nimen mukaan).
-
Viesti Kirjoittaja Loki »
Voisiko joku selventää mitä ongelmia tuosta seuraa/voi seurata? Itse siirrän aina finderillä levyt/biisit iTunes Music-kansioon ja siitä vedän ne sit iTunesiin. Biisien poistaminen tietysti pitää tehdä iTunesista ettei sen kirjasto sekoa mut en oo huomannu mitään ongelmaa tuossa mun tavassa lisätä biisejä.Pis kirjoitti: ..Preferencesseistä täppä kohtaa "Copy files to iTunes Music folder when adding to library", mikäli haluat että itse tiedostot varastoidaan iTunes Music -kansioosi (tämä siis se kansio, jota ei tulisi sörkkiä Finderin kautta)..
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Jos noiden kahden täpän määräämänä iTunes itse tekee lisäyksiä ja organisoi iTunes Music -kansiota, niin sitten tuollainen manuaalinen tiedostojen lisäily voisi kai (en tiedä) saada aikaan sekoilua. Voisi ehkä kysyä että miksi haluta siirtää tiedostot itse juuri siihen kansioon mitä iTunes käyttäisi musiikkivalikoiman hallintaan. Jos haluat säilyttää musasi kuitenkin tuossa kansiossa, niin miksi ei samantien voisi antaa iTunesin hoitaa myös tiedostojen kopioiminen sinne. Nopeampi, helpompi tapa ja välttyy mahdollisilta ristiriidoilta/ongelmilta.Loki kirjoitti:Voisiko joku selventää mitä ongelmia tuosta seuraa/voi seurata? Itse siirrän aina finderillä levyt/biisit iTunes Music-kansioon ja siitä vedän ne sit iTunesiin. Biisien poistaminen tietysti pitää tehdä iTunesista ettei sen kirjasto sekoa mut en oo huomannu mitään ongelmaa tuossa mun tavassa lisätä biisejä.Pis kirjoitti: ..Preferencesseistä täppä kohtaa "Copy files to iTunes Music folder when adding to library", mikäli haluat että itse tiedostot varastoidaan iTunes Music -kansioosi (tämä siis se kansio, jota ei tulisi sörkkiä Finderin kautta)..
-
Mulla on luonnollisestikin noi täpät poissa organisoinneista, kopioinneista yms, en nyt sentään tahallani ongelmia kerjää.Pis kirjoitti:Jos noiden kahden täpän määräämänä iTunes itse tekee lisäyksiä ja organisoi iTunes Music -kansiota, niin sitten tuollainen manuaalinen tiedostojen lisäily voisi kai (en tiedä) saada aikaan sekoilua. Voisi ehkä kysyä että miksi haluta siirtää tiedostot itse juuri siihen kansioon mitä iTunes käyttäisi musiikkivalikoiman hallintaan. Jos haluat säilyttää musasi kuitenkin tuossa kansiossa, niin miksi ei samantien voisi antaa iTunesin hoitaa myös tiedostojen kopioiminen sinne. Nopeampi, helpompi tapa ja välttyy mahdollisilta ristiriidoilta/ongelmilta.

-
Viesti Kirjoittaja ajp »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kun jo rippaamisen yhteydessä laittaa tagit kuntoon niin homma pelaa hienosti ja kansiosysteemi alkaa tuntua vanhanaikaiselta.
-
Kuten jo aiemmin mainitsin että kukin tavallaan, iTunesin tapa ei sovi mulle. Enkä myöskään kysynyt mikä on "järkevin" tapa vaan onko tuosta mun tavasta todistettavasti jotain haittaa.ajp kirjoitti:Järkevintä on antaa iTunesin hoitaa ihan kaikki. Manuaalisesti hallinnoiminen on vähän kuin turpaansa kerjäisi![]()
Kun jo rippaamisen yhteydessä laittaa tagit kuntoon niin homma pelaa hienosti ja kansiosysteemi alkaa tuntua vanhanaikaiselta.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mutta jos annat iTunesin hoitaa tota kirjastoa, niin miten se sun mielestä noi järjestää? Mulla on täpät paikoillaan ja saman artistin kaikki albumit ovat yhdessä kansiossa, siellä kukin albumi omassa kansiossaan.Loki kirjoitti:Mulla on luonnollisestikin noi täpät poissa organisoinneista, kopioinneista yms, en nyt sentään tahallani ongelmia kerjää.Mä järjestelen mieluusti itse musiikkini ja soittolistani enkä halua säilyttää kaikkea iTunesin kansiossa. Esimerkkinä osa musasta on LP-rippauksia ja saman artistin cd:t ja LP:t on kiva saada samaan kansioon. Mut tapoja on toki monia ja tämä tapa sopii mulle. Utelin lähinnä jos joku oikeasti tietää jonkun syyn miksi noin ei kannata toimia, kuitenkin sen verran musaa tallessa ettei oo kiva törmätä yllätyksiin.
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Kyllä minä ymmärrän miksi itse halutaan päättää hakemistorakenteista, tämä johtuu siitä että siihen on totuttu joten muutos toiseen ajattelutapaan vie aikaa. Itse kävin tämän 'taistelun' itseni kanssa läpi ja nyt iTunes sekä iPhoto järjestävät itse hakemistorakenteensa.MacFinn kirjoitti:Mutta jos annat iTunesin hoitaa tota kirjastoa, niin miten se sun mielestä noi järjestää? Mulla on täpät paikoillaan ja saman artistin kaikki albumit ovat yhdessä kansiossa, siellä kukin albumi omassa kansiossaan.Loki kirjoitti:Mulla on luonnollisestikin noi täpät poissa organisoinneista, kopioinneista yms, en nyt sentään tahallani ongelmia kerjää.Mä järjestelen mieluusti itse musiikkini ja soittolistani enkä halua säilyttää kaikkea iTunesin kansiossa. Esimerkkinä osa musasta on LP-rippauksia ja saman artistin cd:t ja LP:t on kiva saada samaan kansioon. Mut tapoja on toki monia ja tämä tapa sopii mulle. Utelin lähinnä jos joku oikeasti tietää jonkun syyn miksi noin ei kannata toimia, kuitenkin sen verran musaa tallessa ettei oo kiva törmätä yllätyksiin.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
-
Kyllä, artistit saa samaan kansioon iTunesin kautta jos id-tagit on kunnossa, tiedän kyllä. Rippaanhan cd:tkin iTunesilla juuri siksi et se tekee kätevästi ne kansiot eri levyille jnejne. Mutta kun en halua kaikkea musaa sinne iTunes kansioon, siksi täpät poissa ja organisoin itse.MacFinn kirjoitti:Mutta jos annat iTunesin hoitaa tota kirjastoa, niin miten se sun mielestä noi järjestää? Mulla on täpät paikoillaan ja saman artistin kaikki albumit ovat yhdessä kansiossa, siellä kukin albumi omassa kansiossaan.
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Enpä ainakaan pysty kuvittelemaan mitä haittaa tuosta voisi olla.Loki kirjoitti:Ilmeisesti osalle porukasta on ihan ylivoimainen asia ymmärtää et joku haluaa tehdä jutut toisin kuin Applen tavalla. Aika yksisilmäistä meininkiä. Kysyn siis vielä kerran että onko tuosta aiemmin kuvatusta tavasta oikeasti jotain todistettavaa haittaa? Ja mielellään sit ihan linkkiä kehiin, en kysyny kenenkään mutu-tuntumaa. Ja sanotaan nyt vielä kerran et mulla ei ole ollut mitään ongelmia iTunesin kans, kysyin ihan mielenkiinnosta jos jollain oikeasti on jotain tietoa aiheesta.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos täpät on poissa noista ym. kohdista eli iTunes ei itse mitään lisäyksiä tai muutoksia tee siihen kansioon eikä siten ristiriitoja pääse syntymään.Loki kirjoitti:Ilmeisesti osalle porukasta on ihan ylivoimainen asia ymmärtää et joku haluaa tehdä jutut toisin kuin Applen tavalla. Aika yksisilmäistä meininkiä. Kysyn siis vielä kerran että onko tuosta aiemmin kuvatusta tavasta oikeasti jotain todistettavaa haittaa? Ja mielellään sit ihan linkkiä kehiin, en kysyny kenenkään mutu-tuntumaa. Ja sanotaan nyt vielä kerran et mulla ei ole ollut mitään ongelmia iTunesin kans, kysyin ihan mielenkiinnosta jos jollain oikeasti on jotain tietoa aiheesta.
Ja ymmärrän vallan hyvin sen että ei halua että iTunes muokkaa kansiorakennetta ja tiedostonimiä omalla tavallaan (Keep iTunes Music folder organized), koska sen tapa ei välttämättä sovi kaikkien tarkoituksiin (tiedostojen nimet saattaa tulla liian pitkiksi yms).
Kysytään nyt kuitenkin uudestaan, että miksi sinä haluat siirtää itse tiedostot käsin iTunes Music -kansioon ja sitten iTunesista lisätä siirretyt tiedostot iTunesin kirjastoon, jos kerran "Copy files to iTunes Music folder when adding to library" -toiminto tekisi sen siirron automaattisesti, kun lisäät biisejä iTunesiin. Ja jos et halua käyttää tätä toimintoa ja haluat itse siirrellä tiedostot Finderissa, niin hyvä on, on sekin ihan hyväksyttävää. Mutta miksi kaikista mahdollisista maailmankaikkeuden kansioista valitsit juuri sen iTunes Music -kansion, joka on ikään kuin varattu iTunesia varten. Jos tekisin itse noi tiedostojen järjestelyhommat käsin, käyttäisin varmaan jotain toista kansiosta vaikka esim "Omat musat" tai jotain.
Mutta anyway, niinku sanottu, ei kai siitä mitään probleemia tule (pidätän oikeuden olla väärässä), mut "Copy files to iTunes Music folder when adding to library" vois sopia sullekin.
-
P.S. Kiitokset gramdelille suorasta vastauksesta.
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Loki kirjoitti:Ilmeisesti osalle porukasta on ihan ylivoimainen asia ymmärtää et joku haluaa tehdä jutut toisin kuin Applen tavalla.
Toivottavasti nää ei viittaa mun kommentteihin, koska en ole ollut missään vaiheessa mainostamassa mitään yhtä oikeaa tapaa, eikä sitä paitsi iTunes eikä Apple pakota tekemään yhdellä tietyllä tavalla. Muutenhan noita asetuksia ei voisi vaihtaa.Loki kirjoitti:ihmetyttää hieman miten sokeasti osa ajattelee et ei oo "järkevää" tapaa/syytä tehdä toisin kuin iTunesin logiikka.
Mutta en edelleenkään tajunnut sitä miksi ylipäätään laitat mitään iTunes Music -nimiseen kansioon (kolmas kerta kun kysyn).
-
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Juu en mäkään jaksais enää. Tässä on ollut puhe nimenomaan iTunes Music -kansiosta (löytyy iTunes-kansion sisältä), ja syy minkä takia tätä olen kysellyt on juuri siksi, että se on se nimenomainen kansio jota iTunes käyttäisi jos se organisoisi musiikin. Sinä kysyit ensimmäisessä viestissäsi mahdollisia ongelmia ja tässä ollaan tuumittu että ei kai siinä varmaan ongelmia ole, mutta eikö varmuuden välttämiseksi voisi olla käyttämättä juuri tätä iTunesille allokoitua hakemistosijaintia. Tää oli lähinna mun pointti...Loki kirjoitti:Ja miksi mä en voisi/saisi käyttää myös iTunesin kansiota jos käytän muitakin?
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Siksi että se on iTunesin luoma oma kansio, ei sinun. iTunes käyttää sitä kansiota omiin tarkoituksiinsa. Tee sinä vaikka "iTunesMusic" niminen kansio ja käytä sinä sitä omiisi.Loki kirjoitti:Ja miksi mä en voisi/saisi käyttää myös iTunesin kansiota jos käytän muitakin?
Vaikka ruksit sen iTunesin oman järjestelyn pois, niin iTunes silti tarvitsee sen kansion sitä varten, että se voi jemmailla sinne esim. kansikuvia, soittolistoja ja muuta sen sellaista dataa. Jos niitä sotket samalla kun itse siellä seikkailet, niin se on sitten ihan oma vika.
Yksi vaihtoehto on, että luot optio-pohjassa iTunesille uuden kirjaston johonkin toisen nimiseen kansioon ja sitten otat tuon iTunes Music -kansion omaan käyttöösi, jos nyt on ihan pakko sinne niitä musiikkeja pistää. Mikään ei silti periaatteessa estä toimimasta niin kuin olet tähänkin asti toiminut, mutta itseäsi voit vain silti syyttää, jos jossain vaiheessa homma leviää käsiin. Esim. iPhoton kirjaston rakennetta muutettiin edellisessä päivityksessä aika radikaalisti ja kun iTunes luulee sen kansion sisältävän vain sen omia tiedostoja, niin voi hyvinkin käydä niin että jossain päivityksessä se kirjoittelee ronskisti koko kirjastokansion uudestaan tai muuttaa sen "pakkaukseksi" kuten iPhotossa. Ja sitten ollaankin ihmeissään mihin ne biisit meni.
Tuntuu jotenkin yhtä fiksulta kuin se, että ottaisi iPhoto Librarysta "näytä pakkauksen sisältö" ja veisi kuvat ensin sinne ja lajittelisi ne omille paikoilleen ja vasta sitten raahaisi ne iPhotoon. iPhoto kun olisi tehnyt tasan ne samat käyttäjän puolesta.
-
Ensinnäkin osaan kyllä luoda kansion mut kiitos kertauksesta. Toisekseen tuo iTunes on päivittänyt itsensä aika monesti tässä puolentoista vuoden aikana ilman ongelmia. Ja kolmanneksi ei puhuttu iPhotosta. Peace.TheKraken kirjoitti: Yksi vaihtoehto on, että luot optio-pohjassa iTunesille uuden kirjaston johonkin toisen nimiseen kansioon ja sitten otat tuon iTunes Music -kansion omaan käyttöösi, jos nyt on ihan pakko sinne niitä musiikkeja pistää. Mikään ei silti periaatteessa estä toimimasta niin kuin olet tähänkin asti toiminut, mutta itseäsi voit vain silti syyttää, jos jossain vaiheessa homma leviää käsiin. Esim. iPhoton kirjaston rakennetta muutettiin edellisessä päivityksessä aika radikaalisti ja kun iTunes luulee sen kansion sisältävän vain sen omia tiedostoja, niin voi hyvinkin käydä niin että jossain päivityksessä se kirjoittelee ronskisti koko kirjastokansion uudestaan tai muuttaa sen "pakkaukseksi" kuten iPhotossa. Ja sitten ollaankin ihmeissään mihin ne biisit meni.
Tuntuu jotenkin yhtä fiksulta kuin se, että ottaisi iPhoto Librarysta "näytä pakkauksen sisältö" ja veisi kuvat ensin sinne ja lajittelisi ne omille paikoilleen ja vasta sitten raahaisi ne iPhotoon. iPhoto kun olisi tehnyt tasan ne samat käyttäjän puolesta.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Niin se iPhotokin oli päivittynyt aika monta kertaa yli kolmen vuoden aikana ennen kuin tuo perustavanlaatuinen muutos tehtiin. iPhoto ja iTunes ovat osa samaa tuoteperhettä, joten ei nyt kovin kaukaa haettu vertaus. Varsinkin kun samantyyppiset ohjelmat vieläpä ovat, kun tuollaista kirjastoa hallitsevat.Loki kirjoitti:Ensinnäkin osaan kyllä luoda kansion mut kiitos kertauksesta. Toisekseen tuo iTunes on päivittänyt itsensä aika monesti tässä puolentoista vuoden aikana ilman ongelmia. Ja kolmanneksi ei puhuttu iPhotosta. Peace.TheKraken kirjoitti: Yksi vaihtoehto on, että luot optio-pohjassa iTunesille uuden kirjaston johonkin toisen nimiseen kansioon ja sitten otat tuon iTunes Music -kansion omaan käyttöösi, jos nyt on ihan pakko sinne niitä musiikkeja pistää. Mikään ei silti periaatteessa estä toimimasta niin kuin olet tähänkin asti toiminut, mutta itseäsi voit vain silti syyttää, jos jossain vaiheessa homma leviää käsiin. Esim. iPhoton kirjaston rakennetta muutettiin edellisessä päivityksessä aika radikaalisti ja kun iTunes luulee sen kansion sisältävän vain sen omia tiedostoja, niin voi hyvinkin käydä niin että jossain päivityksessä se kirjoittelee ronskisti koko kirjastokansion uudestaan tai muuttaa sen "pakkaukseksi" kuten iPhotossa. Ja sitten ollaankin ihmeissään mihin ne biisit meni.
Kansion luomisesta en kyllä minkäänlaista ohjetta antanut, joten kannattanee nyt kerrata vielä miten se tapahtuu

En sano, ettäkö näin kävisi (luulisi että se olisi käynyt samalla kuin iPhotonkin vastaava päivitys), mutta jos käy, niin älä ihmettele mihin ne musat meni. Se kansio on kuitenkin iTunesin "oma" ja iTunes tekee sille mitä parhaaksi näkee. Jos joku tällainen muutos tehdään, niin en usko että siinä on automatiikkaa joka osaa sieltä siivota syrjään käyttäjän itse laittamat tavarat, kun sitä sellaiseen ei ole tarkoitettu.
Mutta mikäli tällaisen persaus eellä puuhun työskentelytavan on opetellut, niin mikäs siinä, jos tykkää. Hoituu ne hommat tietty niinkin. Kyllä sitä tässä maailmassa monta muutakin asiaa tehdään hankalasti, vaikka helpompikin ratkaisu olisi.
Ei tässä kukaan ole sinua niskasta pitäen tulossa uusille tavoille opettamaan, eli ei nyt tarvitse heti takajaloilleen nousta, kun joku toteaa että toimimistavoissasi olisi vähän optimoimista plus että siinä on riski että homma menee pitkällä tähtäimellä puihin.
-
TheKraken kirjoitti:..Kansion luomisesta en kyllä minkäänlaista ohjetta antanut, joten kannattanee nyt kerrata vielä miten se tapahtuuRauhaa vaan sinnekin.

- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka