Mighty Mousen ongelmat
-
Mighty Mousen ongelmat
Viesti Kirjoittaja antti.tahtinen »
Olen yrittänyt Applen ohjeiden mukaisesti puhdistaa hiirtä, käyttää alkoholiin kastettua liinaa ja vaikka mitä, ja näillä keinoin olen saanut ongelman aina hetkeksi kuriin.
Nyt mikään ei tunnu enää auttavan – ja tättärää, eikös vain Applen myöntämä surkea 1 vuoden takuu ole mennyt juuri umpeen (tai siinä rajoilla ollaan joka tapauksessa – toimitus kesti viikon, joten saattaa olla, että vuosi on siinä ja siinä).
Mitähän kannattaisi tehdä? Kävellä tuonne Helsingin Ruoholahdenkadun Humaciin?
Hiiri on ostettu Apple Storesta, mutta eikö näissä tilanteissa joka tapauksessa huolleta laitteet ensisijaisesti Suomessa?
-
Re: Mighty Mousen ongelmat
Viesti Kirjoittaja kermit »
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »

Osa väittää, että tuo on vika, joka koskee tiettyjä hiiriä ja minä väitän kolmen hiiren kokemuksella että se on vika joka koskee tiettyjä ihmisiä ja heidän ihotyyppiään. Jos on rasvainen iho, joka kerää likaa, niin se tuonne väliin joutuu. Kuivemmilla käsillä varustetut taas ongelmalta näin suuressa mittakaavassa välttyvät.
Itse olen keskirasvainen.
-
Viesti Kirjoittaja nuuska »
Ei ollut hinnalla pilattu 8.90e on valkonen on skrolli ylös-alas ja sivuille. Sopii vielä kivasti valkosen iMacin seuraksi.

Kiitoksia tuosta MM linkistä. Pitää yrittää puhdistaa, jos vaikka sais eloa siihen.
Koskaan en ole avannut, joten voipi auttaa. 2 vuotta se nyt toimi ihan ok.
Pallo kyllä takkuili säännöllisesti.
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Mutta kyllä noissa Lochitechin hiirissä on iiiiihan eri tatsi, esim. siinä rullassa.nuuska kirjoitti:Mullakin MM pidempään kettuillut, joten kävin sitten hakee perus-perus-hiiren eilen Verkkiksestä.
Ei ollut hinnalla pilattu 8.90e on valkonen on skrolli ylös-alas ja sivuille. Sopii vielä kivasti valkosen iMacin seuraksi.
En ole turhaan nimennyt mahtihiiren rullausnäppylääni "Klitorikseksi" :-) (perjantai-juttuja)
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja nuuska »
mut paremman puutteessä kyllähän tätäkin tässä rääkkää.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Pitää antaa hellyyttä tuolle MM:lle jospa vaikka lämpiäis ja alkais skulaa.

-
Viesti Kirjoittaja Suentassu »
Tietämättä tätä puhdistuslinkkiä kerkesin eilen ostamaan uuden MM:n (kun se on paras toistaiseksi). Päätin, että vanhan puran ja katsotaan mitä tapahtuu. Otin jopa kuvatkin operaatiosta mahdollisesti tänne laitettavaksi, mutta eipä tarvii.kermit kirjoitti:Se vaatii syväpuhdistusta, mutta yritä nyt ensin takuuseen.
Liimatipat puuttuu puhdistuksen jälkeen, mutta hiiri toimii ihan ok. Nyt niitä sitten on kaksin kappalein. Pitäisköhän ostaa toinen mäkki ilman hiirtä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Minun tapauksessa alaspäin skrollaus ei toiminut enää ja ongelma oli, että siinä tapissa (tai mikä se nyt onkaan), joka on lähimpänä tuota oranssin väristä liuskaa, oli kaikkea roskaa, pölyä jne.
-
Viesti Kirjoittaja zuki »
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
1. Hiiren purkaminen ei ole mahdollista rikkomatta hiirtä koska alapuolen "rinkula" on liimattu kiinni.
2. Oikean näppäimen painaminen rekisteröityy vasempana mikäli etusormi lepää vasemmalla napilla. Keskinäppäimestä ei ole tietoa mutta itse en ole moista koskaan saanut toimimaan. Puristustoiminto toimii aina joskus, useimmiten kun sitä ei yritä.
3. Palloa ei saa irti yläkautta mikä olisi erittäin loogista ottaen huomioon että vanhoissa pallohiirissäkin pallon irrotus putsausta varten oli ihan standardi juttu. Mielestäni asiaa ei muuta että pallo on yläpuolella ja eri tarkoituksessa, se on silti pallo. Se kerää likaa. Se pitää voida puhdistaa kunnolla eikä vain liuottaa töhnää alkoholilla ja toivoa ettei se jää sensoreihin kiinni.
4. Koko näppäinten idea että hiiren yläpuolisko "keinuu" alaosan päällä on mielestäni vain huono.
5. Kuten kaikki aiemmatkin Applen hiiret myös Mighty Mousessa on design mennyt pahasti ergonomian edelle. Hiiri on todella huono kädessä muotonsa ja kiiltävän pintansa vuoksi.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Totta. Kokoaminen vaatii pari pisaraa pikaliimaaatheos kirjoitti:1. Hiiren purkaminen ei ole mahdollista rikkomatta hiirtä koska alapuolen "rinkula" on liimattu kiinni.
Totta tämäkin. Käytetyn tekniikan rajoite. Kolmas nappi tulee, jos pitää sormea pallolla kun klikkaa. Itseä ei koskaan häirinnyt, koska olen aina pitänyt sormea vain sillä napilla jota painan.atheos kirjoitti:2. Oikean näppäimen painaminen rekisteröityy vasempana mikäli etusormi lepää vasemmalla napilla. Keskinäppäimestä ei ole tietoa mutta itse en ole moista koskaan saanut toimimaan. Puristustoiminto toimii aina joskus, useimmiten kun sitä ei yritä.
Loistava idea. Periaatteessa jollain "kierrekorkilla" se pallukka voisi hyvinkin olla yläkautta avattavissa. Mutta silti olisi puhdistus hankalaa, koska sen kolon täytyisi olla aika pieni.atheos kirjoitti:3. Palloa ei saa irti yläkautta mikä olisi erittäin loogista ottaen huomioon että vanhoissa pallohiirissäkin pallon irrotus putsausta varten oli ihan standardi juttu. Mielestäni asiaa ei muuta että pallo on yläpuolella ja eri tarkoituksessa, se on silti pallo. Se kerää likaa. Se pitää voida puhdistaa kunnolla eikä vain liuottaa töhnää alkoholilla ja toivoa ettei se jää sensoreihin kiinni.
Minun mielestäni ei. Itse tykkäilen kuin hullu puurosta. Myös ihan yksinappisen hiiren kanssaatheos kirjoitti:4. Koko näppäinten idea että hiiren yläpuolisko "keinuu" alaosan päällä on mielestäni vain huono.

Omaan lapaseen hiiri istuu kyllä vallan mainiosti.atheos kirjoitti:5. Kuten kaikki aiemmatkin Applen hiiret myös Mighty Mousessa on design mennyt pahasti ergonomian edelle. Hiiri on todella huono kädessä muotonsa ja kiiltävän pintansa vuoksi.
Mutta vioista johtuen, en sitä kuitenkaan pysty käyttämään. Fakta myös se.
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Oli sulla toki jotain järkeviä juttujakin tässä mukana, mutta pääasiassa paistaa vain se, että tämä ei ollut sopiva hiiri sinun käteesi. Putsaus asioita lukuunottamatta tämä hiiri on juuri sellainen kuin sen haluankin olevan. Ei todellakaan ole mitään moitittavaa. Ja käteen sopii aivan mainiosti. Eli et voi haukkua koko hiirtä sillä, että se ei sinulle toiminut. Varmasti joku löytää siitä sinunkin lempihiirestäsi, vaikka mitä ilkeää sanottavaa.atheos kirjoitti:Mighty Mousessa on vaan ihan perustavan laatuisia suunnitteluvirheitä mikä tekee siitä yksinkertaisesti huonon hiiren, piste. Siinä on ehkä toimiva ohjauselektroniikka mutta siihen se jääkin. No, hiiriähän Apple ei ole oikein koskaan osannut tehdä.
1. Hiiren purkaminen ei ole mahdollista rikkomatta hiirtä koska alapuolen "rinkula" on liimattu kiinni.
2. Oikean näppäimen painaminen rekisteröityy vasempana mikäli etusormi lepää vasemmalla napilla. Keskinäppäimestä ei ole tietoa mutta itse en ole moista koskaan saanut toimimaan. Puristustoiminto toimii aina joskus, useimmiten kun sitä ei yritä.
3. Palloa ei saa irti yläkautta mikä olisi erittäin loogista ottaen huomioon että vanhoissa pallohiirissäkin pallon irrotus putsausta varten oli ihan standardi juttu. Mielestäni asiaa ei muuta että pallo on yläpuolella ja eri tarkoituksessa, se on silti pallo. Se kerää likaa. Se pitää voida puhdistaa kunnolla eikä vain liuottaa töhnää alkoholilla ja toivoa ettei se jää sensoreihin kiinni.
4. Koko näppäinten idea että hiiren yläpuolisko "keinuu" alaosan päällä on mielestäni vain huono.
5. Kuten kaikki aiemmatkin Applen hiiret myös Mighty Mousessa on design mennyt pahasti ergonomian edelle. Hiiri on todella huono kädessä muotonsa ja kiiltävän pintansa vuoksi.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Totta, MM ei sovi meikäläisen käteen mutta ei se siitä silti ergonomista tee kellekään muullekaan jos hetken ajattelee asioita. Se että muoto ei haittaa toimintaa ei tee siitä oikeasti käteen sopivaa kun verrataan vaikka Logitechin, MS:n, Razerin tai Macallyn hiiriin joiden päällä kättä voi oikeasti lepuuttaa. Muissa hiirissä on sentään vähän mietitty käden anatomiaa, MM on vaan tuollainen symmetrinen puikula jonka suhteen ei takuulla ole mietitty ergonomiaa sekuntiakaan. Kunhan se on about hiiren muotoinen ja kivan näköinen. Form over function.
Eihän MM varsinaisesti huono hiiri tavallaan ole. Sille on vaan olemassa paljon parempiakin vaihtoehtoja joissa on enemmän, paremmin ja selkeämmin toteutettuja ominaisuuksia - kuten vaikkapa selkeät napit joiden kanssa ei tarvitse arpoa että miten tätä nyt painetaan. Myönnän että esim. tuo MM:n uniikki vierityspallo on kiva mutta sen toteutus on vain kertakaikkisen huono.
Itse kaipaisin MM:ään:
- Normaalit näppäimet keinusysteemin sijaan sekä selkeät painikkeet molemmille sivuille eikä epämääräistä puristusta joka toisinaan aktivoituu siitä että hiirestä pitää normaalisti kiinni
- Pallo jonka voi erikseen irrottaa yläpuolelta puhdistusta varten
- Rakenne jonka purkaminen ei vaadi osien rikkomista ja liimaamista kokoamisen yhteydessä
- Sellainen pintakuviointi ja -materiaali joka parantaa otetta hiirestä nykyisen kiiltävän muovin sijaan joka varsikin käden hiotessa muuttuu todella liukkaaksi
Noilla eväillä voisin jo antaa anteeksi sen että hiirtä ei ole muotoiltu käden perusteella. Toisaalta olen sangen tyytyväinen MX620-hiireeni jossa ei muita puutteita ole kuin se että mokoma vaatii donglen toimiakseen.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja luu5 »
-
Viesti Kirjoittaja ompponainen »
Minulla siis käytössä nyt hieman yli viikon.
Harmittaa tuo pomppiminen laidasta laitaan. Kun lähden siirtämään sitä hieman se
pomppaakin jonnekin näkymättömiin.
Mac Format-lehdestä luin ohjeen että pitäisi yrittää toista usb-porttia. Mutta ei se ainakaan
minulla auta. Lehdessä käsketään vaihtaa sitten erilaiseen hiireen.
Mahtaako tuo sitten tarkoittaa että pitäisi vaihtaa langattomaan. Vähän kumma juttu
jos epäillään rautavikaa eikä siis langallista hiirtä voisi käyttää uudessa koneessa.
Eihän tätä koko aikaa tapahdu, mutta harmittaa se vähäkin. Kädet väsyy veivaamiseen.
Pitäisikö ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen?
-iPhone 13 Pro max
-Apple Watch 5
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
ompponainen kirjoitti:Mitenkäs teillä tämä hiiri pelittää?
Minulla siis käytössä nyt hieman yli viikon.
Harmittaa tuo pomppiminen laidasta laitaan. Kun lähden siirtämään sitä hieman se
pomppaakin jonnekin näkymättömiin.
Mac Format-lehdestä luin ohjeen että pitäisi yrittää toista usb-porttia. Mutta ei se ainakaan
minulla auta. Lehdessä käsketään vaihtaa sitten erilaiseen hiireen.
Mahtaako tuo sitten tarkoittaa että pitäisi vaihtaa langattomaan. Vähän kumma juttu
jos epäillään rautavikaa eikä siis langallista hiirtä voisi käyttää uudessa koneessa.
Eihän tätä koko aikaa tapahdu, mutta harmittaa se vähäkin. Kädet väsyy veivaamiseen.
Pitäisikö ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen?
Oletko kokeillut erilaisia pintoja/hiirimattoja. Itse ainakin olen havainnut, että toiset hiirimatot, valkoiset pöydät ja puupinnat saavat kursorin herkästi pomppimaan...
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Enpä ole tuota ajatellutkaan. Pitääpä kokeilla eri vaihtoehtoja.
-iPhone 13 Pro max
-Apple Watch 5
-
-
Viesti Kirjoittaja Machist »
Tällä voi säätää herkkyyttä.
Kannattaa varmistaa ettei hiiren pohjassa varmasti ole mitään mikä voisi häiritä toimintaa (roskia heijastuspinnassa yms..)
-
hiironen pomppinut tai lähtenyt karkuun.
-iPhone 13 Pro max
-Apple Watch 5
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Tarvii varmaan koittaa avata tuo hiirulainen noitten ohjeiden mukaan. Oon koittanut vältellä koko asiaa kun varmaan hajotan koko vehkeen, jos lähden sitä ronkkimaan.

Hiirikirurgiaa Hämeenlinnassa, anyone?
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
No voi pyöräTheKraken kirjoitti:Nappiin lian ei pitäisi vaikuttaa, eli voipi olla muuten hajoilemassa.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Kun avasin omani (ekaa kertaa), niin sen jälkeen ei ole tarvinnut enää sitä vieritysnäppylää putsata enää kertaakaan. Sitä ennen n. kuukauden välein.
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja viipukka »
Mulla aivan äkkiseltään lakkasi pyörittämästä alas. Eli siis pallo pyörii mulla mitään ei tapahdu. Ylös saa kyllä selattua. Pitääkö mun tosiaan uskaltaa avata se? Vai olisiko fiksumpaa lähettää koko roska pois ja odotella uutta?
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Joko olet kokeillut Applen ohjeiden mukaista pallon puhdistusta? http://support.apple.com/kb/HT1537viipukka kirjoitti:Oliko tuohon rullan toimintaan löytynyt vsatausta..?
Mulla aivan äkkiseltään lakkasi pyörittämästä alas. Eli siis pallo pyörii mulla mitään ei tapahdu. Ylös saa kyllä selattua. Pitääkö mun tosiaan uskaltaa avata se? Vai olisiko fiksumpaa lähettää koko roska pois ja odotella uutta?
Mikäli ei auta, niin netistä löytyy lisävinkkejä ja ohjeet hiiren avaamiseen. Toisaalta jos takuuta on jäljellä eikä virallinen puhdistuskeino auta, niin miksi ei ottaa Appleen tai jälleenmyyjään yhteyttä ja vaatia huoltoa tai uutta tilalle.If the scrolling feels rough or if the scroll ball isn't scrolling up, down, or side-to-side, hold the mouse upside-down and roll the ball vigorously while cleaning it to help dislodge any particles that may have collected on the internal hardware.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka