Musiikinopettaja kaipaa apua ensimmäistä mäkkiä harkitessa
-
Musiikinopettaja kaipaa apua ensimmäistä mäkkiä harkitessa
Viesti Kirjoittaja Ginepro »
Olen hankkimassa 25-vuotisen elämäni ensimmäistä applea, kokemusta on vain pc:n pöytäkoneista ja läppäreistä. Olen totaalisen kyllästynyt niiden jumittamiseen ja useampi tuttava on suositellut applea. Harkinnassa olisi nyt macbook pro -niminen laite, jonka ainakin paikallisesta markantalosta saisi hakea alle parilla tonnilla kotiin. Ystävälläni oli se ja pikaesittelyn jälkeen olin melkoisen ihastunut. Kuten otsikosta ilmeni, olen musiikinopettaja, joten kotikäytön lisäksi haluan käyttää konettani töissä (erilaisten musiikkiohjelmien käyttö ja tilat musiikki-, video- ja kuvatiedostoille).
Muutama kysymys:
Jos nyt hankin mäkin (mihin saan toivottavasti asennettua myös windowsin)
1) seuraako ongelmia oheislaitteiden (esim. jo pc-aikana hankitut tulostin/skanneri, langaton nettiboksi, web-kamera, hiiri, digikamera, kännykkä, ym.) kanssa? PC:iden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, vaan olen tullut asennuslevykkeiden kanssa hyvin toimeen.
2) Entä kun menen töihin, eli kouluun, jossa kaupungin tietokonetuki pyörii ymmärtääkseni täysin PCiden ympärillä? Koulun verkkoon en muutenkaan saa kiinnittää konettani, mutta miten onnistuu esim. tulostus (paikallinen), koulun dataprojektorin tai digikameroiden kytkeminen bookiini, macbookin liittäminen miksauspöytään ym. Toisaalta pc:nkään kanssa en ole tarvinnut vielä muuta toimintoa, kuin piuhan yhdistämistä kuulokereiästä vahvistimeen, jotta olen saanut musaa soitettua. Mutta toisaalta jos oman koneen saisi tulostimeen kiinni, ei tarvisi kahden koulun väliä ravatessa pitää kaikkia tuntisuunnitelmia, materiaaleja ym. muistitikulla, vaan voisi tarvittaessa kytkeä läppärin suoraan tulostimeen tm. Ja se olisi tärkeää, että voisin näyttää koneelta omia tiedostoja dataprojektorin kautta oppilaille.
3) Kun kaikki tuki pohjautuu PC:hen (esim. koulumme atk-vastaava on täysin PC- miehiä vaikka myöntääkin applen vastaavan paremmin minun tarpeisiini), keneltä voin kysyä apua ongelmissa? Pelkään sitä, että mäkin opettelu vie valtavasti energiaa, ja hieno kone menee hukkaan, kun en osaa itse kuin hädin tuskin perustoiminnot.
4) Jos täällä on joku, joka joutuu käyttämään sekä PC:tä että Mäkkiä päivittäin, miten koette asian. Sekoittaako se vain pakkaa? Suurin pc-inhotukseni aihen on tuo jumittaminen ("yritit lopettaa ohjelman, joka ei vastaa" -viestit). Olisikohan parempi ratkaisu hankkia uusi pc, jossa olisi nykyistä paljon enemmän tilaa...
Kuten huomaatte, en ole mikään tietokoneguru, joten on tärkeää, että asiat hoituvat suht simppelisti. Osaan ladata netistä ilmaisohjelmia ja levykkeeltä tietysti lailliset, mutta esim. äänikortin vaihto olisi jo aivan hepreaa (en ole sellaista koskaan tehnyt, toki ymmärrettävillä ohjeilla selviydyn, jos netistä löytyy suomenkielistä tietoa). Jostain särinästä muutama book pron omistaja valitti ja ongelma kuulemma korjautuisi paremman äänikortin hankkimisella.
5) Onko macbook pro ylipäänsä mielestänne järkevä hankinta ihmiselle, joka käyttää tietokonetta lähinnä seuraaviin toimintoihin:
- tekstinkäsittely, taulukkolaskenta, powerpoint ym.
- valo- ja videokuvan käsittely -> paljon tilaa tiedostoille, en KESTÄ jumittamista, nykyinen pc aivan tukossa, vaikka mitään muka ei voi poistaa. Koneen aukeaminenkin kestää ja kestää ja kestää.
- haluaisin hankkia myös laitteen, jolla voi tallentaa suoraan koneelle tv-ohjelmia ja editoida niitä (leikata tiettyjä lyhyitä pätkiä ja heittää loput pois -> paljon tilaa tiedostoille
- nettisurffailu + skype-tyyliset puheluohjelmat
- musiikin lataaminen koneelle (tuhansia ja taas tuhansia kappaleita)
- mahdollisuudet erilaisten musiikkiohjelmien (nuotinnus-, äänitys- ym.) käyttämiseen
- mahdollisuus liittää koneeseen erilaisia musavehkeitä, MIDIkoskettimistosta ja äänitysvehkeistä alkaen.
Entä tavallinen macbook, joka olisi halvempi. Riittäisiköhän se tarpeisiini?
MUOKATTU: Niin ja sellainen vielä, että jos lähetän tekemiäni tekstitiedostoja liitteenä muille (sähköpostilla), tuleeko ongelmia? Saanko auki PC:llä tehdyt? Joudunko kikkailemaan?
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Musiikinopettaja kaipaa apua ensimmäistä mäkkiä harkitessa
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
-
Viesti Kirjoittaja Black-Mac »
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Tämä ei pidä paikkaansa. Maailmalla on paljon oheislaitteita joille ei ole ajureita Macille, kun valmistaja ei ole nähnyt sellaisia tarpeelliseksi.Black-Mac kirjoitti:Aluksi haluan sanoa, että olen itsekin varsin tuore Macin käyttäjä, mutta ymmärtääkseni Macissa toimii kaikki oheislaitteet jopa paremmin kuin PC-koneissa.
Esim. web-kamera ei välttämättä toimi (kaikissa näytöllisissä Maceissa sellainen kuitenkin on nykyään valmiiksi). Mutta printterit, wlan-boksit, digikamerat ja kännykät kyllä yleensä toimii. Riippuu aivan täysin kuitenkin mallista.
-
Viesti Kirjoittaja EvilPet »
Itse duunaan paljon dokumentteja duuniin powerbookilla. Koko muu työyhteisö on totaalisesti windows-jengiä, mutta se että mulla on os ei ole ikinä haitannut missään asiassa.
Noi sun kuviot kuulostaa vähän siltä että jos vähääkään tulee moniajoa niin itse ostaisin kyllä sen pron jottei sitten mene vuoden päästä hermot...
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Maccia.Ginepro kirjoitti:Hei!
Olen hankkimassa 25-vuotisen elämäni ensimmäistä applea,
Surkea kauppa, mutta kun tietää mitä ostaa, ei ota sitä edellistä mallia uuden hinnalla jne. niin siellä voi asioida.Ginepro kirjoitti:paikallisesta markantalosta
Kone pitää saada suurimmalla mahdollisella kovalevyllä. Jos ei saa, kandee kääntää katse toisaalle.
Sano sen tulostimen merkki ja malli niin kattellaan. Web-kameroista ja kännyköistä löytyy foorumia lukemalla.Ginepro kirjoitti:1) seuraako ongelmia oheislaitteiden (esim. jo pc-aikana hankitut tulostin/skanneri, langaton nettiboksi, web-kamera, hiiri, digikamera, kännykkä, ym.) kanssa? PC:iden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, vaan olen tullut asennuslevykkeiden kanssa hyvin toimeen.
Kaupunki hommaa luokkaan oman mv-laserin. Ne saa niitä paljon halvemmalla kuin kuluttaja kaupasta (100€).Ginepro kirjoitti:2) Entä kun menen töihin, eli kouluun, jossa kaupungin tietokonetuki pyörii ymmärtääkseni täysin PCiden ympärillä? Koulun verkkoon en muutenkaan saa kiinnittää konettani, mutta miten onnistuu esim. tulostus (paikallinen)
Ei mitään ongelmaa, sen kun kytkee.Ginepro kirjoitti:koulun dataprojektorin tai digikameroiden kytkeminen bookiini, macbookin liittäminen miksauspöytään ym.
Kollegalta joka on ajan tasalla? Ja Hopeisesta Omenasta tietenkin.Ginepro kirjoitti:3) Kun kaikki tuki pohjautuu PC:hen (esim. koulumme atk-vastaava on täysin PC- miehiä vaikka myöntääkin applen vastaavan paremmin minun tarpeisiini), keneltä voin kysyä apua ongelmissa?
Huh?Ginepro kirjoitti:Olisikohan parempi ratkaisu hankkia uusi pc, jossa olisi nykyistä paljon enemmän tilaa...
On.Ginepro kirjoitti:5) Onko macbook pro ylipäänsä mielestänne järkevä hankinta ihmiselle, joka käyttää tietokonetta lähinnä seuraaviin toimintoihin:
- valo- ja videokuvan käsittely -> paljon tilaa tiedostoille, en KESTÄ jumittamista, nykyinen pc aivan tukossa, vaikka mitään muka ei voi poistaa. Koneen aukeaminenkin kestää ja kestää ja kestää.
- haluaisin hankkia myös laitteen, jolla voi tallentaa suoraan koneelle tv-ohjelmia ja editoida niitä (leikata tiettyjä lyhyitä pätkiä ja heittää loput pois -> paljon tilaa tiedostoille
- mahdollisuudet erilaisten musiikkiohjelmien (nuotinnus-, äänitys- ym.) käyttämiseen
- mahdollisuus liittää koneeseen erilaisia musavehkeitä, MIDIkoskettimistosta ja äänitysvehkeistä alkaen.
Saattaa riittää hyvinnii.Ginepro kirjoitti:Entä tavallinen macbook, joka olisi halvempi. Riittäisiköhän se tarpeisiini?
Rtf ja doc toimii hyvin.Ginepro kirjoitti:MUOKATTU: Niin ja sellainen vielä, että jos lähetän tekemiäni tekstitiedostoja liitteenä muille (sähköpostilla), tuleeko ongelmia? Saanko auki PC:llä tehdyt? Joudunko kikkailemaan?
-
Viesti Kirjoittaja musamäkki »
Moro!Ginepro kirjoitti:Hei!
Olen hankkimassa 25-vuotisen elämäni ensimmäistä applea, kokemusta on vain pc:n pöytäkoneista ja läppäreistä. Olen totaalisen kyllästynyt niiden jumittamiseen ja useampi tuttava on suositellut applea. Harkinnassa olisi nyt macbook pro -niminen laite, jonka ainakin paikallisesta markantalosta saisi hakea alle parilla tonnilla kotiin. Ystävälläni oli se ja pikaesittelyn jälkeen olin melkoisen ihastunut. Kuten otsikosta ilmeni, olen musiikinopettaja, joten kotikäytön lisäksi haluan käyttää konettani töissä (erilaisten musiikkiohjelmien käyttö ja tilat musiikki-, video- ja kuvatiedostoille).
Muutama kysymys:
Jos nyt hankin mäkin (mihin saan toivottavasti asennettua myös windowsin)
1) seuraako ongelmia oheislaitteiden (esim. jo pc-aikana hankitut tulostin/skanneri, langaton nettiboksi, web-kamera, hiiri, digikamera, kännykkä, ym.) kanssa? PC:iden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, vaan olen tullut asennuslevykkeiden kanssa hyvin toimeen.
2) Entä kun menen töihin, eli kouluun, jossa kaupungin tietokonetuki pyörii ymmärtääkseni täysin PCiden ympärillä? Koulun verkkoon en muutenkaan saa kiinnittää konettani, mutta miten onnistuu esim. tulostus (paikallinen), koulun dataprojektorin tai digikameroiden kytkeminen bookiini, macbookin liittäminen miksauspöytään ym. Toisaalta pc:nkään kanssa en ole tarvinnut vielä muuta toimintoa, kuin piuhan yhdistämistä kuulokereiästä vahvistimeen, jotta olen saanut musaa soitettua. Mutta toisaalta jos oman koneen saisi tulostimeen kiinni, ei tarvisi kahden koulun väliä ravatessa pitää kaikkia tuntisuunnitelmia, materiaaleja ym. muistitikulla, vaan voisi tarvittaessa kytkeä läppärin suoraan tulostimeen tm. Ja se olisi tärkeää, että voisin näyttää koneelta omia tiedostoja dataprojektorin kautta oppilaille.
3) Kun kaikki tuki pohjautuu PC:hen (esim. koulumme atk-vastaava on täysin PC- miehiä vaikka myöntääkin applen vastaavan paremmin minun tarpeisiini), keneltä voin kysyä apua ongelmissa? Pelkään sitä, että mäkin opettelu vie valtavasti energiaa, ja hieno kone menee hukkaan, kun en osaa itse kuin hädin tuskin perustoiminnot.
4) Jos täällä on joku, joka joutuu käyttämään sekä PC:tä että Mäkkiä päivittäin, miten koette asian. Sekoittaako se vain pakkaa? Suurin pc-inhotukseni aihen on tuo jumittaminen ("yritit lopettaa ohjelman, joka ei vastaa" -viestit). Olisikohan parempi ratkaisu hankkia uusi pc, jossa olisi nykyistä paljon enemmän tilaa...
Kuten huomaatte, en ole mikään tietokoneguru, joten on tärkeää, että asiat hoituvat suht simppelisti. Osaan ladata netistä ilmaisohjelmia ja levykkeeltä tietysti lailliset, mutta esim. äänikortin vaihto olisi jo aivan hepreaa (en ole sellaista koskaan tehnyt, toki ymmärrettävillä ohjeilla selviydyn, jos netistä löytyy suomenkielistä tietoa). Jostain särinästä muutama book pron omistaja valitti ja ongelma kuulemma korjautuisi paremman äänikortin hankkimisella.
5) Onko macbook pro ylipäänsä mielestänne järkevä hankinta ihmiselle, joka käyttää tietokonetta lähinnä seuraaviin toimintoihin:
Entä tavallinen macbook, joka olisi halvempi. Riittäisiköhän se tarpeisiini?
MUOKATTU: Niin ja sellainen vielä, että jos lähetän tekemiäni tekstitiedostoja liitteenä muille (sähköpostilla), tuleeko ongelmia? Saanko auki PC:llä tehdyt? Joudunko kikkailemaan?
Olen myös musaope, jolla iMac kotona ja PC duunissa. Muutama kommentti:
- tulostimet ja skannerit (all-in-one laitteet on näppäriä) toimii yleensä moitteettomasti sekä pc:llä, että macilla. Samoin muut vempaimet.
- windows toimii ilmeisesti ihan hyvin macissa, mutta en ymmärrä miksi se pitäisi siihen laittaa? Itse en laittaisi, ellei sulla ole erityisesti joku softa, mitä ei saa macille ja mitä ilman et voi elää, mutta kuvauksestasi päätellen ei ole.
- jos konettasi ei saa liittää kaupungin verkkoon, tulostus ei todennäköisesti myöskään onnistu, koska tulostimet ovat yleensä verkossa myös. Itse käytän muistitikkua ja musta se on oikein näppärä vehje. Oon ostanu töihin oman all-in-one edullisen laitteen, jonka oon sit kytkeny suoraan koneeseeni. Eli se tulostin ei ole verkossa.
- macin käyttö kotona ja pc:n käyttö töissä ei ainakaan mua ole haitannut mitenkään. Musta on ihan mukava, että tulee säännöllisesti käytettyä molempia. Mac on vaan mun mielestä niin paljon selkeämpi ja vakaampi toiminnoiltaan, että pc:n käyttäminen on aina vähän tylsää

- jos käsittelet videokuvaa, editoit jne. niin kannattaa panostaa tarpeeksi tehokkaaseen koneeseen ja isoon ulkoiseen kovalevyyn, ehkä useampaankin. Keskusmuistia tulee olla vähintään 2GT mieluummin enemmän. Samoin musasoftien kanssa.
- Macciin saa hyvän tv-kortin. Itselläni ei ole siitä kokemusta, mutta kaverilla on ja hän äänittää suoraan kovalevylle tv-ohjelmat ja editoi ne siitä suoraan.
- musiikin lataamiseen koneelle suosittelen iTunes ohjelmaa ja Music Storesta biisien ostamista tai CD:ltä siirtämällä
- skypet onnistuu
- musasoftat löytyy macille paremmin kuin hyvin ja toimii! Itse käytän nuotinnokseen Finalea, aiemmin käytin Sibeliusta. Ostin juuri uusimman Finalen suoraan jenkeistä. Säästin n. 250€. Äänitysohjelmana käytän Cubasen LE-versiota, joka riittää mun tarpeisiin hyvin ja tulee ilmaisohjelmana kylkiäisenä, jos ostat laadukkaan ulkoisen äänikortin, jota suosittelen myös.
- olennainen juttu on myös, et tarvitko koneen läppärinä vai pöytäkoneena. Itselläni on iMac "20 2GT keskusmuistilla ja riittää hienosti kaikkeen mitä teen: musaeditointiin, videoeditointiin jne. MacBook on ehkä liian kevyt tarpeisiisi, jos meinaat tehdä videoeditointia ja musaeditointia
- Microsoft Office paketti on macille ja tiedostot taittuvat hyvin pc:stä macille ja toisinpäin.
Toivottavasti näistä kokemuksista oli hyötyä!

-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Kai huomaat käyttää EDU alennusta?
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Windowsia ei kannata mäkkiin asentaa ellei jokin softa sitä ehdottomasti vaadi. Audiopuolelta tosin Sibelius, Finale, Pro Tools, Cubase yms. löytyvät ihan yhtälailla mäkillekin.
OS X sisältää itsessään noin 4Gt printteriajureita joten aika moni printteri toimii ihan suoriltaankin ja useimmat muutenkin, vähintään perustoimintojen verran. Audio- ja videoliitännöissä ei ole mitään ero PC:hen verrattuna joten toimii täydellisesti.
Tiedostot ovat keskenään yhteensopivia PC:n kanssa joten siinäkään ei ole hätää. Microsoft Officen saa myös mäkille jolloin normaali docien tehtailu luonnistuu.
Apua voi kysyä täältä! Myös vanhoissa ketjuissa on paljon hyödyllistä tietoa joka löytyy hakutoiminnon avulla. Kannattaa myös koneen saadessaan avata Finderin (OS X:n tiedostohallintaohjelma) ohjevalikosta löytyvä Mac-ohje jossa selvitetään kattavasti perustoiminnot, onpa mukana myös ohje Windowsista vaihtaville. Muistaakseni se on tosin vain englanniksi mutta se ei liene ongelma

Meidänkin koulussamme opettajakunnan koneet ovat enemmän ja enemmän valkoista muovia joten eiköhän sekin kerro jo aika paljon soveltuvuudesta opetusympäristöön.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Kyllä tuo löytyy myös ihan på finska. Mac OS X:een tutustuminen, Vaihtaminen Windowsista jne.atheos kirjoitti:Kannattaa myös koneen saadessaan avata Finderin (OS X:n tiedostohallintaohjelma) ohjevalikosta löytyvä Mac-ohje jossa selvitetään kattavasti perustoiminnot, onpa mukana myös ohje Windowsista vaihtaville. Muistaakseni se on tosin vain englanniksi mutta se ei liene ongelma
-
Hmm, erikoista, itse en nimittäin äkkiseltään löytänyt kun joskus katsoin. Englanniksi löytyi kyllä heti. Mutta tietenkin hyvä jos se siellä on myös kotimaan kielellä.AppleFarmer kirjoitti:Kyllä tuo löytyy myös ihan på finska. Mac OS X:een tutustuminen, Vaihtaminen Windowsista jne.atheos kirjoitti:Kannattaa myös koneen saadessaan avata Finderin (OS X:n tiedostohallintaohjelma) ohjevalikosta löytyvä Mac-ohje jossa selvitetään kattavasti perustoiminnot, onpa mukana myös ohje Windowsista vaihtaville. Muistaakseni se on tosin vain englanniksi mutta se ei liene ongelma
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Tää on se mikä piti sanoa, hintaero on ihan tuntuva. Markasta ei tietääkseni saa, mutta Kampusdatasta, Humacista, AppleStoresta...MacFinn kirjoitti: Kai huomaat käyttää EDU alennusta?
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=46&t=75027
-
Viesti Kirjoittaja Arkisto »
*.doc ja *.rtf pelaavat molemmat, oli alla toimistopakettina sitten AppleWorks, Office, tai ilmainen Neo-office. Käännöksissä ohjelmasta toiseen saattaa toki tulla ulkonäköön vaikuttavia muutoksia, mm. jäsentely tai fontti voi vaihtua.. Macilla voi kuitenkin "tulostaa" *.pdf-muotoon, joka varmasti aukeaa samannäköisenä missä tahansa koneessa, mutta siihenhän ei sitten voi tehdä muutoksia.Ginepro kirjoitti:Niin ja sellainen vielä, että jos lähetän tekemiäni tekstitiedostoja liitteenä muille (sähköpostilla), tuleeko ongelmia? Saanko auki PC:llä tehdyt? Joudunko kikkailemaan?
Täältä olen viime kädessä saanut kaiken tarvitsemani avun.Ginepro kirjoitti:keneltä voin kysyä apua ongelmissa?
Käytännössä pitää asennoitua siten, että logiikka on macissa erilaista; mikään ei yleensä ole tarpeettoman vaikeaa kuten pc-puolella. Paljon on tulossa ilahduttavia ahaa elämyksiä.. Suosittelen että kutsut mac-käyttäjä ystäviäsi käymään kun kone on saapunut..Ginepro kirjoitti:Pelkään sitä, että mäkin opettelu vie valtavasti energiaa

Ei pitäisi olla ongelmia projektoreiden kanssa kunhan vain saa piuhat kiinni - mihin vain löytynee adaptereita. Mikä tahansa nykyaikainen digikamera ja muistikortilla varustettu kännykkä joka kytketään USB-porttiin, pitäisi vähintään käyttäytyä massamuistilaitteena(vrt.USB-tikku). Luultavasti kone itse käynnistää iPhoton ja kysyy että tuodaanko kuvat. Nykyaikaiset tulostimet usein toimivat suoraan USB-kaapelin kytkeydyttyä, eikä asennusta tarvitse tehdä. Käsittääkseni ainakin Hewlet-Packardin tulostimiin on kaikkiin saatavissa mac-ajurit. Vanhemmat toki voivat olla leopardille mahdottomia asentaa.Ginepro kirjoitti:Entä kun menen töihin, eli kouluun, jossa kaupungin tietokonetuki pyörii ymmärtääkseni täysin PCiden ympärillä? Koulun verkkoon en muutenkaan saa kiinnittää konettani, mutta miten onnistuu esim. tulostus (paikallinen), koulun dataprojektorin tai digikameroiden kytkeminen bookiini, macbookin liittäminen miksauspöytään ym. Toisaalta pc:nkään kanssa en ole tarvinnut vielä muuta toimintoa, kuin piuhan yhdistämistä kuulokereiästä vahvistimeen, jotta olen saanut musaa soitettua. Mutta toisaalta jos oman koneen saisi tulostimeen kiinni, ei tarvisi kahden koulun väliä ravatessa pitää kaikkia tuntisuunnitelmia, materiaaleja ym. muistitikulla, vaan voisi tarvittaessa kytkeä läppärin suoraan tulostimeen tm. Ja se olisi tärkeää, että voisin näyttää koneelta omia tiedostoja dataprojektorin kautta oppilaille.
Edelliseen lisäten; WEB-kamerat vaativat ajurit, ja niissä voi tulla ongelmia. Onneksi eivät maksa paljoa, ja niitä on hyvin saatavilla mac-yhteensopivina. Skannerikin vaatii ajurit, mutta kuten tulostimille, suurimmalle osalle löytyy mac-ajurit. Applen Airport on suunnilleen yhtäkuin w-lan, enkä ole kuullut yhteensopivuusongelmista, joten luulisin niiden olevan harvinaisia. Mikä tahansa USB-hiiri pitäisi toimia sekä hännällä että ilman.Ginepro kirjoitti:seuraako ongelmia oheislaitteiden (esim. jo pc-aikana hankitut tulostin/skanneri, langaton nettiboksi, web-kamera, hiiri, digikamera, kännykkä, ym.) kanssa? PC:iden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, vaan olen tullut asennuslevykkeiden kanssa hyvin toimeen.
Mitä tulee laitevalintaan, lähimmästä oikeasta Apple-kaupasta saat todennäköisimmin asiantuntevaa palvelua, ja valinnan pitäisi osua kohdalleen. Onnea valitsemallesi tielle.
-
Viesti Kirjoittaja Ginepro »
Hieman tietoa taas haettu. Nyt siis lopullisina vaihtoehtoina seuraavat kolme värkkiä (löytyvät applestoresta). Pahoittelen, jos kiintolevyt, keskusmuistit ja muut hienoudet menevät minulta termeinä sekaisin, ehkä ymmärtänette kuitenkin laitteiden erot:
- MacBook Pro "tavallinen", jossa
* 2.4-GHz Intel Core 2 Duo -prosessori
* 2GB keskusmuisti nostetaan 4:ksi
* 200GB kiintolevy
* Ymmärtääkseni näytönohjainta tarkoittava NVIDIA GeForce 8600M GT with 256 MB
* Hinta iWorksin kanssa jo aika suolainen 1970e, mut ei mahdoton
- Muuten sama värkki (myös nostetaan 4GB:ksi), mutta erotuksena pienet parannukset
* 2.5GHz Intel Core 2 Duo -prosessori
* 250GB kiintolevy
* Näytönohjain NVIDIA GeForce graphics, missä 512MB SDRAM
* Hinta 2230e hirvittää
- Tavan MacBook, jossa
* 2.4-GHz Intel Core 2 Duo -prosessori
* 2GB keskusmuisti nostetaan neljäksi
* 250GB kiintolevy
* näytönohjaimesta ei tietoa
* Hinta iWorksin kanssa siedettävät 1570e
Nyt kysymykseni kuuluukin:
1) Tarvitseeko mielestänne kiintolevyn kokoa nostattaa 320:een? Maksaa asennuksineen 150e (ei ole yllä olevissa hinnoissa sisällä), en tiedä, tuoko se 70 GB elämääni juurikaan lisäarvoa. Myyjä sanoi, et jos joskus tulevaisuudessa menee hermot, voisin ostaa sitten ulkoisen kannettavan kiintolevyn. 250 GB maksoi paljon vähemmän kuin tuo 150e.
2) Onko sillä käytännössä mitään eroa, onko prosessori 2.4 vai 2.5?
3) Onko ensimmäisessä viestissä lueteltuja käyttötarpeita silmällä pitäen mielestänne kannattavaa nostattaa keskusmuisti kahdesta neljään? Satkulla selviäis kuulemma.
4) Jos Pro tuo minulle normiBookkiin verrattuna "vain" paremman näytönohjaimen, 2 tuumaa isomman näytön, alumiinikuoren ja kymmenyksen paremman prosessorin, onko järkeä maksaa 400-700 euroa tästä lystistä (jopa kolmannes lisää euroja tiskiin)? Erityisesti kaipaan musiikinopettajien kokemuksia. Nyt pitää kuitenkin muistaa, että haluan nauhoittaa silloin tällöin koneelle tv-ohjelmia, ottaa niistä pätkiä pois ja näyttää koulussa dataprojektorilla.
En ole mikään guru noiden videoeditointien ym. kanssa, päin vastoin olen erittäin räpeltelijä näissä hommissa. Kuten KAIKISSA tietokonehommissa. Mutta silti olis kiva laittaa sukujuhlat ja oppilaiden konsertit dvd:lle, tekstejä lomaan, musaa sinne taustalle ym. En ole kyllä edes varma, haluanko ostaa mitään ylimääräistä editointiohjelmaa (luulen iMovien riittävän mun käyttöön hyvin). Ja toisaalta mua ärsyttää ihan kaikessa elämässä maksaa 1500 euroa melkein hyvästä, jos 1800 eurolla saisi tosi hyvän. Jää kismittämään aina.
5) Jos tavan macbookin näytönohjain on huonomman pron luokkaa, huonompaa prota tuskin tarvii hankkia ja kisassa ovat enää tavan bookki ja parempi pro.
Pihiys tosin alkaa iskeä ja mietin, pärjäisinkö ihan vain tuolla tavan bookilla...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
MUOKATTU:
Tavan bookissa tällainen näytönohjain: Intel GMA X3100 graphics processor with 144MB of DDR2 SDRAM shared with main memory. Riittääkö minun käyttööni?
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
-
Viesti Kirjoittaja mutofuto »
Samaa mieltä - itselläni on 20" Cinema Display MacBookiin kytkettynä, käsittelen valokuvia, videota yms - ei mitään ongelmaa.Juhani L kirjoitti:MacBook Pron näytönohjaimesta ei ole sinun käytössäsi juuri hyötyä. Ottaisin tuon MacBookin esittämilläsi varusteilla. Rahaa jäisi vielä vaikka ulkoiselle kovalevylle.
70 gigaa, 150€?!
Verkkokaupasta ulkoinen kovalevy työpöydälle nököttämään -> http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=25498
Hinta näemmä noussut hieman, mutta käytännössä samalla 150 eurorahalla saa 930 gigaa lisätilaa sisäiseen päivitykseen verrattuna - ilman koneen ruuvailua.
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Näin minäkin tekisin. Mutta mikäli koneella ei ole aivan tulenpalava hoppu, odottaisin vielä pari viikkoa. Useiden huhujen mukaan läppärit uudistuvat ensi kuussa. Silloin saat samalla rahalla tehokkaamman koneen.Juhani L kirjoitti:MacBook Pron näytönohjaimesta ei ole sinun käytössäsi juuri hyötyä. Ottaisin tuon MacBookin esittämilläsi varusteilla. Rahaa jäisi vielä vaikka ulkoiselle kovalevylle.
iMovie '08 on melko rajoittunut videoeditointiohjelma. Applen sivuilta saa ladattua ilmaiseksi aiemman version iMovie HD:n, joka on hieman lähempänä "oikeaa" editointiohjelmaa. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan noita molempia aluksi, ennen kalliisiin ohjelmiin sijoittamista. Osaavissa käsissä iMovie HD:lla saa varsin näyttävää jälkeä helposti aikaiseksi.Ginepro kirjoitti: En ole mikään guru noiden videoeditointien ym. kanssa, päin vastoin olen erittäin räpeltelijä näissä hommissa. Kuten KAIKISSA tietokonehommissa. Mutta silti olis kiva laittaa sukujuhlat ja oppilaiden konsertit dvd:lle, tekstejä lomaan, musaa sinne taustalle ym. En ole kyllä edes varma, haluanko ostaa mitään ylimääräistä editointiohjelmaa (luulen iMovien riittävän mun käyttöön hyvin).
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Musiikkipuolella on paljon äänilaiteohjelmia ja sitä myöten ajureita jotka eivät toimi macissa. Kyseessä on useinkin ProAudio-tuotteita. Esim. Yamahan ammattilaittetten softat tahtoo olla vaan Windowsille. Tai ne tulee jonkin ajan perässä.Black-Mac kirjoitti:Aluksi haluan sanoa, että olen itsekin varsin tuore Macin käyttäjä, mutta ymmärtääkseni Macissa toimii kaikki oheislaitteet jopa paremmin kuin PC-koneissa. Macissa on oma musiikkiohjelma, jolla voi tehdä musiikkia. Koneeseen voi kytkeä koskettimiston, jolla sitten voi muokata mielensä mukaan äänimaailmaa ja luoda ns. virtuaalilavalle soittajia. Varmaan täällä on kokeneempiakin, jotka voivat tarvittaessa antaa vinkkejä. Kannattaa ostaa Mac, joka vastaa tarpeitasi ja mihinkä on varaa. Minulla itselläni on MacBook ja se kallein ja tehokkain malli, jota saa ainoastaan mustakuorisena. Voin näin muutaman käyttökerran jälkeen sanoa, etten ole katunut ostostani. Macissa on myös apuri, johon voi kirjoittaa kysymyksen ongelmatilanteessa. Sydämellisesti tervetuloa Macistien joukkoon tummaan. Jos tosiaan kaipaat neuvoja, niin tämän osion löydät ja eiku kysymystä kehiin. Laitetaan viisaat päät yhteen ja ratkotaan ongelmat yhdessä.
Kannattaa tutkia omat laitteensa ja ajurien saatavuus niihin. Samahan koskee eri Windows-versioita, Vistaan ei taida olla vielä ajureita olemassa paljonkaan.
Musiikkikäyttöön tarve riippuu käytöstä, äänittääkö paljon raitoja ja käyttääkö prosessoritehoa vaativia plugineja. Raakaan äänittämiseen koneen pienetkin tehot riittävät, kunhan kovalevypolitiikka on kunnossa. Videoon sama. Midihän pelittää jo alkeellisessakin koneessa. Softasoittimet tarvitsevat sitä tehoa ja muistia.
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Viesti Kirjoittaja Kaahis »
-

Itselläni on Pro vain siksi että haluan myös pelata PC-pelejä. En usko että Pron ominaisuuksissa on mitään lisäarvoa opetustoimintaan sillä perus-Macbook jaksaa hienosti antaa kuvaa ulkoisellekin näytölle ja pienempi koko on vain plussaa kun konetta joutuu liikuttelemaan paikasta toiseen paljon.
Niin ja muistutetaan nyt että Applen odotetaan julkaisevan kuukauden sisällä uudet mallit kannettavista tietokoneistaan joten melkein tässä vaiheessa kannattaa odottaa tuota tapahtuvaksi mikäli konetta ei ole pakko saada tyyliin parin viikon sisällä.
-
Viesti Kirjoittaja hrmh »
Galenos, rakastettuni
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Lisämuistin ja kovalevyn sijaan apple–storesta kannattaa tilata kaukosäädin ja mini–DVI adapteri. Niistä kovasti hyötyä, kun koneelta pitää esittää jotain materiaalia dataprojektorin kautta…
-
Viesti Kirjoittaja Arkisto »
-
Juuri näin. Noista adaptereista, useimmissa videotykeissä on VGA-liitäntä joten kannattaa ostaa ainakin mini-DVI -> VGA adapteri, tietenkään ei haittaa ostaa myös mini-DVI -> DVI. Apple Remote on näppärä lisä esim. Keynoten (iWorkin Powerpoint-vastine) kanssa mutta myös langattomalla hiirellä pärjää kun siitä klikkauksestakin kuitenkin dia vaihtuu. Kivempi tuo Remote tosin on kädessä. Ja Keynote on muuten kivempi softa kuin Powerpoint mutta tosiaan Numbers ja Pages tuntuivat aavistuksen liian yksinkertaistetuilta ja kun enemmän tarvetta on Wordille ja Excelille niin tuo Powerpoint nyt menee siinä sivussa.p-veli kirjoitti: Lisämuistin ja kovalevyn sijaan apple–storesta kannattaa tilata kaukosäädin ja mini–DVI adapteri. Niistä kovasti hyötyä, kun koneelta pitää esittää jotain materiaalia dataprojektorin kautta…
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka