Täällähän on tapahtunut tovissa enemmän kuin kenties jaksan kirjoittaa. Täytyy kuitenkin yrittää.
Captain Napalm kirjoitti:Mikael K. kirjoitti:Voitko hieman selventää seuraavaa kappaletta. En päässyt ihan jyvälle mitä tarkoitat.
Arkisto kirjoitti:Nykypäivän uskovainenkin on epäileväinen, ja hänen mielenrauhansa turvaamiseksi tarvitaan "nykyaikaisia" keinoja tulkita uskon perusteita. Kristinusko on instituutiona niin järeä ja vakiintunut, ettei se pysty uudistautumaan riittävän ripeästi pysyäkseen nykyaikaisena - pitäisi muuttaa uskonnon perusteita..
Captain Napalm kirjoitti:Vaikket minulta kysynyt niin touhukkaana vastaan (innnostuin, kun kirjoitit taas niin pitkästi hyvää tekstiä). Ensimmäinen lause tarkoittaa (minulle) sitä, että myös uskovaiset haluavat nähdä todisteita ja vetoavat todisteisiin. Tästäkin keskustelin kanssasi joskus pitkään jossain ketjussa. Peruskysymykseni oli, että miksi tarvitaan todisteita, kun kuitenkaan vääränlaiset todisteet ei kelpaa ja pohjimmiltaan kyse on uskosta. Miksi uskovaiselle on niin vaikea tunnustaa, että hänen
maailmankuvansa perustuu irrationaaliseen uskoon eikä objektiivisiin todisteisiin tai empisrisiin kokeisiin.
(lihavointi Mikael K.)
Toinen lause merkitsee (minulle) sitä, että kuitenkin, sanot mitä tahansa, uskonto on aina jollain tasolla pultattu betoniin. Pulttien paikkojen siirtely murentaa eli lahkouttaa kentää kuin hiekkakakun heittäminen asfalttiin. Useille uskoville "totuuden" "muuttuminen" tai "muuttaminen" on myös muodostunut lyömäaseeksi, jolla itselleen vakuuutellaan tieteen "totuuden" olevan heikko ja "vaihteleva". Tästä on irvailua jo aiemmin linkittämässäni kuvassa kreationistien argumenteista sovellettuna kemiaan (
http://bp1.blogger.com/_WeEaN3U-gWM/Rz3 ... use[1].jpg); "26 alkuainetta lisätty vuoden 1923 jälken. Koska tämä (madness) loppuu".
Kiitos kiitoksista. Yritän jatkaa samalla tavoin. Minä jakaisin aluksi termin
maailmankuva kahteen osaan. Ensimmäinen osa on maailmankuva ja toinen maailmankatsomus. Selitän aluksi mitä tarkoitan näillä. Maailmankuva merkitsee tieteen ja muun empiirisen tutkimuksen (miksi ei myös taiteiden?) avulla saatavaa kuvaa tästä universumista missä me elämme. Eli katsoessaan teleskooppiin tutkija voi tehdä havaintoja siitä millaisessa maailmassa elämme. Maailmankatsomus taas sisältää elämisen arvot, uskomukset ym. tämänkaltaiset seikat. Tässä suhteessa tutkija on samalla viivalla kaikkien ihmisten kanssa.
Otan esimerkin. Taidenäyttelyn avajaisiin mentäessä katsojien edessä on kohua herättävä taulu. Sitä katsovat useat eri henkilöt ja he tekevät siitä analyysejä. Jokaisella voi olla tiedossaan taiteilijan nimi ja se mitä tyylisuuntausta hän edustaa. Katosojien taidemieltymykset voivat olla keskenään erilaisia ja he saattavat edustaa eri koulukuntia kuin taiteilija. Näyttelyn kuluessa herää jo keskustelua siitä mistä on kysymys. Seuraavan päivän sanomalehdessä on kriitikon arvio siitä, että näyttelyn pitänyt taiteilija kuvaa aikaamme realistisesti ja on taiteen uudistaja. Lukija sen sijaan saattaa parahtaa miten typerä kriitikko on, kun hän ei tajua millaista taiteen ja moraalin rappiota taiteilija edustaa.
Tämä liitettynä keskusteluun maailmankuvasta ja katsomuksesta avannee solmuja. En kuitenkaan vielä käsittele tätä yksityiskohtaa vaan menen hieman eteenpäin. Maailmankuva ja -katsomus ovat jatkuvassa muutoksessa. Tiede on ottanut huikeita askelia löytäessään ties mitä ja se on samalla vaikuttanut ihmisen maailmankatsomukseen. Samalla tässä on myös ongelma. Ihminen ei ole välttämättä kyennyt sulattelemaan kaikkea uutta tietoa ja se aiheuttaa ahdistusta.
Ongelma liittyy maailmankatsomukseen. Maailmankuva on kuin torpedon lailla ohikiitänyt auto toisesta. Ohitettu on jäänyt ihmettelemään ohittaneen vastuuttomuutta. Ohittaja taas manailee kaikkia liikenteessä hidastelijoita. Näkisin tilanteen hieman samalla tavalla myös maailmankuvaa ja -katsomusta edustavassa keskustelussa. Jokainen (periaatteessa) voi kirjallisuutta lukemalla saada haltuunsa tarvittavat perustiedot tieteen uutuuksista ja selvittää itselleen miten maailma pyörii. Toisaalta tämän hetken tieteen teoriat ovat ehkä vain hetken pinnalla kunnes löytyy parempi ja kattavampi selitys siihen mitä teoria kuvaa.
Tällä on myös vaikutuksensa ihmisen maailmankatsomukseen. Uusi tieto saattaa ahdistaa tai avata uusia ulottuvuuksia elämässä. Esimerkkinä voisi olla vaikka geenimanipulaatio tai mikä muu hyvänsä. Keskustelua on herättänyt mm. Meksikossa se vaikuttaako geenimanipulaatio jotakin lopullista vaikkapa maissin kehitykseen ja millä tavoin se vaikuttaa muihin erilaisiin maissilajeihin. Maissinvilelijät ovat kauhuissaan siitä, että perinteiset maissilajit ja perinteinen elämä katoavat yhden ainoan geenimanipuloidun maissilajin tieltä. Geenimanipulaation kannattajat taas ovat sitä mieltä, että näin talous saadaan paremmin kukoistamaan.
Esimerkki ei ole välttämättä kovin hyvä. Yritin sillä kuitenkin selittää sitä millä tavoin tieteen kehittyminen on avannut uuden ulottuvuuden, josta ei ole ainakaan minun tietojeni mukaan yksimielisyyttä lopputuloksista. Tämä herättää keskustelua ja huolta siitä millä tavoin maissinviljelijöiden elämä voi jatkua Meksikossa. Vastakkain ovat erilaiset arvot.
Toivottavasti osasin selventää myös sitä millä tavoin maailmankuva- ja katsomus liittyvät toisiinsa ja eroavat toisistaan. Meillä kaikilla on erilaiset taustat ja se vaikuttaa siihen miten tulkitsemme edessämme avautuvaa maailmaa. Kaikki ei ole palautettavissa tieteeseen vaan mukana on paljon muuta sanomatonta ja kätkettyä. Luin joskus Eila Pennasen suomentaman Bertrand Russelin elämänkerran
Elämäni. Siinä hän kuvailee maailmankatsomukseensa vaikuttaneita tekijöitä. Minä huvituin, kun hän aivan samoilla perusteilla päätyi ateistiksi kuin minä pidin kristinuskoa vakavasti otettavana vaihtoehtona. Taustat vaikuttavat tässä suhteessa vahvasti. Toisaalta tunnen ihmisiä, jotka kaikesta ennen oppimastaan ja kokemastaan huolimatta ovat kääntyneet kristityiksi. Samoin tunne ihmisiä, joille on käynyt toisin päin. En tiedä tarpeeksi, niin että osaisin kuvailla kaiken sen mikä lopulta vaikuttaa siihen millaisen maailmankatsomuksen omaksumme ja mihin päädymme. Toivottavasti osasin avata jotakin.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.