Kysymyksiä lisälaitteiden/muistin hankintaan MB Prohon
-
Kysymyksiä lisälaitteiden/muistin hankintaan MB Prohon
Viesti Kirjoittaja Bemu »
Hankkisin tässä alkuvaiheessa koneen lisäksi myös EyeTV Divercityn, jota minulle on kehuttu olevan hyvä. Lisäksi olen ajatellut hankkia AirPort Expressin langattoman verkon jakeluun. Ymmärtääkseni AirPort ei siis yksin riitä, vaan tarvitsen varsinaisen modeemin/reitittimen, johon liittäisin tuon AirPortin. Olenkohan oikeassa?
Olen nyt jo tilannut ja saanut Welhon ADSL yhteyden, jota ei tosin vielä ole kytketty. Sain laitteena langattoman Netgear-merkkisen modeemin, joka ei näköjään edes tue uusinta n-tekniikkaa, vaan vain b ja g tekniikkaa. Mikäli otan tuon wlan purkin käyttöön ja liitän perään AirPort Expressin, ei lähetysteho ole varmaan paras mahdollinen. Minulla on nimittäin 3-kerroksinen omakotitalo ja kentän saaminen nykyisellä vanhan mallisella wlan purkilla alakerrasta seuraavaan kerrokseen on osittain heikkoa luultavasti siksi, että olkkarissa on iso takka eli paljon kiveä. Kannattaisiko minun pyytää tuon langattoman Netgear-modeemin tilalle kuitenkin normaali modeemi ja kytkeä tuo AirPort sitten sen perään? Antaako AirPort hyvin singnaalia ylöspäin, sillä se on minun kohdalla ollut ongelmallista?
Olen lisäksi ajatellut ostaa myös heti alkuun ulkoisen kovalevyn ja olen katsellut siihen WD MyBook Studio 500 Gt levyä. Onko jollain kokemuksia tai parempia ehdotuksia? Tarvitsen tuon levyn lähinnä digikuvien ja HD-videoiden käsittelyyn.
Haluaisin myös hankkia 24" näytön kuvankäsittelyyn, mutta siihen ei saisi upota mieluiten yli 400 €. Onko hyviä ehdotuksia?
Olen lukenut jostain näillä palstoilla, että tuo Mighty Mouse ei ole välttämättä paras hiiri, voisinko ostaa jonkun tavan hiiren, joka toimisi moitteettomasti Mac-maailmassa? Hankinnassa olisi myös lisänäppis, joku taisi haukkua näillä palstoilla tuon langattoman Applen näppiksen, joten pitäisikö tyytyä langalliseen ja onko se sitten parempi?
Mistä nämä rekkulat (MacBook Pro+ muut) kannattaisi hankkia edullisimmin, sillä hintaa kertyy melkoisesti, joten tieto halvimmasta hankintakanavasta olisi tervetullut. Kysyin tarjousta Humacilta ja hinnat tuntuivat melko suolaisilta.
Tuli melkoisesti kysymyksiä, mutta luotan teidän Omppulaisten asiantuntemukseen, jotta tällainen aloitteleva omppulainen ei tekisi virhehankintoja heti alkuun.
Syy: Lisäsin kappalejaon. Helpottaa lukemista. Ensikerralla suosittelen tekemään itse.
-
Re: Kysymyksiä lisälaitteiden/muistin hankintaan MB Prohon
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Moro. Hyvä päätös!Bemu kirjoitti:istä nämä rekkulat (MacBook Pro+ muut) kannattaisi hankkia
Muisti kannattaa tilata jälleenmyyjältä, eli tilaat koneen ja sanot, että päivittävät itse muistin tappiin.Bemu kirjoitti:päätynyt hankkimaan MacBook Pron. Haluaisin tuohon koneeseen 4 GB muistin
Joo, unohda se Welhon langaton, useimmiten ongelmainen vekotin...Bemu kirjoitti:Lisäksi olen ajatellut hankkia AirPort Expressin langattoman verkon jakeluun
Jos sulla on vainmahdollista, törkkää ADSL-motukka ja AirportExtreme keskikerrokseen. Jos läpäisy alakertaan ei riitä, voit ostaa lisäksi AirportExpressin (se pienempi, virtalähteen näköinen), jolla voit laajentaa APExtremen kantoa alakeraan, sijoittamalla sen sopivaan kohtaan, jossa se saa hyvän signaalin ja voi siis jatkaa linkkiasemana signaalia alakertaan.
Olen itse laittanut tuttavalleni APExtremen Tikkurilassa vanhan Rintamamies-tyyppisen talon kellarikerrokseen ja hyvin tuo on "vinniin" kantanut...
Itse ottaisin ulkoiseksi kovoksi vähintään kahdella sisäisellä kovolla varustetun laitteen, jossa RAID-1, näin voit varmentaa, että kovalevyrikon sattuessa tiedostot ovat tallessa.Bemu kirjoitti:Olen lisäksi ajatellut ostaa myös heti alkuun ulkoisen kovalevyn
24" näyttöjen halvimmat taitaa tänäpänä olla jossain 350 luokassa ja mitä parempaa haluaa sitä ylemmäs hinta kipuaa...
Applen uusi langaton Alu-näppis tuntui ainakin minun nakeilleni hieman pieneltä ja kapealta ja liian "lähekkäiseltä", johtuen siitä, että se lähes vastaa kannettavan näppistä eikä siinä ole numeropadia. Langaton Bluetooth-näppis/hiiri -kokoonpano olisi kuitenkin varmaan käyttökelpoisin, koskapa langattomana muut tavat vievät kuitenkin vähintään yhden USB-paikan koneesta. Muistaakseni Logitechilta ja Microsoftilta löytyy BT-versiot ja taisi macallykin niitä valmistella.
Mahtihiiri on tosiaan hieman herkkä erilaisille asioille, joten siitä myös herkästi lukee valituksia...
Koskapa stadissa pyörit, käypä Museokatu 9:ssä Datatriossa ja kysy Aaltosen Esaa.Bemu kirjoitti:Mistä nämä rekkulat (MacBook Pro+ muut) kannattaisi hankkia
Omien hankintojeni kohdalla on ollut varsin toimivaa palvelua ja hintaa...
R.
-
Neuvoja MacBook Pro:n +W-lan yhteyden hankintaan
Ajattelin lähinnä hintasyistä tyytyä tuohon 2,4 GHz prossuun, mutta haluaisin kuitenkin kokeneimmilta vinkkejä, riittääkö se vai pitäisikö uhrata 450 € tuohon 2,53 GHz. Lisähinta tuntuu tosi kovalta, onko tehon lisäys niin merkittävä, että se kannattaisi? Lisäksi taitaa olla tuo 2,8 GHz optio, mutta siihen uhratut rahat eivät liene tarpeen?
Kysyisin myös, onko matta näyttö parempi, joku myyjä väitti, että kiiltävällä näytöllä olisi kirkkaassa valossa parempi kuva?? Lisämuistia varmaan kannattaa ottaa 4 GB:iin, mutta tuo lisähinta 140€ on myös kova, saako vastaavat muistit halvemmalta jostain muualta ja onko niiden itseasennus helppoa?
Olen lisäksi pähkäillyt, mitä teen tuon langattoman verkon kanssa. Welho toimittaa minulle g-standardin mukaisen modeemin langattomalla yhteydellä, mutta MacBookissahan on jo n-valmius, joten kannattaako mun jättää tuo Welhon purkki hyllylle ja ostaa itse joku n-standardin mukainen w-lan modeemi? Mitä merkkiä suosittelette, Air Port Extreme vai jokin muu merkki? Talossani on käytössä muilla 1 Vista ja 1 XP kone, joiden tietenkin ptäisi toimia verkossa. Modeemi on alakerrassa ja tähänastisen PC-kokemuksen mukaan nykyinen vanha 54 Mb Router (lieneekö myös G-vai b standardin) ei oikein anna hyvin singnaalia seuraavaan kerroksen kaikkiin huoneisiin.
Joudun varmaan varmuuskopionnin ja myös viedeoiden editoinnin vuoksi hankkimaan jossain vaiheessa lisäkovalevyn, voisiko joku antaa hyviä kokemusperäisiä vinkkejä, millainen lisälevy (500-750 GB), jossa varmaan kannattaisi olla tuo 800 Fire Wire liitäntä, voisi olla mulle hyvä vaihtoehto?
Kun tällainen aloittelija on ostoksilla, voisiko joku vielä antaa vinkin, olenko unohtanut jonkin perusjutun tässä MacBook Pron hankinnassa, eli pitäisikö vielä hankkia joku muu tärkeä HW-laite, SW on jo melko hyvin hakusessa. Onko tuo verkkokauppa paras/edullisin ostopaikka, vai saako laitteet Helsingistä tai jostain Etelä-Suomesta samaan tai edullisempaan hintaan?
Minulle ei oikein selvinnyt, onko tämä uusi versio MacBook Prosta merkittävästi parempi muun kuin tuon näytönohjaimen osalta? Kiitos neuvoistanne jo etukäteen.
Syy: Kappalejakoa taas.
-
Lisäkysymyksiä MacBook Pro:n hankintaan
Ajattelin lähinnä hintasyistä hankkia tuon 2,4 GHz prossulla olevan Pron, mutta haluaisin kuitenkin teiltä kokeneimmilta vinkkejä, riittääkö se vai kannattaisiko uhrata 450 € tuohon 2,53 GHz prossuun? Lisähinta tuntuu tosi kovalta, onko tehon lisäys niin merkittävä, että se kannattaisi? Lisäksi taitaa olla tuo 2,8 GHz optio, mutta se taitaa olla jo sitten tosi kallis vaihtoehto ja tuoko se sitten rahalle vastinetta?
Kysyisin myös, onko matta näyttö parempi, jossain liikkeessä myyjä väitti, että kiiltävällä näytöllä olisi kirkkaassa valossa parempi kuva??
Olen lisäksi edelleen pähkäillyt, mitä teen tuon langattoman verkon kanssa. Welho toimitti minulle g-standardin mukaisen modeemin langattomalla yhteydellä, mutta MacBookissahan on jo n-valmius, joten kannattaako mun jättää tuo Welhon purkki hyllylle ja ostaa itse joku n-standardin mukainen w-lan modeemi? Mitä merkkiä suosittelette, Air Port Extreme vai jokin muu merkki? Jostain viestistä olin ymmärtävinäni, että tuossa Extremessäkin voi olla ongelmia. Talossani on käytössä muilla 1 Vista ja 1 XP kone, joiden tietenkin ptäisi toimia verkossa. Modeemi on tähän asti ollut alakerrassa ja tähänastisen PC-kokemuksen mukaan nykyinen vanha 54 Mb Router (lieneekö myös G-vai b standardin) ei oikein anna hyvin singnaalia seuraavaan kerroksen kaikkiin huoneisiin.
Kun tällainen aloittelija on ostoksilla, voisiko joku vielä antaa vinkin, olenko unohtanut jonkin perusjutun tässä MacBook Pron hankinnassa, eli pitäisikö vielä hankkia tässä alkuvaiheessa joku muu tärkeä HW-laite, Tarvitsemani SW:t ovat jo melko hyvin hakusessa.
Onko tuo Applen verkkokauppa paras/edullisin ostopaikka, vai saako laitteet Helsingistä tai jostain Etelä-Suomesta samaan tai edullisempaan hintaan?
Minulle ei muuten oikein selvinnyt, mitä merkittäviä uudistuksia tämä nyt julkistettu uusin versio MacBook Prosta sisältää tuon paremman näytönohjaimen lisäksi? Kiitos neuvoistanne jo etukäteen.
-
Re: Lisäkysymyksiä MacBook Pro:n hankintaan
Viesti Kirjoittaja kermit »
No siis Welho yhdistetään useimmiten kaapelimodeemiin eli se kytketään antennirasiaan. Joskin onhan heillä myös ADSL-vaihtoehto (puhelinlinjaan). Olipa kumpa tahansa, niin sen modeemin tarvitset kuitenkin koska useimmissa WLAN-tukiasemissa sellaista ei ole. Kaapelimodeemeita ei taida juuri olla tarjolla kuin operaattoreilla.Bemu kirjoitti:Olen lisäksi edelleen pähkäillyt, mitä teen tuon langattoman verkon kanssa. Welho toimitti minulle g-standardin mukaisen modeemin langattomalla yhteydellä, mutta MacBookissahan on jo n-valmius, joten kannattaako mun jättää tuo Welhon purkki hyllylle ja ostaa itse joku n-standardin mukainen w-lan modeemi? Mitä merkkiä suosittelette, Air Port Extreme vai jokin muu merkki? Jostain viestistä olin ymmärtävinäni, että tuossa Extremessäkin voi olla ongelmia. Talossani on käytössä muilla 1 Vista ja 1 XP kone, joiden tietenkin ptäisi toimia verkossa. Modeemi on tähän asti ollut alakerrassa ja tähänastisen PC-kokemuksen mukaan nykyinen vanha 54 Mb Router (lieneekö myös G-vai b standardin) ei oikein anna hyvin singnaalia seuraavaan kerroksen kaikkiin huoneisiin.
Voihan niihin kuitenkin tökätä verkkokaapelilla vaikka Aiport Extremen tai jonkun muun vastavan. N-sarjan WLAN on nopeampi kuin g, gigabit ethernet (kaapelilla) sitäkin nopeampi. N-sarjassa on vakiona ns. mimo, jolloin ainakin teoriassa kantama on parempi. Myös osassa g-laitteista on sellainen, mutta se ei kuulunut g-standardiin.
N-sarjan laitteilla saavutetaan paras nopeus n-only tilassa ja niillä joissa on 5 GHz alue normaalin 2,4 GHz:n lisäksi. Silloin siihen ei kuitenkaan pääse g-laitteilla kiinni, paitsi ne joissa on kaksi radiota.
-
Viesti Kirjoittaja jhalmu »
Macbook Pro 16" i9
MacBook Air 13" i5 w/ Fedora/macos 15.5
Mac Mini Pro M4
MacBook Air 13,3" M2
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
On niissä myös yhteensopiva tila. Mutta käsittääkseni myös n-laitteiden välinen yhteys putoaa g-tasolle jos tukiasemaan ollaan yhteydessä myös g-laitteella.jhalmu kirjoitti:Käsittääkseni N-versiosta ei saa sekoituksia eli joko N tai ei mitään.
-
Viesti Kirjoittaja malhotra »
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Jos aika on sinulle rahaa, osta nopein mahdollinen kone, mitä rahalla saa. Jos taas voit odottaa editoidun videopätkän prosessointia kaffikupillista pitempäänkin, köykäisempikin riittänee. Kummassakin tapauksessa kannattaisi varmaan silti pistää ne mahdolliset lisäfyrkat muistin maksimointiin, ja vasta sen jälkeen siihen prosessorin nopeuttamiseen. Noissa kalliimmissa malleissa toki tulee gigahertsien lisäksi isompaa cachea ja sensemmoista, mutta kyllä se muistin määräkin aika paljon vaikuttaa homman jouhevuuteen ja siihen 'vääntöön.'Ajattelin lähinnä hintasyistä hankkia tuon 2,4 GHz prossulla olevan Pron, mutta haluaisin kuitenkin teiltä kokeneimmilta vinkkejä, riittääkö se vai kannattaisiko uhrata 450 € tuohon 2,53 GHz prossuun? Lisähinta tuntuu tosi kovalta, onko tehon lisäys niin merkittävä, että se kannattaisi? Lisäksi taitaa olla tuo 2,8 GHz optio, mutta se taitaa olla jo sitten tosi kallis vaihtoehto ja tuoko se sitten rahalle vastinetta?
Videoeditointi etenkin HD-tasoisena vaatii koneelta kohtuullisesti vääntöä. Videoeditointi on ainakin minusta tosi kiehtovaa hommaa, ja homma vie editoijan helposti mukanaan, jonka jälkeen käy niin, että päivässä ei ole tarpeeksi tunteja. Tällä perusteella ei varmaan menisi pieleen, vaikka rikkoisi säästöpossun, ryöstäisi pankin tms, ja hommaisi saman tien oikein räyhäkän moniprosessori-Pron kaikilla herkuilla.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Sarjassamme suunnittelee pankkiryöstöä... eiku siis huolestunut mahdollisesta huomattavasta köyhtymisestä
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Taitaa olla enempi makuasia. Jos on mahdollisuus vertailla noita livenä, niin tee se, ja luota omaan tuntumaasi. Kirkkaalla näytöllä kontrasti tuntuu paremmalta ja mustat hiukan mustemmilta, mutta miinuspuolena tulee heijastusherkkyys sekä arkuus esim. sormenjäljille. Etenkin valoisassa huoneessa saattaa kirkkaalla näytöllä varautua oman lärvinsä ihailuun tämän tästä, tai vaikka viereisestä ikkunasta tulevan päivänvalon (tai valaisimen) ikävään killotukseen ruudulla. Itselläni on molempia, enkä nyt osaa sanoa, kumpi olisi kaikin puolin ja ehdottomasti parempi.Kysyisin myös, onko matta näyttö parempi, jossain liikkeessä myyjä väitti, että kiiltävällä näytöllä olisi kirkkaassa valossa parempi kuva??
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Taitaa olla käytännössä kätevämpää laittaa vehkeet default -tilaan siten, että kaikki laitteet pääsevät siihen. Tuskin sitä nopeutta koko ajan ja jatkuvasti tarvitsee saada täysillä. Kun hitaampi tulee kehiin, vauhti tippuu hetkeksi, ja kun se hitain lenkki tippuu välillä pois, voivat n-sarjalaiset taas bilettää keskenään nupit kaakossa.malhotra kirjoitti:Eli jos laitan Time Capsulen N only tilaan, niin iPhone ei pääse siihen kiinni, ja jos laitan jonkun hybridi moden, menetän nopeutta? Kurjaa. Mutta kotona on 3G palkit täynnä, ehkä sillä sen vessanpönttö surffauksen hoitaa.
-
Re: Kysymyksiä lisälaitteiden/muistin hankintaan MB Prohon
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
http://www.usboverdrive.com/USBOverdrive/News.html
Muistin vaihtaminen uutukaiseenkin lienee helppoa, kammat voi ostaa mistä halvimmalla saa.
WLANin n-standardi ei taida olla vielä edes valmis, joten ei ihme että sitä ei joka vehkeestä löydy. Ja jos haluat hyödyntää sen nopeutta, sinun pitää hankkia Applen valmistama tukiasema.
Mulla on WD:n 500 gigan MyBook ja ihan tyytyväinen olen siihen ollut, ilman kiertokin näyttäisi olevan ihan mallillaan.
Jos satsaat hyvään näyttöön ja käsittelet kuvia, niin kannattaa hankkia myös värimittari, maksaa satasesta ylöspäin.
Leopard
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Mitä tulee koneen hintaan niin ne vähät lisähertsit on aina aika kovan hintaisia. Jos tuossa koneen käytössä aika ei ole rahaa niin aika vaikea suositella 5 prosentin (prosentit hatusta.. testejä löytyy kyllä netistä) rendausnopeuden kasvua tuohon hintaan.
-
Viesti Kirjoittaja malhotra »
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Ei pidä paikkaansa. Siis tuo, että verkko putoasiai g-nopeuksiin, jos yksikin g-laite on kiinni.kermit kirjoitti:On niissä myös yhteensopiva tila. Mutta käsittääkseni myös n-laitteiden välinen yhteys putoaa g-tasolle jos tukiasemaan ollaan yhteydessä myös g-laitteella.jhalmu kirjoitti:Käsittääkseni N-versiosta ei saa sekoituksia eli joko N tai ei mitään.
Liikenne kyllä hidastuu jonkin verran kun käyttää yhdistelmätilaa, mutta siltikin n-laitteiden keskinäinen liikenne pysyy huomattavasti nopeampana, kuin jos käyttäisi pelkässä g-tilassa.
-
Kiitti tiedoista, nyt alkaa meikäläisenkin ymmärryksellä selvitä, että ehkä tuo n-laite lienee paras hankkia tuon Welhon toimittaman g-laitteen tilalle. Meillä ei muuten tule kaapelimodeemia vaan 5 M ADSL-yhteys. On vähän hassua, jos säästelen vaikka satkun modeemissa, kun olen ostamassa yli kahden tonnin konetta, jossa on uusinta tekniikkaa. Oletan lisäksi, että n-standardin modeemi/reititin antaa mulle vähän vahvemman singnaalin, jotta seuraavassa kerroksessa voisi vapaammin käyttää konetta. Voi kyllä olla, että joudun hankkimaan joka tapauksessa välikerrokseen vielä singnaalin vahvistusta, sillä pojalla on huone kolmannessa kerroksessa ja sinne asti singnaali ei varmaan riitä edes n-laitteella.TheKraken kirjoitti:Ei pidä paikkaansa. Siis tuo, että verkko putoasiai g-nopeuksiin, jos yksikin g-laite on kiinni.kermit kirjoitti:On niissä myös yhteensopiva tila. Mutta käsittääkseni myös n-laitteiden välinen yhteys putoaa g-tasolle jos tukiasemaan ollaan yhteydessä myös g-laitteella.jhalmu kirjoitti:Käsittääkseni N-versiosta ei saa sekoituksia eli joko N tai ei mitään.
Liikenne kyllä hidastuu jonkin verran kun käyttää yhdistelmätilaa, mutta siltikin n-laitteiden keskinäinen liikenne pysyy huomattavasti nopeampana, kuin jos käyttäisi pelkässä g-tilassa.
Pojallani on HP:n Panilion dv 6000 läppäri, jossa on varmaan n-tason wlan. Myös vaimoni kone (Fujitsu-Siemens) on sen verran iäkäs, että siinäkin lienee g-tason wlan. Joka tapauksessa me olemme melko harmoin yhtä aikaa verkkoyhteydessä, joten kyllä tuo g-standardin yhteys minulle on perustelua.
Nyt pitäisi vain osata päättää, hankinko Applen tuotteen modeemiksi/reitittimeksi vai esim. D-Linkin jonkun sopivan laitteen.
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka