Olisi hieman peruskysymyksiä OS X:n verkko-ominaisuuksista.
Kotihakemistossani on Shared-kansio. Miten ja mihin sitä käytetään?
Miten voisin rakentaa esim. sellaisen systeemin, että kaverini voisi omalta Maciltaan (tai mielellään Windows-koneeltakin) internetin välityksellä (ei lähiverkossa) laittaa tiedostoja Shared-kansioon, johon olen antanut hänelle kirjoitusoikeudet?
Tällä hetkellä olen koulun WLANissa kiinni paikalla ja Finderini sivupalkissa näkyy Shared-kohdan alla eri tietokoneiden nimiä. Mitä tämä tarkoittaa?
Peruskysymyksiä verkoista ja tiedostojen jakaminen
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
Peruskysymyksiä verkoista ja tiedostojen jakaminen
Viesti Kirjoittaja Coltrane »
An apple a day keeps the doctor away.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Peruskysymyksiä verkoista ja tiedostojen jakaminen
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Ne koneet siellä sivupalkissa ovat samassa lähiverkossa ja näkyvät siis siksi Jaettujen alla.
Itse tiedostojaosta jotain infoa tässä: http://support.apple.com/kb/HT1549
Tarkoitatko Käyttäjät-kansiossa olevaa Shared-kansiota vai omassa kotikansiossa olevaa Public (Julkinen) kansiota?
Jaettu-kansio sijaitsee kovalevyn Käyttäjät-kansiossa. Voit jakaa tiedostojasi muiden koneen käyttäjien kanssa. Jaettu-kansiolle on asetettu luku- ja kirjoitusoikeudet, joten kaikki käyttäjät voivat avata tässä kansiossa olevia tiedostoja ja kopioida niitä kansioon.
Käytä kotikansiosi sisällä olevaa Julkinen-kansiota tiedostojen jakamiseen verkon muiden käyttäjien kanssa. Jos haluat jakaa tietoa Julkinen-kansiossasi, sinun on otettava Järjestelmäasetusten Jako-osion Tiedostonjako käyttöön. Julkinen-kansion oikeusasetuksena on ”kirjoitussuojattu”, jolloin muut näkevät sen sisällön ja voivat kopioida sitä, mutta eivät voi tehdä siihen muutoksia.
Julkinen-kansio sisältää myös Pudotuslaatikko-kansion, joka on asetettu niin, että muut henkilöt voivat kopioida tiedostoja Pudotuslaatikkoosi. He eivät kuitenkaan voi nähdä sen sisältöä.
Katso myös Mac-ohjeet Finderista ja hakusanalla tiedostojen jakaminen
Itse tiedostojaosta jotain infoa tässä: http://support.apple.com/kb/HT1549
Tarkoitatko Käyttäjät-kansiossa olevaa Shared-kansiota vai omassa kotikansiossa olevaa Public (Julkinen) kansiota?
Jaettu-kansio sijaitsee kovalevyn Käyttäjät-kansiossa. Voit jakaa tiedostojasi muiden koneen käyttäjien kanssa. Jaettu-kansiolle on asetettu luku- ja kirjoitusoikeudet, joten kaikki käyttäjät voivat avata tässä kansiossa olevia tiedostoja ja kopioida niitä kansioon.
Käytä kotikansiosi sisällä olevaa Julkinen-kansiota tiedostojen jakamiseen verkon muiden käyttäjien kanssa. Jos haluat jakaa tietoa Julkinen-kansiossasi, sinun on otettava Järjestelmäasetusten Jako-osion Tiedostonjako käyttöön. Julkinen-kansion oikeusasetuksena on ”kirjoitussuojattu”, jolloin muut näkevät sen sisällön ja voivat kopioida sitä, mutta eivät voi tehdä siihen muutoksia.
Julkinen-kansio sisältää myös Pudotuslaatikko-kansion, joka on asetettu niin, että muut henkilöt voivat kopioida tiedostoja Pudotuslaatikkoosi. He eivät kuitenkaan voi nähdä sen sisältöä.
Katso myös Mac-ohjeet Finderista ja hakusanalla tiedostojen jakaminen
-
Viesti Kirjoittaja Coltrane »
Ihan hyvin lähti pelaamaan tiedostonjako. Eli piti ensin vaan käydä laittamassa AppleTalk ja tiedostonjako päälle asetuksista. Palomuuri piti myös ottaa alas, pitäisi vielä selvittää miten homman saisi pelaamaan palomuurin kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja tommivaris »
En ole kovin konkari, joten anteeksi mahdollisesti tyhmät kysymykseni.
En löytänyt finderistä kohtaa "tiedostojen jakaminen".
Olen koneeni pääkäyttäjä, ja vaimollani on myös oma profiili ja omat tunnukset koneeseeni. Olen usein yrittänyt jakaa hänen kanssaan tiedostoja, ja laittanut ne kansioon Julkinen - > Pudotuslaatikko. Se ei ole onnistunut. Molemmilta löytyy kyllä pudotuslaatiko, mutta niiden sisältö on erilainen (vaikka pitäisi kaiken järjen mukaan olla samanlainen).
Pitäisikö minun muuttaa jotain yksityisasetuksia tms. jotta saisin tiedonjaon toimimaan. Muistitikulla jakaminen tuntuu vähän hankalalta.
EDIT: Ratkkaisu löytyi edellisestä viestistä. Anteeksi turha viesti. (yritin poistaa tämän, mutta se ei onnistunut)
En löytänyt finderistä kohtaa "tiedostojen jakaminen".
Olen koneeni pääkäyttäjä, ja vaimollani on myös oma profiili ja omat tunnukset koneeseeni. Olen usein yrittänyt jakaa hänen kanssaan tiedostoja, ja laittanut ne kansioon Julkinen - > Pudotuslaatikko. Se ei ole onnistunut. Molemmilta löytyy kyllä pudotuslaatiko, mutta niiden sisältö on erilainen (vaikka pitäisi kaiken järjen mukaan olla samanlainen).
Pitäisikö minun muuttaa jotain yksityisasetuksia tms. jotta saisin tiedonjaon toimimaan. Muistitikulla jakaminen tuntuu vähän hankalalta.
EDIT: Ratkkaisu löytyi edellisestä viestistä. Anteeksi turha viesti. (yritin poistaa tämän, mutta se ei onnistunut)
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka