Syy on tietenkin se, että monia meitä pitkäaikaisia Apple -käyttäjiä saattaa rassata iPhonen 3G puhelimien myyntipolitiikka Suomessa. Joku sanoi, että kyseessä ei ole politiikka. No mikä sitten?
No!!!
Apple tavoittelee markkinaosuuksia - totta kai. Apple haluaa tuotteensa ihmisille käyttöön - totta kai.
Eikö olekin niin, että hyvä tuote halutaan ostaa ja käyttää sitä tyytyväisenä...Näin on ollut tähän asti Applen tuotteiden kanssa.
Mietin, että onko katsottu markkinoille pääsy Euroopassa niin, että sidotaan hyvä tuote isoon operaattoriin, jotta saadaan tuotetta paremmin kaupaksi nimen omaan yritysympäristöön. Tämä on siis puhtaasti pienessä päässä tapahtunutta pohdintaa.
Sonera varmaankin otti yksinmyyntisopimuksen suurella ilolla vastaan. Apple saa tuotteistaan normaalin katteen, mutta olisiko niin, että Sonera on myös maksanut jonkin "kynnysrahan". Sitä me "tavikset" emme tiedä.
Jos tuotteesta halutaan tehdä entistäkin halutumpi tällä tavalla, niin en jaksa uskoa tuollaiseen psykologiaan.
Toki on ihmisiä, jotka "hurahtavat" aina uutuuksiin. Se on ihan luonnollista varsinkin jos on rahaa käyttää ns. "leluihin."
Näen asian kuitenkin niin, että iPhonen käyttöliittymä on niin helppo ja miellyttävä, että sen oppii jopa mummo ja pappa.
Nuorisolle kaikki on helppoa ja sujuvaa. Monelle ihan tavalliselle tallaajalle, jolla ei ole ennestään mitään kokemusta Applen käyttöjärjestelmistä, on iPhone todella loistava laite tutustua helppouteen.
henkilökohtaisesti tunnen monta tällaista ihmistä ja tiedän kokemuksesta, että iPhone haluttaisiin hankkia, mikäli se ei olisi kytkettynä nykyisellä tavalla Soneran pakettiliittymin.
Ei siinä mitään, että kytketään johonkin ja myydään puhelin edullisesti. jokainen saa tehdä oman päätöksensä. Mielestäni jokaisella olisi kuitenkin oikeus valita mitä operaattoria käyttää.
Nyt on ainoa tapa hankkia uusi iPhone jostakin ulkomailta, jos näin haluaa toimia.
Itse kuulun siihen ikäluokkaan, joka on tottunut tekemään valinnan laitehankinnoissa aika lailla omilla ehdoilla.
Olen ensimmäisen Applen koneeni hankkinut kaverini opastamana vuonna 1992 ja olen ollut jokaiseen myöhempään Apple tuotteeseen tyytyväinen. Yhtäkään ei ole sidottu mihinkään tai kehenkään.
Jos nyt pitäisi hyväksyä mukisematta tämä iPhone 3G kuvio ja vain nyökytellä tyytyväisenä Applen suuntaan, niin erehdytte.
Business puolen ymmärrän, kun olen liike-elämän palveluksessa kauan ollut. Sanonta on: "Ostettaessa se tili tehdään - ei myytäessä." Uskon, että Sonera tekee iPhone 3G puhelinta ostaessaan hyvää tiliä, koska puhelinta halutaan ostaa joka tapauksessa. Sen tiedämme. että ns. "älypuhelimia" ei vielä myydä paljoa. Kun sana leviää, niin ehkäpä sitten.
Mielestäni Apple on tehnyt tässä oman ratkaisunsa ajatellen puhtaasti liiketoimintaa. Se näkee, että isojen operaattorien kautta tuote saadaan tunnetuksi paremmin kuin muuten. Siinä ovat varmaankin oikeassa. Kokonaan toinen asia on se, onko tämä kauppapolitiikka ns. kestävän kehityksen tie. Se jää nähtäväksi.
Näillä kytköksillä en minä eikä moni muukaan hanki iPhone 3G puhelinta. Ei ainakaan Suomesta.
Onneksi kauppaa voi käydä EU:n sisällä vapaasti. Ihan kaikkia ei saada samaan muottiin.
Vuoden kuluttua tiedämme enemmän, mutta tässä vaiheessa on hyvö keskustella asioista ainakin täällä. Mielellään asiallisesti kiitos
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)