iPhoto ja RAW-kuvat
-
iPhoto ja RAW-kuvat
Viesti Kirjoittaja coolmac »
Miten voin säädellä RAW -muotoisia kuvia jos kuvat on tuotu IPhoton kirjastoon?
Käytössäni on Capture NX, Elements 6 ja iPhoto.
Pitääkö IPhoto unohtaa ja hankkia tilalle joku muu arkistointiohjelma, joka antaa RAW -kuvia säädellä esim. Capture NX -ohjelmalla?
Sääli kun iPhoto vaikuttaa muuten todella hienolta.
En varmaan ole ensimmäinen jolla tämä ongelma on, enkä ole löytänyt tähän järkevää ratkaisua.
-
-
Re: iPhoto ja RAW-kuvat
Ovat NEF- muodossa.lammikko kirjoitti:Mitä muotoa RAW-kuvasi ovat?
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Aperture on mielestäni hyvä hankinta, itse hankin sen juuri D80:sen hankinnan myötä.coolmac kirjoitti:Ovat NEF- muodossa.lammikko kirjoitti:Mitä muotoa RAW-kuvasi ovat?
Yritin aluksi laittaa Cpature NX external editoriksi (vai miksi se nyt kutsuttiin?) iPhotossa mutta ei sitä raakakuvaa saanut kätevästi siirrettyä sovelluksesta toiseen. Halusin raakana iPhotosta -> Capture NX -> JPG takaisin iPhotoon.
-
Juuri tuota samaa olisin minäkin halunnut..Sherukka kirjoitti:Aperture on mielestäni hyvä hankinta, itse hankin sen juuri D80:sen hankinnan myötä.coolmac kirjoitti:Ovat NEF- muodossa.lammikko kirjoitti:Mitä muotoa RAW-kuvasi ovat?
Yritin aluksi laittaa Cpature NX external editoriksi (vai miksi se nyt kutsuttiin?) iPhotossa mutta ei sitä raakakuvaa saanut kätevästi siirrettyä sovelluksesta toiseen. Halusin raakana iPhotosta -> Capture NX -> JPG takaisin iPhotoon.
Tuo ei taida onnistua Aperturessakaan?
Vai salliiko Aperture kirjastonsa sormeilun tiedostotasolla niin että säätäisi nuo raakakuvat Capturella ja tallentaisi entisen (originaalin) päälle vai sekoaako sen kirjasto tuosta?
-
En ole tuota pohtinut kun Aperturessa minulla on Nik Softwaren Viveza joka tuo Capture NX:n kivat säädöt Aperturen käyttöön. Tuossakaan tapauksessa ei suoraan raakakuvaan säätöjä tehdä. Useimmiten minulle riittävät Aperturen säädöt koska pidän kuvia 'pyhinä' joten rankempaa muokkausta en yleensä harrasta.coolmac kirjoitti:Juuri tuota samaa olisin minäkin halunnut..Sherukka kirjoitti: Aperture on mielestäni hyvä hankinta, itse hankin sen juuri D80:sen hankinnan myötä.
Vai salliiko Aperture kirjastonsa sormeilun tiedostotasolla niin että säätäisi nuo raakakuvat Capturella ja tallentaisi entisen (originaalin) päälle vai sekoaako sen kirjasto tuosta?
-
Ok. Suuri kiitos vinkeistä. Pitääpä tutustua noihin, jos vaikka noilla pärjäisi.Sherukka kirjoitti:En ole tuota pohtinut kun Aperturessa minulla on Nik Softwaren Viveza joka tuo Capture NX:n kivat säädöt Aperturen käyttöön. Tuossakaan tapauksessa ei suoraan raakakuvaan säätöjä tehdä. Useimmiten minulle riittävät Aperturen säädöt koska pidän kuvia 'pyhinä' joten rankempaa muokkausta en yleensä harrasta.coolmac kirjoitti:Juuri tuota samaa olisin minäkin halunnut..Sherukka kirjoitti: Aperture on mielestäni hyvä hankinta, itse hankin sen juuri D80:sen hankinnan myötä.
-
Viesti Kirjoittaja Machist »
Mitenkäs kuvien tuominen iPhotoon? Onko mitään huomioon otettavaa?
Voinko siis tuoda raakakuvat suoraan iPhoton kirjastoon?
-
Voit.Machist kirjoitti:Voinko siis tuoda raakakuvat suoraan iPhoton kirjastoon?
-
Ok.. tämä selväSherukka kirjoitti:Voit.Machist kirjoitti:Voinko siis tuoda raakakuvat suoraan iPhoton kirjastoon?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mites pitkälle tuo iPhoto kykenee sit ?
Tällä hetkellä 8000 kuvaa kirjastossa.. Kannatasko sijoittaa vaikka aperture jossain vaiheessa?
-
Viesti Kirjoittaja Timantti »
-T
ps. Niin ja raakakuvien tiedostomuotona minulla Olympuksen ORF.
iPod Nano 2G 4 Gb . (Product) Red
2 x hopeinen datamöhkäle ja lituska näyttö
Pomi PC1000 14" / 1GHz / 228 Mb / 20 Gb / SlaX
-
iPhoto luo jpg esikatselukuvat. Kyllä ne raw kuvat on siellä kansiossa.Timantti kirjoitti:Kun iPhotosta tuo kuvia esim. työpöydälle, ne näkyvät olevan jpeg:geinä, vaikka olisi tuotu raakakuvina ohjelmaan. Tapahtuukohan tuo muuntuminen jo tuontivaiheessa?
-T
ps. Niin ja raakakuvien tiedostomuotona minulla Olympuksen ORF.
Eli jos kopioit suoraan iPhoton näkymästä kuvan niin se on jpg.
Itse olen kopioinut suoraan finderin avulla raw kuvia kansiosta. Kuvan päältä iPhotossa ctrl pohjassa klikkaa hiirellä ja näytä tiedosto.
Jos tähän on järkevämpi tapa niin viisaammat kertokoon.
-
Viesti Kirjoittaja Hepo »
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
-
Viesti Kirjoittaja Timantti »
Katsos, en ole huomannutkaan tuollaista vaihtoehtoa. No toisaalta ihan kiva, että iPhoto säilyttää RAW-kuvat jossain. En ole uskaltanut alkaa leikkimään ohjelman kanssa tiedostotasolla, mutta tuollaihan homma näyttäisi toimivan ihan sukkelasti.Machist kirjoitti:iPhoto luo jpg esikatselukuvat. Kyllä ne raw kuvat on siellä kansiossa.
Eli jos kopioit suoraan iPhoton näkymästä kuvan niin se on jpg.
Itse olen kopioinut suoraan finderin avulla raw kuvia kansiosta. Kuvan päältä iPhotossa ctrl pohjassa klikkaa hiirellä ja näytä tiedosto.
Jos tähän on järkevämpi tapa niin viisaammat kertokoon.
Kiitosta kovasti.
-T
iPod Nano 2G 4 Gb . (Product) Red
2 x hopeinen datamöhkäle ja lituska näyttö
Pomi PC1000 14" / 1GHz / 228 Mb / 20 Gb / SlaX
-
Viesti Kirjoittaja Hepo »
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
-
Preview:llä kokeilin huvikseni Match to profile -toiminnolla konvertoida sRGB:lle sekä huvikseni (mitään järkeä) näytön profiilille. Xee:llä kun katsoin niin jonkun verran tietysti tuossa profiilimuunnoksessa menetetään paitsi kun konvertoidaan näytön profiilille mutta tällaista kuvaa ei tietysti kannata laittaa esimerkiksi nettiin koska tuskin kellään on samalla tavalla kalibroitu näyttö kuin sinulla.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
sRGB taitaa kuitenkin olla se profiili jossa kuvat kannattaisi olla jotta näkyisivät netissä kaikilla (myös PC ja eri selaimella surffaajat) mahdollisimman samalla tavalla.
Testaan nyt vielä webbisivuexporttia, muistelisin kuitenkin että nämäkin kuvat tuli Adobe RGB (1998) profiilille...
EDIT: Näin se meneekin.
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Sen takia se iPhoto library on nykyään bundlena kun ihmisillä oli sitä kova tarve sorkkia ja sitten se meni rikki. Eli sormet poisTimantti kirjoitti:
Katsos, en ole huomannutkaan tuollaista vaihtoehtoa. No toisaalta ihan kiva, että iPhoto säilyttää RAW-kuvat jossain. En ole uskaltanut alkaa leikkimään ohjelman kanssa tiedostotasolla, mutta tuollaihan homma näyttäisi toimivan ihan sukkelasti.
Kiitosta kovasti.
-T
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
iPhoto on ihan hieno ohjelma jos ymmärtää miten se toimii.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka