Mutta sitten mun pitäisi kai ottaa verrokiksi Logic Express ja sitten ollaan vielä kauempana eli n. 50%...Jone kirjoitti:Olet oikeassa että 555 on eroava 399 verrattuna. Sinänsä oivaltavaa mutta jos otat sieltä thomannin menusta vastaavan hintaisen Cubasen Studion niin ollaan jo liikuttavan lähellä.Timoz kirjoitti:Tätä kuulee usein hoettavan. Vaatisi hieman perusteluja tai edes jonkinlaista tarkennusta.Mutta se mitä Logicissa ei ole on audion sujuva työstettävyys.
edit: 399€ ei ole vastaavan hintainen, kuin 555€
http://www.thomann.de/fi/apple_logic_studio_8_engl.htm
http://www.thomann.de/fi/steinberg_cubase_4_engl.htm
Kotistudiokalusto
-
Re: Kotistudiokalusto
Viesti Kirjoittaja Timoz »
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
-
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Tässä kohtaa kannattaisi mun mielestä ihan kokeilla asiaa. Liikutaan hieman samoilla alueilla, kuin että miksi joku ajelee mieluummin Fordilla ja toinen tyytyväisempänä Toyotalla tai yksi porailee mieluiten Makitalla ja toinen täryttää AEGlla...mikä sopii kellekin parhaiten, joviaalimpi jorma/jonna vetelee ihan sillä mitä sattuu käsiin hämärässä osumaan...Timoz kirjoitti:Tätä kuulee usein hoettavan. Vaatisi hieman perusteluja tai edes jonkinlaista tarkennusta.Mutta se mitä Logicissa ei ole on audion sujuva työstettävyys.

-
Osu ja upposi! Nimenomaan siitä on enemmän kysymys. Varmaankaan mistään "isoista" DAWeista ei puutu niinkään ominaisuuksia, vaan miten ne istuu käteen.Ana P kirjoitti:[
Tässä kohtaa kannattaisi mun mielestä ihan kokeilla asiaa. Liikutaan hieman samoilla alueilla, kuin että miksi joku ajelee mieluummin Fordilla ja toinen tyytyväisempänä Toyotalla tai yksi porailee mieluiten Makitalla ja toinen täryttää AEGlla...mikä sopii kellekin parhaiten, joviaalimpi jorma/jonna vetelee ihan sillä mitä sattuu käsiin hämärässä osumaan...
On ollut vaan kohtuu hupaisaa seurata, kun Logicia on ryhdytty "joissain piireissä" pitämään jotenkin huononpana softana, kun Apple laski hintaa yli 50 pinnaa ja otti dongle suojauksen pois. Olisiko se arvostetumpi, jos sitä tekisi edelleen Emagic ja hinta hilluisi jossain puolentoista kiloeuron huitteissa?
Olen käyttänyt Logicia Notatorista alkaen, mutta osa ysäristä meni Steinberg Cubasen leirissä.
-
Viesti Kirjoittaja arv »
Olen käyttänyt PT:tä v3.x asti ja tuo GarageBand-tyyppinen (Arrange-ikkunan alaosassa) audioeditointi ei oikein istu työtapoihin.Timoz kirjoitti:Arrangessa leikkailu on ollut mahdollista pitkään, joten ensimmäisestä väittämästäsi ei ilmeisesti ole omaa kokemusta. Ei tuhoava editointi on myös mahdollista, siis kasissa.Noo... audiota ei voi leikata muuten, kuin omassa ikkunassaan. Muita raitoja ei näe siinä samalla.
Ei tuhoava -editointi puuttuu (jos ei nyt v8:ssa sitä jo ole).
Haluaisin käyttää Logicia koska PT:n päivitykset rissaavat meikäläistä, mutta vielä ei onnistu helposti.
-
Logic ei tietty ole kohdellut mitenkään kovin lojaalisti käyttäjiään. Ensin kertapamauksella lopetettiin koko win puolen Logic ja käyttäjät oli todella vihaisia kun käteen jäi "ylihuomenna" täysin arvoton softa joka kuitenkin maksio ihan paljon rahaa. Ei auttanut kun hankkia/opetella taas uusi softa, reilua. Mac-puolella softa maksoi myös rahaa vaan softan hinta puolitettiin ja näin 50% kauppaan kannetusta rahasta katosi savuna ilmaan. Lisäksi softan jälleenmyyntiarvo voi olla hieman kyseenalainen kun sen voi yhtä hyvin ladata PirateBaysta koska ei ole mitään kopiointisuojausta. Myös tieto että Logicissa on sama moottori kuin GarageBandissa olisi kannattanut pitää tietämättömissä. Mikään näistä ei suoranaisesti heikennä softaa itseään huonommaksi, mutta ei tässä myöskään Logicin puolelta ole mitään millä henkseleitä paukuttelisi.Timoz kirjoitti: On ollut vaan kohtuu hupaisaa seurata, kun Logicia on ryhdytty "joissain piireissä" pitämään jotenkin huononpana softana, kun Apple laski hintaa yli 50 pinnaa ja otti dongle suojauksen pois. Olisiko se arvostetumpi, jos sitä tekisi edelleen Emagic ja hinta hilluisi jossain puolentoista kiloeuron huitteissa?
Tuosta työkalun käteen sopimisesta vielä että on sitä itsekin tullut kokeiltua mutta ei siitä vaan mitään tule. 3 DVD-tutorialin kanssa tutkittu mutta ei niin ei. Hidas ja kömpelö vaikka samaan lopputulokseen sillä pääsee. Jo pelkästään GUI tökkää kun softaa ei voi käyttää niin että fyysinen mikseri on ukon ja screenien välissä. Toki DAW:in vois laittaa mikserin viereen, mutta sitten ajautuu ulos lähikenttämonitoreista. Näkökyky on ok, muttei kuten haukalla joka noin tuon kanssa pärjäisi. Mulle itselle on melko lailla sama mikä se nimi siinä paketin kyljessä on kunhan softa on laadukas ja hyvä käyttöinen työkalu tehtävään.
Isoja DAWeja mulle on softallisesti Nuendo-järjestelmät ja oikea ProTools. Niiden ominaisuudet on ihan omaa luokkaa ja nyt keskustelussa olevat on pitkälle edenneitä midi-sekvenssereitä joissa myös audio. Toisissa toinen toistaan paremmin/huonommin. Kaikilla noilla rokki raikaa ja ideat tallentuu ja levyä syntyy.
-
Viesti Kirjoittaja ipi »
En ihan hirveästi ymmärrä lähtökohtaaa, että Logicin käyttäjät ovat makuuhuoneharrastelijoita ja ainoastaan Nuendon ja PT-käyttäjät hyväksytään pro-käyttäjiksi. Se ei perustu mihinkään "faktaan". Aika moni tällä hetkellä top10.ssä soivista biiseistä on tehty nimenomaan Logicilla. Tämähän ei poissulje sitä, että esim. Logicin audioloopit ja softasynat ovat harrastelijalle mainio musanteon lähtökohta. Puppua: Logicia ei todellakaan ole tehty garagebandin engineen. Minun ensimmäinen Notator/Logic käyttöni on vuodelta 1990 Atari-ajoilta (ja Polarvoxin julkaisema vinyyli...
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mulle on siis edelleen ihan sama mitä kukin käyttää ja mistä pitää, mutta eipä sekoiteta näitä DAW-asioita. Kannattaa kokeilla mikä omaan käteen sopii.
Ajan pohjat (siis rauta- ja softasynat ja mahd. audioraidat) digitaalimikserin spdifin kautta takaisin RME.n äänikortille stereoraidalle/raidoille, jotka siirretään isompaan studioon tai sitten hoidan homman loppuun itse. Minä editoin valmiin masterin tai pohjan pääosin Peakilla, mut muitakin hyviä löytyy...
Lopetan tämän aiheen osaltani nyt täältä tähän. Mukavaa syksyä.
-
Edellisestä kirjoitukseta tosin olisi luettavissa ettei Nuendo soveltuisi musan tekoon mutta Cubase kyllä. Korjattakoon että se sisältää kaikki Cubasen funktiot ja on vain vielä kehittyneempi ja laajempi ja soveltuu tasan tarkkaan myös musatuotantoon. Kellekään en sitä silti suoranaisesti suosittele pelkkään musan tekoon sillä siihen riittää Cubase ja Logic.
Mutta tästä on turha jauhaa yhtään enempää kunnes jollakulla on edes jonkinmoinen käyttökokemus C4 tai N4 ympäristöstä. Todettakoon vielä kerran että Logic on ihan ok.
-
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Ensin noista peruslähtökohdista. Kotistudioon kannattanee hankkia suhteellisen kukkaroystävällinen systeemi. Rauta ja softa pitänee tietysti hankkia tarpeidensa mukaan. Olettaisin, että audiokanavia ei tarvita montaakaan raitaa kerralla äänittää. Ehkä midi-osasto on jollakin tapaa tärkeä softainstrumentteineen.
Softapuolesta hinnan puolesta taitaa Nuendo tippua ensimmäisenä kyydistä. Ja kun leffa- ja synkkaominaisuuksilla ei ole kotikäyttäjälle iloa ja kun musapakettikin taitaa olla lisähintainen.
Ja ProToolshan tippui tietysti ensimmäisenä, jää vaan Lite-versio. Se ei oikein taida tarjota kauheasti mahdollisuuksi tässä hintaluokassa raudan suhteen.
Miten lienee nykyisin Logicin vakauden suhteen? 8-versiota on kai haukuttu aika paljon siitä.
Taitaa nuo Logic ja Cubase jäädä näistä mainituista jäljelle. Hinnassa Cubase täysversio taitaa hävitä.
Periaatehan pitäisi olla, että osaa työkalunsa ja kaikien softien opetteleminen täysin vie kovasti aikaa. Ja kun on jonkun oppinut, tuntuu se itselle parhaalta. Minulle Cubasen käyttöliittymä tuntuu joskus helpoimmalta ja nopeimmalta. Pro Tools hirveän karulta. Logic jotenkin karamellilta. Pro Toolsissa ärsyttävin toiminto on reaaliaikaisuus bouncauksessa.
Sittenhän on muitakin softia, Adobella, Digital Performeri yms.
Minusta hinnat määrää aika paljon, jos Lite-versioihin tyytyy pääsee halvallakin. Niitähän saa jopa raudan mukana ilmaiseksi.
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
-
Olen sanonut sen täällä ennenkin että Steinberg on ollut läheinen työn puolesta, kuten tiedätkin. Minut saattaa tavata vieläkin musamessuilta tms. OSX/Nuendo-järjestelmää demoamassa. Eli jotakuinkin on tajunnassa mistä siinä on kyse. Avidiin ei taas ole ollut mitään suhdetta.Timoz kirjoitti:Kerroppa meille homppulaisille Jone, oletko koskaan jälleenmyynyt tai muuten saanut supporttia Steinbergilta/Avidilta?
Tiedän että tässä foorumin Logic-euforiassa tällainen "soraääni" erottuu vahvasti joukosta. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole ollut tuputtaa mitään ko.tuotesarjan tuotteita kellekään vaan ihan rehdisti niiden ominaisuuksia plaraten ja kullekin kyselijälle tarjota vain 1 vaihtoehto huomioitavaksi lisää ja täts it. Taasen kun joku tieteilee specsien kanssa niin niitä on pakko ojentaa siinä määrin kun ojennettavaa on. Tietysti kun oma käyttökokemus on enempi toisessa softassa niin kommentointi ei aina onnistu puolueettomasti vaan lipsuu, vaan siinäkin pyrkimyksenä isommat linjat eikä kirgisen tarkkaa ryvetystä tai sitten jonkin toisen tarpeetonta ylistystä. Olen sanonut että moisena bundletuotteena/€ valitsisin Logicin, mutta taasen softana ominaisuuksien puolesta se olisi Cubase jos musaa pitäisi tehdä ja tuote hankkia kaupasta rahalla. Se että onko kymmenet gigat looppeja softan ominaisuus jätän kunkin omaan harkintaan.
Omaan korvaan särähtää täällä nämä vuoden käytön jälkeen paukautetut ym. "planeetan paras tuote" tyyliset kommentit. Pikkasen avarammalla mielellä kun suhailee niin tekee jo omastakin elämästään helpomman. Ok tuotetta saa surutta suositella mutta "maailman paras" tyyli on taas vähän asia erikseen. Eikä nyt siis kyse ole pelkästään näistä ohjelmista. Harvalla täällä on oikeasti mitään järjellistä vertailua edes esittää, vaan se vekotus johon oma raha on laitettu on se paras. Pitäs kuitenkin vissiin lähteä siitä mikä on tarve/tarjonta/budjetti ja siihen sitten peilata markkinoilta käypää tavaraa. Osalla täällä onkin hyvää kokemusta noista vempaimista ja moni on saanut siten apua hankintointeihin ja pulmiin. Täällä kirjaillun seurauksena tuskin kukaan päätyy oikopäätä mitään hankkimaan, mutta hyvästä nämä tiedot on kaikilta kanteilta katsottuna.
Ja ehdottomasti peace, ja kaikille mukavaa viikonloppua.
-
-
Viesti Kirjoittaja metele »
-
Viesti Kirjoittaja insight »
Mutta toi on kyllä ihan totta, että omat tarpeet kun tiedostaa, osaa hankkia itselleen sopivan tuotteen; oli sitten kyse softasta tai vaikka kotistereoista. Itse koen Logicin sopivan omiin tarpeisiini oikein hyvin, mutta en uskalla sen kummemmin laittaa mitään paremmuusjärjestykseen. Olen kuitenkin tyytyväinen omaan kokoonpanooni
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Tästä hauska esimerkki päinvastoin: Eräs tuttu opiskelee musahommia ja sanoi, että oli Cubasen kanssa heti sinut ja sanoi, että Logic voisi olla ihan hyvä softa, jos vain se käyttöliittymä olisi vähän intuitiivisempiinsight kirjoitti:Hyviä pointteja molempiin suuntiin. Itse olen ihan aloittelija näissä. Mun vertailupohja on varsin mitätön. Se vähä, mitä olen Cubasea koittanut, antoi kuvan vaikeasta käyttöliittymästä. Logicilla sain heti tehtyä vaikka mitä, koska se on intuitiivinen.

-
Viesti Kirjoittaja insight »
Heh =) Toihan vaan vahvistaa sen, miten eri tavoilla me ihmiset ajatellaan ja täten eri työkalut sopii toisen käteen paremmin, kuin toisetTheKraken kirjoitti:Tästä hauska esimerkki päinvastoin: Eräs tuttu opiskelee musahommia ja sanoi, että oli Cubasen kanssa heti sinut ja sanoi, että Logic voisi olla ihan hyvä softa, jos vain se käyttöliittymä olisi vähän intuitiivisempi

-
Viesti Kirjoittaja amx1 »
Mutta toisaalta niinkuin joku täällä aikaisemmin sanoi,tuntuu olevan siitä kiinni mihin on tottunut ja mitä on käyttänyt.
Ja mistä tykkää...=)
RME Fireface 800, Iphone 5 16gb, Ipad 16gb.
-
Viesti Kirjoittaja Inovix »
Alesis iO|2 äänikortti (hel*etin hyvä).
Behringer Truth B2031A (Ei niin hyvät monitorit mutta pärjää).
Reason 4 konemusa puolella
Garage band live hommilla.
Noilla pärjää.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Pantteri -> Leopardi
-
Viesti Kirjoittaja Fat Frog »
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka