Thoth kirjoitti:Sanot tuossa peräkkäin, että nuo "harhat" (sinun termisi) eivät ole luotettavia, koska ne ovat muodostuneet vasta myöhempien sukupolvien aikana, ja sen jälkeen ehdotat, että gnostilaisuus oli näkyvissä jo ensimmäisellä vuosisadalla ja että siihen viitattiin Johanneksen evankeliumissa.
Taisin kirjoittaa epätarkasti, kun ajattelin paria kolmea sataa ensimmäistä vuotta ja liitin ajatukseni samoin tein Johanneksen evankeliumin alkuun. Tässä tuli selvä anakronismi.
Thoth kirjoitti:Sinänsä käsittääkseni gnostilaiset naureskelivat tuon alkukristittyjen käsityksille siitä, että Jeesus nousi henkiin lihallisena hahmona --
Aivan ja tästä syystä Johanneksen evankeliumin alussa korostetaan sitä, että
Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Tässä suhteessa oli tärkeää erottaa Jeesuksen ruumiillisuus gnostilaisuuden painottamasta aineen pahuudesta.
Pasteur kirjoitti:Mikä on se tienhaara, jossa uskovaisen ja ei-uskovaisen ajattelut lähtevät eri suuntiin?
Ymmärtääkseni keskeisin kysymys koskee Jeesuksen persoonaa. Tätä aihetta voisi lähestyä sillä tavalla, että tieto ja tieteellinen työskentely eivät eroa millään tavalla uskovaisen tai ei-uskovaisen tutkiessa vaikkapa Raamatun tekstien syntyä. Siitä voidaan tehdä aivan normaalit johtopäätökset puhtaasti analysoimalla lähdemateriaalia.
Erojen syntymistä ajattelussa ei luultavasti voida jäljittää pelkästään johonkin yhteen prosessiin, kuten tässä tapauksessa Raamatun tekstien tutkimiseen, vaan taustalla ovat kaikki muut maailmankatsomukseen liittyvät tekijät. Ne osaltaan määrittelevät saatuja tuloksia vaikka niillä ei ole tieteen kanssa mitään tekemistä.
Tässä kohtaa puhun mielelläni hermeneuttisesta metodista, jonka G. H. von Wright johtaa muistaakseni Aristoteleen ajattelusta lähteväksi. Raamatun tekstien kohdalla se merkitsee sitä, että sanan voisi suomentaa jokseenkin seuraavalla tavalla:
Hermeneutiikalla tarkoitetaan taitoa ymmärrettävästi selittää ja tulkita merkityksellisiksi koettuja, erityisesti kirjallisessa muodossa säilyneitä inhimillisen kulttuurin tuotteita (Ruokanen Miikka, 1987, Hermeneutica Moderna, s. 9.).
Ruokanen jakaa hermeneuttisen tulkintaprosessin kolmeen osaan tai oikeastaan prosessiksi, joka etenee kolmiportaisesti. Lyhyesti esitettynä Ruokanen kuvailee niitä seuraavilla tavoilla: Lähtökohtana hänen mukaansa on tulkitsijan kriittinen esiymmärryksen tiedostaminen. Tämä merkitsee sitä, että tulkitsijan kaikki sidonnaisuudet tulee analysoida ja huomioida. Toinen vaihe on tekstin asiasisällön metodista tutkimista. Tässä vaiheessa hän joutuu perehtymään aiheesta tehtyyn aiempaan tutkimukseen ja tarkastelemaan kriittisesti omaa tutkimustaan ja aiempaa tutkimusta. Kolmas vaihe on tutkittavan tekstin asiasisällön soveltamista eli voidaan kysyä esimerkiksi sitä mitä merkitystä on Paavalin kristologialla, Johanneksen Logos-opilla tai evankeliumien ylösnousemuskertomuksilla ihmisen uskonnolliselle elämälle (Ruokanen, ss. 181-186).
Captain Napalmin on-off-kysymyksiin on mahdoton vastata. Ne ovat päinvastoin luonteeltaan sekä-että kysymyksiä, joissa ilmenee tarvetta rajoittaa tai laventaa vastausta. Mikä olikaan se alkuperäinen kysymys?
Halusin kiinnittää huomion positivismiin, kun Kapteeni käskee väärillä tavoilla. Hän toisaalta kiistää positivismin vaikutteet mutta käyttää niitä omissa historian tulkinnoissaan. Oikeastaan se on dogmatistista positivismia, johon ei mahdu muunlaista ajattelua. Tästä syystä halusin painottaa kokonaisvaltaista, tässä yhteydessä, hermeneuttista metodia tulkita todellisuutta.
Napalm ei ilmeisesti tiedosta tai jostakin asenteellisesta syystä hyväksy sitä millä tavoin teologiassa tehdään tutkimusta, kun hän jatkuvasti kiistää kaikki vastaesimerkit. Esimerkiksi artikkeli
Miltä teologinen tutkimus näyttää ulkopuolisen silmin? osoittaa tämän.
Lähteiden ajoittamisessa Napalmin ajattelu ontuu myös. Paavalin ensimmäiset kirjeet ovat kirjoitettu vuonna 50 ja ne sisältävät tradeerattua aineistoa ensimmäisen sukupolven kristityiltä.
Tieto voidaan puolestaan määritellä normaalisti seuraavalla tavalla:
tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus. Tässäkin suhteessa Napalmin mielikuvitus tai ties mikä aiheuttaa ongelmia, kun hän kuvittelee joidenkin toisten ajattelevan toisella tavalla.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.