Turun murteesta en kyllä ymmärrä vielä mitään, mutta ehkäpä sitäkin opin joskus, toivottavasti..
Mitä kieliä puhutte?
Sana on (melkein) vapaa.
-
growlithe
Re: Mitä kieliä puhutte?
Viesti Kirjoittaja growlithe »
Suomea (äidinkieli ja pääaine yliopistossa), englantia (sujuva), ruotsia (sujuva), ranskaa (sujuva), saksaa (sujuva), venäjää (alkeet), espanjaa (alkeet) ja italiaa (tosi tosi alkeet
) tuossa järjestyksessä. Muutamia sanoja sitten kaikenlaisista muistakin kielistä. Jossain vaiheessa opintojani tulee vissiin pakollisena viron ja unkarin opiskelua. Niitä en tässä vaiheessa osaa muutamia sanoja enempää. Suomen harvinaisempiin sukukieliin olisi myös mielenkiintoista perehtyä enemmän joskus.
Turun murteesta en kyllä ymmärrä vielä mitään, mutta ehkäpä sitäkin opin joskus, toivottavasti..
Tapa viitata lemmikkieläimiin persoonapronominilla 'hän' ja 'si'-aineksen tunkeminen imperfektimuotoihin ovat kyllä hämäläisen korvaan varsin.. Huh huh. Äänne- ja muotorakenteen kurssin professorimme ihmetteli tuota imperfekti-ilmiötä kerran ääneen – hänkään ei ole turkulainen alun perin – ja kertoi kysyneensä syytä ilmiölle turkulaiselta kollegaltaan. Tämä oli vastannut varsin havainnollistavasti: "No oha sil ny eroo et uisinks mää eile vai uinks mää tänää!" ![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Viimeksi muokannut growlithe, 12.11.2008 klo 12.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MacBook 2,16 GHz, Intel Core 2 Duo, 4 Gt, 120 Gt, valkoinen / Leopard
iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
-
Macco
Viesti Kirjoittaja Macco »
Ja mua amerikkalaiseksi Saksassa.Anniel kirjoitti:Kyllä mua ainakin luultiin saksalaiseksi aksentin perusteella kun siellä Kanadassa asustelin
-
Anniel
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Ja porukoita amerikkalaisiksi VirossaMacco kirjoitti:Ja mua amerikkalaiseksi Saksassa.Anniel kirjoitti:Kyllä mua ainakin luultiin saksalaiseksi aksentin perusteella kun siellä Kanadassa asustelin
"Don't submit to stupid rules. Be yourself and not a fool. Don't accept average habits. Open your heart and push the limits." - M.Cretu
-
Pikkuroope
Viesti Kirjoittaja Pikkuroope »
Mua luultiin ruotsalaiseksi ruotsissaAnniel kirjoitti:Ja porukoita amerikkalaisiksi VirossaMacco kirjoitti:Ja mua amerikkalaiseksi Saksassa.Anniel kirjoitti:Kyllä mua ainakin luultiin saksalaiseksi aksentin perusteella kun siellä Kanadassa asustelin
"Hintaneuvos on salamannopea, mutta pikkuroope vielä nopeampi."
— mylman
! Myydään DJI Phantom 3 Advanced: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=88&t=250353 !
— mylman
! Myydään DJI Phantom 3 Advanced: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=88&t=250353 !
-
ManiMicci
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
Vieläkö peppu on kipee?Pikkuroope kirjoitti: Mua luultiin ruotsalaiseksi ruotsissa![]()
![]()
It’s better to be a warrior in a garden than a gardener in a war.
-
p-veli
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Pistitkö nuuskaa huuleen nuuskapurkin kannella? Sitä harvemmin näkee suomalaisten tekevän…Pikkuroope kirjoitti:Mua luultiin ruotsalaiseksi ruotsissaAnniel kirjoitti:Ja porukoita amerikkalaisiksi VirossaMacco kirjoitti: Ja mua amerikkalaiseksi Saksassa.![]()
![]()
iBook 14", iPod 20 Gt
-
Pikkuroope
Viesti Kirjoittaja Pikkuroope »
Ei, ku mää vaan puhuin ruottia vähäsenp-veli kirjoitti:Pistitkö nuuskaa huuleen nuuskapurkin kannella? Sitä harvemmin näkee suomalaisten tekevän…
"Hintaneuvos on salamannopea, mutta pikkuroope vielä nopeampi."
— mylman
— mylman
-
Jone
Viesti Kirjoittaja Jone »
Kun siirrät sen lipun hihaan niin loppuu se kyselyPikkuroope kirjoitti:Ei, ku mää vaan puhuin ruottia vähäsenp-veli kirjoitti:Pistitkö nuuskaa huuleen nuuskapurkin kannella? Sitä harvemmin näkee suomalaisten tekevän…Ja mul oli viel Suomen lippuki rinnassa paidassa, sitte se tyyppi alko ihmettelemää että mitä varten sulla toi tossa on
-
jereme
Viesti Kirjoittaja jereme »
Suomea huonosti, englantia vielä huonommin ja ruotsia ehkä, jos aseella uhataan. Norjakin saattaa taittua viikonloppuisin 8)
Macbook Air 15" M3
iPhone 12 Mini 64 Gt
Kotimaista softaa App Storesta: https://itunes.apple.com/developer/id1065243111
iPhone 12 Mini 64 Gt
Kotimaista softaa App Storesta: https://itunes.apple.com/developer/id1065243111
-
darthmother
Viesti Kirjoittaja darthmother »
Englantia, oahumankaloa, jalabi-ibnasia, kahu-katamankaa, juopuneena ukkapukka mökellystä.
Edit: Minua on luultu Skotiksi Helsingissä, ei tosin kielen perusteella, vaan habituksen...Ei, ei ollut kilttiä päällä.
Housut toki
Edit: Minua on luultu Skotiksi Helsingissä, ei tosin kielen perusteella, vaan habituksen...Ei, ei ollut kilttiä päällä.
Housut toki
-
Scorp
Viesti Kirjoittaja Scorp »
Hm.. miten voin vastata... no "puhun" (viiton) viittomakielellä ja puhun kohtalaisesti suomea.
Mac Mini 1.5 GHz/1 Gt muistia/40 Gt kovoa/Combo/Linux
iBook G4 1.33 GHz/1 Gt muistia/60 Gt kovoa/Combo/Mac OS X 10.5.8 Leopard
iPhone 5
iBook G4 1.33 GHz/1 Gt muistia/60 Gt kovoa/Combo/Mac OS X 10.5.8 Leopard
iPhone 5
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka