iMacin käynnistymisongelmaa..
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
iMacin käynnistymisongelmaa..
Viesti Kirjoittaja Riku7 »
Applen käynnistymisääni. Levyn käynnistymisääni. Outoa raksutusta. Levyn sammumisääni. Tätä vähän aikaa, sitten valkoisella taustalla vilkkuva harmaa kansio jossa on kysymysmerkki. Mikä vikana, mitä tehdään? Todella huolestuttavaa.
• MacPro5,1 2 x 2,4 GHz 6-Core Intel Xeon • iMac G4 1Ghz 17" • iBook G3 blueberry clamshell •
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: iMac käynnistymisongelmaa..
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Kone ei löydä järjestelmää, jolta se voisi bootata. Käynnistä kone mukana tulleelta OS X-asennuslevyltä ja aja levynkorjaus ja Apple Hardware Test. Oletettavasti kovalevy on sökö. Mutta jos varmuuskopiot ovat kunnossa, niin ei aihetta huoleen. Uusi levy sisään (joko itse tai huollossa) ja tavarat varmuuskopiosta paikoilleen.
Mutta kokeile nyt ensiksi ajaa tuo levynkorjaus (Jos Levytyökalu tunnistaa levyn).
Mutta kokeile nyt ensiksi ajaa tuo levynkorjaus (Jos Levytyökalu tunnistaa levyn).
-
Okei kiitos, isäukko lähetti levyt postissa kun olivat jääneet sinne niiden kotiin.
Hei pari juttua varmuuskopioinnista ennen kuin alan tekemään näillä levyillä mitään - miten varmuuskopioin iTunesissa olevat artworkit, playlistit ja arvostelut? Olen panostanut niihin paljon ja haluan niiden säilyvän. Lisäksi, kuinka varmuuskopioin GTA San Andreasin tähänastisen pelin?
Hei pari juttua varmuuskopioinnista ennen kuin alan tekemään näillä levyillä mitään - miten varmuuskopioin iTunesissa olevat artworkit, playlistit ja arvostelut? Olen panostanut niihin paljon ja haluan niiden säilyvän. Lisäksi, kuinka varmuuskopioin GTA San Andreasin tähänastisen pelin?
• MacPro5,1 2 x 2,4 GHz 6-Core Intel Xeon • iMac G4 1Ghz 17" • iBook G3 blueberry clamshell •
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Kopioi koko iTunes kirjasto, niin kaikki on tallessa.
-
Re: iMacin käynnistymisongelmaa..
Olen säilyttänyt kappaleita ulkoisella kovalevyllä tilan puutteen takia. Ei siis Musiikki > iTunes. Onko väliä? Mikä on oikea tiedosto? Kansiossa Musiikki>iTunes ainakin on tuollaisia kuin iTunes Library, iTunes Library Extras.itdb , iTunes Music Library.xml. Nämäkö? Entä muuta?
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Ainoa kriittinen on se iTunes Music -kansio, joka sisältää ne biisit artistin mukaan nimetyissä kansioissa. Muut voit tarvittaessa unohtaa.
Jos haluat pakata kaman tosi kompaktisti, voit jopa poimia ne pelkät biisitiedostot niistä kansioista, ja kopioida/siirtää ne johonkin kansioon ulkoiselle kovalevylle. Kaikki muut voit tosiaan heittää mäkeen, jos on tarvis. Ne biisit saa siirrettyä takaisin iTunesiin käyttämällä iTunesin File->add to library... (Tiedosto->lisää kirjastoon) -komentoa. Voit hakea vaikka kaikki biisit kerralla. iTunes kyllä tekee sitten uudet iTunes -tiedostot ja hakee albumien kansikuvat takaisin saman tien.
Jos taas haluat kaiken säilyvän täsmälleen siten kuin ne olivat ennenkin, kaikki metadata (soittokerrat, ratingit jne.) mukaanlukien, kopsaa koko iTunes kansio, tai ainakin iTunes Music -kansio ja se .xml -tiedosto myös.
Jos haluat pakata kaman tosi kompaktisti, voit jopa poimia ne pelkät biisitiedostot niistä kansioista, ja kopioida/siirtää ne johonkin kansioon ulkoiselle kovalevylle. Kaikki muut voit tosiaan heittää mäkeen, jos on tarvis. Ne biisit saa siirrettyä takaisin iTunesiin käyttämällä iTunesin File->add to library... (Tiedosto->lisää kirjastoon) -komentoa. Voit hakea vaikka kaikki biisit kerralla. iTunes kyllä tekee sitten uudet iTunes -tiedostot ja hakee albumien kansikuvat takaisin saman tien.
Jos taas haluat kaiken säilyvän täsmälleen siten kuin ne olivat ennenkin, kaikki metadata (soittokerrat, ratingit jne.) mukaanlukien, kopsaa koko iTunes kansio, tai ainakin iTunes Music -kansio ja se .xml -tiedosto myös.
-
Hmm okei, kiitos. iTunes music kansio kokonaan.
Mutta siis tosiaan mulla ei ole iTunes musicissa kansioittain lajiteltuja biisejä paitsu ne jotka on ostettu iTunes storesta. Suurin osa on siellä ulkoisella kovolla ja olen kieltänyt iTunesia kopioimasta niitä koneelle.
Lisäksi olen itse lisännyt cover artteja koska tykkään mieluummin laittaa artistin kuvan kuin albumin. Väliä?
Mutta siis tosiaan mulla ei ole iTunes musicissa kansioittain lajiteltuja biisejä paitsu ne jotka on ostettu iTunes storesta. Suurin osa on siellä ulkoisella kovolla ja olen kieltänyt iTunesia kopioimasta niitä koneelle.
Lisäksi olen itse lisännyt cover artteja koska tykkään mieluummin laittaa artistin kuvan kuin albumin. Väliä?
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Njaah, ei sen suurempaa, mutta sitten varmaan kannatta kopsata se koko iTunes -kansion sisältö talteen, siis myös ne .xml -tiedostot sun muut. Sitten kun asennat systeemin ja iTunesin uudestaan, kopsaat sen iTunes -kansion sisällön sinne kovalevyn Music -kansioon takaisin. Silloin siellä pitäisi jo olla tieto siitä, mikä biisi on missäkin ja milläkin kuvalla varustettuna. Jos joku tiedosto/biisi on jossain muualla, iTunes pyytää sinua avuksi paikallistamaan sen.Riku7 kirjoitti:Hmm okei, kiitos. iTunes music kansio kokonaan.
Tai toinen vaihtoehto on se vielä manuaalisempi, eli kun systeemi ja iTunes on asennettu uudelleen, haet ne biisit sinne uuteen kirjastoon takaisin sieltä mistä haet ja siten kuin haet, ja värkkäät ne aiemmin hankitut kuvat takaisin paikoilleen kunkin biisin päälle. Yleensä biisien kanssa pääsee helpoiten kun ne ovat kaikki siellä iTunesin default -paikassa, ja varmuuskopioinnissa polttamalla biisit backup-DVD:lle iTunesissa. Mutta kyllä itsellänikin mm. leffatiedostot ovat ulkoisella kovalevyllä, josta ne avataan uudestaan iTunesiin vastaavassa tilanteessa, mutta ilman kopiointia. Hommassa on vaan silloin enemmän käsin 'säätämistä' ja kaikki aiempi metadata ei välttämättä siirry uuteen systeemiin.
-
Hardware test on tehty, havaitsi ekalla kerralla virheen, toisella ei.
Raksuttaa edelleen, saattaa satunnaisesti käynnistää. Levytyökalu ei tunnista kovalevyä ollenkaan joten ei voi korjata. Apua???
Raksuttaa edelleen, saattaa satunnaisesti käynnistää. Levytyökalu ei tunnista kovalevyä ollenkaan joten ei voi korjata. Apua???
-
Virhe on seuraavanlainen:
4MHD/2/40000002: 0x3ee85610
Harmillisen windowsmaista tekstiä, saa peruskäyttäjälle vaan olon että kiitti pirusti, heti helpottaa!!!
Ihan rehellisesti pojat, voinko korjata tämän itse vai joutuuko tästä nyt maksamaan korjauskulut?
4MHD/2/40000002: 0x3ee85610
Harmillisen windowsmaista tekstiä, saa peruskäyttäjälle vaan olon että kiitti pirusti, heti helpottaa!!!
Ihan rehellisesti pojat, voinko korjata tämän itse vai joutuuko tästä nyt maksamaan korjauskulut?
-
Viesti Kirjoittaja t1mo »
On tämä erikoista: sitä kun on käyttänyt 2,5 vuotta imacia melko huolettomasti, niin nyt sitten pamahtaa ruudulle se kansioitu kysymysmerkki. Applen Support -sivujen mukaan kyseessä voi olla joko rikkoutunut levy, firmware tai käyttis.
"No. eipä hätä ole tämännäköinen" ajattelin. Laitanpa Leopardin käynnistyslevyn sisään, mutta sekään ei löydä levyä (levytyökalun mukaan). Ja kaiken "hyvän" päälle en saa asennuslevyä enää ulos. Onkohan kellään mitään "klemmarineuvoa" levyn poistamiseksi. Hiiren näppäimen pohjassa pitäminen eikä C:n painaminen boottaamisen yhteydessä eivät ole auttaneet (onkohan olleet edes oikeita konsteja levyn poistamiseen).
Applen Support -sivuille oli vinkkiä Ubuntun Live-CD:n käyttämisestä levyn sisällön pelastamiseksi. Ainakaan live-levyn käytöstä ei pitäisi olla mitään haittaa, jos se vain osaa lukea mäkin levyä. Onko live-cd:n käytöstä kokemuksia eli kannattaako levyimagen lataamista jatkaa?
Ja niin. Time Machine on ollut käytössä omalla dedikoidulla usb-levyllä, mutta jatkuvien virheilmoitusten takia ohjelma on ollut manuaaliasennossa. Eli ihan viimeistä backuppia ei löydy, joten Ubuntussa lepää nyt kaikki toivo.
EDIT: Asennus-CD on saatu ulos koneesta ja Ubuntuakin on kokeiltu alustavasti. Konsolitilaan päästään, mutta hda device osoittaa aivan jonnekin muualle kuin kiintolevylle. Projekti jatkuu..
"No. eipä hätä ole tämännäköinen" ajattelin. Laitanpa Leopardin käynnistyslevyn sisään, mutta sekään ei löydä levyä (levytyökalun mukaan). Ja kaiken "hyvän" päälle en saa asennuslevyä enää ulos. Onkohan kellään mitään "klemmarineuvoa" levyn poistamiseksi. Hiiren näppäimen pohjassa pitäminen eikä C:n painaminen boottaamisen yhteydessä eivät ole auttaneet (onkohan olleet edes oikeita konsteja levyn poistamiseen).
Applen Support -sivuille oli vinkkiä Ubuntun Live-CD:n käyttämisestä levyn sisällön pelastamiseksi. Ainakaan live-levyn käytöstä ei pitäisi olla mitään haittaa, jos se vain osaa lukea mäkin levyä. Onko live-cd:n käytöstä kokemuksia eli kannattaako levyimagen lataamista jatkaa?
Ja niin. Time Machine on ollut käytössä omalla dedikoidulla usb-levyllä, mutta jatkuvien virheilmoitusten takia ohjelma on ollut manuaaliasennossa. Eli ihan viimeistä backuppia ei löydy, joten Ubuntussa lepää nyt kaikki toivo.
EDIT: Asennus-CD on saatu ulos koneesta ja Ubuntuakin on kokeiltu alustavasti. Konsolitilaan päästään, mutta hda device osoittaa aivan jonnekin muualle kuin kiintolevylle. Projekti jatkuu..
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka