Olen uusi iPodin käyttäjä. Ja sattumalta on ostettava autoon uusi CD-soitin. Nyt jos joku kertoisi yksinkertaisesti,
- millaisen CD-soittimen tarvitsen autoon, jotta voin liittää siihen iPodin? Joku valmiushan siinä on varmasti oltava.
- millainen "vekotin" täytyy olla iPodin ja CD-soittimen välissä, jotta iPodin oma musa-kirjasto soi auton kajareista?
- mistä voi ostaa?
- missä hinnoissa liikutaan? [jos alle 100e pääsen CD-soittimessa ja "vekottimessa", niin LOISTAVAA! ]
Ps. Asiasta on takuulla keskusteltu aiemmin ja haulla yritin saada ongelmaani apua, mutta turhaan. Kertokaa yksinkertaisesti tämä asia
AUX -liitäntä täytyy vähintään olla, että saa musiikin helposti autostereoihin. Joissain on sitten mahdollisuus liittää iPod dock -connectorilla, jolloin niiden kautta voi myös ohjata iPodia.
Mulla on sama asia ajankohtaisena. Eli mulla on uusi soitin autossa ja siinä ei ole AUX liitäntää mutta USB liitäntä on.
AUX liitäntä olisi helppo juttu, piuha vaan kiinni ja homma toimii mutta miten tuo USB liitäntä? Näyttäytyykö iPod tavallisena ulkoisena levynä vai tarvineeko jonkin erikois sovittimen vielä väliin tms.
Noita mp3 autosoittimia AUX-liitännällä on näkynyt lehdissä reilusti alle satasella silloin tällöin (mm. Citymarket mainosti pari viikkoa sitten LG:n autosoitinta muistaakseni 69 euron hintaan).
Mitä hintoja seuraili, niin CD-soittimen hinnat lähtee 150 eurosta ylöspäin, joissa on iPod-valmius. Eräs huuto.Netissä oleva kohde oli jo kiinni, mutta siellä vastaavanlainen soitin olisi lähtenyt 120 eurolla.
Menee minun budjetin yli kyllä, jos 150-160 euroa joutuu ensin maksamaan uudesta CD-soittimesta.
Paljon lie maksaa se adapteri tai se johto, mikä tulee iPodista AUX-liitäntään? (ainakin ymmärsin että USB:llä ei tee tässä tapauksessa mtn VAIKKA on kyllä sekin oltava uudessa soittimessa, eletään jo vuotta 2008 )
Lisää vaan apuja tänne jotain pitäisi kuitenkin tehdä, olen menettämässä hermoni nykyisen soittimeni kanssa ja iPodin haluan kuuluvan autossa.
Helpoimmin selviää normaalilla 3,5mm miniplugijohdolla, joka liitetään autosoittimen AUX:iin.
Siistein vaihtoehto lienee ostaa Dock iPodiasi varten ja laittaa siitä samanlaisella 3,5mm miniplugijohdolla soittimeen, etuna tässä myös toiston äänenvoimakkuuden riippumattomuus soittimen äänenvoimakkuudesta ja akun keston paraneminen. Lisäksi voit kytkeä Dockin esim. tupakansytyttimeen, jolloin iPod latautuu aina ollessaan Dockissa.
Kolmas melko vaivaton vaihtoehto, joka ei vaadi autostereoilta mitään erikoisominaisuuksia on ostaa pieni radiolähetin, jonka kautta saat iPodin musiikit kuulumaan säätämällä oikean radiokanavan, jonka voi määrittää lähettimestä. Tässä äänenlaatu ei tosin ole mitään hifiä... joskin täysin kuunneltavaa kyllä!
Toivottavasti jotain apuja..
EDIT:
niistä hinnoista, nuo kaapelit on halpoja, muutaman euron. Dock iPodille maksaa 20-40 euroa, riippuen tyypistä. Radiolähetin maksaa noin 30 euroa (esimerkkinä Belkin TuneCast II FM Transmitter apple storesta)
Quad 9300 @ 3,25Ghz, WD 500GT + WD Elements USB 640Gt, HD3850 1Gt, Asus P5K, iPod touch 8Gt, iPod nano 2Gt
Ganes kirjoitti:Kolmas melko vaivaton vaihtoehto, joka ei vaadi autostereoilta mitään erikoisominaisuuksia on ostaa pieni radiolähetin, jonka kautta saat iPodin musiikit kuulumaan säätämällä oikean radiokanavan, jonka voi määrittää lähettimestä. Tässä äänenlaatu ei tosin ole mitään hifiä... joskin täysin kuunneltavaa kyllä!
Komppaan tätä vaihtoehtoa hyvänä perusratkaisuna.
Tässä vaihtoehdossa äänenlaatu rajoittuu karkeasti FM-radiolaatuun (varsin päivänselvistä syistä vieläpä!). Huonolaatuisilla komponenteilla voi ehkä tulla eroa radiolähetyksiin nähden, mutten ole havainnut itse tällaista ongelmaa alle 10 taalan idänihmeellä. Monessa autossa ei huomaa ajettaessa oleellista eroa radion ja CD:n välillä. Peruskuluttajan auto onkin niin meluisa ja auton audiolaitteisto puolestaan niin heikkolaatuista, että radiolähetin on mielestäni käyttökelpoisin ratkaisu.
Yksi ääni lisää AUX-liitännälle ja 3,5mm miniplugikaapelille...
Olen käyttänyt myös FM-lähetintä ja kaapelin edut ovat melko kiistattomat! Ratkaisu toki vaatii uuden autoradion, jossa AUX-liitin on jos nykyisestä ei sitä löydy. FM-lähetin tuottaa parhaimmillaan hyvän äänen, mutta puhtaan taajuuden löytäminen voi olla ongelmallista. Lisäksi haasteeksi tulee uudelle puhtaalle taajuudelle siirtyminen auton liikkuessa. Kaapelilla (ja mahdollisella autotelineellä) iPod soi ilman liikenneturvaa vaarantavaa sähläämistä ja kaiken lisäksi paremmalla äänellä.
=)juha
Aktiivilelut: iPad Pro 10.5, iPhone 12 Pro, AppleTV 4K