Kotistudiokalusto
-
Kotistudiokalusto
Viesti Kirjoittaja Dani »
Mac soveltuu hyvin musiikin tekoon, mutta olen auttamattomasti pudonnut kyydistä mikä on juuri tällä hetkellä paras kombinaatio kotistudioon. Mitä tällä hetkellä löytyy on: Audiotechnica 2020 -mikki ja DBX minipre etuvaste, Fender Stratocaster ja Guitarport Gearbox-ohjelmalla sekä Reason testikäytössä. Haluaisin tehdä luonnollisen aitoa kitara ja vokaalivetoista rock/pop musiikkia. Biisistä riippuen pienillä tehosteilla. Reason saattaa tuntuu hieman liian paksulta ja monimutkaiselta käyttöön. Ensimmäinen tarpeeni on sopiva audioeditori. Jos joku on käyttänyt PC:llä Cool edit Pro 2:ta, nykyistä Adobe Auditionia, olisi se aika tarkalleen mitä haluaisin Macille. Haluaisin tehdä multitrack audioeditorilla kaikki soundien tuunaukset ja lopuksi masteroinnin.
Mitä ohjelmistoja suosittelisitte sekä mitä rautapuolelle mahdollisuuksia tänä päivänä on? Tänks!
-
Re: Kotistudiokalusto
Viesti Kirjoittaja Paapa »
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Ja koneen mukana tulevalla Garagebandillakin pärjää aika pitkälle.Paapa kirjoitti:Reaper on ainakin halpa softa äänittämiseen.
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
-
Viesti Kirjoittaja yty »
itse olen käyttänyt paljon Abletonin liveä, johon olen hurahtanut siitä asti, kun sain sen lite-version Line6:n TonePortin mukana. Muistelisin että Ableton Live on alun pitäen macille suunniteltu softa - voin kyllä olla väärässä, mutta samapa tuo. Kitarapuolella olen käyttänyt paljon Line6:n omia mallinnuksia Gearboxilla, mutta viimeisinä viikkoina olen hurahtanut Native Instrumentsin Guitar Rigiin ihan täysin, joka ainakin tähän mennessä on tuntunut parhaalta kokeilemaltani kitarasoftalta.
Mutta itse pääpointtiin omalta kannaltani, sillä haluaisin kuulla mielipiteitä siitä, mikä tämänhetkisistä Maceista soveltuisi parhaiten kotistudiokäyttöön ja millaisella varustuksella. Olen miettinyt iMacia sekä MBP:ta, mutten oikein osaa päättää, kumpi palvelisi paremmin tarpeitani. Laskentatehoa tai ainakin muistia pitäisi olla enempi kuin vanhassa pc-läppärissäni - riittäisikö mahdollisesti jopa MacBook tarpeisiini lisämuistilla? Koneen helppo liikuteltavuus ei ole must, mutta olisi toki plussaa. Olen lukenut näiltä palstoilta, että ainakin iMacin näytöissä olisi ollut paljon ongelmia, onko näin myös MacBookin ja MacBook Pron kanssa? Näytön laatu ei itselleni ole tärkein asia, sillä itse olen täysin puhdas äänipuolen mies, mutta avovaimoni taas tekee paljon kuvankäsittelyä ja erilaisia mallinuksia - arkkitehtiopiskelija kun on.
Olen tapellut tässä viimeisen vuoden neljä vuotta vanhan puuceeläppärin teho-ongelmien ja xp:n kanssa sen verta paljon, että olisi aika ostaa uusi kone tilalle ja mielellää mikkisoftasta vapaalla käyttiksellä. Linuxillakin olen jonkin verran musiikkihommia koittanut tehdä, mutta ajuri- ja softatukiongelmat ovat osoittaneet sen, ettei open-source-vaihtoehto tule vielä kysymykseen kohdallani. PC-vaihtoehdon olen käyttisongelmien takia lähes täysin hylännyt..Kukaan tuttu ei Applen tuotteita oikein omista tai ainakaan musiikkia niillä tee, joten kaipaisin jotain opastusta myllyvalinnassa.
Line6 TonePort UX1
Apogee Duet
Genelec 8030a
AKG K701
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Käyttöliittymältään Pro Tools on edelleen oma ehdoton suosikki - alkuun näyttää rumalta ja riisutulta kuin mikäkin muinaismuisto mutta äkkiä huomaa että sepä skaalautuukin salakavalasti yhteen jos toiseenkin asiaan. Cubase ei ole sen huonompi mutta ite vaan vihaan sitä ulkoasua, se vie huomion pois tekemisestä kun pitää arpoa että mistä alkaa reunan häivytyksen varjo ja mihin loppuu nappi. Logic Studiossa toisaalta saa järjettömästi ominaisuuksia hintaansa nähden mutta kun se audio editti...
Ja siis totta hitossa GarageBandilla kannattaa aloitella, saa silläkin tehtyä aika pitkälle. Täysin valmista kamaa sillä tosin on pirullista vääntää, ennemminkin se on demotus/biisintekosofta.
Logic Studio (Logic Pro 8): 399e - Erinomainen plugarikattaus, hyvät MIDI/virtuaali-instrumenttiominaisuudet, 5.1-tuki, toisaalta heikohko audio editti
Logic Express 8: 179e - kuin yllä mutta pienillä puutteilla, lisäksi miinusta plugaripuoleen mm. Space Designerin puutteesta
Pro Tools M-Powered (vaatii M-Audion äänikortin) toimiakseen: 269e - erinomainen audio edit sekä käyttöliittymä mutta raitojen määrä rajoitettu ja mukana tulevilla plugareilla ei valmista jälkeä saa
Pro Tools LE (Mbox Mini, softaa ei myydä erikseen): 275e - kuin yllä mutta sisältää kompaktin äänikortin
Cubase 4: 555e - hyvä audio edit ja yleisesti pätevä, 5.1-tuki, mukana tulevat plugarit vaan eivät tässäkään oikein itsessään riitä ja aavistuksen sekava käyttöliittymä omaan makuun
Cubase Studio 4: 349e - kuin yllä mutta hieman vähemmän kaikkea
Hinnat Thomannilta. Kaikesta huolimatta oma valinta siltikin Logic Studio, kiitos pätevän plugarikattauksen. Wavesin Gold Bundlesta köyhyisi tonnin eikä siinä ihan kamalasti käyttökelpoisia plugareita lopulta ole mitä ei Logicissa tulisi vastaavia mukana. Kaikkea pientä työkalua; stereolevitin, analysaattori, limitteri, chorus, flanger...
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
En ole vielä oikein mitään merkittävää puutetta itse löytänyt. On tullut nauhoiteltua niin akustisia kuin sähköisiäkin kitaroita sekä kaikenlaista ihmisääntelyä ja aina on Logicin omasta plugarivalikoimasta löytynyt se mitä hakeekin. Rumpujen trigausta varten hommattu plugini on aikailla ainut mitä tullut käyteltyä niiden lisäksi.
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
+ hyvä audioeditori
+ selkeä käyttöliittymä
+ sama tuote sekä win/osx
+ projektit käy myös sekä win/osx
+ ei ladattavissa pirate baystä, vaan ihan oikea dongle suojaus=jälleenmyyntiarvo
http://www.steinberg.net/en/products/mu ... oduct.html
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Logic
+ Hyvä plugarivalikoima sisältyy hintaan
+ Hyvä midisekkari
- Kankea ja ankea audioeditointi
ProTools
+ Loistava audioeditointi, jonka perustoiminnallisuus sama kaikissa versioissa
+ Riittävä midipuoli, varsinkin jos matsku ei ole konevetoista
- Mukana tuleva plugaripaketti ei Logicin veroinen
Cubasesta ei tämän vuosituhannen kokemusta, mutta on varmasti tsekkaamisen arvoinen.
-
Viesti Kirjoittaja SonusLeo »
Hiukan ProToolsiin tutustuneena en koe kyllä Logicin audioeditointia niin ankeaksi ja kankeaksi. Ihan hyvin se toimii

-
Viesti Kirjoittaja route-electrique »
_
http://www.waveformbakery.com
-
Viesti Kirjoittaja insight »
-
Viesti Kirjoittaja memedesigner »
Esmeks täältä voi katsella valikoimaa:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=fi ... cet&oa=pra
-
-
-
Joo muistelin, että Cubase olisi ollut ihan sikahintainen, mutta eihän se. Ja näköjään tuollainen keskiversiokin saatavilla.Jone kirjoitti:Opetella ei tartte vaan jos samalla polulla pysyy niin isommat oikeat Cubaset toimii samalla periaatteella ihan Nuendoon asti. Toi Cubase LE jota "ilmaisena" bundlataan äänikorttien kylkeen on markkinoiden ainokainen "tavallaan järkevä" win sekä osx audiosekvensserisofta ja sIksi se siellä paketissa napottaa. Edustaa tosin vielä wanhaa VST- audio moottoria ja hyvin rajallinen ominaisuuksiltaan mutta kyllä sillä hajun saa mistä hommassa on kyse. Tästä tuoteperheestä suosisin tuota reilun satasen Essential versiota alkajalle.
Vaihtoehtoja on monia

-
Viesti Kirjoittaja ipi »
Tässä aiheessa on jäänyt käsittelemättä, että Logic studion tulee mukana paljon muutakin kuin pelkkä sekkari. Appleloopit ovat ihan jokapäiväinen osa työkentelyäni: tuhansia toimivia loopeja "ilmaiseksi" toinen audio-editori ja cdpoltto-editori. Puhumattakaan loistavasta instrumenteistä ja tuhansista soundeista.
Sitten integrointi käyttöliittymään, eli Logic on tehty Macille.
Jokainen voi tietenkin käyttää mitä haluaa peffasta perämoottoriin, mutta minun mielestäni Logic on ylivoimainen.
-
Korjattakoon että teen duunit Nuendolla, enkä Cubasella. Mutta..ipi kirjoitti:Jone Cubase-miehenä on sen kannalla. Silloin kun Logic myytiin Applelle ja itse käytin vielä pc.tä, ostin sx3.n ja yritin oikeasti opetella ja käyttää sitä. Siitä ei vaan tullut mitään. Imho Cubasessa on minulle vaan huono käyttöliittymä. Se ei toimi niinkuin "pitäisi." Luovutin sitten. Nyt käytössä G5 ja macbook ja päivääkään en vaihtaisi pois, niinkuin iskelmässä todetaan. Käikki pc-aikana olleet hässäkät, koneen kaatuilut ja ihmeelliset tapahtumat ovat jääneet taa.
Tässä aiheessa on jäänyt käsittelemättä, että Logic studion tulee mukana paljon muutakin kuin pelkkä sekkari. Appleloopit ovat ihan jokapäiväinen osa työkentelyäni: tuhansia toimivia loopeja "ilmaiseksi" toinen audio-editori ja cdpoltto-editori. Puhumattakaan loistavasta instrumenteistä ja tuhansista soundeista.
Sitten integrointi käyttöliittymään, eli Logic on tehty Macille.
Jokainen voi tietenkin käyttää mitä haluaa peffasta perämoottoriin, mutta minun mielestäni Logic on ylivoimainen.
Jos sulla on huono kokemus PC:n kera niin älä ny sotke että se olisi sen Cubasen vika.. Väitän että lajissaan on melko huippuunsa hiottu ohjelma kyseiselle alustalle vaikkakin se on Win. Ne nahkahousut on naplannu sen koodin kanssa jo yli 16 vuotta. Luulen että sekoilu on ollut sun raudassa.
Logic on kiistattomasti laajempi satsi kaikkea kuin vastaavan hintainen Cubase. Mutta se mitä Logicissa ei ole on audion sujuva työstettävyys. Ja koska itse teen sitä työkseni ei valintani koskaan voisi olla siihen soveltumaton työkalu ja jos vielä saatavilla on kirkkaasti parempi vaihtoehto. PT olisi myös ok softana, mutta ne ovat hinnoitelleet itsenä ulos kokonaisuutena rautasidosten takia. Mutta Logic on varsin sovelias kotihommiin eikä kalliskaan kun ajattelee kokonaisuutta. Mutta sen sanon että jos projektia ei ole aikaa runkata 3kk makkarin nurkassa niin se vaatii sitten ihan eri työkalun.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Joo, tämän takia itsekin siirryin pois PT-leiristä siinä vaiheessa, kun piti laittaa omat rahat likoon. Tää oli varmaan joskus melkeen 5 vuotta sitten... Pro Toolsin edit-ikkuna oli muistaakseni pirun hyvä, sitä on ikävä, DPssä onnex melkein samanveroinen...Nykyhinnalla Logic on erittäin houkutteleva, mutta kokeilujen perusteella ei silti...siis mun tarpeisiin, huom! Toisaalta Logicia vois ajatella melko monikäyttöisenä OMFtoolina!Jone kirjoitti: Logic on kiistattomasti laajempi satsi kaikkea kuin vastaavan hintainen Cubase. Mutta se mitä Logicissa ei ole on audion sujuva työstettävyys. Ja koska teen sitä työkseni ei valintani koskaan voisi olla siihen soveltumaton työkalu ja jos saatavilla on kirkkaasti parempi vaihtoehto. PT olisi myös ok softana, mutta ne ovat hinnoitelleet itsenä ulos kokonaisuutena rautasidosten takia.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja arv »
Tuotantokonetta, jossa on PT, ei kannata päivittää ilman hyvää syytä.
Valitettavasti Logicin ja PT:n välisessä audioraitojen yhteenmiksauksessa on vielä eroa PT:n hyväksi...
-
Ja maltilla pitää päivitää muitakin "äänikoneita" Jos peli vaan toimii, niin pitää muistaa että ehjää ei toinna alkaa korjaamaan. Se päätyy yleensä vaan päivitysrumbaan ja katastrooffeliin.arv kirjoitti:ProToolsin edit-ikkuna on kyllä aivan loistava. Valitettavasti nykyään melkein kaikki koneen päivitykset (QuickTime?) sotkevat toiminnan ja Digidesignin päivitystahti ei meinaa pysyä perässä.
Tuotantokonetta, jossa on PT, ei kannata päivittää ilman hyvää syytä.
Valitettavasti Logicin ja PT:n välisessä audioraitojen yhteenmiksauksessa on vielä eroa PT:n hyväksi...
-
Viesti Kirjoittaja Timoz »
Tätä kuulee usein hoettavan. Vaatisi hieman perusteluja tai edes jonkinlaista tarkennusta.Mutta se mitä Logicissa ei ole on audion sujuva työstettävyys.
edit: 399€ ei ole vastaavan hintainen, kuin 555€
http://www.thomann.de/fi/apple_logic_studio_8_engl.htm
http://www.thomann.de/fi/steinberg_cubase_4_engl.htm
-
Viesti Kirjoittaja arv »
Noo... audiota ei voi leikata muuten, kuin omassa ikkunassaan. Muita raitoja ei näe siinä samalla.Timoz kirjoitti:Tätä kuulee usein hoettavan. Vaatisi hieman perusteluja tai edes jonkinlaista tarkennusta.Mutta se mitä Logicissa ei ole on audion sujuva työstettävyys.
Ei tuhoava -editointi puuttuu (jos ei nyt v8:ssa sitä jo ole).
-
Viesti Kirjoittaja Timoz »
Noo... audiota ei voi leikata muuten, kuin omassa ikkunassaan. Muita raitoja ei näe siinä samalla.
Ei tuhoava -editointi puuttuu (jos ei nyt v8:ssa sitä jo ole).
Arrangessa leikkailu on ollut mahdollista pitkään, joten ensimmäisestä väittämästäsi ei ilmeisesti ole omaa kokemusta. Ei tuhoava editointi on myös mahdollista, siis kasissa.
edit : sekoilin
-
Olet oikeassa että 555 on eroava 399 verrattuna. Sinänsä oivaltavaa mutta jos otat sieltä thomannin menusta vastaavan hintaisen Cubasen Studion niin ollaan jo liikuttavan lähellä.Timoz kirjoitti:Tätä kuulee usein hoettavan. Vaatisi hieman perusteluja tai edes jonkinlaista tarkennusta.Mutta se mitä Logicissa ei ole on audion sujuva työstettävyys.
edit: 399€ ei ole vastaavan hintainen, kuin 555€
http://www.thomann.de/fi/apple_logic_studio_8_engl.htm
http://www.thomann.de/fi/steinberg_cubase_4_engl.htm
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka