Ei Opera Miniä iPhoneen
-
Ei Opera Miniä iPhoneen
Viesti Kirjoittaja Mac1 »
http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=2901
-
Re: Ei Opera Miniä iPhoneen
Viesti Kirjoittaja Juh0` »
-
Viesti Kirjoittaja gandalfi »
Juuri näin. Mutta kyllä safarilla pärjää ihan hyvin. On paras mobiiliselain tällä hetkelläJuh0` kirjoitti:No tähä taisi kaatua ehkä minun iPhone osto. Siis meneekö se sillein että vaikka jos Opera valmistaisi iPhoneen Opera-selaimen niin Apple ei halua sitä App-storeen kilpailun takia? Eli Apple ei sitten halua myöskään FireFoxia App-storeen.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja punppis »
MacBook Pro 13" mid 2010
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Liekö erikoista sinällään, onhan noita kummallisia hyväksymättä jättämisiä tapahtunut ennekin. Lienee syytä sekä kuluttajien että kehittäjienkin ymmärtää, että iPhone on varsin suljettu alusta. Olisi toki hienoa, että apple julkaisisi edes jotain guidelineä noista app storeen hyväksymisen säännöistä, joita nyt tunnutaan sovellettavan varsin miten sattuu (no ok onhan siellä toki jotain, mutta ainakin opeara minin tapauksessa on vielä hitusen epäselvää ainakin minulle, että onko siinä javascript palikkaa rakennettuna, joka ainakin rikkoisi app storen ehtoja). Sinällään pidän itse aika hämmentävänä applen tapaa rajoittaa näinkin radikaalisti appstoren ohjelmia, vaikkei apple nyt sinällään mitenkään kuuluisa avoimmuudestaan ole. Jotenkin kuvittelisin, että iPhonesta olisi tarkoituksenmukaista luoda mahdollisimman houkutteleva alusta niin softakehittäjille kuin kuluttajillekin, mutta ehkäpä tämän takia en olekaan applella töissä.-wk- kirjoitti:Aika erikoista oli lukea tuommosia uutisia, tuohan se helpoin tapa on rajoittaa kilpailua. En tiedä onko Microsoft koskaan suoraan estänyt jonkin ohjelman asentamista Windowsiin? Voi olla että on, mutta enpä muista.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Jokohan pitäs protestiksi asentaa Opera tähän uuteen MacBook Prohon?
-
Viesti Kirjoittaja inkogn »
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja JatZ »
edit: mikä ihmeen "takapuoliä"

-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
Mää aattelen jotenkin niin että jos tässä olis Microsoft kieltäny jotain omasta laitteestaan tai palvelustaan niin siitähän seurais kauhea haloo, kerättäs niitä tuotteita tai ohjelmistokopioita protestipolttoja varten, mentäs taas EU:n tuomioistuimeen selvittämään tätä asiaa ja ratkaisu olis parin miljoonan sakot ja sitten se Opera olis siellä valikoimissa.MacFinn kirjoitti:Onhan tää tietysti maailman kaatava katastrofi, kun Operaa ei saakaan. Mäkin oon odottanut sitä kuin kuuta nousevaa...
Applen tapauksessa se on siististi cool ja ei siinä mitään 8)
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Parempi olisi hyväksyä Opera jotta omankin selaimen kehittämiseen saataisiin ilmaisia ideoita.-wk- kirjoitti:Mää aattelen jotenkin niin että jos tässä olis Microsoft kieltäny jotain omasta laitteestaan tai palvelustaan niin siitähän seurais kauhea haloo, kerättäs niitä tuotteita tai ohjelmistokopioita protestipolttoja varten, mentäs taas EU:n tuomioistuimeen selvittämään tätä asiaa ja ratkaisu olis parin miljoonan sakot ja sitten se Opera olis siellä valikoimissa.MacFinn kirjoitti:Onhan tää tietysti maailman kaatava katastrofi, kun Operaa ei saakaan. Mäkin oon odottanut sitä kuin kuuta nousevaa...
Applen tapauksessa se on siististi cool ja ei siinä mitään 8)
-
Viesti Kirjoittaja acethaman »
-
Sinä noin sanoit, en minä. Ihan vaan täsmennyksenä.-wk- kirjoitti:Applen tapauksessa se on siististi cool ja ei siinä mitään 8)
-
Viesti Kirjoittaja gimbo_ »
-
Viesti Kirjoittaja punppis »
Mitenköhän Microsoft on koskaan rajoittanut käyttäjiensä softavalikoimaa? Kyllä ainakin omassa Windowsissani toimii IE:n sijaan Firefox, Opera ja muut selaimet.Sherukka kirjoitti:Onhan tämä hieman kummallista ja ei tällaisella kyllä ihmisiä Applen tuotteiden pariin saada. Alkaa tuntumaan Microsoftin toiminnalta...
MacBook Pro 13" mid 2010
-
Odotas nyt, mun Macissa on nyt asennettuna Safari, Firefox, OmniWeb, Camino. Ja muitakin selaimia saa. Miten tämä liittyy iPhoneen, sitä en ymmärrä.punppis kirjoitti:Mitenköhän Microsoft on koskaan rajoittanut käyttäjiensä softavalikoimaa? Kyllä ainakin omassa Windowsissani toimii IE:n sijaan Firefox, Opera ja muut selaimet.Sherukka kirjoitti:Onhan tämä hieman kummallista ja ei tällaisella kyllä ihmisiä Applen tuotteiden pariin saada. Alkaa tuntumaan Microsoftin toiminnalta...
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
En siis sano, ettäkö olisi oikein, että Apple tuon kieltää, mutta en kyllä ymmärrä kuka sitä Opera Miniä tai Firefoxia iPhoneen kaipaa? Jokaikisessä jutussa jonka minä olen lukenut on todettu, että mobiilisafari on paras selain mitä luuriin saa. Tuntuu, että sitä jopa käytetään vähän verrokkina nykyään muidenkin puhelimien selaimia arvioidessa enkä ole vielä semmoista juttua lukenut, jossa todettaisiin, että joku selain Safarin hakkaisi. Lukuunottamatta nyt tuota linkkiä, joka aloitusviestissä.
Tämän valossa en edes tiennyt, että joku jotain uutta selainta iPhonelle odottaa.
Kauankohan menee ennen kuin jollain isolla softavalmistajalla palaa pinna ja he tekevät softansa jailbreakattuun iPhoneen? Tämä nimittäin olisi sinänsä semmoinen veto, joka voisi avata iPhonen softamarkkinoita, koska Applen olisi pakko löyhentää rajoituksiaan (tosin Jobsin selkäranka tuskin antaisi periksi).
-
Viesti Kirjoittaja nalle76 »
Tätä itsekkin mietin. Toki tuossa on vaara että joudutaan sitten oikeussaliin, mutta varmasti alkaa joillakin softavalmistajilla palaa pinna. Toivottavasti Apple hieman löyhentääkin, sääli että innovaatio rajataan rajoituksilla (omasta mielestä) liikaa. Toki ymmärrän Applen puolen, jos he eivät hyödy niin miksi antaa muitten. Toisaalta niin miksi ei. Varmasti iPhone itse puhelimena myisi paremminkin, vaikka jo nytten myy hyvin jos ei rajauksia olisi niin paljon.TheKraken kirjoitti:Pitää nyt esittää eriävä mielipide tähän.
Kauankohan menee ennen kuin jollain isolla softavalmistajalla palaa pinna ja he tekevät softansa jailbreakattuun iPhoneen? Tämä nimittäin olisi sinänsä semmoinen veto, joka voisi avata iPhonen softamarkkinoita, koska Applen olisi pakko löyhentää rajoituksiaan (tosin Jobsin selkäranka tuskin antaisi periksi).
-
http://daringfireball.net/
-
Viesti Kirjoittaja Pikkuroope »
Minnehän mä tästä oikein kirjoitin ku olin niin tänne kirjoittavinani..MacFinn kirjoitti:Kannattaa ehkä lukea John Gruberin juttu Operasta. Asettaa koko jupakan aivan toiseen valoon.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Löytyi, tuonne iphonen puutteet ja omituisuudet -ketjuun
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
— mylman
! Myydään DJI Phantom 3 Advanced: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=88&t=250353 !
-
Viesti Kirjoittaja mike.mcfin »
Niin. Siis Operaahan ei ole koskaan edes yritetty laittaa storeen joten tietoa sen hyväksymisestä ei ole.MacFinn kirjoitti:Kannattaa ehkä lukea John Gruberin juttu Operasta. Asettaa koko jupakan aivan toiseen valoon.
Syy miksi sitä ei mahdollisesti hyväksyttäisi ei ole kilpailun rajoittaminen vaan alustan kontrollointi ja sen ohella päällimmäisenä tietoturva. Apple on tietoisesti rajoittanut SDK:n siten, että kaikki vähänkään epävarmat APIt ja toiminnallisuudet on suljettu. Siis sellaiset joiden kautta voisi aueta tietoturva-aukkoja. Näitä voi toki SDK:lla käyttää mutta ohjelmaa ei saa storeen myyntiin. Internet-selain on ehkä suurin riskiryhmä - tosin ei välttämättä Operan kanssa sen toimintamallista johtuen. Samasta syystä mm. kontakti-tietokannan lukeminen ja muutamat muut hyödylliset APIt on suljettu.
Myöskin tausta-ajon estämisen syynä on tietoturva - ei akun kesto. Valitettavasti näyttää siltä että Apple on vähän ylivarovainen rajoituksien suhteen. Itse en ymmärrä miksi esim. suora framebufferiin kirjoittaminen ja kameran lukeminen on kielletty. SDK:sta löytyy dokumentoimaton Applen privaatti-API jolla saisi esim. peleihin helposti 60+ fps mutta ko. APIa ei saa käyttää. Myös kameran feedin lukeminen onnistuisi helposti (videokuvaus) mutta sitäkään ei voi käyttää tällähetkellä. Ehkäpä ne avataan joskus tulevaisuudessa kun API kehittyy.
-mcMike
-
Viesti Kirjoittaja Forsteiner »
Minusta Safarin ylivoimaisuus johtuu lähinnä multitouchista ja OS X:stä. Jos joku koodaa iPhonelle vaihtoehtoisen selaimen, jo pelkkä alusta tarjoaa oman etunsa verrattuna kilpaileviin laitteisiin ja niiden selaimiin. En usko, että Safari on paras selain, mitä iPhonelle pystyy tekemään. Tällä hetkellä se on vain ainoa vaihtoehto. Itse käytän pöytäkoneessa harvoin Safaria. Se kun ei ole käytettävin selain mitä löytyy.TheKraken kirjoitti:Pitää nyt esittää eriävä mielipide tähän.
En siis sano, ettäkö olisi oikein, että Apple tuon kieltää, mutta en kyllä ymmärrä kuka sitä Opera Miniä tai Firefoxia iPhoneen kaipaa? Jokaikisessä jutussa jonka minä olen lukenut on todettu, että mobiilisafari on paras selain mitä luuriin saa. Tuntuu, että sitä jopa käytetään vähän verrokkina nykyään muidenkin puhelimien selaimia arvioidessa enkä ole vielä semmoista juttua lukenut, jossa todettaisiin, että joku selain Safarin hakkaisi.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Esitän tähänkin eriävän mielipiteenForsteiner kirjoitti:Itse käytän pöytäkoneessa harvoin Safaria. Se kun ei ole käytettävin selain mitä löytyy.

Mutta siis juu. Eipä taida SDK:n ehdot sinänsä selaimen tekemistä edes kieltää. Eli mike.mcfin puhuu nyt asiaa ja paljon.
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka