Plussaa: Kiva kun projekti etenee. Näyttää jo melkoisesti Mac-ohjelmalta. Ei kaatuile yhtä tiheään kuin Alfa-versiot.
Miinusta: Edelleen hitaahko. Lokalisointi varsin ylimalkainen.
Eikös tuo ole julkaistu jo 19. maaliskuuta? Olen nyt pari päivää käyttänyt tuota NeoOfficen rinnalla. Eivät häiritse toisiaan. OOo Aqua Beta näyttää avaavan monimutkaiset laskentataulukot vähän nopeammin kuin NO mutta saattaa kupsahtaa kesken kaiken.
Kaukana tuo vielä Mac-ohjelmasta minun mielestäni on. Käyttöliittymät on vaan se ensisijainen asia mitä open source -puolelta tulee todella harvoin sellaisena että allekirjoittanutta miellyttää.
Juhani L kirjoitti:Eikös tuo ole julkaistu jo 19. maaliskuuta?
Se oli alfa; tämä on beta. Myös uudempi "build". Luotu 1.5. Noilta samoilta sivuilta löytyy vielä "snapshotteja", joissa vielä uudempaa ja vielä keskeneräisempää ohjelmaa.
Juhani L kirjoitti:Eikös tuo ole julkaistu jo 19. maaliskuuta?
Se oli alfa; tämä on beta. Myös uudempi "build". Luotu 1.5. Noilta samoilta sivuilta löytyy vielä "snapshotteja", joissa vielä uudempaa ja vielä keskeneräisempää ohjelmaa.
Olet oikeassa. Joka tapauksessa tätä uutta betaa olen pari päivää kokeillut. Onhan tämä selvä edistysaskel, mutta vieläkin NO on luotettavampi vaihtoehto.
Oletko asettanut OpenOfficen niille oletusohjelmaksi? Kuvake tulee sen mukaan. Jotkut ohjelmat vielä tykkäävät merkata tiedostot itselleen vaikka oletusohjelma olisikin tiedostomuodolle määrätty (näin ainakin olen havainnut tapahtuvan).
dogmulder kirjoitti:Oletko asettanut OpenOfficen niille oletusohjelmaksi? Kuvake tulee sen mukaan. Jotkut ohjelmat vielä tykkäävät merkata tiedostot itselleen vaikka oletusohjelma olisikin tiedostomuodolle määrätty (näin ainakin olen havainnut tapahtuvan).
Juuri näin se tapahtuu: valitset yhden NeoOfficen ikonia näyttävän teksti-, laskenta- jne. dokkarin, painat komento-iitä (Näytä yleistiedot) ja kohdassa "Avaa ohjelmalla" vaihdat ohjelmaksi OOo:n Betan ja painat "Vaihda kaikki"-painiketta, jolloin sinulta kysytään vielä vahvistusta. Muista, että tämä pitää tehdä kaikille käyttämillesi OOo-dokkarityypeille (teksti-, laskenta-, esitysdokkarit jne.).
dogmulder kirjoitti:Oletko asettanut OpenOfficen niille oletusohjelmaksi? Kuvake tulee sen mukaan. Jotkut ohjelmat vielä tykkäävät merkata tiedostot itselleen vaikka oletusohjelma olisikin tiedostomuodolle määrätty (näin ainakin olen havainnut tapahtuvan).
Juuri näin se tapahtuu: valitset yhden NeoOfficen ikonia näyttävän teksti-, laskenta- jne. dokkarin, painat komento-iitä (Näytä yleistiedot) ja kohdassa "Avaa ohjelmalla" vaihdat ohjelmaksi OOo:n Betan ja painat "Vaihda kaikki"-painiketta, jolloin sinulta kysytään vielä vahvistusta. Muista, että tämä pitää tehdä kaikille käyttämillesi OOo-dokkarityypeille (teksti-, laskenta-, esitysdokkarit jne.).
Nyt ikonina on vain sellainen tyhjä paperi (joku OsX:n perusikoni?)
Homma meni niin, että mulla oli NO asennettuna ja asensin OOo:n. NO jäi tiedostotyypeissä defaultiksi. Sit poistin NO:n, jolloin ikonit jäi edelleen NO-tyylisiksi vaikka tiedostojen tyypeissä Openoffice.org muuttui automaattisesti defaultiksi. Hetken tuumailtuani tallentelin silmätikuksi poimimaani .ods-tiedostoa muutamaan otteeseen OOo:lla, ja kappas ikoni vaihtui blankoksi. OOo:ssa ei ilmeisesti ole erillisiä ikoneita?
EDIT: Testasin siis tallennusta .ods ja .sxc-muotoihin, blanko ikoni molemmissa.
omppa kirjoitti:OOo:ssa ei ilmeisesti ole erillisiä ikoneita?
Varmana on. Käytännössä joka OS X -ohjelmassa on omat ikoninsa.
Saan nuo ohjelmaikonit näkyviin niin, että pistän jonkun tiedostomuodon defaultiksi esim. Textedit, klikkaan Change All ja valitsen uudelleen Openoffice.orgin. Tämän jälkeen ko. tiedoston ikoni on OOo:n ikoni.. mutta jos nyt klikkaan Change All, se vaihtaa ikonin taas blankoksi. Kiva.. taitaa olla eka idioottimainen OsX-bugi, johon olen törmännyt...
Huomenissa on tämän final-versio saatavilla, vaikkakin annoin itseni ymmärtää, että jo viimeisin RC olisi sama kuin tuo julkaistava versio. Ainakin englanninkielinen versio on saatavilla http://lifehacker.com/5061691/openoffic ... r-near-you
Itse en kovin paljoa joudu tekstinkäsittelyä/Exceliä/jne käyttämään, joten mitään syvällisiä arvioita en osaa tästä sanoa. Tuntuu ihan nopealta ja voikonkin sai asennettua, joten kyllä nyt kelpaa. 8)
Täytyy ehkä nyt antaa tuolle mahdollisuus, vaikka en usko, että siitä vielä Officen selättäjäksi on.
Mikähän build mahtaa olla tuon linkin takana?
Itselläni on ollut jo kuukausia OpenOfficen betaversiot käytössä ja kun update-nappiin nojaan, ei löydy päivityksiä. Kuitenkin "About Openoffice.org" napin takaa kerrotaan seuraavaa: "3.0.0 beta BEB300m3 (Build 9328)
Eli onko tämä mun OO jo päivittynyt uusimpaan versioon vai onko tämä vielä beetaa?
Täytyy ehkä nyt antaa tuolle mahdollisuus, vaikka en usko, että siitä vielä Officen selättäjäksi on.
Mikähän build mahtaa olla tuon linkin takana?
Itselläni on ollut jo kuukausia OpenOfficen betaversiot käytössä ja kun update-nappiin nojaan, ei löydy päivityksiä. Kuitenkin "About Openoffice.org" napin takaa kerrotaan seuraavaa: "3.0.0 beta BEB300m3 (Build 9328)
Eli onko tämä mun OO jo päivittynyt uusimpaan versioon vai onko tämä vielä beetaa?
OOO300m9 (Build:9358) näyttää olevan.
Pikaisesti testaillut tämän päivän töiden lomassa niin tuntuisi toimivan, muutaman dokumentin päivän aikana kirjoittanut. Tuntuisi näin aluksi olevan hieman nopeampi kuin Office2008.
Ilmeisesti rc4:een ei tehty enää mitään muutoksia, joten build 9358 (7. lokakuuta) jäi myös finaliksi. Löytyypi ftp://ftp.funet.fi/pub/misc/openoffice/ ... .0/latest/
OOo_3.0.0_MacOSXIntel_install.dmg tai OOo_3.0.0_MacOSXIntel_install_fi.dmg
Lataan tuossa ruotsinkielistä versiota, kun en listasta löytänyt PPC -koneeseen sopivampaa versiota. Koneeni peruskieli on kuitenkin suomi eli asentuuko? saako suomen oikoluvun toimimaan?
Latasin, oikoluku toimii ilman mitään lisäyksiä. ruotsi on paremmin hallinnassa kuin englanti, joten siirtynen tähän Wordin sijaan.
Viimeksi muokannut via, 14.10.2008 klo 9.24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
via kirjoitti:Lataan tuossa ruotsinkielistä versiota, kun en listasta löytänyt PPC -koneeseen sopivampaa versiota. Koneeni peruskieli on kuitenkin suomi eli asentuuko? saako suomen oikoluvun toimimaan?
Voikko toimii kyllä muunkin kuin suomenkielisessä OO3:ssa, mutta vaatii nimenomaan tuon 3-version ja lisäksi laitteistovaatimuksena:
# Mac OS X 10.5 (Intel-prosessorilla)
Lisäksi onko tuota OO3:sta edes PPC-koneille? Olin siinä uskossa että ei, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta kun olen väärässä.
"The native Mac version of the productivity suite is only available for Macs with Intel processors. There are projects available for converting OpenOffice for PowerPC Macs, but an official version was not included in this release. "
Mutta jos se OO3 kerta asentuu PPC-koneelle, niin kyllähän se sitten sille löytyy Voikkoa ei vaan taida saada.