Näinhän se asia ei ole - turha ruikuttaa olematonta huonoa tilannetta.Pbman kirjoitti:Jos minulla ei ole vapautta valita kenet työllistän niin kyllähän toinen vaihtoehto on että kaikilla on muka oikeus tulla minulle töihin? Eli jos tarvitsen työntekijän niin työkkäri jonkun minulle lähettää ja minä en voi asiaan vaikuttaa.
Se on yksiselitteisesti syrjintää. Jos syrjintälaki on sinulle ylivoimainen este, todennäköisesti harjoittaisit syrjintää jos lakia ei olisi. Syrjintä ei sovi toimivaan ja oikeudenmukaiseen yhteiskuntaan. Millä tavalla muuten homo ei sopisi auton osia myymään? Käsityksesi kyseisestä vähemmistöstä liene varsin stereotyyppinen?Pbman kirjoitti:En vain ymmärrä tuota syrjintäjuttua. Jos minä en halua palkata punatukkaista naista niin mitä väärää siinä on? En vain halua! Firman liiketilat on sisustettu sinisellä ja punaiset hiukset ei sovi sinne! Tai tilat ovat valkoiset, en halua sinne mustaa miestä! Myymme auton osia, emme halua sinne homoja! Enkä minä helkatti vieköön saa päättää kenet palkkaan? Mikä siinä on niin vaikeaa?
Mikäli jollakin työnhakijan ominaisuudella on vaikutusta työn suorittamiseen, saa sen perusteella tehdä päätöksiä; esimerkiksi jos autonäytelyyn tarvitaan nätti bikinityttö konepeltiä nuolemaan, ei tarvi palkata rumaa miestä. SDP:n puoluekoneistoon ei tarvi palkata Kokoomuslaista jos toimenkuvaan kuuluu politiikka - siivooja taas voi olla vakaumukseltaan mikä tahansa. Jos työ on ahtaissa paikoissa, ei tarvi palkata 200-kiloista sumopainijaa. Sitoutumattoman sanomalahden päätoimittajan seksuaalinen suuntautuminen ei kuulu työnantajalle, eikä sillä saa olla vaikutusta työn saamiseen, eikä varsinkaan irtisanomiseen.
Eli; "Olet lesbo, emmekä siksi palkkaa sinua." Miten tuo auttaisi tulevaisuudessa muuten kuin että työnhakija älyää jatkossa pitää naamansa kiinni, ja menee takaisin kaappiin? Sellaistako sortoyhteiskuntaa haluat?Pbman kirjoitti:Keskustelu on siis täysin periaatteellinen: miksi työnantaja ei saisi vapaasti valita kenet palkkaa ja kertoa ääneen lopuille miksi heitä ei valittu. Se voisi auttaa heitä tulevissa rekrytoinneissa.
Ihan turhaan valitat, sinulla on melkoisen suuri vapaus valita työntekijäsi. Sinunkin toivomaasi avoimempaan yhteyskuntaan päästään vain pienin askelin; pian homokin uskaltaa työhaastattelussa vaikka suoraan mainita suuntautumisensa tai perhejärjestelynsä jos on varmuus, ettei sen vuoksi joudu syrjityksi.
Samaa mieltä olen, ja näinhän se laissakin seisoo.Pasteur kirjoitti:Kyllä toimenkuvaan mielestäni pitää voida määritellä myös ulkonäkö, arvo- tai alakulttuuriperusteisia kriteerejä mikäli ne ihan oikeasti vaikuttavat työn suorittamiseen.