Itellä kova yritys päällä =)
Ovat kaverit olleet todella katkeria kokeilun jälkeen kun OSX:ssä kaikki toimii niin hienosti. Ehkä ne seuraavaks sitte ostaa Macin
No broidi katseli uutta tietokonetta muutama vuosi sitten ja suosittelin Macciä jo valokuvaus harrastuksensakin takia. Osti sitten uuden iMacin ja kuulemma on hyvin tyytyväinen. Myös hänen nykyisessä työpaikassaan (kuva lafka johon hän pääsi jo koneen ostettuaan) käytetään pelkkiä Maccejä, eli lisää yhteensopivuutta sinnekin päin.
Oman eukonkin piti saada oma kone, joten hommasin hänelle käytetyn Power Macin.
Eli en sen enempää ole käännytystyötä tehnyt, mutta kyllä minäkin Maccejä aina kehaisen jos tulee muuten puhetta koneista.
Ote /www.maccarry.fi osoitteesta "Power Mac G5 on maailman nopein PC-kone ja ensimmäinen, jossa on 64-bittinen prosessori. Se rikkoo 4 gigatavun rajan ja pystyy käyttämään jopa 8 gigat..."
eli kuka on käännyttänyt ja mitä? 8)
"Valo tunnelin päässä on sammutettu kustannussyistä"
Varmaankin siksi että..: Kun 64-bittisyydestä puhutaan, niin myös Mac luetaan tuohon personal computer-kastiin, sillä 64-prosessoreja on kyllä jo käytetty hyvän aikaa, mutta ei työpöytäkoneissa.
> "...64-prosessoreja on kyllä jo käytetty hyvän aikaa, mutta ei työpöytäkoneissa."
Onhan näitä 64-bit prosessoreita ollut nk. insinöörityöasemissa jo monta vuotta. Itselläni on tässä kämpillä Sun Microsystems Ultra1 (64-bit 200MHz UltraSparc). Sisällä mm. videoneditointikortti ja 3D-kiihdyttimellä varustettu näytönohjain. Itse olen naureskellut tuolle Applen mainossloganille, kun nämä 64-bit työasemat on ullut itselleni arkea usemman vuoden
Hilpeetä sinänsä on ollut katsella kuinka 'Linuxin nimeen vannovassa' Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksessa näyttäisi läppäreissä Apple olevan äärimmäisen hyvässä vedossa, ainakin opiskelijoiden keskuudessa. Tästä ei varmasti voi kiittää mitään muuta kuin OSXää, joka *NIX-käyttiksenä toimii hyvin kiltisti yhteistyössä Linux-koneiden kanssa, ja samalla yleisesti ottaen "vain toimii" ilman eri säätämistä, mitä Linuxin (varsinkin jonkun esoteerisemmän distron) on tavallisesti edelleen odotettavissa. (varsinkin mitä tulee X11:n konfigurointiin)
Joo, minäkin opiskelen siellä ja minullakin on iBook...
Nyt en oo ihan varma käännytinkö mää mutta serkkulikan äijä Ameriikassa on ostanu 20" iMacin ja iPodin... kaks vuotta sitten tavatessamme asiasta oli puhetta. Pitääkin soitella ja kysyä toiminko guruna...
Tulin just kaverin luota kuolaamasta , tupla 2 giganen G5 ja 2 17" cinema-näyttöä....lääh! En väitä että olisin yksin käännyttäny mutta ei ne mun kehut varmaankaan hukkaan mennyt. Kelpaa nyt editoida dv-kuvaa, todellakin. Käsittämättömän nopee laite.
'Pessimisti saattaa loppujen lopuksi olla oikeassa mutta optimistilla on ollut sillä välin pirun hauskaa'
No, ensiksikin mä käännytin itseni, eli ensin tuli iPod ja sitten PB. Kaksi mäcciä on tällä hetkellä tilauksessa, ja yksi käännytys työn alla. Toinen noista kahdesta mäkistä tulee SE:n tilalle, joten se ei ole oikeastaan käännytys.
Omassa kaveripiirissäni on aika mukavasti ollut noita ensimmäisen koneen hankkijoita jotka ovat valinneet Macin. Ovat sivusta seuranneet Mac & PC frendien juttuja. Eipä siinä muuta käännytystä kaivata. Winukka puolella se keskustelu kun menee näin: "vi**u jouduin asentamaan windoosin uudestaan taas, jo kolmannen kerran tällä viikolla. Ei pelittäny se uus näytönohjain. Pitää tehän jotain BIOS astuksia ym ym läti läti." ja sama Mac puolella: "väänsin eilen 3D-softalla aamukolmeen ja rippasin levykirjastoa iPodia varten jne.". Eli kun noita juttuja kuuntelee ja miettii minkä koneen hommaa niin ei pitäs olla vaikeeta päättää
Kyllä kääntyy... Luokkakaveri on harkinnut koneen ostoa ja tuli kyseleen multa, että kannattaako ostaa macci vai PC. No mä käytin sen vierailulla Applen sivuilla ja vilautin uutta eMacciä... Se oli siinä! Sit kun vielä valotti mukana tulevaa softaa, niin... What can I say? Homma toimii...
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen.
jhkh:
Winukka puolella se keskustelu kun menee näin:
Joo itteäniki huvittaa tuo ongelmien laatu,
Win puolella "mikä päivänkakkara tätä vekotinta vaivaa ku ei toimi, ajurit asennettu, oho nyt se kaatu koko paska"
Mac puolella "voi viddu sinne meni 35päivän uptimet ku Quicktime update vaatii reboottauksen"
Itse en vielä ole saanut muita käännytettyä, mutta kaverini joka on huipputaittajia ja graafisen alan osaajia, sai minut kiinnostumaan maceista. Itselläni on takana kuitenkin työn puolesta kokemusta ibmpc maailmasta 8088 koneista asti. Tänään sain itselleni ensimmäisen "new world" koneen, Ibook 800mhz. Oma eka macci on tuossa ja performa 5260 ja jonka jälkeen hommasin 7300/200 koneen.