Mini-tyttö kirjoitti:Ai miten niin en tiedä, mitä olen tekemässä...? Mistä näin päättelit?
Klikkailin tossa aikaisemmin jotain ja nyt Miniin on ilmestynyt 10-alkuinen IP, aliverkon maskissakin on nyt numeroita sekä löytyy myös 10-alkuinen reititin numero. Konfiguroi PIv4 = käsin. Onko tämä hyvä?
Book Prossa on 192-alkuinen IPv4-osoite, aliverkon maski on sama kuin Minissä, reititin myös 192-alkuinen. Olenko hukassa?
Modeemi on muuten sitten naapurin kaiffarin. Olen sen verkossa. Ja joo: hän tietää siitä.
Miten niin ei ole Suomeen? Jostain olen sen kuullut. Minua on huijattu.
Tuo "konfiguroi ... käsin" kuulostaa huonolta. Se tarkoittaa, että tiedät itse tasan tarkkaan missä verkossa kyseinen kone on, mikä pitää olla koneen ip osoite, maski, nimipalvelin jne. ja määrittelet ne manuaalisesti, eli käsin koneelle. Toimii, jos sellainen verkko on olemassa ja samalla osoitteella ei ole toista konetta, mutta ei varmasti löydä automaattisesti toista konetta toisesta verkosta. 10... alkuinen ja 192.168... alkuinen ovat kaksi eri verkkoa, jopa eri privaattiverkkoa, joten reititys niiden välillä ei ole yksinkertaista.
Katso, mitä BookPro'ssa lukee samassa paikassa, luultavasti jotain "käyttäen DHCP:tä". Se taas merkitsee, että sinulla ei ole aavistustakaan, mitä noiden osoitteiden pitäisi olla, mutta verkossa on olemassa kone, joka antaa juuri kyseisestä verkosta vapaita osoitteita verkkoon liittyville koneille (jos sen on lupa antaa). Minä kokeilisin ensin laittaa molempiin koneisiin samanlaiset verkkoasetukset - jos tuo BookPro käyttää DHCP:tä, niin sen asetukset kopioidaan miniin (kirjoita vanhat muistiin paperille). Sitten käynnistäisin koneen uudestaan ja katsoisin sainko saman verkon osoitteet. Jos sain, niin sitten vasta alkaisin kokeilemaan noita jakoja ja bonjouria jne.
Kaksi konetta on (yksinkertaistettuna) samassa verkossa, jos siinä osassa ip-osoitteesta, missä aliverkon maskissa on 255, on molemmissa koneissa samat numerot, eli jos maski on esimerkiksi
255.255.255.0, niin koneet
192.168.77.13 ja
192.168.77.31 ovat samassa verkossa, koska molemmissa tuo paksunnettu kohta 192.168.77 on sama ja voivat siis jakaa tiedostoja keskenään ilman että pitää reitittää internetin kautta.