Kannettavaa ostamassa - MacBook Pro vai PC?
-
Kannettavaa ostamassa - MacBook Pro vai PC?
Viesti Kirjoittaja Klak »
Nyt herääkin siis kysymys: kannattaisiko siirtyä Mac-maailmaan vai pysyttäytyä Windowsissa? Tähän kysymykseen en ole oikein keksinyt järkevää vastausta, molemmissa vaihtoehdoissa tuntuu olevan puolensa, vaikka tällä hetkellä Mac tuntuukin houkuttelevammalta vaihtoehdolta.
Macbookin 13" näyttö on itselleni liian pieni, joten luonnollisesti tämä tarkoittaa sitä, että vaihtoehtona on joko 15" Macbook Pro (1800€) tai jokin PC-kannettava. Eniten tietysti mietityttää tuo Macbook Pro:n hinta, eli onko järkevää panostaa Macciin 1800e, kun PC-kannettavan saa taas huomattavasti halvemmalla.
Kuulisin mielelläni kokemuksia myös Windowsin käyttämisestä Macin rinnalla, BootCampin tai vaikka Parallelsin avulla (kuinka hyvin Parallels oikeasti toimiikaan?). Myös Macbookkien plussia/miinuksia olisi kiva kuulla lisää, eli kuinka hyvä tuo uusi Macbook Pro oikeasti onkaan, miten näyttö, touchpad, näppäimistö ja muut asiat toimivat?
Kokemuksia ja mielipteitä asiaan liittyen olisi mukava lukea, jotta saisin vähän enemmän tolkkua ajatuksiin tulevasta kannettavasta ja ehkäpä jopa jonain päivänä saisin päätettyä, siirrynkö korkeasta hinnasta huolimatta Macciin.
-
Re: Kannettavaa ostamassa - Macbook Pro vai PC?
Viesti Kirjoittaja kahvikuppi »
Ensimmäisten hetkien jälkeen sitä alkaa tottua ja löytää sen logiikan. Applen käyttöjärjestelmässä on kieltämättä paljon hyvää eli ei se ihan tuulesta temmattua ole tuo kehuminen. Peruskäyttöön se voi olla jopa täydellinenkin? Pienenä oivalluksena tänään esimerkiksi tältä päivältä. Itunes soittaa musiikkia ja samalla pystyin vaihtamaan kansion nimen tai siirtämään sen eri paikkaan ilman että asioita olisi pitänyt päivittää soittimeen. Nopeuden suhteen se on käynnistyessä aika selvä mutta käytössä aika tasoissa. Pienissä asioissa kuitenkin systeemi tuntuu toimivan näppärämmin eli antaa hyvän kuvan (esim: nettiin meno on vaivaton ja nukkumisesta heräämisen suhteen kaikki jatkuu kuin ei olisi mitään tapahtunut jne). Mutta tosiaan pienen tottumisen se ehkä vaatii tai näin itsellä. Käyttöjärjestelmähän se vain on eli ei sen kummempaa.
Ohjelmien suhteen itse olen huomannut että valtavaa runsautta ei ole verrattuna pc puolelle. Eli tietyllä tapaa ohjelmisto tuntuisi keskittyvän muutamiin vähäisiin softiin joissa asiat on kohdillaan sitten. Myös moni ohjelma on englanninkielinen mutta tämä ei tietystikään ole ongelma monelle. Onneksi tärkeimpiä ohjelmia löytyy kuten VLC ja Open Office sekä vastaavat. Applen omat softat vaikuttavat ihan hyviltä. Osaa viitsii jopa hyödyntää. Kalenteri näyttää asialliselta, myös koneen sähköposti (..jonka sai ehkä elämäni helpoiten käyttöön jopa kun tarvitsi gmailin salasana kirjoittaa.) sekä varmuuskopionti (plus osiointi). Ne on tehty helpoiksi ja loogisiksi eli kynnys tosiaan niitten käyttöön on aika pieni. Huonoa voidaan sanoa että iphoto oli omasta mielestä ihan turha, kyseinen softa ei osannut edes kääntää raw kuvia oikein. Ja kun on tottunut vielä resussien hallinta systeemiin niin nopeasti tuomitsin ohjelma poistettavaksi. Itunesia olen aina pitänyt en kummoisena soittimena, mutta makilla sitä nyt tulee käytettyä. Foobarin tapaisia kevyt soitin oli ainakin pc itsellä suosikki. Torrent softan puolesta utorrentille löytyi jonkinlainen korvike tuosta transmissionista (Ihan hyvä). Ilmeisesti se utorrent tulee myös makille joskus. Mutta ne omat ohjelmat ja tarpeet kannattaa siis pohtia mutta luulisin että pääpiirteittän ne löytyisi jollakin tapaa? Pelit onkin sitten jo toinen asia, ehkä tämä on akilleen kantapää?
Raudan suhteen onkin jo mielenkiintoisempi ongelma. Kannettavien osalta makit nyt vielä pyörii kohtuu hintaisina, riippuen nyt miten asian katsoo. Hyvä Lenovon läppäri on kuitenkin myös kallis vaikka saahan niitäkin heikommalla resoluutiolla hiukan halvemmalla. Tässä suhteessa kannattaa pohtia onko ne liitännät ja resoluutiot kohdillaan omien tarpeidne suhteen. Miksei myöskin tehotkin. Takuuhan on yleensä pc puolella 3 vuotta josta pieni plussa. Applen puolella monia viehättää varmasti se ulkonäkö, tämäkin on varmasti kysymys kenen silmistä. Jos uutta makkibook pröötä pohdit niin rungon puolesta epäilisin sen olevan varsin hyvä, itse olen tähän edullisempaan bookkiin sen osalta tyytyväinen. Tälläisiä ne rungot pitäisi ollakkin siis vaikutelmaltaan. Näytön suhteen on sen resoluution pohdinnan vuoksi hyvä vielä pohtia sopiiko se glossy itselle vai matta. Kummankin kanssa voi elää ja pienet edut kummallakin on.
Omalta osalta noin viikon käyttäneenä applen tietokonetta niin totean että ihan tyytyväinen olen hankintaan. Pikku hiljaa siis positiivisemmaksi tulee fiilis. Hyvää on rauta ennen kaikkea mutta kyllä tuo käyttiskin on ihan kiva (Oliko liikaa myönnetty?).
Onnea pohdinnalle, olipa valinta kumpi tahansa niin oikea se on.. :-)
-
Viesti Kirjoittaja securapple »
Ei kaduta, ja hyvinhän tuo vista toimii bootcampin kautta kun sitä joskus tarttee. Käytettävyys on todellakin OS X:ssä vistaa parempi.
Ainoo mikä harmittaa, on ongelma saada itunes -musat nokian kännyyn jossa 8 gb muistikortti. Onneksi ehdin ostaa vain yhden levyn (metallican uus).
lyhyestä virsi kaunis : VAIHDA Mäcciin, ET KADU!
-securapple
iPhone 6,iPad Air,iPad Mini 3,rMBP-2014 twitter: http://twitter.com/securapple
-
Viesti Kirjoittaja Ave »
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Itse ostin juuri perjantaina tämän 17" MBP:n eikä hinta kirpaise hiukkaakaan kun tietää saaneensa vastinetta rahalle (2499 €, mutta sehän on vaan rahaa).
Edit: Tässä ei oo kuin yksi vika, muistit on täpössä, koneessa on ylipäätään kaikki mitä Apple tarjoaa. Miten tätä päivität tai virität?
-
Viesti Kirjoittaja Never-mind »
kahvikuppi kirjoitti:Heh, onnea pohdinnalle sillä se on tosiaan kivinen ja kuoppainen pohtia. Itsellä oli kova vääntö henkisesti ostaa tuo makki kun tottunut siihen windowsin ja pc maailmaan. Kannattaa lähteä siitä että onko ohjelma ja tarpeiden mukaiset softat applelle kohdillaan? Jos ne on kohdillaan niin ainahan sitä voi uusiin asioihin koettaa tutustua.
Ensimmäisten hetkien jälkeen sitä alkaa tottua ja löytää sen logiikan. Applen käyttöjärjestelmässä on kieltämättä paljon hyvää eli ei se ihan tuulesta temmattua ole tuo kehuminen. Peruskäyttöön se voi olla jopa täydellinenkin? Pienenä oivalluksena tänään esimerkiksi tältä päivältä. Itunes soittaa musiikkia ja samalla pystyin vaihtamaan kansion nimen tai siirtämään sen eri paikkaan ilman että asioita olisi pitänyt päivittää soittimeen. Nopeuden suhteen se on käynnistyessä aika selvä mutta käytössä aika tasoissa. Pienissä asioissa kuitenkin systeemi tuntuu toimivan näppärämmin eli antaa hyvän kuvan (esim: nettiin meno on vaivaton ja nukkumisesta heräämisen suhteen kaikki jatkuu kuin ei olisi mitään tapahtunut jne). Mutta tosiaan pienen tottumisen se ehkä vaatii tai näin itsellä. Käyttöjärjestelmähän se vain on eli ei sen kummempaa.
Ohjelmien suhteen itse olen huomannut että valtavaa runsautta ei ole verrattuna pc puolelle. Eli tietyllä tapaa ohjelmisto tuntuisi keskittyvän muutamiin vähäisiin softiin joissa asiat on kohdillaan sitten. Myös moni ohjelma on englanninkielinen mutta tämä ei tietystikään ole ongelma monelle. Onneksi tärkeimpiä ohjelmia löytyy kuten VLC ja Open Office sekä vastaavat. Applen omat softat vaikuttavat ihan hyviltä. Osaa viitsii jopa hyödyntää. Kalenteri näyttää asialliselta, myös koneen sähköposti (..jonka sai ehkä elämäni helpoiten käyttöön jopa kun tarvitsi gmailin salasana kirjoittaa.) sekä varmuuskopionti (plus osiointi). Ne on tehty helpoiksi ja loogisiksi eli kynnys tosiaan niitten käyttöön on aika pieni. Huonoa voidaan sanoa että iphoto oli omasta mielestä ihan turha, kyseinen softa ei osannut edes kääntää raw kuvia oikein. Ja kun on tottunut vielä resussien hallinta systeemiin niin nopeasti tuomitsin ohjelma poistettavaksi. Itunesia olen aina pitänyt en kummoisena soittimena, mutta makilla sitä nyt tulee käytettyä. Foobarin tapaisia kevyt soitin oli ainakin pc itsellä suosikki. Torrent softan puolesta utorrentille löytyi jonkinlainen korvike tuosta transmissionista (Ihan hyvä). Ilmeisesti se utorrent tulee myös makille joskus. Mutta ne omat ohjelmat ja tarpeet kannattaa siis pohtia mutta luulisin että pääpiirteittän ne löytyisi jollakin tapaa? Pelit onkin sitten jo toinen asia, ehkä tämä on akilleen kantapää?
Raudan suhteen onkin jo mielenkiintoisempi ongelma. Kannettavien osalta makit nyt vielä pyörii kohtuu hintaisina, riippuen nyt miten asian katsoo. Hyvä Lenovon läppäri on kuitenkin myös kallis vaikka saahan niitäkin heikommalla resoluutiolla hiukan halvemmalla. Tässä suhteessa kannattaa pohtia onko ne liitännät ja resoluutiot kohdillaan omien tarpeidne suhteen. Miksei myöskin tehotkin. Takuuhan on yleensä pc puolella 3 vuotta josta pieni plussa. Applen puolella monia viehättää varmasti se ulkonäkö, tämäkin on varmasti kysymys kenen silmistä. Jos uutta makkibook pröötä pohdit niin rungon puolesta epäilisin sen olevan varsin hyvä, itse olen tähän edullisempaan bookkiin sen osalta tyytyväinen. Tälläisiä ne rungot pitäisi ollakkin siis vaikutelmaltaan. Näytön suhteen on sen resoluution pohdinnan vuoksi hyvä vielä pohtia sopiiko se glossy itselle vai matta. Kummankin kanssa voi elää ja pienet edut kummallakin on.
Omalta osalta noin viikon käyttäneenä applen tietokonetta niin totean että ihan tyytyväinen olen hankintaan. Pikku hiljaa siis positiivisemmaksi tulee fiilis. Hyvää on rauta ennen kaikkea mutta kyllä tuo käyttiskin on ihan kiva (Oliko liikaa myönnetty?).
Onnea pohdinnalle, olipa valinta kumpi tahansa niin oikea se on.. :-)
Tässäpä on hyvä sivu mistä löytyy mäkille lähes kaikki tarpeellinen ohjelmisto ja vähän muutakin..
http://www.macupdate.com/index.php
-Imac 2,4ghz 24"/320gt/4gt (ALU)
-Macbook c2d 2,4ghz Unibody
-Airport extreme base station
-iPhone 2G 16gb 3.0
-iPhone 3G S⃣ 32gb White 3.01
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja egoste »
MacFinn kirjoitti:Tässä ei oo kuin yksi vika, muistit on täpössä, koneessa on ylipäätään kaikki mitä Apple tarjoaa. Miten tätä päivität tai virität?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)

-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Itse olen havainnut hyväksi yhdistelmän Macbook + pöytä-PC.
-
Pöytä-PC on käytössä tällä hetkellä, mutta kun/jos ostan kannettavan, olen luvannut antaa tän koneen siskolle, eli läppäri olis sitten ainoo käytössä oleva kone. Mitään kovin vaativia pelejä tuskin tulen pelaamaan, tällä hetkellä pelaan silloin tällöin Trackmaniaa kavereiden kanssa. Tuon kaltaisia pelejä luulisi pyörittävän ihan hyvin?Sleepperi kirjoitti:Mikähän kone Klakilla on tällä hetkellä käytössä? Voisiko sen mahdollisesti jättää pelikoneeksi, sellaisenaan tai pienellä päivityksellä?
Itse olen havainnut hyväksi yhdistelmän Macbook + pöytä-PC.
-
Viesti Kirjoittaja Ave »
Mitä vaadit pelikoneelta? Uusimpien pelien (aka grafiikkademojen) pyöritystä täysillä herkuilla? Vai riittääkö kaksi vuotta vanhat pelit mahdollisimman nättinä tai mainitut uusimmat suunilleen "medium" tasolla? Kahteen jälkimmäiseen Macbook Pro on enemmän kuin riittävä, eihän sillä tosiaan kilpaile kahden tonnin pöytäkoneen kanssa tehoissa (kuten ei millään muullakaan läppärillä) mutta kannattaakin kysyä itseltään tarvitseeko niitä tehoja?MacFinn kirjoitti:Jos haet pelikonetta, eiköhän se ole Windowsin maailmaa. Ja pöytäkone, kannettavissa ei ole oikein pelikoneita.
Edit: Klak ehti näköjään postaamaan kirjoittaessani, joten vastaus kysymykseen jos ei ylläolevasta tule selväksi: XP:tä käyttäen, eli DirectX 9, pyörii mm. LotRO maksimiresolla ja "very high" asetuksilla. Myös kaikki muut omistamani pelit ovat sen 1,5v vanhoja joten uusimmista en osaa sanoa, kaikki mitä itse pelannut pyörivät hyvin herkut tapissa.
-
Vielä peleistä: BootCampin kanssa pelit varmaan toimii hyvin, mutta Parallelsin kanssa sitten ei oikein? Vai onko Parallels (tai muu vastaava ohjelma) niin käytännöllinen kun mainoksissa annetaan ymmärtää?
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Muffe »
Hiiret, ja ulkoiset kovalevyt toimivat aivan samalla tavalla mäkekeissäkin. Kovalevyt pitää vain olla formatoitu FAT32 tai siihen Applen omaan muotoon mitä en nyt saa päähäni.Klak kirjoitti:Joo eli ilmeisesti siis ainakin vanhemmat pelit toimii ihan hyvin. Mites, toimiiko Maceissa ihan normaalisti USB-laitteet (hiiret, näppäimistöt, ulkoset kovalevyt, yms.) vai pitääkö välttämättä hommata iHiiri ja iKovalevy (iNäppäimistön varmaan joutuu jossain vaiheessa hommaan jos erillistä näppistä haluaa käyttää) että saa hommat toimiin?
Ymmärtääkseni nämä late 08-mallit ovat olleet huomattavasti viileämpiä, kuin edeltäjänsä.Jostain oon lukenu, että Macbookit (ainakin Pro-mallit) saattaa kuumentua aika paljon, eli onko uudessa mallissa tätä ongelmaa?
Pelit pyörivät BootCampissa parhaiten, Parallers on enemmänkin ohjelmia varten suunniteltu, jotka pyörivätkin kuulema paremmin kuin hyvin.Vielä peleistä: BootCampin kanssa pelit varmaan toimii hyvin, mutta Parallelsin kanssa sitten ei oikein? Vai onko Parallels (tai muu vastaava ohjelma) niin käytännöllinen kun mainoksissa annetaan ymmärtää?

EDIT: Korjattu quotefail.
-
Viesti Kirjoittaja hrmh »
Läppäreissä nyt eniten ärsyttää itseäni nykyään tuo glossy. PC-puolella tuntuu vielä olevan niin paljon tarjontaa, että täytyy tosiaan varoen poimia "se oikea". Asuksen laite oli suhteellisen kiva, siinäkin jouduin tosin tekemään sen kompromissin kiiltävän näytön puoleen. Muistit tuntuvat olevan aika hyvin laajennettu jo kaupassa tarjolla olevissa koneissa, lienee nykyään jo Applenkin koneissa vakiona, voi olla, että olen väärässä. (Lähes kaikissa PC-läppäreissä mitä kaupoissa olen nähnyt esillä on ollut "maksimimuistit", eli 3 tai 4Gt vakiona).
Kiintolevyä löytyy myös. Tuossa Asuksen koneessa minkä hankin, siinä oli peräti 320Gt. Liitännöissä löytyi myös, kyseisessä koneessa oli VGA sekä DVI, tästä kiittäminen kahdelle näytönohjaimelle. Sitten se Blu-Ray.. tiedän, että se on paljon pyydetty ja mikäli sitä tahtoo PC-kannettavista löytää, täytyy maksaa ainakin tuhat euroa lisähintaa, että päästään ko. malleihin. (Ironista, tässä kohdassa olemme samoissa hinnoissa Mac-kannettavien kanssa).
Akkukesto.. Asuksen pro50sl -mallin akkukesto täydellä latauksella oli papereiden mukaan 2.5 tuntia. En tiedä millä poppakonstilla tähänkään olisi päästy, varmaankin minimaalisella virrankulutuksella Wlanista puhumattakaan. Kaippa tämä on nyt niitä "kaikkea ei voi saada" -juttuja.
Noh, kone on tällä hetkellä luultavasti jo Helsingin päässä, itse alan varmaan kaikessa rauhassa tutkimaan taas markkinoita. Jos löytyisi joku kiva, ehkä mattanäyttöinen suorituskykyinen mukava masiina niin olisin kiinnostunut. Yhden G4 Powerbookin olen tavannut täällä myös mikä ehkä etsisi uutta kotia.. siinä olisi mukava vaihtoehto tietenkin.. olettaen, että pari kysymystä tulee vastatuksi:
1) Voiko Powerbookin käyttöjärjestelmän rinnalle asentaa mitenkään esim. Debiania? (ts. voiko G4 Powerbookkiin istuttaa Leopardin)
2) Mikäli valintani on tuo Powerbook, toimiiko sillä In The Groove -tanssipeli ja mikäli toimii, miten hyvin.

Galenos, rakastettuni
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Kakkoskysymyksestä en tiedä mitään.
-
Viesti Kirjoittaja RoopeB »
OS X on monta kertaan mitään Windowsia parempi.
Rautapuoli on molemmissa enemmän tai vähemmän samaa, hyvine ja huonoine puolineen.
Macbook tai Macbook pro säilyttää pc-konetta paremmin arvonsa.
Samalla rahalla saa nopeamman pc:n kuin mäkin.
PC:llä pelaa paremmin.
Mäkillä tekee töitä paremmin (henk.koht. menetin hermoni Windowsiin, kun se kaatuessaan hajotti tärkeitä työtiedostoja).
jne.
jne.
Kaikki riippuu kaikesta, valinta on todella vaikea. Jos kuitenkin pelaat enemmän, tykkäät mesetellä, tuijottaa ruudulta leffoja ja "säätää" valitsisin PC:n. Pienemmällä rahalla pääset kiinni yhtävertaiseen koneeseen, jolla hoidat tuon kaiken hyvin ellei erinomaisesti. Jos puolestaan teet jotain vakavaa, jossa on tulosvastuu, ota mäkki. Mikään ei ole niin hirveätä kuin Windowsin kyrvähtäminen juuri sillä kriittisellä hetkellä

-
Viesti Kirjoittaja atheos »

Ei tietenkään asetukset tapissa mutta kyllä tuo riittävän nätti oli. Tämä tosin Boot Campin kautta, Parallels/Fusion ei vaan taivu yhtään raskaampaan 3D-pelikäyttöön.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja dasb00t »
-
Viesti Kirjoittaja RoopeB »
Eivät olekaan, samaa mieltä!dasb00t kirjoitti:Eikä ne macitkaan nyt mitään bulletproofeja ole. Viime viikolla olin naputellut suhteellisen pitkää blogitekstiä, kun MBP sanoi click ja sammui, joten se siitä. Toki OS X pesee Windowsin mennen tullen, siitä ei kahta puhetta.
Vertailun vuoksi windows kaatui odottamatta totaalisesti melkeinpä viikoittain, OS X on jojottanut itsensä viimeisen 10kk aikana vain kerran tai kaksi. Töitä ei vielä ole hävinnyt OS X:ään siirtymisen jälkeen (kop kop), kunhan on vain muistanut tehdä asianmukaisesti välitallennukset.
Itsellä on semmoinen kutina (tämä ihan mutuilua), että jos OS X kaatuu tai siihen tulee ongelmaa, vika on yleensä jossakin kolmannen osapuolen softassa/ajurissa/tms tai sitten suoraan itse koneen raudassa. Jos Windows hirttäytyy, vika on monesti itse windowsissa.
-
Se ei ole kummoinen pelikone, mutta Trackmanian minimivaatimukset ylittyy ainakin tuplasti. Pienempää läppäriä on mukavampi kantaa, ja ulkoisella näytöllä on enemmän tilaa kuin Macbook Prolla.
-
Eri mieltä. Nyky-Windowsin kaatuminen merkitsee lähes aina vikaa ajureissa, raudassa, tai jossain pahantahtoisessa tai huonossa softassa. Käytin Windows 2000:ta vuosia, ja nyt Vistaa. Kaikki käyttämäni ei-pelisoftat ovat avoimen lähdekoodin kamaa. Kaatumiset voi laskea kahden käden sormilla.RoopeB kirjoitti:Eivät olekaan, samaa mieltä!dasb00t kirjoitti:Eikä ne macitkaan nyt mitään bulletproofeja ole. Viime viikolla olin naputellut suhteellisen pitkää blogitekstiä, kun MBP sanoi click ja sammui, joten se siitä. Toki OS X pesee Windowsin mennen tullen, siitä ei kahta puhetta.
Vertailun vuoksi windows kaatui odottamatta totaalisesti melkeinpä viikoittain, OS X on jojottanut itsensä viimeisen 10kk aikana vain kerran tai kaksi. Töitä ei vielä ole hävinnyt OS X:ään siirtymisen jälkeen (kop kop), kunhan on vain muistanut tehdä asianmukaisesti välitallennukset.
Itsellä on semmoinen kutina (tämä ihan mutuilua), että jos OS X kaatuu tai siihen tulee ongelmaa, vika on yleensä jossakin kolmannen osapuolen softassa/ajurissa/tms tai sitten suoraan itse koneen raudassa. Jos Windows hirttäytyy, vika on monesti itse windowsissa.
-
Viesti Kirjoittaja jjari »
iPhone 4 16GB - 5.1
Airport Express N
Shuffle 2GB
-
BootCampista vielä, kuinka helposti ja nopeasti vaihto Windowsin ja Macin välillä sitten onnistuu? Luonnollisesti Windowsin puolella täytynee virustorjunnat säätää kohdalleen, mutta jos pelatessaan haluaa kuunnella musiikkia, täytyykö tiedostot pitää koneella kahteen kertaan (jos ne löytyvät myös Mac-puolelta, jolloin ne vievät myös tuplamäärän tilaa kovalevyltä) vai onko ne mahdollista saada jotenkin toimimaan samalla Macissa ja Windowsissa (jos joku nyt tajusi mitä hain)?
-
Viesti Kirjoittaja Ave »
Multitouch on erittäin hieno ominaisuus. Kun käytän omaa MBP:tä OS X:n puolella (kaikki muu kuin pelaaminen) jätän ulkoisen hiiren sivummalle, perussurffauksessa ja vastaavassa käytössä trackpad on siis mielestäni jopa hiirtä parempi.Klak kirjoitti:MBP:ssä toi multitouch trackpadi houkuttas kyllä, pitäs varmaan joku päivä raahautua Helsinkiin kokeileen sitä kun ei täältä liikkeistä löydy.. Kuinkakohan helposti siirtyminen Windows-käyttäjästä Macin käyttäjäksi sitten oikeastaan onnistuu, varmaankin jonkin verran ongelmia ilmenee ainakin alkuvaiheessa?
BootCampista vielä, kuinka helposti ja nopeasti vaihto Windowsin ja Macin välillä sitten onnistuu? Luonnollisesti Windowsin puolella täytynee virustorjunnat säätää kohdalleen, mutta jos pelatessaan haluaa kuunnella musiikkia, täytyykö tiedostot pitää koneella kahteen kertaan (jos ne löytyvät myös Mac-puolelta, jolloin ne vievät myös tuplamäärän tilaa kovalevyltä) vai onko ne mahdollista saada jotenkin toimimaan samalla Macissa ja Windowsissa (jos joku nyt tajusi mitä hain)?
Windowsin käyttäjästä OS X:n siirtyminen on helppoa. Olen useamman vaihdoksen läheltä seurannut eikä yhdelläkään ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Perusjutut toimii samantyyppisesti ja missä on eroja niin asiat ovat yleensä intuitiivisempia OS X:ssä. Suurin ero mitä todennäköisesti tulet huomaamaan on se ettei kaikkea tarvitse säätää kuten Windowsin ja Linuxin kanssa. Sisällä kehrää kuitenkin Unix joten melkeinpä kaikkeen pääsee käsiksi jos tarve tulee. Ainoa mikä saattaa aluksi saattaa päänvaivaa on hyvien ohjelmien löytäminen tuttujen tilalle mutta siihen löytyy paljon apua täältä Hompusta ja muualta netin syövereistä.
Bootcamp toimii käytännössä lisäämällä vaihtoehdon bootata kumpaan tahansa käyttöjärjestelmään konetta käynnistettäessä. Aikaa menee Windowsin käynnistymisaika + muutama sekunti. Takaisinpäin sitten nopeampi.
Tiedostojen käyttä ristiin riippuu kovon osioiden tiedostojärjestelmistä. OS X käyttää HFS+:a jota Windows ei osaa lukea ja Windows joko FAT32:ta, johon OS X osaa lukea ja kirjoittaa, tai yleisemmin NTFS:ä joka taas on hepreaa OS X:lle. Erilaisilla virityksillä myös noita pääsee kiertämään. Helpoin vaihtoehto jos tiedostoja tarvitsee molemmissa on joko käyttää ulkoista kovoa tai heittää sisäiselle erillenen FAT32 osio niitä tiedostoja varten. Kaiketi myös suoraan Windowsin asennusosion käyttäminen onnistuu jos käyttää FAT32:ta mutta voi olla selkeämpää välttää tätä.
-
Viesti Kirjoittaja hrmh »
Jos ne siun biisit on vaikka ulkoisella levyllä niin siinä tapauksessahan ne ovat kummankin käyttöjärjestelmän käytössä. Mikäli taas ne sijoitat vain toiselle asemalle, käy tuohon tarkoitukseen esim. se, että biisit on Windows-osiolla. Tällöin OSX voi käsittääkseni käyttää tiedostoja Windows-osiolta, muttei voi muokata niitä. Tämä ei valitettavasti (kai?) onnistu toisin ilman apuohjelmaa, sillä normaalisti Windows ei taida tietää OSX -levyjen olemassaolosta mitään.Klak kirjoitti:MBP:ssä toi multitouch trackpadi houkuttas kyllä, pitäs varmaan joku päivä raahautua Helsinkiin kokeileen sitä kun ei täältä liikkeistä löydy.. Kuinkakohan helposti siirtyminen Windows-käyttäjästä Macin käyttäjäksi sitten oikeastaan onnistuu, varmaankin jonkin verran ongelmia ilmenee ainakin alkuvaiheessa?
Kohta toivottavasti ja luultavasti joku korjaa tämän

Galenos, rakastettuni
-
Ja toimiikos ihan XP Home Edition siinä (löyty joku vanha XP-levyke laatikon pohjalta), ettei tarvii Vistaan tai uudempaan XP-versioon laittaa rahaa koneen ostamisen jälkeen? Vielä varmaan pohditaan kun ei vaan osaa päättää, mutta jotenkin PC-kannettavista ei keksi "sitä oikeaa", kun taas Mac vetää puoleensa (ainoa asia mikä puistattaa on tietty se hinta). Jos jollakin on vielä jotain hyvää tai ei niin hyvää sanottavaa Macista/PC:stä niin tänne vaan..
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka