Salamijakk kirjoitti:kallekilponen kirjoitti:Salamijakk kirjoitti:Nyt tuleekin hieman teknisempi kysymys. Selittäkääpä tälle rauta-aivolle, että miten näissä maastoautoissa ja sotilasajoneuvoissa voidaan muuttaa renkaan ilmanpainetta renkaan pyöriessä? Jos siinä renkaassa on pumppu, niin joku kytköshän siihen pumppuun pitää olla. Ja jos se on sähköjohto tai paineilmaletku niin sehän kiertyy poikki, jos pyörä pyörii

Ilmeisesti siinä kuningaspultin sisällä on jokin laakeroitu venttiili joka tuo paineilmaa renkaan ulkopuolelle kiinnittyvään letkuun kompressorista, joka on auton sisällä.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Niin, mutta miten sen pyörivän laakeroidun venttiilin tiiveys on toteutettu? kumillako, ei voi sillä pyörivät vastakkaiset viivistepinnat kumi ja metalli ei millään voi kestää paineilmaa likaisessa ympäristössä. Tai mistä minä tiedän ajattelin vain. Jos kuvalla joku esittäis niin vois mennä jakeluun?
Ei sen välttämättä tarvi olla niin sanotusti kokotiivis

Riittää, että tyyliin se paine avaa sitä venttiiliä siks aikaa ku ilmaa työnnetään sisään ja sit se itestään sulkeutuuki ku ei enää puhalleta. Ja sit jotenki avataan se sähköisesti aina ku halutaan tyhjämmäks päästää. Ehkä

Siis se venttiili tyyliin läppäventtiili. Että kulkee periaatteessa vaan toiseen suuntaan, mutta avattua kyllä saa jollain mekanismilla sit tarpeen tullessa. Katto vikipediasta.