Pöytäkoneestani (athlon xp2800+/1GB/700GB/Ubuntu linux) alkaa aika jättää, ja suunnittelin hankkivani sen tilalle (ja iBookkini rinnalle) joko uuden edullisen linux-PC:n tai käytetyn Macin. Noin 350 eurolla saisin todella tehokkaan PC-rungon, johon voisin pultata vanhasta koneesta komponentteja, mutta mieluusti siirtyisin kokonaan Mac-aikaan. Siksi olen suunnitellut käytettyä Miniä + ulkoista kiintolevyä. Koska en kuitenkaan tunne Mac-rautaa juuri ollenkaan, niin tarvitsisin apua Mini-mallin valinnassa ja hintahaarukoinnissa.
Käyttöni on lähinnä musan kuuntelua, leffojen katselua, digikuvien katselua ja surffausta. Myöhemmässä vaiheessa ajattelin tehdä koneesta mediakeskuksen ja liittää sen televisioon, mutta tähän käyttöön menee vielä rutkasti aikaa, kun ei ole vielä edes sitä seinän kokoista littutöllöä

Ministä tulisi löytyä seuraavat asiat. Minulla ei ole mitään hajua ovatko nämä jo kaikissa Mineissä valmiina vai eivät.
* wlan
* dvi-liitäntä
* tv-out (mieluusti mahdollisuus hdmi-ulostulolle)
* firewire-liitännät (minulla on ulkoinen firewire-polttava, joten compo-asemalliset minit kävisivät myös)
* soveltuvuus kauko-ohjattavuuteen
* Front Row?
* tuki langattomalle näppikselle + hiirelle
* vaativatko nämä bluetooth-tuen? Löytyykö bluetooth kaikista Mineistä vakiona?
Seuraavat ominaisuudet olisivat plussaa, tai ehkä nämä pitäisi nykyään liittää jo minimivaatimuksiin(?):
* vähintään 2GB muistia
* Intel-prosessori
Tämä ei ole tosiaan vielä ostetaan-ilmoitus, vaan lähinnä toivoisin, että viitsisi kertoa minulle, millainen Mac minun kannattaisi ostaa. Olisin erittäin kiitollinen, esim jos noiden speksien pohjalta joku osaisi sanoa, esim. että hanki 2006/06 tai uudempi Mini, hinnat alkaen xxx euroa.
Mac-rauta & softa on minulle aika vierasta ja arvostan kaikkea palautetta.
-b
Ps. Muutkin kuin Minit kyllä kävisivät, en vain oikein tiedä mitä varteenotettavia vaihtoehtoja Maceissa on tuohon käyttöön, suht edulliseen hintaan. Niistäkin kuulisin mielelläni.