Pasteur kirjoitti:tsip kirjoitti:vänkään vaikka maailman tappiin
minä en - joten voitit

Niin voitinki. Tämä onkin _minun_ topic.
Mikä ihme meitä ihmisiä vaivaa? Miksi meidän pitää olla mielikuvituksettomia ja tunteettomia bastardeja? Miksei osata sijoittaa itseä toisen asemaan ja nähdä tilannetta siltä kantilta? Olla puolueettomia, neutraaleja, empaattisia ja sympaattisia? Miksi kuvitellaan toisen kuvittelevan jotain kuvittelemattoman kuviteltua?
Sanat ovat niin vaikeita, kirjoitetut, lausutut. Kirjoitettuja voi editoida, poistaa, jättää kirjoittamatta, sanottuja saa harvoin takaisin. Omaan pieneen päähän jätetyt sanat kenties kaivertavat ikuisesti sanomattomina tai sanottuna ja anteeksiantamattomina.
Oli aika, jolloin fleimasin niin pahasti, etten enää ikinä kehdannut näyttää nenääni eräällä foorumilla. Onko tuota foorumia olemassakaan enää, en tiedä. Fleimaukseni muistan, joten sen on täytynyt tapahtua. Opin tästä jotain tärkeää: en voi kuvitella henkilöä ja hänen tunteitaan tekstin takana ellei hän ole niitä tekstiinsä luettavina sanoina kirjoittanut. Esimerkiksi: "...raivostun suunnattomasti...", "...loukkasit minua...", "...huvitun sanoistasi...". Opin myös sen, että jokaisen tekstin takana on aito ihminen, ehkä todellinen, ehkä fiktiivinen, mutta aina ihminen.
Joistakin teksteistä olen ärsyyntynyt, tässäkin topikissa, ja ajatellut itsekseni ettei tuo taida tietää tästä asiasta paljoakaan tai jos tietääkin, ei välitä yhtään mitä vastaanottaja voisi ajatella lukiessaan palautetta. No, ei toisen pään sisään pääse kuin psykologit ja hekin vain jos asiakas niin haluaa. Niinpä sitä tulikivenkatkuista palautetta kirjoittaessaan voisi miettiä, mitä itse ajattelisi lukiessaan tällaista vastinetta omaan raapustukseensa.
(Pasteur, en mielestäni mennyt henkilökohtaisuuksiin edellä käydyssä väittelyssä mutta jos menin, en tarkoittanut sitä ja pahoittelen näin ollen tapahtunutta.)
Opin tuosta fleimauksestani myös sen, että ihan kaikki sanat eivät tarkoita samaa kirjoittajalle kuin lukijalle. Siis kaikista ilmauksista ei tarvitse ymmärtää toisen moittivan suoraan _minua_ eikä kaikesta tarvitse vetää ohdakkeita sieraimiinsa. Jokin asia minun kokemusmaailmassani on totta – minulle – ja toisen kirjoittama päinvastaista väittävä vastine on totta hänen kokemusmaailmassaan, joten meillä on erilaiset kokemukset saman tyyppisestä tapahtumasta. Ei se silti tee omaa kokemustani mitättömäksi eikä minun niin ollen tarvitse pyytää anteeksi jokaista sanaani ja olemassaoloani.
Ehkä edellä sanotusta on käynyt ilmi (tai sitten ei), että olen pahoillani tintin ja sekametsän puolesta. Toisaalta olen pahoillani myös muiden puolesta, sillä sellaisia ihmisiä on, jotka ottavat kaikki sanat itseensä ja syyttävät itseään kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta. Minä olen sellainen, joskin yrittänyt päästä siitä suosta. Opetellut, että mielipiteelläni on arvoa vaikka se olisi väärä (mikä taas riippuu päämäärästä) ja että minä, tällaisena, olen arvokas ja minulla on oikeus olla olemassa. Vaikka aika ajoin olen halukas luopumaan vapaaehtoisesti tästä olemassaolostani. Toivoisin voivani luovuttaa kuollessani hitusen empatiaa, kokemusta, sietokykyä, kestävyyttä, herkkyyttä, mielikuvitusta ja vaikka kipuja ja särkyjä kaikille niitä vähänkään tarvitseville. Jospa ne vaikka auttaisivat joitakuita ymmärtämään, että me emme ole samanlaisia emmekä ajattele asioista samalla tavalla, emme edes koe niitä samanlaisina. Että voimme vaikuttaa toisen elämään ja ajatteluun enintään höyhenen töytäisyn verran mutta muuttaa omaa käytöstämme ja ajatteluamme radikaalisti oikealta vasemmalle ja edestä taakse tarpeen mukaan. Vaikeata vasta on muuttaa omaa käytöstään ja ajatteluaan pysyvästi.
Voi, kunpa kuolemani voisi poistaa tästä maailmasta kaiken pahan ja ilkeämielisen, kuolisin heti ja ilomielin. Mutta kun ei niin tule käsitykseni mukaan tapahtumaan niin yritän jaksaa tätä elämää ja maailmaa vielä huomiseen. Kanssanne, halusittepa tai ette.
PS. Miksi keskinäisen kettuilun määrä kasvaa aika ajoin? Onko se tosiaan niin, että ihmiset inhoavat toisiaan oletusarvoisesti ja opittujen käytöstapojen kantta vain pidetään haisevan astian päällä, josta sitten aika ajoin löyhähtävät nämä mielen arvoitukselliset ja haisevat tuotokset johonkuhun toiseen kohdistuen? Keskinäistä kilpailua? En tiedä mutta villakoiralla on ydin jossain piilossa, moniko on kaivanut sen omasta haisevasta astiastaan esille ja tutkiskellut sitä?