Eli koitin leopardin ohelle osioida windowsia, windowsin asennuksessa se kuitenkin osio koko kovalevyn ntfs muotoon. Joten nyt en pääse OS X ollenkaan. Install levyltä koitin asentaa leopard uusiks, mutta se ei löydä sisäistä kovalevyä ollenkaan. Levytyökalu näyttää kovalevyn kooksi 100gigaa, vaikka se on 300giganen. TM backupin palautin toiselle ulkoiselle jos sitä kautta olisi päässyt ajamaan OS X ja muuntamaan sisäisen levyn hfs muotoon. Sain os x toimimaan, mutta dockissa on pelkkä finder ja kysymysmerkkejä.
Finderista koitan mennä ohjelmat kohtaan mutta valittaa ettei taltiota löydy, joten en pääse mitenkään levytyökaluun nytten. Terminaalia en ole vielä kokeillut toimiiko se. Jotain vinkkiä miten saisin koko sisäisen kovalevyn ihan sileäksi`? pystyn sitten palauttaan TM kovolta tiedot, tärkeintä olisi nyt saada kovo hfs muotoon.
Vielä se että kun käynnistyslevyn avulla meen levytyökaluun niin se ei anna tehdä sisäiselle levylle mitään muutoksia. irkissä Razer tätä ongelmaa teiltä koittikin jo eilen kysellä.
Kovalevyn formatointi
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Re: Kovalevyn formatointi
Viesti Kirjoittaja tjm »
Boottaa OS X:n asennusDVD:llä ja käynnistä Disc Utility/Levytyökalu sieltä..?
Tuolla esim. havainnollistavia kuvia. Meno tuskin paljon Tigerista Leopardiin muuttunut.
Tuolla esim. havainnollistavia kuvia. Meno tuskin paljon Tigerista Leopardiin muuttunut.
MBP 15" 2.4GHz i7 8GB 120GB SSD (ForceGT)
Mac mini 2.26GHz C2D 4GB + EyeTV 610
-
Viesti Kirjoittaja akR0 »
Tuolla olen käynyt kyllä,mutta sisäisen levyn kohdalla kaikki noi korjaa levy valinnat ovat harmaita, joten niitä ei voi painaa.Ulkoisten kovalevyjen kohdalla kyllä onnistuisi,mutta jostain syystä ei anna tolle sisäiselle tehä repair disk toimintoa.
. . .
-
Tuli mieleen että pystyykö jollain komennolla terminaalista vetämään koko kovalevyn sileäksi? Asennuslevyltä kun tuonne terminaaliin pääsisi.
. . .
-
Viesti Kirjoittaja tjm »
Tätä soveltamalla pitäisi ilmeisesti onnistua Terminalilla. Eli sisäisen levyn tapauksessa:akR0 kirjoitti:Tuli mieleen että pystyykö jollain komennolla terminaalista vetämään koko kovalevyn sileäksi?
Koodi: Valitse kaikki
diskutil eraseDisk HFS+ newdisk disk0
-
Kirjotin diskutil eraseDisk HFS+ newdisk disk0 terminaaliin, sitten tulee tämmöstä: utility to manage local disks and volumes. Most options require root acces to the device. pari riviä alempana tulee tämmönen: usage: diskutil <verb><options> ja sitten pitkä lista eri komentoja.
Mitä olisi kuulunut tapahtua ?
Mitä olisi kuulunut tapahtua ?
. . .
-
Viesti Kirjoittaja tjm »
Ääh, yritetään nyt vielä yhtä juttua...
Jos ei vieläkään onnistu, niin joudun valitettavasti nostamaan kädet pystyyn ja luovuttamaan pallon taitavammille.
Levyn korjaukset voi varmaan unohtaa, mutta boottaa nyt vielä DVD:llä, käynnistä Disc Utility, valitse sisäinen levy ja mene Partition-tabiin (kuva). Valitse Volume Schemeksi "1 Partition", varmista Options-kohdasta että GUID on valittu ja klikkaa "Partition".akR0 kirjoitti:Tuolla olen käynyt kyllä,mutta sisäisen levyn kohdalla kaikki noi korjaa levy valinnat ovat harmaita, joten niitä ei voi painaa.Ulkoisten kovalevyjen kohdalla kyllä onnistuisi,mutta jostain syystä ei anna tolle sisäiselle tehä repair disk toimintoa.
Jos ei vieläkään onnistu, niin joudun valitettavasti nostamaan kädet pystyyn ja luovuttamaan pallon taitavammille.
-
En lähtenyt enään kokeilemaan vaan vein koneen tänään Varimporttiin, katotaan mitä ne saa aikaseks sille.
. . .
-
Viesti Kirjoittaja suZiE »
Viestiketjun otsikko oli niin nappiin sopiva, että pistän tämän oman kysymykseni tähän alle...toivottavasti ei haittaa...
Eli olen tässä jo monta kuukautta takunnut Spotlightin ja risahtaneen Finderin kanssa.Olen tullut itsekseni sellaiseen johtopäätelmään, että käyttikseni on jollain tavalla korruptoitunut. Olen kyllä tikrun (juu vielä sitäkin joku käyttää
) asentanut kahteenkin kertaan tähän, mutta ongelma ei ole poistunut. Nyt ajattelin, että josko yrittäisin kanssa formatoida levyn oikein pohja mutiaan myöden tyhjäksi ja asentaisin sitten Tiikerin uudestaan...Tiikeri minulla on MacBookin mukana tulleilla levyillä, joten jos formatoin levyn, niin pystynkö silti asentamaan käyttiksen noista levyistä (tunnistaakohan se varmasti, että tämä on juuri se kone, johon ko. tiikeri on lisenssoitu)?
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Eli olen tässä jo monta kuukautta takunnut Spotlightin ja risahtaneen Finderin kanssa.Olen tullut itsekseni sellaiseen johtopäätelmään, että käyttikseni on jollain tavalla korruptoitunut. Olen kyllä tikrun (juu vielä sitäkin joku käyttää

-
Viesti Kirjoittaja tjm »
Yritä ensin vaikka poistamalla com.apple.spotlight.plist ja com.apple.finder.plist -asetustiedostot (ja boottaa kone), josko ei tarvitsisi "turhaan" asentaa kaikkea uusiksi.
Jos kerran MacBook on riittävän vanhaa mallia, että Tigerin levyt tulivat mukana, niin kyllä Tiger koneeseen myös asentuu. Ei siinä muuta tunnistusta ole kuin se, että koneen mukana tullutta Tiger-versiota vanhempaa et pysty asentamaan (eli jos levyt ovat esim. 10.4.8, niin et saa koneeseen asennettua vaikkapa 10.4.3:sta).suZiE kirjoitti:Tiikeri minulla on MacBookin mukana tulleilla levyillä, joten jos formatoin levyn, niin pystynkö silti asentamaan käyttiksen noista levyistä (tunnistaakohan se varmasti, että tämä on juuri se kone, johon ko. tiikeri on lisenssoitu)?
-
Viesti Kirjoittaja suZiE »
Kiitos tjm vastauksestasi. Tuota mainitsemiesi tiedostojen poistamista olen jo kokeillut monta kertaa. Joskus kaikki on toiminut hetkellisesti hyvin Finderin puolella - Spotlight ei silloinkaan. Finderin ongelma minulla on se, että tiedostojen avaaminen ohjelmien kautta esim. Pagesin kautta ei toimi, vaan minun on ensin mentävä tiedoston luokse Finderillä ja avattava se Avaa Ohjelmalla -toiminnolla.
Eli alustus ja asennus lienevät seuraava vaihe...
Eli alustus ja asennus lienevät seuraava vaihe...
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka