Olisikohan tietyt lisätiedot paikoillaan? Jos kyseessä on se ensimmäinen malli jossa ei ollut Airportia, niin tarvitset Airport Extreme-kortin.letired kirjoitti:Ostin iMac Gfemman, jonka tahdon wlaniin. Mitä vaihtoehtoja mulla on?
”Tyhmät kysymykset” Mac-ongelmista 3
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Tyhmät kysymykset 3
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
-
Viesti Kirjoittaja Warlord »
-
Viesti Kirjoittaja bloof »
command + shift + nuoli vasemmalle/oikealleWarlord kirjoitti:Millä näppisoikotiellä saan siirryttyä safarissa välilehdeltä toiselle?
-
Käynnistysääni pois, tv-ohjelmien katsominen yms
Viesti Kirjoittaja Bellara »
Miten saan macbookkini käynnistysäänen pois, siis sen rämähtävän äänen, joka kuuluu aina tietokoneen käynnistämistämisen yhteydessä? System preferences --> sounds -asetukset ei ainakaan tarjoa ratkaisua ongelmaan.
Toinen kysymys tietoturvasta (olen siis uusi macin käyttäjä): onko tosiaan niin, että voin olla suht huolettomin mielin ilman virustorjuntaa. Onko käyttöjärjestelmässä joku automaattinen palomuuriasetus edes? En ole tehnyt itse mitään palomuurin ja virustorjunnan eteen.
Kolmas kysymys liittyy vielä tv-ohjelmien katsomiseen netistä. Yritin katsoa yle-areenasta jotain, ei onnistunut, menin help-sivuille, joilla neuvottiin lataamaan Flip4Mac -ohjelma katsomista varten. Tein tämän, onnistui, mutta en silti pysty katsomaan mitään. Nettinopeuteni on ainakin tarpeeksi nopea.
Olisin kiitollinen, jos joku voisi auttaa noviisia...
-
Re: Käynnistysääni pois, tv-ohjelmien katsominen yms
1. Käytä hakua tuosta käynnistysäänestä. Täältä löytyy useita viestiketjuja aiheesta.Bellara kirjoitti:Moi,
Miten saan macbookkini käynnistysäänen pois, siis sen rämähtävän äänen, joka kuuluu aina tietokoneen käynnistämistämisen yhteydessä? System preferences --> sounds -asetukset ei ainakaan tarjoa ratkaisua ongelmaan.
Toinen kysymys tietoturvasta (olen siis uusi macin käyttäjä): onko tosiaan niin, että voin olla suht huolettomin mielin ilman virustorjuntaa. Onko käyttöjärjestelmässä joku automaattinen palomuuriasetus edes? En ole tehnyt itse mitään palomuurin ja virustorjunnan eteen.
Kolmas kysymys liittyy vielä tv-ohjelmien katsomiseen netistä. Yritin katsoa yle-areenasta jotain, ei onnistunut, menin help-sivuille, joilla neuvottiin lataamaan Flip4Mac -ohjelma katsomista varten. Tein tämän, onnistui, mutta en silti pysty katsomaan mitään. Nettinopeuteni on ainakin tarpeeksi nopea.
Olisin kiitollinen, jos joku voisi auttaa noviisia...
Edit: Joku muu kuitenkin tarttuu tähän, joten sanon sen itse. Ei sinun tarvitse koko ajan käynnistellä sitä konetta. Pistä se nukkumaan.
2. Sinun ei tarvitse tällä hetkellä olla viruksista huolissasi. Palomuurin voit halutessasi laittaa päälle. Vinkki: Kirjoita vaikka Järjestelmäasetuksien hakuun palomuuri.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Se löytyy Järjestelmäasetukset / Turvallisuus / Palomuuri-kohdasta (loogista).
3. Flip4Mac. Kyllä noiden pitäisi toimia jos olet sen kerran ladannut ja asentanut. Avaa Järjestelmäasetukset. Onko siellä Muut kohdassa alimmassa rivissä Flip4Mac WMV?
-
Saako tälle toiminnolle asetettua itse jonkin muun näppisoikotien (kahdella napilla)? Tuolla tsydeemillä kun joutuu nostamaan käden hiireltä.bloof kirjoitti:command + shift + nuoli vasemmalle/oikealleWarlord kirjoitti:Millä näppisoikotiellä saan siirryttyä safarissa välilehdeltä toiselle?
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Helposti. Järjestelmäasetukset/Näppäimistö ja hiiri -> Näppäinoikotiet.Warlord kirjoitti:Saako tälle toiminnolle asetettua itse jonkin muun näppisoikotien (kahdella napilla)? Tuolla tsydeemillä kun joutuu nostamaan käden hiireltä.bloof kirjoitti:command + shift + nuoli vasemmalle/oikealleWarlord kirjoitti:Millä näppisoikotiellä saan siirryttyä safarissa välilehdeltä toiselle?
-
Jatkokysymys: saako ao. dokumentit- kansiossa olevan alakansion avautumaan samalaisena viuhkana/jonona ruudulle kuin itse dokumentit aukeaa? Eikä siis niin että dokumentit- kansiossa oleva alakansio avautuu uutena ikkunana.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ei tarvitse pyydellä anteeksi, neuvojen antaminen on palstan idea.Warlord kirjoitti:Uusi mac- käyttäjä, anteeksi. Mikä on luonteva/oikea/järkevä paikka säilöä perheen koneelle omia jokapäiväisiä word- ja excel- tiedostoja, siis sellaisia joita tarvii joka päivä (työvuorolista/to do-lista yms.). Ei salaisuuksia tms. Tällä hetkellä on omat kansiot dockin dokumentit- kansion alla.
Jatkokysymys: saako ao. dokumentit- kansiossa olevan alakansion avautumaan samalaisena viuhkana/jonona ruudulle kuin itse dokumentit aukeaa? Eikä siis niin että dokumentit- kansiossa oleva alakansio avautuu uutena ikkunana.

Dokumentit -kansiossa tuommoisia yleensä on tapana pitää, ja sen sisällä alikansioissa, mikäli tarvetta on.
Jos tämmöisen alikansion haluaa viuhkana aukeamaan dockista (eli siis muutettua stackiksi) täytyy se vain raahata dockiin vaikkapa sen dokumentit -kansion viereen.
-
Re: Käynnistysääni pois, tv-ohjelmien katsominen yms
Viesti Kirjoittaja laeticia »
Käynnistysäänen saa myös pois, kun laittaa äänet pois bookista ennen kuin laittaa sammuksiin. Ääntä saa myös hiljemmalle tai kovemmalle säätämällä äänen voimakkuuden haluamalle tasolleen ennen kuin laittaa koneen kiinni.Bellara kirjoitti:Moi,
Onnittelut muuten todella hyvästä valinnasta koneen suhteen

-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Mutta siis helpoin vinkki on: Älä käynnistä konetta.
Sen voi laittaa vain läpän kiinni ja kassiin aivan surutta. Kone menee silloin "nukkumaan" eikä syö virtaa kuin nimeksi, eikä lämpene eikä tee mitään muutakaan mikä sitä voisi vaurioittaa.
Oma kone ollut kahdella lennolla ja yli kk työreissulla ilman että kertaakaan on sammutettu

-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Aamen tuolle. Yhtäkään omistamistani maccikannettavista en ole koskaan sammuttanut muuten kuin päivityksiä yms varten.TheKraken kirjoitti: Sen voi laittaa vain läpän kiinni ja kassiin aivan surutta. Kone menee silloin "nukkumaan" eikä syö virtaa kuin nimeksi, eikä lämpene eikä tee mitään muutakaan mikä sitä voisi vaurioittaa.
Oma kone ollut kahdella lennolla ja yli kk työreissulla ilman että kertaakaan on sammutettu
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »

-
Viesti Kirjoittaja yugular »
kiitti!
• MacBook 13,3" 2,26 GHz | 2 Gt RAM | 250 Gt | NVIDIA GeForce 9400M | Mac OS X Snow Leopard
• iPhone 3GS | 8GB |
• iPod nano | 8GB | 4th Gen
-
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
En kuitenkaan ole niin kiireinen että minulla olisi tekemistä ihan joakiselle yön tunnille, ainakaan ihan jokaiselle päivälle viikossa. En siis halua nähdä tunteja keskiyöstä aamukahdeksaan. Kuinka saan ne pois näkyvistä?
-
Ehkä helpoin on kopioida kaikki tavarat yhdeltä käyttäjältä toiselle ja sitten poistaa se ylimääräinen tunnus. iPhoto ja iTunes-kirjastoista voi sitten vaikka tuoda käsin biisit / kuvat uusiksi toisen käyttäjän kirjastoihin.yugular kirjoitti:Kysmys: Mac ollut kaksi viikkoa ja laitoin aluksi kaksi käyttäjätiliä. Nyt haluamme siirtyä yhteen. Miten kannattaa toimia ja mitä ottaa huomioon? Voinko vain poistaa accountit ja luoda uuden? Tai kannattaako säilyttää toinen ja tuhota toinen? Mites iPhoto & iTunes libraryt?
kiitti!
-
Tuon lisäksi tuli nyt toinenkin ongelma:mmmvuori kirjoitti:Otan juuri käyttöön iCalia kun minusta on tulossa kiireinen mies.
En kuitenkaan ole niin kiireinen että minulla olisi tekemistä ihan joakiselle yön tunnille, ainakaan ihan jokaiselle päivälle viikossa. En siis halua nähdä tunteja keskiyöstä aamukahdeksaan. Kuinka saan ne pois näkyvistä?
Yhtäkkiä tapahtumaa lisätessäni pashkakalenteri herjaa että "Kirjoitussuojatun kalenterin tapahtumia tai tehtäviä ei voida muuttaa." MITVIT?? Justhan mä sitä muuttelin ja lisäilin tapauksia? "Vain luettava kalenteri", my ass! Se on mun kalenteri ja mä oon saakutti sen master&commander ja mä haluun lisätä sinne tapauksia koska musta on tulossa kiireinen mies, himpsutti!
APUAAA!
Muokkis: Tää ratkes, mut toi toinen ei.
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
En tiedä saako kokonaan pois sitä, että kaikki tunnit näkyvät. Asetuksista voi kyllä valita, milloin päivä alkaa ja päättyy ja kuinka monta tuntia näytetään kerralla.mmmvuori kirjoitti:Tuon lisäksi tuli nyt toinenkin ongelma:mmmvuori kirjoitti:Otan juuri käyttöön iCalia kun minusta on tulossa kiireinen mies.
Yhtäkkiä tapahtumaa lisätessäni pashkakalenteri herjaa että "Kirjoitussuojatun kalenterin tapahtumia tai tehtäviä ei voida muuttaa." MITVIT?? Justhan mä sitä muuttelin ja lisäilin tapauksia? "Vain luettava kalenteri", my ass! Se on mun kalenteri ja mä oon saakutti sen master&commander ja mä haluun lisätä sinne tapauksia koska musta on tulossa kiireinen mies, himpsutti!
Kalenteri, johon yrität lisäillä tapahtumia on ihan lokaali kalenteri, ei jokin verkosta päivitettävä härdelli tmv.? Tai jos on useampi kalenteri, joista osa näitä verkosta päivitettävia, onhan oikea kalenteri valittuna vasemmalta, jossa se lista kalentereista on.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja ER »
EDIT: Äh, tämä oli siis Warlordille ja siihen olikin jo vastattu...

-
Joo noi huomasinkin. Mutta musta ei oo mitään järkee et noita aamuvarhasia tunteja ei saa veke näkyvistä kokonaan. Tai muitakaan tunteja sen puoleen. Mitä jos oisin duunis kasist neljään ja haluisin tehä kalenterin jossa näkyis vaan duunijutut? Tai kouluun lukujärjestyksen?gramdel kirjoitti:En tiedä saako kokonaan pois sitä, että kaikki tunnit näkyvät. Asetuksista voi kyllä valita, milloin päivä alkaa ja päättyy ja kuinka monta tuntia näytetään kerralla.
/---
ap
Vähä hönttii, mut ei se mitää. Näillä mennään!
-
Viesti Kirjoittaja morbusg »
-
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Tuohon jouduin Tiikerillä asentaan erillisen ohjelman (tai sitten en myöskään osannut) nimeltään Default Apps (RCDefaultApp).morbusg kirjoitti:Mitenkäs niin tuota kun olen hölmönä mennyt painamaan "haluatko että avataan iphoto joka jumalan kerta kun liität iphonen koneeseen" -kysymykseen "kyllä", niin saisikohan vielä mieltä muutettua jotenkin?
Olisiko Leopardissa fiksumpi tie?
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
iPhoto -> Asetukset -> Yleiset -> Kameran liittäminen avaa:Sherukka kirjoitti:Tuohon jouduin Tiikerillä asentaan erillisen ohjelman (tai sitten en myöskään osannut) nimeltään Default Apps (RCDefaultApp).morbusg kirjoitti:Mitenkäs niin tuota kun olen hölmönä mennyt painamaan "haluatko että avataan iphoto joka jumalan kerta kun liität iphonen koneeseen" -kysymykseen "kyllä", niin saisikohan vielä mieltä muutettua jotenkin?
Olisiko Leopardissa fiksumpi tie?
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
Riippuu mistä roikkuu? Sehän riippuu ihan siitä mitä koneellasi teet jne.McZeal kirjoitti:Kannattaako päivittää Mac Mini iMaciin?
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka