Kyma
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
17 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 1.9.2008 klo 8.21
Re: Kyma
Viesti Kirjoittaja Ali Lämpö »
Itsekin ihastelin tuota systeemiä, kun Petri Alanko kirjoitti siitä Riffissä arvostelun, olikohan viime vuonne joku numero. Kävin sitten kirjeenvaihtoakin aiheesta, hänellä taitaa olla Suomen ainoa systeemi. Huikea värkkihän se on, siitä ei pääse mihinkään. Itse olen aika untelo tuossa synamaailmassa, mutta nuo erilaiset ei-niin-perinteiset kontrollerit äänien luomiseen kiinnostavat kyllä. Vaatii aika paljon perehtymistä, mutta voipa melkein sanoa, että kun tuon systeemin handlaa, niin globaalit markkinat ovat avoinna. Noita osaajia ei ihan hirveästi ole, ja on kuitenkin aikalailla ainoa lajissaan.
Ali
Ali
-
- Viestit: 4725
- Liittynyt: 8.3.2004 klo 17.38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kyma
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Kuvista päätellen vois epäillä, ettei softaa (ja sivuja) ole kehitetty ainakaan 6 vuoteen 
Vaikuttaa ihan asialliselta softalta. Hinnassa vaan "hieman" rahastuksen makua. Hinta varmaan selittää myös sen, ettei sitä hirveän monelta löydy. Mielenkiintoista ois tehdä vertailua vaikkapa NI Reaktoriin.

Vaikuttaa ihan asialliselta softalta. Hinnassa vaan "hieman" rahastuksen makua. Hinta varmaan selittää myös sen, ettei sitä hirveän monelta löydy. Mielenkiintoista ois tehdä vertailua vaikkapa NI Reaktoriin.
-
- Viestit: 2202
- Liittynyt: 13.4.2008 klo 22.22
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kyma
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Firma kyllä toimii ihan täysin, tuon Riffin artkkelin jälkeen tilasin tietoa ja sainkin paperit sekä demolevyn. Firma ei tee päivityksiä kovin tiuhaan, vaan ideana on myydä (kai) toimivaa systeemiä ja päivitys taitaa olla ainakin raudan osalta tehtaan työtä. Kyseessähän on hieman eri luokan järjestelmä näihin meilläpäin käytössä oleviin. Käsittääkseni tuo morfaa ja tekee kaikenlaista ihan reaaliajassa. Latensseista en tiedä, mutta tehoa tuolta löytyy tarvittaessa vaikka millaiseen vocoderiin yms. Tietysti tuo lopullinen täysi versio taisi maksaa jonkun 10000 taalaa ainakin.spiidi78 kirjoitti:Kuvista päätellen vois epäillä, ettei softaa (ja sivuja) ole kehitetty ainakaan 6 vuoteen
Vaikuttaa ihan asialliselta softalta. Hinnassa vaan "hieman" rahastuksen makua. Hinta varmaan selittää myös sen, ettei sitä hirveän monelta löydy. Mielenkiintoista ois tehdä vertailua vaikkapa NI Reaktoriin.
iPad 2
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 6.10.2008 klo 11.28
Re: Kyma
Viesti Kirjoittaja Petri Alanko »
Joo, päivää vaan.
Allekirjoitan kyllä tuon "Firma toimii ihan täysin"-kommentin. Harva lafka kommentoi mitä tahansa kysymystä alle vuorokaudessa, mikä on päätoimipaikan sijainnin suhteen pikku ihme. Luulisi, että keski-lännen pikkukaupunki (Champaign, Illinois) uinuisi stetsonin alla syvää talviunta 365/24. Ainoa edellytys toimivalle kirjeenvaihdolle on Kyma-mailinglistin jäsenyys. Muilta tulleet kyselyt saattavat kestää vähän pidempään.
En nyt menisi ainakaan rahastuksesta moittimaan lafkaa ensi hätään. Firma työllistää vakituisesti hardwarekehittäjän (Kurt Hebel), softakehittäjän (Carla Scaletti) sekä toimistosihteerin/mummon, jonka keittämä kahvi/sumppi/mjyrkky herättää kuolleet korttelin säteellä. Vakituisten lisäksi Symbolic Soundilla on pieni joukko luottokoodereita sekä hardisväkeä, jos vaikka sattuisi influenssa kaatamaan kesken päivitysruuhkan tms. Koko hardisdesign on nykyään Hebelin käsissä ja mies kasaa ja tarkistaa omin käsin jokaisen uloslähtevän systeemin. On vähän vaikea verrata yhden Kyma-DSP:n tehoa vaikkapa UAD-1:een, joita taidettiin kuitenkin useamman satasen hintaan myyskennellä vielä jokin aika sitten (kai vieläkin?), mutta selvää on, että nuo Kyman ydin-dsp-kortit ovat nykystandardien mukaan pikkuisen vanhentuneet, joskin silti perhanan toimivat ja sangen käyttökelpoiset. Ei valittamista. Kyman kehittämistä ja päivittämistä on tarkoitus jatkaa hamaan iäisyyteen, ja oma veikkaukseni on, että vuoden sisällä tapahtuu siirtymä seuraavaan Capybara/DSP-sukupolveen. Jo juttua tehdessäni (puolitoista vuotta sitten) firma oli kovasti vaitonainen, mutta Hebelin labran pöydällä oli tunnistamaton Capybara-koppa täynnä meikäläiselle tuntemattomia DSP-kortteja. Ovi meni kiinni aika hätäiseen, muuten. :-) Firman periaatteena on, että hardispäivityksiä ei tehdä, ellei teho tuplaannu. Lisäksi vanhan setin päivittäminen maksaa huomattavasti vähemmän kuin uuden ostaminen, kiitos Symbolic Soundin "akateemisten periaatteiden". (Hebelin sanat, eivät omani.) Itse Capybara on kustomoitavissa ja tärkeät palaset ovat kierrätettävissä tai uudistettavissa - turha maksaa kotelosta ja virtalähteestä, digitaaliaudioterminaaleista sekä ADA-muuntimista uudestaan jos ne toimivat. No, vielä ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa olisin tarvinut enemmän vääntöä.
Nykyisellä taalan kurssilla kelpo satsin saisi aika edullisesti. Voin lisäksi vakuuttaa, että vaikka softasta puuttuu kaikki silmäkarkit, se toimii kuin junan vessa. Minkäänlaista moitteen sijaa en löydä komponenttien laadusta, softakin pysyy pystyssä vailla nikottelua. ADA-muuntimet ovat ehdottomasti sieltä mukavimmankuuloisesta päästä ja jopa meikäläisen eittämättä eksoottishakuisessa synkkaviidakossa vehje on seurannut kuin hai laivaa, sekä aikakoodia että digitaalisynkkaa. Olen käyttänyt emokoneena läppäriä, tuplaprossu-G5:ttä sekä nyttemmin intel-Maccia, enkä huomaa käytössä mitään eroa tai ongelmia. Taitaa muuten olla ainoa työhuoneeni problem-free-vyöhyke, tuo Kyma nimittäin.
Käyttöönottokynnys on aivan helvetillinen, se on sanottava. Se ei kuitenkaan johdu niinkään softasta tai laitteistosta vaan pikemminkin uusien käsitteiden hillittömästä määrästä. Suoraan sanottuna olo on tukahtunut hyvän aikaa ja suosittelenkin, että laitteeseen kannattaa alkaa tutustua pikku hiljaa, presetti/malli kerrallaan. Jo kolmessa kuukaudessa pääsee kuitenkin siinä määrin syvyyksiin, että laitteen hallinta alkaa sujua vailla turhia mietintöjä. Nyt, puolentoista vuoden jälkeen, kutsun itseäni nippakiikun Kyma-käyttäjäksi. Ehkä oikeampi tapa ilmaista asia olisi "no, tossa se on räkissä ja kerran pari viikossa sitä tulee väännettyä". Jo pelkästään se tosiasia, että jokainen parametri voi olla oma funktiokutsunsa tai aliohjelmansa/whatever, on alkuun pikkuisen vieraannuttava tyypille, jonka eka syntikka oli CS-15 joskus silloin, kun maan päällä oli vielä ritareita ja lohikäärmeitä. Puhun nimittäin kokemuksesta. Mutta onneksi firman kirja "Kyma X Revealed" on mukava katsaus ja jopa kuivan humoristinenkin johdatus asiaan. Suosittelen. Sama kirja tulee muuten asennus-cd:llä pdf:nä ja se kannattaa pitää hollilla. Sormi nimittäin menee suuhun, veikkaan.
On juttuja, joita on helppo tehdä Reaktorilla tai joillakin plugareilla, sitten toisaalta on taas juttuja, joissa Reaktor tukehtuu samoin tein tai joudutaan core-moduleita (ei siis Kore) koodaamaan. Vertailu toki onnistuu, mutta on luokkaa kumkvatti-greippi; Molemmat sitruksia, substanssilla (ja koolla) eroa. Eh, ontuva vertaus, myönnän. Perusmallintamiseen Reaktor on varmasti riittävä (käytän ja suosittelen), mutta joitakin asioita, kuten esimerkiksi morfauksia ja hardcore-pitch/time-juttuja en lähtisi edes kokeilemaan. Kyman äänenlaatu on nimittäin yksinkertaisesti mykistävä. Vaikea perustella tieteellisesti (tai tapauksessani edes kovin puolueettomasti) laitetta, jonka äänenlaadussa on jokin mittausten ulottumattomissa oleva "laadun" tuntu. Vähän sama kuin kuuntelisi ihan paskaa samplea Guarnierista ja itse viulua, tai sulkisi Daihatsu Charaden (eka autoni) ja Maybachin oven - jos ymmärrätte "laadun" "fiiliksen". (Ei, en omista Maybachia.) Siinä soundissa on jotakin samaa kuin Synclavierissa, jossa huonolaatuisten (alkukantaisten?) DA-muuntimien aiheuttama dynamiikka-alueen heikentyminen vältettiin siten, että jokaisen äänikanavan jälkeen asennettiin ihan oikea analoginen VCA. Ja Synclavierin tapaan "parhailla mahdollisilla komponenteilla". Lisätietoa siitä löytyy osoitteesta http://www.500sound.com/sindex.html jos jotakuta kiinnostaa.
Niin tosiaan. Latenssia ei käytännössä ole. Vastaani ei ole tullut tilannetta, jossa kontrollerin (käytän sekä midikoskettimistoa että Haken Continuumia firewiren kautta) ja Kyman välissä olisi korvin havaittava viive. Pakkohan siellä on millisekunti tai pari olla, se on selvää, mutta a) se ei kiinnitä huomiota eikä siksi b) kiinnosta.
Hinnasta vielä pikku loppumietintä: kelpo ADA-muunnin (vaikkapa FireFace 400): 855 eur + Reaktor-lisenssi: 377 eur = 1232 eur. Kyman perushärveliversio: 2454 eur. Käytännössä siis tuplasti hintaa. Reaktorin tukevuus ja bugittomuus = eh, tuota, Kyman tukevuus ja bugittomuus = priceless. Äänenlaatua en lähtisi arvostelemaan. Tuntuu siltä, että Reaktor on huomattavan riippuvainen käyttäjän osaamistasosta, Kyma antaa paljonkin anteeksi ja kuulostaa aina hyvältä - headroomia nimittäin löytyy, ns. äänen vahinkosäröä on vaikea saada aikaan. Molemmille on käyttöä, molemmissa on omat vahvuutensa. Koneiden tehojen lisääntyessä Reaktor pystyy yhä paremmin lyömään kampoihin, mutta Kyman niché on semmoinen, että sinne on vaikea tunkeutua ilman todella raskasta tykistöä. Ekaksi tulee mieleeni ääriesimerkki, erään italialaisen miksaajahepun itselleen tekemä phase-correlated 256-kaistainen multidynamiikkaducker/compander/whatever. Että varmasti kuuluis "laulu" PA:sta kun industrialmetalli pörisee taustalla. Hmm, muistankohan väärin jos väitän, että kaverilla oli 72 dB/oct niissä jakotaajuuksissa? Pitänee ottaa selvää.
Jos pitäisi valita autiolle saarelle yksi vekotin mukaan, se olisi Kyma. Jos pitäisi studiosta myydä kaikki ja jättää vain kolme esinettä, ne olisivat analogimodulaarimörkö, Kyma sekä ihan mikä vaan midikeyboard, tässä järjestyksessä. Jos pitäisi valita perheeni ja Kyman välillä, valitsisin perheeni. :-D Ehkä paras tapa lähestyä asiaa on hankkia tuo Kyma-kirja (tai pdf) ja käydä asioita läpi Reaktoriin verraten, sillä askarrellen? Aikaahan siihen kyllä menee, myönnän. Uskon, että monesta jutusta selviää Reaktorilla, kiitos hurjan käyttäjäkuntansa ja tuhansien mallien kirjaston. Onhan sitä kirjastoa Kymankin sivustolla (ja cd:llä), mutta ihan "jupiterkasi", "äshoo sataykkönen" tai "tb-kolkki"-perusmallinnuksia siellä ei ole. Pikemminkin voisi kai luonnehtia niin, että siellä on kyllä sitten se kaikki muu. Ja todellakin ihan kaikki muu.
Laitteen välitöntä työllistävää vaikutusta en ole huomannut - ja olisikin aika tyhmää maksaa siitä, että saisi töitä, sehän olis vähän kuin olis mukana hevonpersiin pyramidijekutuksessa. Yhtään keikkaa ei myöskään ole tullut siksi, että "sillä partasuulla on se kymavaimikäsenyon", mutta sen sijaan pari masiinalla tehtyä jekkua on aiheuttanut kiinnostusta, poikinut lisää kontakteja, ja sitä kautta taas uusia asiakkaita ja duuneja. Välillistä vaikutusta siis taitaa olla aika laillakin. Tosin aika vähän perisuomalaisessa musiikki-, mainos- sekä peliteollisuudessa tarvitaan tähän viittaavaa laitteistoa ja sen vääntöä, ja erittäin monessa tapauksessa asiakas on tyytyväinen ihan siihen Logicin "Vocal Transformer"-plugariin, Kyman morfaus/pitchhelvetit olisivat jo kunnon overkilliä ja tarpeettoman outoakin. Täällä on edelleen ne hyvät perusasiat muodissa (idea, toteutus, laatu) ja se on kyllä oikeastaan aika pirun terve ilmiö - ettei olla lähdetty siihen "efekti, efekti, efekti, äkkiä jotain sutinaa ja nopeita leikkauksia"-rumbaan ja unohdettu sitä, mikä ihmisiä oikeasti liikuttaa.
Voi nenu, menipä jupinaksi. Kyselkää, jos enää yhtään kiinnostaa. :-D
-Petri Alanko
Allekirjoitan kyllä tuon "Firma toimii ihan täysin"-kommentin. Harva lafka kommentoi mitä tahansa kysymystä alle vuorokaudessa, mikä on päätoimipaikan sijainnin suhteen pikku ihme. Luulisi, että keski-lännen pikkukaupunki (Champaign, Illinois) uinuisi stetsonin alla syvää talviunta 365/24. Ainoa edellytys toimivalle kirjeenvaihdolle on Kyma-mailinglistin jäsenyys. Muilta tulleet kyselyt saattavat kestää vähän pidempään.
En nyt menisi ainakaan rahastuksesta moittimaan lafkaa ensi hätään. Firma työllistää vakituisesti hardwarekehittäjän (Kurt Hebel), softakehittäjän (Carla Scaletti) sekä toimistosihteerin/mummon, jonka keittämä kahvi/sumppi/mjyrkky herättää kuolleet korttelin säteellä. Vakituisten lisäksi Symbolic Soundilla on pieni joukko luottokoodereita sekä hardisväkeä, jos vaikka sattuisi influenssa kaatamaan kesken päivitysruuhkan tms. Koko hardisdesign on nykyään Hebelin käsissä ja mies kasaa ja tarkistaa omin käsin jokaisen uloslähtevän systeemin. On vähän vaikea verrata yhden Kyma-DSP:n tehoa vaikkapa UAD-1:een, joita taidettiin kuitenkin useamman satasen hintaan myyskennellä vielä jokin aika sitten (kai vieläkin?), mutta selvää on, että nuo Kyman ydin-dsp-kortit ovat nykystandardien mukaan pikkuisen vanhentuneet, joskin silti perhanan toimivat ja sangen käyttökelpoiset. Ei valittamista. Kyman kehittämistä ja päivittämistä on tarkoitus jatkaa hamaan iäisyyteen, ja oma veikkaukseni on, että vuoden sisällä tapahtuu siirtymä seuraavaan Capybara/DSP-sukupolveen. Jo juttua tehdessäni (puolitoista vuotta sitten) firma oli kovasti vaitonainen, mutta Hebelin labran pöydällä oli tunnistamaton Capybara-koppa täynnä meikäläiselle tuntemattomia DSP-kortteja. Ovi meni kiinni aika hätäiseen, muuten. :-) Firman periaatteena on, että hardispäivityksiä ei tehdä, ellei teho tuplaannu. Lisäksi vanhan setin päivittäminen maksaa huomattavasti vähemmän kuin uuden ostaminen, kiitos Symbolic Soundin "akateemisten periaatteiden". (Hebelin sanat, eivät omani.) Itse Capybara on kustomoitavissa ja tärkeät palaset ovat kierrätettävissä tai uudistettavissa - turha maksaa kotelosta ja virtalähteestä, digitaaliaudioterminaaleista sekä ADA-muuntimista uudestaan jos ne toimivat. No, vielä ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa olisin tarvinut enemmän vääntöä.
Nykyisellä taalan kurssilla kelpo satsin saisi aika edullisesti. Voin lisäksi vakuuttaa, että vaikka softasta puuttuu kaikki silmäkarkit, se toimii kuin junan vessa. Minkäänlaista moitteen sijaa en löydä komponenttien laadusta, softakin pysyy pystyssä vailla nikottelua. ADA-muuntimet ovat ehdottomasti sieltä mukavimmankuuloisesta päästä ja jopa meikäläisen eittämättä eksoottishakuisessa synkkaviidakossa vehje on seurannut kuin hai laivaa, sekä aikakoodia että digitaalisynkkaa. Olen käyttänyt emokoneena läppäriä, tuplaprossu-G5:ttä sekä nyttemmin intel-Maccia, enkä huomaa käytössä mitään eroa tai ongelmia. Taitaa muuten olla ainoa työhuoneeni problem-free-vyöhyke, tuo Kyma nimittäin.
Käyttöönottokynnys on aivan helvetillinen, se on sanottava. Se ei kuitenkaan johdu niinkään softasta tai laitteistosta vaan pikemminkin uusien käsitteiden hillittömästä määrästä. Suoraan sanottuna olo on tukahtunut hyvän aikaa ja suosittelenkin, että laitteeseen kannattaa alkaa tutustua pikku hiljaa, presetti/malli kerrallaan. Jo kolmessa kuukaudessa pääsee kuitenkin siinä määrin syvyyksiin, että laitteen hallinta alkaa sujua vailla turhia mietintöjä. Nyt, puolentoista vuoden jälkeen, kutsun itseäni nippakiikun Kyma-käyttäjäksi. Ehkä oikeampi tapa ilmaista asia olisi "no, tossa se on räkissä ja kerran pari viikossa sitä tulee väännettyä". Jo pelkästään se tosiasia, että jokainen parametri voi olla oma funktiokutsunsa tai aliohjelmansa/whatever, on alkuun pikkuisen vieraannuttava tyypille, jonka eka syntikka oli CS-15 joskus silloin, kun maan päällä oli vielä ritareita ja lohikäärmeitä. Puhun nimittäin kokemuksesta. Mutta onneksi firman kirja "Kyma X Revealed" on mukava katsaus ja jopa kuivan humoristinenkin johdatus asiaan. Suosittelen. Sama kirja tulee muuten asennus-cd:llä pdf:nä ja se kannattaa pitää hollilla. Sormi nimittäin menee suuhun, veikkaan.
On juttuja, joita on helppo tehdä Reaktorilla tai joillakin plugareilla, sitten toisaalta on taas juttuja, joissa Reaktor tukehtuu samoin tein tai joudutaan core-moduleita (ei siis Kore) koodaamaan. Vertailu toki onnistuu, mutta on luokkaa kumkvatti-greippi; Molemmat sitruksia, substanssilla (ja koolla) eroa. Eh, ontuva vertaus, myönnän. Perusmallintamiseen Reaktor on varmasti riittävä (käytän ja suosittelen), mutta joitakin asioita, kuten esimerkiksi morfauksia ja hardcore-pitch/time-juttuja en lähtisi edes kokeilemaan. Kyman äänenlaatu on nimittäin yksinkertaisesti mykistävä. Vaikea perustella tieteellisesti (tai tapauksessani edes kovin puolueettomasti) laitetta, jonka äänenlaadussa on jokin mittausten ulottumattomissa oleva "laadun" tuntu. Vähän sama kuin kuuntelisi ihan paskaa samplea Guarnierista ja itse viulua, tai sulkisi Daihatsu Charaden (eka autoni) ja Maybachin oven - jos ymmärrätte "laadun" "fiiliksen". (Ei, en omista Maybachia.) Siinä soundissa on jotakin samaa kuin Synclavierissa, jossa huonolaatuisten (alkukantaisten?) DA-muuntimien aiheuttama dynamiikka-alueen heikentyminen vältettiin siten, että jokaisen äänikanavan jälkeen asennettiin ihan oikea analoginen VCA. Ja Synclavierin tapaan "parhailla mahdollisilla komponenteilla". Lisätietoa siitä löytyy osoitteesta http://www.500sound.com/sindex.html jos jotakuta kiinnostaa.
Niin tosiaan. Latenssia ei käytännössä ole. Vastaani ei ole tullut tilannetta, jossa kontrollerin (käytän sekä midikoskettimistoa että Haken Continuumia firewiren kautta) ja Kyman välissä olisi korvin havaittava viive. Pakkohan siellä on millisekunti tai pari olla, se on selvää, mutta a) se ei kiinnitä huomiota eikä siksi b) kiinnosta.
Hinnasta vielä pikku loppumietintä: kelpo ADA-muunnin (vaikkapa FireFace 400): 855 eur + Reaktor-lisenssi: 377 eur = 1232 eur. Kyman perushärveliversio: 2454 eur. Käytännössä siis tuplasti hintaa. Reaktorin tukevuus ja bugittomuus = eh, tuota, Kyman tukevuus ja bugittomuus = priceless. Äänenlaatua en lähtisi arvostelemaan. Tuntuu siltä, että Reaktor on huomattavan riippuvainen käyttäjän osaamistasosta, Kyma antaa paljonkin anteeksi ja kuulostaa aina hyvältä - headroomia nimittäin löytyy, ns. äänen vahinkosäröä on vaikea saada aikaan. Molemmille on käyttöä, molemmissa on omat vahvuutensa. Koneiden tehojen lisääntyessä Reaktor pystyy yhä paremmin lyömään kampoihin, mutta Kyman niché on semmoinen, että sinne on vaikea tunkeutua ilman todella raskasta tykistöä. Ekaksi tulee mieleeni ääriesimerkki, erään italialaisen miksaajahepun itselleen tekemä phase-correlated 256-kaistainen multidynamiikkaducker/compander/whatever. Että varmasti kuuluis "laulu" PA:sta kun industrialmetalli pörisee taustalla. Hmm, muistankohan väärin jos väitän, että kaverilla oli 72 dB/oct niissä jakotaajuuksissa? Pitänee ottaa selvää.
Jos pitäisi valita autiolle saarelle yksi vekotin mukaan, se olisi Kyma. Jos pitäisi studiosta myydä kaikki ja jättää vain kolme esinettä, ne olisivat analogimodulaarimörkö, Kyma sekä ihan mikä vaan midikeyboard, tässä järjestyksessä. Jos pitäisi valita perheeni ja Kyman välillä, valitsisin perheeni. :-D Ehkä paras tapa lähestyä asiaa on hankkia tuo Kyma-kirja (tai pdf) ja käydä asioita läpi Reaktoriin verraten, sillä askarrellen? Aikaahan siihen kyllä menee, myönnän. Uskon, että monesta jutusta selviää Reaktorilla, kiitos hurjan käyttäjäkuntansa ja tuhansien mallien kirjaston. Onhan sitä kirjastoa Kymankin sivustolla (ja cd:llä), mutta ihan "jupiterkasi", "äshoo sataykkönen" tai "tb-kolkki"-perusmallinnuksia siellä ei ole. Pikemminkin voisi kai luonnehtia niin, että siellä on kyllä sitten se kaikki muu. Ja todellakin ihan kaikki muu.
Laitteen välitöntä työllistävää vaikutusta en ole huomannut - ja olisikin aika tyhmää maksaa siitä, että saisi töitä, sehän olis vähän kuin olis mukana hevonpersiin pyramidijekutuksessa. Yhtään keikkaa ei myöskään ole tullut siksi, että "sillä partasuulla on se kymavaimikäsenyon", mutta sen sijaan pari masiinalla tehtyä jekkua on aiheuttanut kiinnostusta, poikinut lisää kontakteja, ja sitä kautta taas uusia asiakkaita ja duuneja. Välillistä vaikutusta siis taitaa olla aika laillakin. Tosin aika vähän perisuomalaisessa musiikki-, mainos- sekä peliteollisuudessa tarvitaan tähän viittaavaa laitteistoa ja sen vääntöä, ja erittäin monessa tapauksessa asiakas on tyytyväinen ihan siihen Logicin "Vocal Transformer"-plugariin, Kyman morfaus/pitchhelvetit olisivat jo kunnon overkilliä ja tarpeettoman outoakin. Täällä on edelleen ne hyvät perusasiat muodissa (idea, toteutus, laatu) ja se on kyllä oikeastaan aika pirun terve ilmiö - ettei olla lähdetty siihen "efekti, efekti, efekti, äkkiä jotain sutinaa ja nopeita leikkauksia"-rumbaan ja unohdettu sitä, mikä ihmisiä oikeasti liikuttaa.
Voi nenu, menipä jupinaksi. Kyselkää, jos enää yhtään kiinnostaa. :-D
-Petri Alanko
-
- Viestit: 4725
- Liittynyt: 8.3.2004 klo 17.38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kyma
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Kiitti omasta puolestani selvennyksestä 
Vakaus ja toimivuus on kyllä kaiken a ja o. NI ei ole vakuuttanut sillä saralla ollenkaan ainakaan 6 vuoteen
Ps. Symbolic Sound vois pistää sivunsa uusiks. Tommonen Frontpage 98-meininki aikaansaa ennakkoluuloja ja pilaa brändiä aika tyylikkäästi. 8)

Vakaus ja toimivuus on kyllä kaiken a ja o. NI ei ole vakuuttanut sillä saralla ollenkaan ainakaan 6 vuoteen

Ps. Symbolic Sound vois pistää sivunsa uusiks. Tommonen Frontpage 98-meininki aikaansaa ennakkoluuloja ja pilaa brändiä aika tyylikkäästi. 8)
-
- Viestit: 7042
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 10.00
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kyma
Viesti Kirjoittaja Jone »
Samaan heimoon kuuluu Sintefex. Erittäin hyviä audiovempaimia(jopa sarallaan parhaita) ja Kyman tapaan osaa tehdä just sen mitä pitääkin ja hienosti. Vaan taitaa olla niin että noissa firmoissa ei tuo markkinointiosasto nauti kovinkaan suurta siivua vuosibudjetista. http://www.sintefex.com/ psst. noita Sintefexejä kun kuuntelee niin tajuaa mitä se kompuran mallinnus tarkoittaa ja miten pintapuolisesti satasen plugit tekee "samaa asiaa"spiidi78 kirjoitti: Ps. Symbolic Sound vois pistää sivunsa uusiks. Tommonen Frontpage 98-meininki aikaansaa ennakkoluuloja ja pilaa brändiä aika tyylikkäästi. 8)
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 6.10.2008 klo 11.28
Re: Kyma
Viesti Kirjoittaja Petri Alanko »
Hehheh! Ne on tainnu kuulla asiasta "ihan sopivasti"; Muistaakseni mun yksi haastattelu/juttunauhan ulkopuolelle jäänyt, täysin epähuomiossa tehty sivulause koski nimenomaan vähän arkisen oloista webbisaittia, johon Hebel taisi todeta jotenkin niin, että "ahem, the site is our design as well" ja sitten vaihdettiin aihetta tunnelman viilennyttyä. Hassua, että jotenkin juuri jenkkilässä noita "kunhan jotain webbisivui niinku on ja sillee"-firmoja on tuhottoman paljon. Maassa, joka on ns. brändäyksen ja asiakaskokemuksien Disneyland. Ja aina kyseessä on joku propellihattujen oma firma. Symbolic Sound on myös tainnut kuulla Kyman käynnistysäänestä, joka aluksi oli kiva: Carla Scaletti sanoo Shure viiskasiin "Khiima", hivenen nuhaisella äänellä. Nyttemmin se hivenen nyppii, mutta onneksi se ei ole wintoosan käynnistysmöyrintää tms. hornan airut.spiidi78 kirjoitti:Kiitti omasta puolestani selvennyksestä
Vakaus ja toimivuus on kyllä kaiken a ja o. NI ei ole vakuuttanut sillä saralla ollenkaan ainakaan 6 vuoteen
Ps. Symbolic Sound vois pistää sivunsa uusiks. Tommonen Frontpage 98-meininki aikaansaa ennakkoluuloja ja pilaa brändiä aika tyylikkäästi. 8)
Unohdin muuten mainita tuossa hintajutussa, että tokihan tuohon hankintahintaan pitää lisätä myös tulli ja alv. Tosin tulli on minimaalinen, sillä kyseessä on "laskentayksikön laajennusosa", eikä laite kykene itsenäiseen toimintaan vaan vaatii tietokoneen toimiakseen. Ja toki sopivalla pokalla varustettu heppu roudaa tuon tullista ulos vihreää linjaa pitkin, siellä käydessään - mutta sehän on jo lain tuolle puolen astumista enkä siis todellakaan suosittele.
Tsekatkaas muuten tämä pätkä: http://www.carlascaletti.com/Main/SlipStick - siinä on Scaletti vauhdissa ja Kyma parhaimmillaan. Kyseessä on siis uuden SlipStick-synteesitavan esittely ja kaikki hoituu reaaliajassa. Ei sinänsä mitään ihmeellistä, mutta kiva katsella ja kuunnella. Huomatkaa myös nuotit. :-D
Tosiaan. Unohtui tuosta edellisestä postauksesta se, että Kyman työhevosia ovat erityyppiset synteesimahdollisuudet, joista Tau on allekirjoittaneella erityisen lähellä sydäntä. http://www.symbolicsound.com/cgi-bin/bi ... /KymaX3Tau
-Petri
- - -
Petri Alanko
Petri Alanko
-
- Viestit: 2202
- Liittynyt: 13.4.2008 klo 22.22
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kyma
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Kiitoksia tyhjentävästä (tai ei kai sellaista tästä voi tehdä?) selityksestä. Itsellä taitaisi mennä noiden algoritmien kanssa arpomiseksi. Mitenkähän semmoisen vaihto lennossa tapahtuu, videon kaverilla taisi olla joku poljin lattialla, jossa tuo soundialgoritmi (vai miksi sitä pitäisi kutsua?) vissiin muuttui. Olikohan niin, että noita "algoritmeja" sai jostakin valmiina ja jakaa muiden kanssa.
Tuota Continuumia näköjään joi käyttää vaikka Mainstagen tms. kanssa. Taidan odotella lottovoittoa ja hankkia sitten tuommoisen. Toisaalta en sitä sitten enää tarvitsekaan. Joku kun järjestäisi mahdollisuuden tutustua Kymaan suomessa (koulutustapahtuma tai jotain sellaista). Kiinnostusta saattaisi olla. Täytyy kaivaa se Riffi taas esiin, vaikka ulkoa taidan sen jo osata kohta.
Tuota Continuumia näköjään joi käyttää vaikka Mainstagen tms. kanssa. Taidan odotella lottovoittoa ja hankkia sitten tuommoisen. Toisaalta en sitä sitten enää tarvitsekaan. Joku kun järjestäisi mahdollisuuden tutustua Kymaan suomessa (koulutustapahtuma tai jotain sellaista). Kiinnostusta saattaisi olla. Täytyy kaivaa se Riffi taas esiin, vaikka ulkoa taidan sen jo osata kohta.
iPad 2
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 6.10.2008 klo 11.28
Re: Kyma
Viesti Kirjoittaja Petri Alanko »
No eipä tuosta kyllä tyhjentävää vastausta pysty kehräämään ihan ykskantaan. Lähinnä tämä on semmoista kivien viskomista järveen ja niiden aiheuttamien väreiden selostamista. Kyman kirjasto on kyllä semmoinen, että rakennuspalikoita löytyy moneen lähtöön ja yhtäkään olemassaolevaa mallia ei ole suojattu mitenkään, joten omien legopalikoiden eristäminen jonkun toisen tekemästä on helppoa, vähän kuin Reaktorissa. Ostin erään hra Harm Visserin mallisetin ja huomasin, että pidän erityisesti sen perkussiopuolesta, siellä on jos jonninmoista paukutettavaa ja raaka-ainetta omiin juttuihin. Varsinainen käyttäjäsivu on passwordilla suojattu, mutta siellä on kyllä jokaiselle jotakin. Ei niin paljon kuin NI:n Reaktor-mallisivustolla, mutta kuitenkin. Sanoisin, että materiaalin laatu on kyllä aika harkittua, niitä perus-Reaktor-mulla-on-sata-oskillaattoria-ja-kaikki-filsut-ja-tän-nimi-on-Moogulismusgigantos-3000-turboinjektsioon -kammotuksia ei ole tullut vastaan yhtäkään.
Continuum onkin sitten ihan eri juttu. Melkoinen kynnys siinäkin, pianotatsilla ei tee mitään ja perinteinen "painan koskettimen alas"-ajattelu ei toimi lainkaan. Olen hivenen miettinyt omani (se pienempi kera flight casen) myymistä, mutta tiedän jossain kohtaa ikävöiväni sitä pahasti jos niin typerästi teen. Ja taas törmätään siihen pikku esteeseen: "Kyman kanssa sekin on niin kiva". Huonokin malli on muka käyttökelpoinen ja "soitettavampi", vain koska kynnellä sukelluspukumatskua rapsuttaen saa äänen. Tuo "soitettavuus" johtunee eniten korvien välissä tapahtuvasta muutoksesta, minä nääs olen pianomiehiä alun perin ja pahasti fakkiutunut - ja siksi jokin uusi tapa ohjata äänentuottoa on virkistävä. Vähän samasta syystä hankin basson ja hylkäsin Spectrasonics Trilogyn. Osaan jo melkein pompotella kahdeksasosia. :-D Continuum ja softasampleri on muuten "ihan kiva" yhdistelmä.
Erityisen mukavaa näiden molempien (Kyma sekä Continuum) kohdalla on se, että valmistajat ovat oikeasti todella nöyriä puurtajia, oikeita käsityöläisiä kirjaimellisestikin, jotka ymmärtävät käyttäjien ja jatkuvuuden merkityksen paitsi oman tulonlähteen, myös kulttuurin turvaamiseksi. Hmm, oliskohan fiksua alkaa vuokraamaan tuota settiä? Mullahan on siis kelpo flight caset molemmille, sekä Kymalle että Continuumille. Mainittakoon vielä, että SS:n (jestas tuota lyhennettä) porukka muutamaankin kertaan mainitsi myös käytetyn laitteiston hankinnan mahdollisuudesta, eivät siis alun alkaen tuputtaneet uutta systeemiä. Olen kuullut samankaltaisia kertomuksia myös muilta käyttäjiltä, joten kyseessä ei ollut se perinteinen viedään-tyhmältä-suomalaiselta-sen-fyrkat -käänne. Ja kun olin merkinnyt tilauslomakkeeseen dsp-korttien määrän, Hebel sanoa paukautti ihan suoraan "are you sure, you don't need all that". Huvittavinta oli se, että Scaletti lähetteli sähköpostia pariin otteeseen Kyman hankinnan ja jutunteon jälkeen: "Have you taken your wife out to dinner? Drop that mouse now, I can tell you're online." tai "You promised to decrease time spent online at home, have you kept that?" Paras oli kuitenkin viesti, joka tuli n. puoli vuotta sitten. Siinä luki vain "Demo - A restaurant in Helsinki with a Michelin star, we checked the prices, it's cheap, you better eat out with your wife now." :-D Jessus. Jos tuolla ei saa kaupanteon jälkihoidon Nobel-palkintoa, ei hempskutti vieköön millään.
Mutta pöytävaraukseen asti en ole kyllä päässyt vieläkään. Voi hyvänen aika minun kanssani. :-/
Continuum onkin sitten ihan eri juttu. Melkoinen kynnys siinäkin, pianotatsilla ei tee mitään ja perinteinen "painan koskettimen alas"-ajattelu ei toimi lainkaan. Olen hivenen miettinyt omani (se pienempi kera flight casen) myymistä, mutta tiedän jossain kohtaa ikävöiväni sitä pahasti jos niin typerästi teen. Ja taas törmätään siihen pikku esteeseen: "Kyman kanssa sekin on niin kiva". Huonokin malli on muka käyttökelpoinen ja "soitettavampi", vain koska kynnellä sukelluspukumatskua rapsuttaen saa äänen. Tuo "soitettavuus" johtunee eniten korvien välissä tapahtuvasta muutoksesta, minä nääs olen pianomiehiä alun perin ja pahasti fakkiutunut - ja siksi jokin uusi tapa ohjata äänentuottoa on virkistävä. Vähän samasta syystä hankin basson ja hylkäsin Spectrasonics Trilogyn. Osaan jo melkein pompotella kahdeksasosia. :-D Continuum ja softasampleri on muuten "ihan kiva" yhdistelmä.
Erityisen mukavaa näiden molempien (Kyma sekä Continuum) kohdalla on se, että valmistajat ovat oikeasti todella nöyriä puurtajia, oikeita käsityöläisiä kirjaimellisestikin, jotka ymmärtävät käyttäjien ja jatkuvuuden merkityksen paitsi oman tulonlähteen, myös kulttuurin turvaamiseksi. Hmm, oliskohan fiksua alkaa vuokraamaan tuota settiä? Mullahan on siis kelpo flight caset molemmille, sekä Kymalle että Continuumille. Mainittakoon vielä, että SS:n (jestas tuota lyhennettä) porukka muutamaankin kertaan mainitsi myös käytetyn laitteiston hankinnan mahdollisuudesta, eivät siis alun alkaen tuputtaneet uutta systeemiä. Olen kuullut samankaltaisia kertomuksia myös muilta käyttäjiltä, joten kyseessä ei ollut se perinteinen viedään-tyhmältä-suomalaiselta-sen-fyrkat -käänne. Ja kun olin merkinnyt tilauslomakkeeseen dsp-korttien määrän, Hebel sanoa paukautti ihan suoraan "are you sure, you don't need all that". Huvittavinta oli se, että Scaletti lähetteli sähköpostia pariin otteeseen Kyman hankinnan ja jutunteon jälkeen: "Have you taken your wife out to dinner? Drop that mouse now, I can tell you're online." tai "You promised to decrease time spent online at home, have you kept that?" Paras oli kuitenkin viesti, joka tuli n. puoli vuotta sitten. Siinä luki vain "Demo - A restaurant in Helsinki with a Michelin star, we checked the prices, it's cheap, you better eat out with your wife now." :-D Jessus. Jos tuolla ei saa kaupanteon jälkihoidon Nobel-palkintoa, ei hempskutti vieköön millään.
Mutta pöytävaraukseen asti en ole kyllä päässyt vieläkään. Voi hyvänen aika minun kanssani. :-/
- - -
Petri Alanko
Petri Alanko
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 1.9.2008 klo 8.21
Re: Kyma
Viesti Kirjoittaja Ali Lämpö »
Kiitokset Suomen johtavalle Kyma-Gurulle ansiokkaista vastauksista!
Kun näin nopeasti löysit tämän keskustelun täältä netin syövereistä, niin tähän pätee vanha bittiviidakon sanonta:
"Petri Alankolla on tuhat silmää ja tuhat korvaa" ;-)
Tuo Continuum olisi kyllä mahtava päästä testaamaan. Kaikenlaiset uudet tavat luoda ääntä kiinnostavat. Netistä löytyy vehkeestä niin ihmeellistä matskua, että ei vaan oikein tahdo saada niiden perusteella selvää, onko kyseessä lintu vai kala.
Jatkokysymyksenä näihin kontrollereihin liittyen, millaisia "epäsovinnaisia" midiohjaimia olette itse käytelleet perinteisen kiipparin lisäksi ??
Ali
Kun näin nopeasti löysit tämän keskustelun täältä netin syövereistä, niin tähän pätee vanha bittiviidakon sanonta:
"Petri Alankolla on tuhat silmää ja tuhat korvaa" ;-)
Tuo Continuum olisi kyllä mahtava päästä testaamaan. Kaikenlaiset uudet tavat luoda ääntä kiinnostavat. Netistä löytyy vehkeestä niin ihmeellistä matskua, että ei vaan oikein tahdo saada niiden perusteella selvää, onko kyseessä lintu vai kala.
Jatkokysymyksenä näihin kontrollereihin liittyen, millaisia "epäsovinnaisia" midiohjaimia olette itse käytelleet perinteisen kiipparin lisäksi ??
Ali
-
- Viestit: 7042
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 10.00
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kyma
Viesti Kirjoittaja Jone »
Mulla oli joskus joku ranskalainen midimikrofoni. Toimikin ihan joten kuten laulamalla ja siinä käsikapulassa oli myös line-in.Ali Lämpö kirjoitti: Jatkokysymyksenä näihin kontrollereihin liittyen, millaisia "epäsovinnaisia" midiohjaimia olette itse käytelleet perinteisen kiipparin lisäksi ??
Ali
-
- Viestit: 7042
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 10.00
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kyma
Viesti Kirjoittaja Jone »
Tulipa tänään silmiin tämä vekotus. 16ch. mini MIDI-mikseri. Sain tuon jostain kaupanpäälle enkä ole tähän päivään mennessä keksinyt miksi moinen on tehty. Ihan toimiva ja hyvin tehty metallikoteloon vaan minkään "säätäminen" ei noin pienellä liulla käy järkevästi. Hauskuutta tuolla on saanut kun sillä on ohjannut järeämmän digitaalitiskin moving fadereitaAli Lämpö kirjoitti: Jatkokysymyksenä näihin kontrollereihin liittyen, millaisia "epäsovinnaisia" midiohjaimia olette itse käytelleet perinteisen kiipparin lisäksi ??
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)

17 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit