Mac ja Saunalahden kotitotaali
-
Re: Mac ja Saunalahden kotitotaali
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
Toisaalta, jos Wip olisi N, niin voisinko jättää expressin hoitelemaan ainoastaan musan soiton (ja printtauksen, jahka taloon tulee toinen mäkci ja printteri)? Koska se ei ole N, niin mitäköhän ne sopimusehdot sanovat mahdollisesta boxin päivityksestä? Että joutuuko tässää nyt kolme (3) vuotta meneemään sillä setillä minkä he nyt lähettävät vai voikohan sitä päivitellä?
Ja mikähän tuo homePNA on tuossa Totaalin 1. tilaussivun liittymätyypeistä: ADSL, ISDN, kaapeli? Ilmeisesti ei ole ollut ongelmia minkään torrenttien suhteenkaan Kotitotaalilla?
e-DIT!
Homeboksissa on tulostuspalvelin. Toimiiko siitä monitoimilaitteiden skanneri? Tuskin?
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Itsellä on myös Airport Extreme verkossa ja olen ratkaissut homman niin, että Wippies-boksi on NAT-tilassa ja Extreme siltaavana. Molemmat luovat omat langattomat verkkonsa. Extreme n-verkon ja Wippies sitten kavereille g-verkon, sekä sen wippies-verkon jos joku haluaa lainata. Kuitenkin sekä g-verkko ja n-verkko omat samassa lähiverkossa keskenään, joten koneet pääsevät juttelemaan keskenään.
Eli on siis hyvinkin mahdollista.
Sopimusehdot sanovat sen, että sitä Wippies-boksia on pidettävä verkossa kiinni se sopimuksen asettama määrä. Toki voit siihen rinnalle ostaa sitten n-aseman, kuten itsellä tuo Extreme.
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Toivottavasti uudistukset koskevat myös nykyisiä SaunaVisio-asiakkaita.Elisa romuttaa Viihdekaistan ja tuo uuden iptv-palvelun
Elisa ajaa alas Viihdekaista-iptv-palvelunsa ja tuo sen tilalle vuodenvaihteen jälkeen ip-televisiosisältöjä, joissa hyödynnetäään SaunaVisio-teknologiaa, kertoo johtaja Panu Lehti Elisasta.
Panu Lehden mukaan kyseessä on SaunaVision tuleva, uusi versio. SaunaVision nimeä ei hänen mukaansa uudessa palvelussa kuitenkaan nähdä, vaan kaikki tehdään Elisan nimissä yhtiön omalla tuotemerkillä.
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-

-
Viesti Kirjoittaja freemem »
-
Tuntuisi aika oudolta, että vanhoja asiakkaita varten olisi omat palvelut ja uusille toiset.
Sitä siis meinaan.
-
Miksi ei saanut? Mullakin oli Elisan ADSL ja nyt KotiTotaali.freemem kirjoitti:ei välttämättä koske, kyse on tytäryhtiöstä niin voi välillä olla kankeeta, itsellä esim. on elisan laajakaista mutta sitä ei saanut vaihtaa saunalahden kotitotaaliksi.
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Olisiko kyse siitä, että on elisan määräaikainen soppari, jonka vaihto ei onnistunut.Crimson kirjoitti:Miksi ei saanut? Mullakin oli Elisan ADSL ja nyt KotiTotaali.freemem kirjoitti:ei välttämättä koske, kyse on tytäryhtiöstä niin voi välillä olla kankeeta, itsellä esim. on elisan laajakaista mutta sitä ei saanut vaihtaa saunalahden kotitotaaliksi.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
No tuota en laittaisi kankeuden piikkiin. Määräaikainen sopimus on määräaikainen sopimus.gramdel kirjoitti:Olisiko kyse siitä, että on elisan määräaikainen soppari, jonka vaihto ei onnistunut.Crimson kirjoitti:Miksi ei saanut? Mullakin oli Elisan ADSL ja nyt KotiTotaali.freemem kirjoitti:ei välttämättä koske, kyse on tytäryhtiöstä niin voi välillä olla kankeeta, itsellä esim. on elisan laajakaista mutta sitä ei saanut vaihtaa saunalahden kotitotaaliksi.
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
Kun kysyin että eikö sitä voisi vaihtaa saunalahdesta elisaan kun käsittääkseni jonkinlainen tytäryhtiö on kyseessä, niin ei käy, on kuitenkin eri yhtiöitä ja eri asiakkaita.Huom! Uusia Saunalahden ADSL-laajakaistaliittymiä myydään 5.8.2008 lähtien vain pääkaupunkiseudun sekä Hyvinkään, Hämeenlinnan, Joensuun, Jyväskylän, Kuopion, Lahden, Lappeenrannan, Lohjan, Oulun, Porvoon, Riihimäen, Tampereen, Turun ja Vaasan seutujen saatavuusalueilla
Eli saunalahti ei ole elisa. Elisa tuo uuden tuotteen, saunalahden sivuilla ei mainita mistään muutoksista. En toki kiellä eikö muutos voisi tulla mutta en pidä sitä 100% varmana.
-
Kuitenkin pitää hankkia modeemi/reititin/langaton tukiasema. Onko arvon omenakansalla jotain suositusta moiseksi vehkeeksi? N-standardi pitää olla, siksi juuri hylkäänkin Wipittimen. Helppo ja monipuolinen konffaus ja porttien ohjaus jiiänee.
Minä en tästä verkkomaailmasta tiedä tuon taivaallista oikeastaan, mutta nyt aion opetella.
-
Ei liene, vaan on ongelma. Laskua pukkaa, jos Wippies-boksi on yli kaksi viikkoa pois seinästä. Lue sopimusteksti tarkkaan.mmmvuori kirjoitti:Okei, huomena hankin kotitotaalin. Aion kyllä jättää Wippies-jutun paketista pois. Lieneekö ongelma?
Apple Airport Extreme. Mulla on semmonen Wippies-boksin kaverina. Suosittelen lämpimästi.mmmvuori kirjoitti:Kuitenkin pitää hankkia modeemi/reititin/langaton tukiasema. Onko arvon omenakansalla jotain suositusta moiseksi vehkeeksi? N-standardi pitää olla, siksi juuri hylkäänkin Wipittimen. Helppo ja monipuolinen konffaus ja porttien ohjaus jiiänee.
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
Ookoo. Siispä joutunen ottamaan WipBoxin, pahus. Tarkkaan ottaen tarkoitin sitä, että joutuuko Kotitotaalin tilatessaan ottamaan paketin jokaisen osan vastaan? Eli voinko jo tilausvaiheessa kieltäytyä wippelistä? No, huomenna selviää kun kysyn.Crimson kirjoitti:Ei liene, vaan on ongelma. Laskua pukkaa, jos Wippies-boksi on yli kaksi viikkoa pois seinästä. Lue sopimusteksti tarkkaan.mmmvuori kirjoitti:Okei, huomena hankin kotitotaalin. Aion kyllä jättää Wippies-jutun paketista pois. Lieneekö ongelma?
Kiitos vaan suosituksesta, mutta kyselin nimenomaan modeemin sisältäviä ratkaisuja, koska ajatus oli jättää Wip pois ja hankkia tilalle vastaava n-härveli.Crimson kirjoitti:Apple Airport Extreme. Mulla on semmonen Wippies-boksin kaverina. Suosittelen lämpimästi.mmmvuori kirjoitti:Kuitenkin pitää hankkia modeemi/reititin/langaton tukiasema...
Eli jos huomenna kysyttyäni Saunalahtiset kertovat että pystyn olemaan tilaamatta Wippiestä, ja otan metron Ruohiksen Verkkokauppaan, niin mikä vekotin taskussani minun kannattaa tulla sieltä pois?
Vielä lainaus aiemmasta:
mmmvuori kirjoitti:Kuitenkin pitää hankkia modeemi/reititin/langaton tukiasema...
-
Viesti Kirjoittaja Hattis »
Ilman Wippies-boksia et saa kotitotaalia tilattua, piste.mmmvuori kirjoitti:Kuitenkin pitää hankkia modeemi/reititin/langaton tukiasema...
Siihen sisältyy myös se velvoite pitää boksi verkossa sen määrätyn ajan.
Jos et pidä, lähettävät laskun, jonka jälkeen käsittääkseni on vapaa tekemään boksilla mitä huvittaa.
-
Asia selvä, piste. Aika tylsä juttu, mutta toisaalta ymmärtäähän sen. Ymmärsin kyllä velvoitteen pitää wippies toiminnassa kun siihen on sitoutunut, mutta ajattelin että Saunikseen voisi sitoutua sitoutumatta wippieen.Hattis kirjoitti:Vielä lainaus aiemmasta:Ilman Wippies-boksia et saa kotitotaalia tilattua, piste.mmmvuori kirjoitti:Kuitenkin pitää hankkia modeemi/reititin/langaton tukiasema...
Jos et pidä, lähettävät laskun, jonka jälkeen käsittääkseni on vapaa tekemään boksilla mitä huvittaa.
Eikä siinä mittään, minusta tuo wippies -ajatus on erittäin kannatettava. Ongelma siinä on se, että tarjoamansa laite ei täysin vastaa toivomuksiani. Lisäksi kun olen lukenut wippiesin saaitin foorumeita, niin vaikuttaa melko amatöörimäiseltä se heidän toimintansa...
Ei minua haittaa sitoutua pitämään sitä boksia käynnissä, vaikkakin 3 vuotta on melko pitkä aika. Uskon kuitenkin että minulla tulee seuraavan kolmen vuoden ajan kyllä olemaan jonkinlainen nettiyhteys himassani, ja oikeestaan jaan siitä mieluusti kaistaa tarvitseville jos oma käyttöni ei siitä häiriinny.
Mutta tosiaan, huomenna sitten tilaamaan! Pääseepäs eroon tästä kehnosta taloyhtiöväylästä.
-
Siinä tapauksessa kannattaa unohtaa KotiTotaali.mmmvuori kirjoitti:Kiitos vaan suosituksesta, mutta kyselin nimenomaan modeemin sisältäviä ratkaisuja, koska ajatus oli jättää Wip pois ja hankkia tilalle vastaava n-härveli.
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
Joo, kokeilin huvikseen itse sitä vierailijaverkkoa.mmmvuori kirjoitti:Asia selvä, piste. Aika tylsä juttu, mutta toisaalta ymmärtäähän sen. Ymmärsin kyllä velvoitteen pitää wippies toiminnassa kun siihen on sitoutunut, mutta ajattelin että Saunikseen voisi sitoutua sitoutumatta wippieen.Hattis kirjoitti:Vielä lainaus aiemmasta:Ilman Wippies-boksia et saa kotitotaalia tilattua, piste.mmmvuori kirjoitti:Kuitenkin pitää hankkia modeemi/reititin/langaton tukiasema...
Eikä siinä mittään, minusta tuo wippies -ajatus on erittäin kannatettava. Ongelma siinä on se, että tarjoamansa laite ei täysin vastaa toivomuksiani. Lisäksi kun olen lukenut wippiesin saaitin foorumeita, niin vaikuttaa melko amatöörimäiseltä se heidän toimintansa...
Ei minua haittaa sitoutua pitämään sitä boksia käynnissä, vaikkakin 3 vuotta on melko pitkä aika. Uskon kuitenkin että minulla tulee seuraavan kolmen vuoden ajan kyllä olemaan jonkinlainen nettiyhteys himassani, ja oikeestaan jaan siitä mieluusti kaistaa tarvitseville jos oma käyttöni ei siitä häiriinny.
Mutta tosiaan, huomenna sitten tilaamaan! Pääseepäs eroon tästä kehnosta taloyhtiöväylästä.
Nebulan speedtest antoi 6000kt/s downia 480kt/s uppia vs.20000kt/s 850kt/s.
Sen lisäksi, että siinä tuskin on vierailijoita tunguksi asti.
-
Sharing is caring!Hattis kirjoitti:Joo, kokeilin huvikseen itse sitä vierailijaverkkoa.
Oikeestaan on aika mukava ajatella, että silloin joskus kun vierailee jonkun verkossa, sitä voisi saada noinkin mukavan yhteyden (nyt siis mennään 540/250). Vaikka eikö sen pitänyt mennä niin, että kaista jota ei itse tarvitse, jaettaisiin kokonaisuudessaan muille? Eli periaatteessa sinun olisi pitänyt saada vierailijana täysin saman verran kaistaa kuin kotikäyttäjänäkin? Olettaen tietysti että olit molemmissa tapauksissa ainut käyttäjä.
Itse asiassa n-standardihan sopisi "wippies-ideologiaan" melko hyvin, etenkin jos langaton kantomatka tosiaan "jopa kaksinkertaistuu", niinkuin kuulee joskus väitettävän.
En unoha. Otan sen kuitenkin nykyiselläänkin. Vaikka ei täydellinen, on se kuitenkin paras vaihtoehdoista.Crimson kirjoitti: Siinä tapauksessa kannattaa unohtaa KotiTotaali.
-
mmmvuori kirjoitti:Hattis kirjoitti:Joo, kokeilin huvikseen itse sitä vierailijaverkkoa.
[/quote]mmmvuori kirjoitti:Sharing is caring!
Oikeestaan on aika mukava ajatella, että silloin joskus kun vierailee jonkun verkossa, sitä voisi saada noinkin mukavan yhteyden (nyt siis mennään 540/250). Vaikka eikö sen pitänyt mennä niin, että kaista jota ei itse tarvitse, jaettaisiin kokonaisuudessaan muille? Eli periaatteessa sinun olisi pitänyt saada vierailijana täysin saman verran kaistaa kuin kotikäyttäjänäkin? Olettaen tietysti että olit molemmissa tapauksissa ainut käyttäjä.
Itse asiassa n-standardihan sopisi "wippies-ideologiaan" melko hyvin, etenkin jos langaton kantomatka tosiaan "jopa kaksinkertaistuu", niinkuin kuulee joskus väitettävän.
Olen käsittänyt sauniksen keskustelupalstalta, että kaista nimenomaan on vierailijapuolella rajoitettu.
Missään ei tosin ole annettu mitään täsmällisiä lukuja, todettu vain, että on rajoitettu.
Siksipä halusinkin testata.Toki noi testit on vain suuntaa-antavia.
Verkkoliikenteessä kun on monta muuttujaa,jotka vaikuttaa nopeuteen.
Alkupään boksien firmiksissä rajoitusta ei ollut.
Itse ajattelin, että ois rankemminkin rajoitettu ja yllätyin siitä vauhdista.
-
Enpä ole itse koskaan kiinnittänyt huomiota, että joku tuossa roikkuisi.
mmmvuorelle tietty semmonen vinkki, että Wippies-boksin voi kytkeä myös ihan pelkästään omaksi tukiasemakseen. Eli voit ostaa sen n-vehkeen modeemiksi kyllä ja käyttää Wippies-lodjua sitten vain kakkostukiasemana, joka pitää yllä g-verkkoa, jos vaikka joskus joku semmosta tarvitsee. g/n-verkon ylläpito samalla vehkeellä kun hidastaa verkkoa aika merkittävästi.
-
Joo kelailin kyllä totakin, ja varmaan homman hoidankin noin sitten myöhemmin.TheKraken kirjoitti: mmmvuorelle tietty semmonen vinkki, että Wippies-boksin voi kytkeä myös ihan pelkästään omaksi tukiasemakseen. Eli voit ostaa sen n-vehkeen modeemiksi kyllä ja käyttää Wippies-lodjua sitten vain kakkostukiasemana, joka pitää yllä g-verkkoa, jos vaikka joskus joku semmosta tarvitsee. g/n-verkon ylläpito samalla vehkeellä kun hidastaa verkkoa aika merkittävästi.
Ongelmaksi saattaa kuitenkin muodostua AirportExpressini, joka on vanhaa g-mallia. Nyt se toimii langattomana tukiasemana, ja Totaalin saavuttua ainoastaan musan striimaajana. Jos myöhemmin rakentelen n-verkon, niin sopeutuuko Expressini g:nä uuteen tilanteeseen ollenkaan? Vai pitääkö minun tosiaan pitää sitten yllä g/n -verkkoa? Vai voinko Wippiesboksin ylläpitämän g-verkon "kautta" striimata sen musan sinne sterkkoihin?
-
- Pistät sen uuden n-tukiasemamodeemin NAT-tilaan
- Kytket siihen piuhalla Wippies boksin, jonka laitat siltaavaan tilaan
- Liityt Airport Expressillä Wippiesin luomaan verkkoon sitä laajentaen (WDS)
Tällöin kaikki kolme laitetta ovat samassa verkossa ja striimauksen pitäisi onnistua olit sitten kiinni piuhalla, n-verkossa tai g-verkossa.
Itsellä on tuo Airport Extremen AirDisk ja printterijako nimittäin vähän vastaavasti rakennettu.
-
Viesti Kirjoittaja JuhaN »
Musta Wippies-boxi ei osaa WDS:ää, mutta harmaa osaa. Airport Express (G-malli) osaa liittyä verkkoon siten että se toimisi siltatilassa langattoman ja langallisen välissä vain ja ainoastaan WDS-tilassa. Airport Expressin N-malli sitten taas osaa tuon myös ilman WDS:ää... Nämä kun huomioi, niin on aika selvillä vesillä.TheKraken kirjoitti:Homma onnistunee näin:
- Pistät sen uuden n-tukiasemamodeemin NAT-tilaan
- Kytket siihen piuhalla Wippies boksin, jonka laitat siltaavaan tilaan
- Liityt Airport Expressillä Wippiesin luomaan verkkoon sitä laajentaen (WDS)
Tällöin kaikki kolme laitetta ovat samassa verkossa ja striimauksen pitäisi onnistua olit sitten kiinni piuhalla, n-verkossa tai g-verkossa.
Itsellä on tuo Airport Extremen AirDisk ja printterijako nimittäin vähän vastaavasti rakennettu.
Oma verkkoni menee siten, että musta Wippies Homebox toimii ADSL-modeemina ja G-tukiasemana kännyköille sekä pelikonsoleille. Siihen on kytketty langalla Airport Express (N-malli) ja se muodostaa 5GHz:n N-verkon kodin tietokoneille. Olohuoneen AE (N-malli) liittyy tähän verkkoon ja siltaa liikenteen takaisin langalliseen. Olohuoneen AE:n perästä löytyy MacMini (jossa ei siis ole omaa 5GHz wlan-korttia) ja Saunavisio.
=)juha
-
Nyt on KotiTotaali tilattu, ja tilatessani sain selvyyden aiemmin täällä esittämääni kysymykseen:
Kotitotaalin tilatessani minun ei tarvitse ottaa Wippiestä tai sitoutua siihen
Minulle kyllä lähetetään HomeBoksi, mutta voin jättää sen postiin jolloin se palautuu Saunikselle ja kaikki on ookoo. Näin vastasi kysyttäessä kaksi eri henkilöä Saunalahden Majakka-palvelumyymälässä.
Eli alkuperäinen kysymykseni on taas ajankohtainen:
Onko kokemuksia hyvistä ADSL-modeemi+WLAN-reitittimistä jotka toimisivaat n-standardilla ja gigabittisellä ethernetillä?
Olen kuitenkin pätynyt siihen tulokseen että Wippies-boksi on melko monipuolinen laite: levypalvelin, tulostinpalvelin ja mahis kytkeä voip-lankapuhelin suoraan boksiin ovat kaikki ominaisuuksia joita kyllä käyttäisin.
Onko siis olemassa vehjettä jossa yhdistyisivät kaikki Wippiesboksin ominaisuudet, ja joka toimisi n-standardilla ja gigabittisenä?
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Jos kaikki tämä toimii hyvin niin kyllähän se on tilaukseen laitettava.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka